Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-180/14/JP
z 9 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 28 maja 2014 r. (data wpływu do Biura – 30 maja 2014 r.), uzupełnionym w dniu 22 sierpnia 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych ustanowienia odrębnej własności lokali i sprzedaży udziału w tych lokalach – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych ustanowienia odrębnej własności lokali i sprzedaży udziału w tych lokalach.

Z uwagi na braki formalne wniosku, zostało wysłane do Wnioskodawczyni wezwanie z 12 sierpnia 2014 r., znak: IBPB II/1/436-180/14/JP, IBPB II/2/415-526/14/ŁCz. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 22 sierpnia 2014 r. (wpłata brakującej opłaty).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni zamieszkuje w budynku wielorodzinnym posadowionym na gruncie będącym własnością Gminy K., w którym znajduje się siedem lokali mieszkalnych, w tym pięć z nich jest lokalami wyodrębnionymi stanowiącymi własność osób fizycznych, natomiast dwa pozostałe lokale nie są wyodrębnione i stanowią własność Gminy. Mieszkańcy budynku tworzą małą wspólnotę mieszkaniową i są współużytkownikami wieczystymi gruntu, na którym posadowiony jest przedmiotowy budynek. Wspólnota współwłaścicieli tego budynku jednomyślnie podjęła uchwałę o sprzedaży osobie trzeciej (inwestorowi z zewnątrz) swoich udziałów w części wspólnej strychu – jako wydzielonej części nieruchomości wraz z ustanowieniem odrębnej własności lokalu lub lokali powstałych na strychu – po wykonaniu jego nadbudowy i adaptacji przez inwestora, tj. stronę kupującą. Środki pieniężne otrzymane ze sprzedaży swoich udziałów w części wspólnej (strychu) wspólnota przeznaczy na fundusz remontowy przedmiotowego budynku w ten sposób, że:

  • część pieniędzy będzie przeznaczona: na remont części wspólnej budynku, tj. remont sieni wejściowej i klatki schodowej (wymiana bramy, drzwi, posadzki, okien, renowacja schodów), na remont elewacji, ocieplenie, tynki i rynny oraz na wymianę pionów głównych instalacji wodno-kanalizacyjnych, gazowych i elektrycznych,
  • pozostała część pieniędzy podzielona będzie na właścicieli istniejących lokali proporcjonalnie do ich udziałów w nieruchomości.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu (lokali) i ich sprzedaży, której przedmiotem będą nowopowstałe (po przebudowie strychu) lokale, rodzi powstanie obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych? A jeżeli tak – to w jakiej wysokości i kto będzie zobowiązany do jego zapłacenia?

Zdaniem Wnioskodawczyni, umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu (lokali) i ich sprzedaż, której przedmiotem będą nowopowstałe (po przebudowie strychu) lokale, rodzi powstanie obowiązku podatkowego jedynie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych w stawce 2% od wartości sprzedawanych nieruchomości (nowopowstałych lokali), który to obowiązek ciąży na stronie kupującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest tylko i wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawczyni dotycząca podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych ustanowienia odrębnej własności lokali i sprzedaży udziału w tych lokalach.

W pozostałym zakresie wniosku zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2010 r., Nr 101, poz. 649, z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

  • umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
  • umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
  • umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
  • umowy dożywocia,
  • umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,
  • ustanowienie hipoteki,
  • ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
  • umowy depozytu nieprawidłowego,
  • umowy spółki.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

Ustawodawca wprowadził więc zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, wśród których, dla potrzeb niniejszej sprawy, wymieniona jest umowa sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych (art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy).

Oznacza to, że generalnie umowa sprzedaży podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz art. 4 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i przy umowie sprzedaży ciąży on na kupującym.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy są obowiązani bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika. W myśl natomiast ust. 2 tego przepisu, notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni zamieszkuje w budynku wielorodzinnym posadowionym na gruncie będącym własnością Gminy K., w którym znajduje się siedem lokali mieszkalnych, w tym pięć z nich jest lokalami wyodrębnionymi stanowiącymi własność osób fizycznych (w tym Wnioskodawczyni), natomiast dwa pozostałe lokale nie są wyodrębnione i stanowią własność Gminy. Mieszkańcy budynku tworzą wspólnotę mieszkaniową i są współużytkownikami wieczystymi gruntu, na którym posadowiony jest przedmiotowy budynek. Wspólnota współwłaścicieli tego budynku jednomyślnie podjęła uchwałę o sprzedaży osobie trzeciej (inwestorowi z zewnątrz) swoich udziałów w części wspólnej strychu – jako wydzielonej części nieruchomości wraz z ustanowieniem odrębnej własności lokalu lub lokali powstałych na strychu – po wykonaniu jego nadbudowy i adaptacji przez inwestora, tj. stronę kupującą. Środki pieniężne otrzymane ze sprzedaży swoich udziałów w części wspólnej (strychu) wspólnota przeznaczy na fundusz remontowy przedmiotowego budynku, a pozostała część pieniędzy podzielona będzie na właścicieli istniejących lokali proporcjonalnie do ich udziałów w nieruchomości.

Na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz w świetle cytowanych powyżej przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że skoro obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym, to omawiana umowa sprzedaży nowoustanowionej odrębnej własności lokali będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem według stawki ustawowo przypisanej – jednakże do wykonania tego obowiązku nie będzie zobowiązana Wnioskodawczyni lecz tzw. inwestor zewnętrzny, czyli kupujący. Sporządzenie umowy w formie aktu notarialnego wywoła z kolei obowiązek notariusza jako płatnika – do obliczenia i pobrania od podatnika (strony kupującej) podatku od czynności cywilnoprawnych i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj