Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1010/14/JP
z 19 listopada 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2014 r. (data wpływu 26 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży syropu klonowego czystego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 sierpnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku mającej zastosowanie do sprzedaży syropu klonowego czystego.


We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.


Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz handlu, zarówno krajowego, jak i międzynarodowego.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje importu z terytorium Kanady syropu klonowego czystego, który nie posiada żadnych dodatków aromatyzujących i barwiących (syrop klonowy czysty). Wnioskodawca dokonuje dostawy importowanego syropu klonowego czystego na terytorium Polski. Wskazano, że syrop klonowy czysty jest dla Wnioskodawcy towarem handlowym przed jego dostawą na rzecz klientów Wnioskodawcy nie jest poddawany jakiejkolwiek obróbce.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Według jakiej stawki podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu dostawa syropu klonowego czystego na terytorium Polski?


Zdaniem Wnioskodawcy w aktualnym stanie prawnym dostawa syropu klonowego czystego podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług 8%. Podstawą prawną do zastosowania obniżonej stawki podatku jest art. 41 ust. 2 ustawy w powiązaniu z poz. 38 załącznika nr 3 do ustawy. Ponadto w okresie do 31 grudnia 2016 r. stawka podatku określona w art. 41 ust. 2 ustawy uległa podwyższeniu do 8%. W ocenie Wnioskodawcy z ww. przepisów wynika łącznie, iż obecnie stawka podatku 8% obejmuje wszystkie rodzaje cukru, z wyjątkiem cukru i syropu klonowego, zawierającego dodatek środków aromatyzujących lub barwiących. Syrop klonowy podlega zaliczeniu do klasy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 10.81.13.0 (Rozporządzenia Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie PKWiU, Dz. U. NR 207, poz. 1293 ze zm.). Poz. 38 złącznika nr 3 do ustawy wyłącza z zakresu zastosowania stawki obniżonej jedynie niektóre towary klasyfikowane do klasy PKWiU 10.81.13.0, co wynika wprost z zastosowania przez ustawodawcę przedrostka „ex”. W związku z tym ustalając zakres wyłączenia ze stawki obniżonej podatku należy kierować się przede wszystkim literalną wykładnią przepisu ustawy podatkowej, a nie brzmieniem powołanego w tym przepisie grupowania PKWiU. W poz. 38 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca wyraźnie wskazał, iż obniżonej stawki podatku nie można stosować jedynie do takiego cukru i syropu klonowego, który zawiera dodatek środków aromatyzujących lub barwiących. W konsekwencji dostawa przez Wnioskodawcę na terytorium Polski syropu klonowego czystego mieści się w zakresie poz. 38 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, czyli podlega opodatkowaniu 8% stawka podatku od towarów i usług.

Dodatkowym potwierdzeniem powyższego stanowiska Wnioskodawcy jest treść poz. 147 załącznika nr 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie (Dz. U. z 2014 r., Nr 743). Powołany przepis obejmuje między innymi „syropy cukrowe niezawierające dodatku środków aromatyzujących lub barwiących”. Tym samym zgodnie z tym przepisem syrop klonowy czysty również w imporcie podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ustawy – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Art. 41 ust. 2 ustawy określa, że dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.


W załączniku nr 3 do ustawy pod pozycją 38 wymienione zostały „Cukier, z wyłączeniem cukru i syropu klonowego, zawierającego dodatek środków aromatyzujących lub barwiących”- PKWiU ex 10.81.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.


Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU grupowanie 10.81 obejmuje:


  • cukier (sacharozę) oraz substytuty cukru, z buraków, trzciny cukrowej, klonu i palmy,
  • melasę,
  • syrop i cukier klonowy,

a nie obejmuje:


  • glukozy, syropu glukozowego, maltozy, sklasyfikowanych.


Natomiast grupowanie 10.81.13.0 obejmuje cukier trzcinowy lub buraczany rafinowany, zawierający dodatek środków aromatyzujących lub barwiących; cukier klonowy i syrop klonowy.

Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.

Podkreślenia wymaga, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Mając na uwadze opis wynikający z wniosku, a także powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro będący przedmiotem zapytania syrop klonowy czysty mieści się w grupowaniu PKWiU 10.81.13.0 i faktycznie syrop ten nie zwiera jakichkolwiek dodatków aromatyzujących ani barwiących, to jego dostawa – jako że towar nie zawiera się w wyłączeniach wskazanych w pozycji 38 załącznika nr 3 do ustawy - korzysta z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z pozycją 38 załącznika nr 3 do ustawy.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Nadmienia się, że w sytuacji ustalenia przez właściwy organ podatkowy odmiennego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego niż przedstawiony we wniosku, niniejsza interpretacja nie wywrze skutku prawnego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj