Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/221/OBQ/10/PK-1500
z 14 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD3/033/221/OBQ/10/PK-1500
Data
2012.06.14



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
internet
konkursy
nagrody
przychód
środki masowego przekazu
wygrana
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
opodatkowanie wygranych w konkursach i grach organizowanych za pośrednictwem Internetu



Wniosek ORD-IN 401 kB


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2008 r. Nr IPPB2/415-317/08-2/AK, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2008 r. (data wpływu 19 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranych w konkursach i grach organizowanych za pośrednictwem Internetu, jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 maja 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie – działając na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – wydał w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek złożony w dniu 19 lutego 2008 r.


We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest właścicielem internetowego portalu społecznościowego służącego do komunikacji użytkowników, poprzez organizację forów internetowych, możliwość wymiany informacji, zdjęć użytkowników, filmów użytkowników. Dostęp do portalu jest darmowy pod adresem Y.

Warunkiem możliwości korzystania z portalu jest rejestracja, która następuje po zaproszeniu do udziału w portalu przez innego aktywnego użytkownika.

W związku z prowadzeniem szeregu akcji marketingowych mających na celu zwiększenie więzi z obecnymi użytkownikami, jak i możliwością zachęcenia innych potencjalnych użytkowników, Wnioskodawca ma zamiar przeprowadzić konkurs organizowany za pośrednictwem portalu adresowany do jego użytkowników.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od podatku dochodowego wolna jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i mitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Wnioskodawca między innymi w związku ze stanowiskiem Departamentu Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów, zaprezentowanym w Biuletynie Skarbowym Nr 4 z 2007 r. (opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród i wygranych w konkursach organizowanych za pośrednictwem Internetu, str. 19), powziął wątpliwości.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy ze względu na charakter uczestnictwa w portalu, wygrane w konkursach emitowanych na stronie Wnioskodawcy mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w cytowanych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (przy spełnieniu warunków dotyczących wysokości wygranej)...
  2. Czy w przypadku, gdy wysokość wygranej nie przekracza wskazanej w przepisach kwoty na Wnioskodawcy ciąży obowiązek naliczenia, pobrania i wpłaty podatku na rachunek właściwego organu skarbowego w związku z niespełnieniem warunku dotyczącego realizacji konkursu w środkach masowego przekazu...

Zdaniem Wnioskodawcy, charakter portalu jest otwarty i umożliwia darmowe korzystanie z jego zasobów. Nie jest to portal korporacyjny, czy też poczta elektroniczna lub portale dostępne przy użyciu płatnego kodu. Niewątpliwie, pomimo iż we wcześniejszym okresie obowiązywania przepisów Internetowi odmawiano miana środka masowego przekazu, zasługuje on obecnie na uznanie za takie medium. Ponadto, zauważyć należy, że również w przypadku środków przekazu typu telewizja, radio czy prasa istnieją pewne ograniczenia, które nie powodują jednocześnie kwestionowania ich masowości. Przykładowo można wskazać na konieczność poniesienia odpłatności na nabycie prasy czy też korzystanie z możliwości oglądania kanałów cyfrowych a nawet telewizji publicznej (abonament telewizyjny). Przytoczona w przepisie masowość ma zdaniem Wnioskodawcy odzwierciedlać możliwości dotarcia do użytkowników a nie sposób w jaki jest zorganizowany dostęp do środka przekazu. Taka też definicja uwzględniona została w przytoczonym numerze Biuletynu Skarbowego Ministerstwa Finansów, w którym podano za Internetową Encyklopedią PWN, że środek masowego przekazu rozumiany jest jako (mass media, media, środki masowego komunikowania) urządzenia, instytucję za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet.

W dniu 19 maja 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną Nr IPPB2/415-317/08-2/AK, uznającą stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku z dnia 11 lutego 2008 r. za prawidłowe. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że wartość wygranych, przyznanych w konkursie organizowanym i emitowanym na powszechnie dostępnej stronie internetowej, gdy jednorazowa wygrana nie przekracza kwoty 760 zł jest objęta zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym Wnioskodawca nie jest zobowiązany do poboru i odprowadzenia - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika - podatku dochodowego od całej wartości nagrody (wygranej) oraz złożenia formularza PIT-8AR.


Na tle przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2008 r., zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, za przychody z innych źródeł, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności,

Zatem, warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Z uwagi, iż ustawa nie definiuje pojęcia „środki masowego przekazu”, jak i w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, należy posłużyć się definicją słownikową.

I tak, według definicji Wydawnictwa PWN S.A. - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Z kolei, Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie środki masowego przekazu jako (mass media, media, środki masowego komunikowania), urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, że użyte w powołanym przepisie ustawy określenie „środki masowego przekazu” mieści w sobie również pojęcie Internetu, jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest co prawda właścicielem internetowego portalu społecznościowego służącego do komunikacji użytkowników, poprzez organizację forów internetowych, wymianę informacji, zdjęć użytkowników, filmów użytkowników (warunkiem korzystania z portalu jest rejestracja, która następuje po zaproszeniu do udziału w portalu przez innego aktywnego użytkownika), jednakże nie jest to środek masowego przekazu w rozumieniu powyższych definicji.

Zatem nie sposób uznać, iż w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego została spełniona jedna z przesłanek, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, tj. że konkurs jest organizowany i emitowany przez środki masowego przekazu.

W konsekwencji, wygrana w konkursie stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Na płatniku będącym osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, osobą prawną i ich jednostką organizacyjną oraz jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, który dokonuje wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych ciąży obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy. Kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek (art. 42 ust. 1 ustawy). Natomiast w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, płatnik jest obowiązany przesłać właściwemu urzędowi skarbowemu roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (PIT-8AR).

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2008 r. należy uznać za nieprawidłowe.

Z tych względów należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną z dnia 19 maja 2008 r. Nr IPPB2/415-317/08-2/AK, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


Zmieniona interpretacja indywidualna dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 11 lutego 2008 r. i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2008 r.


POUCZENIE


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj