Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-663/14/EJ
z 9 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 czerwca 2014 r. (data wpływu 5 czerwca 2014 r.) uzupełnionym pismem z 27 sierpnia 2014 r. (data wpływu 2 września 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach zadania pn. „…” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach zadania pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 27 sierpnia 2014 r. (data wpływu 2 września 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 19 sierpnia 2014 r. znak IBPP3/443-663/14/EJ.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 12 sierpnia 2014 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Ośrodek Sportu i Rekreacji) realizuje zadanie inwestycyjne pn. „…”. Zadanie realizowane jest od 2011 r., w związku z czym prace związane z opracowaniem dokumentacji technicznej zostały zakończone. W chwili obecnej trwają prace inwestycyjne. Zadanie finansowane jest ze środków własnych gminy przez plan finansowy OSiR oraz współfinansowanie ze środków unijnych w ramach Poddziałania 3.2.2 Infrastruktura Okołoturystyczna – podmioty publiczne RPO na lata 2007–2013 zgodnie z umową. Faktury dokumentujące nabywanie usługi związanej z realizacją zadania wystawione są na Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie posiada osobowości prawnej, w związku z czym Wnioskodawcą o dofinansowanie oraz stroną powyższej umowy jest gmina B. Wnioskodawca jest jednostką budżetową gminy działającą w formie jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, będącą jednak odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca specjalizuje się zarządzaniem nieruchomościami gminnymi w zakresie sportu i rekreacji. Zarzadzanie odbywa się na podstawie przekazania nieruchomości gminnych w odpłatny trwały zarząd na podstawie art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 i 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Zgodnie z zawartymi umowami z kontrahentami część pomieszczeń hali wynajmowana jest na rzecz poszczególnych kontrahentów. Z tytułu wynajmu, który ma charakter cywilnoprawny kontrahencie obciążani są przez Wnioskodawcę miesięcznym czynszem opodatkowanym stawką 23%. Oprócz zarządzania obiektami Wnioskodawca realizuje zadania statutowe polegające między innymi na udostępnianiu bazy sportowo-rekreacyjnej według zapotrzebowania społecznego, klubom sportowym, placówkom oświatowym, organizacjom społecznym i zawodowym oraz osobom indywidualnym. Wnioskodawca rozlicza się w oparciu o strukturę sprzedaży, gdzie wysokość jej na rok bieżący stanowi 94%, czyli przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia o 94% podatku należnego o podatek naliczony w fakturach wykonawców. Należy przy tym zaznaczyć, że do chwili obecnej nie skorzystano z możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w fakturach wykonawców inwestycji. Wykonanie robót inwestycyjnych na tym odcinku jest ściśle związane z dostosowaniem do potrzeb przyszłych i aktualnych najemców hali oraz osób korzystających.

W piśmie z 27 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że realizowana inwestycja składa się z dwóch zadań, tj. zadanie nr 1 w ramach którego wykonana zostanie adaptacja akustyczna hali. Celem realizowanego zadania jest poprawa akustyki hali, a co za tym idzie możliwość organizacji na tej hali imprez widowiskowo-sportowych. W ramach zadania nr 2 zbudowana zostanie siłownia zewnętrzna z elementami parku linowego. Będzie to nowy obiekt przy hali. Efektem realizowanej inwestycji będzie możliwość organizowania na hali komercyjnych imprez widowiskowo-sportowych o charakterze ponadregionalnym. Powstanie nowy obiekt siłowni zewnętrznej. Z efektów realizowanej inwestycji korzystać będą mieszkańcy Gminy, mieszkańcy województwa, a także spoza województwa (ponadlokalny zasięg imprez i wydarzeń kulturalnych dzięki odpowiedniej infrastrukturze). Planowany jest odpłatny wstęp na imprezy oraz bezpłatne korzystanie z siłowni zewnętrznej. W dalszym ciągu z obiektu korzystać będą drużyny młodzieżowe oraz organizowane będą imprezy własne ośrodka, czyli obiekty będą wykorzystywane w ramach zadań Ośrodka, które nie podlegają ustawie o VAT. Po zakończeniu inwestycji Centrum Sportu będzie generowało obrót opodatkowany podatkiem VAT. Sprzedaż opodatkowana dotyczyć będzie wstępu na imprezy widowiskowe oraz wynajmu hali sportowej. W ramach realizacji zadania Wnioskodawca ponosi wydatki opodatkowane podatkiem VAT oraz wydatki niepodlegające ustawie o VAT. Wydatki poniesione na realizację inwestycji nie są nakładami, o których mowa w art. 86 ust. 7b ustawy o VAT. Wnioskodawca prowadzi ewidencję księgową umożliwiającą przyporządkowanie zakupów towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, natomiast nie występuje sprzedaż zwolniona z podatku. Data rozpoczęcia inwestycji to 13 września 2011 r. Pierwszy wydatek poniesiony został 30 września 2011 r. Inwestycja zostanie zakończona w terminie do 15 września 2014 r. i w tym terminie obiekt zostanie oddany do użytkowania. Finansowe zakończenie inwestycji to 30 września 2014 r. Pomieszczenia sauny, siłowni i ścianki wspinaczkowej są przedmiotem wynajmu od 26 maja 2010 r. Wynajem tych pomieszczeń trwał przez cały okres i trwa do nadal. Wnioskodawca zamierzał wykorzystać zmodernizowaną halę sportową do czynności opodatkowanych. Natomiast siłownia zewnętrzna z uwagi na charakter takich obiektów nie będzie skutkowała powstaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powyższe wynika z wniosku złożonego do Urzędu marszałkowskiego o dofinansowanie inwestycji. Jak z powyższego wynika obiekt będzie wykorzystywany równocześnie do czynności opodatkowanych i niepodlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionych faktów przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach prowadzonego zadania?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W świetle przedstawionych wyżej faktów oraz obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług VAT, zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w fakturach wykonawców robót inwestycyjnych, gdyż z przepisu ust. par. 6.1 ustawy o podatku od towarów i usług VAT wynika, że prawo do dalszego odliczania przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to zatem, że można odliczyć podatek naliczony, który jest związany z transakcją opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W tym miejscu wskazać należy na obowiązujący od dnia 1 stycznia 2011 r. przepis art. 86 ust. 7b ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.

Cytowany wyżej przepis reguluje sposób obliczania podatku naliczonego od nabycia bądź wytworzenia nieruchomości (w tym nakładów ponoszonych na nieruchomość) w sytuacji, w której dana nieruchomość ma być używana zarówno na cele działalności, jak i na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością. Niniejsza regulacja ma zastosowanie wówczas, gdy dana nieruchomość (której dotyczy podatek naliczony) nie jest wykorzystywana wyłącznie na cele działalności. Obejmuje ona sytuacje, w których nieruchomość ma przeznaczenie mieszane, to znaczy jest wykorzystywana zarówno na cele związane z działalnością, jak i na inne cele, w tym cele prywatne podatnika bądź jego pracowników, czyli cele nie związane z czynnościami opodatkowanymi.

Powyższy przepis art. 86 ust. 7b ustawy o VAT wprowadza szczególny tryb odliczeń podatku naliczonego w przypadku nieruchomości i nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość została lub zostanie wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Unormowanie to ma charakter doprecyzowujący ogólną zasadę w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z nieruchomością stanowiącą majątek przedsiębiorstwa podatnika, wykorzystywaną zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż prowadzona działalność, i jest zgodny z normą prawną wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 14a ustawy o VAT przez wytworzenie nieruchomości - rozumie się wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Stosownie do cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych VAT.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

W przypadkach natomiast gdy Wnioskodawca wykonuje czynności uprawniające do odliczenia podatku VAT i nieuprawniające do tego odliczenia i nie ma możliwości przyporządkowania ponoszonych wydatków do czynności opodatkowanych lub nieopodatkowanych, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Podkreślić należy, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

W opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje zadanie inwestycyjne pn. „…”. Realizowana inwestycja składa się z dwóch zadań, tj. zadanie nr 1 w ramach którego wykonana zostanie adaptacja akustyczna hali. Wydatki poniesione na realizację inwestycji nie są nakładami, o których mowa w art. 86 ust. 7b ustawy o VAT. Celem zadania nr 1 jest poprawa akustyki hali, a co za tym idzie możliwość organizacji na tej hali imprez widowiskowo-sportowych. W ramach zadania nr 2 zbudowana zostanie siłownia zewnętrzna z elementami parku linowego. Będzie to nowy obiekt przy hali. Planowany jest odpłatny wstęp na imprezy oraz bezpłatne korzystanie z siłowni zewnętrznej. Po zakończeniu inwestycji Centrum Sportu będzie generowało obrót opodatkowany podatkiem VAT. Sprzedaż opodatkowana dotyczyć będzie wstępu na imprezy widowiskowe oraz wynajmu hali sportowej, natomiast siłownia zewnętrzna z uwagi na charakter takich obiektów nie będzie skutkowała powstaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W dalszym ciągu z obiektu korzystać będą drużyny młodzieżowe oraz organizowane będą imprezy własne ośrodka, czyli obiekty będą wykorzystywane w ramach zadań Ośrodka, które nie podlegają ustawie o VAT. Wnioskodawca prowadzi ewidencję księgową umożliwiającą przyporządkowanie zakupów towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Odnosząc zatem powołane wyżej regulacje prawne do przedstawionego we wniosku opisu sprawy należy stwierdzić, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, czy też niepodlegającymi opodatkowaniu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Skoro Wnioskodawca realizując zadanie inwestycyjne dokonuje zakupów towarów i usług, które będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT i czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT, a Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować zakupy towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących nabycie tych towarów i usług, w części w jakiej zakupione towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Natomiast, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu. Z treści wniosku jednoznacznie wynika, że czynnościami niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT będą imprezy własne Ośrodka w ramach zadań Ośrodka. Ponadto siłownia zewnętrzna będzie udostępniana nieodpłatnie i nie będzie skutkowała powstaniem czynności opodatkowanych. Zatem związek zakupionych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w tej sytuacji nie wystąpi. W konsekwencji nie można uznać, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku z wszystkich faktur wykonawców robót inwestycyjnych, bowiem część zakupów będzie związana z czynnościami niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a więc niedającymi prawa do odliczenia podatku.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj