Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-584/12/MN
z 21 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-584/12/MN
Data
2012.08.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2012r. (data złożenia 11 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „xxx” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2012r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „xxx”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 16 stycznia 2011r. Miasto, w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Działanie 2.2. Rozwój elektronicznych usług publicznych, złożyło wniosek o dofinansowanie inwestycji pn.: „xxx”.

Celem dopełnienia wymogów formalnych Urzędu Marszałkowskiego, do złożonego wniosku załączone zostało oświadczenie Beneficjenta w sprawie możliwości odliczenia podatku VAT. W Oświadczeniu tym stwierdzono, iż Miasto zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, w związku z czym koszt ten został uznany jako kwalifikowany. Przedmiotem projektu jest powstanie spójnego, zintegrowanego systemu elektronicznego obiegu dokumentów na terenie Urzędu Miasta, współpracującego z platformą SEKAP. Dokonano zakupu sprzętu informatycznego i oprogramowania oraz przeszkolono pracowników Urzędu Miejskiego. Celem głównym projektu jest wsparcie procesów zarządzania Miastem w kluczowych dla jego funkcjonowania obszarach w wyniku wdrożenia kompleksowego systemu elektronicznego obiegu dokumentów z wykorzystaniem platformy SEKAP, a pośrednio wzrost liczby usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną. (SEKAP to strategiczny dla rozwoju regionu innowacyjny projekt samorządów gmin i powiatów Województwa, który swoim zakresem obejmuje stworzenie teleinformatycznego środowiska dla świadczenia usług publicznych w formie elektronicznej).

Wydatki związane z realizacją ww. projektu są udokumentowane fakturami VAT. Faktury do końca 2010 roku były wystawiane na: Urząd Miejski, natomiast od 2011r. są wystawiane na Miasto. Zmiana ta wiązała się z uporządkowaniem rejestracji Miasta dla celów podatku VAT w Urzędzie Skarbowym i była tylko zmianą techniczną, zgodnie ze stanowiskiem organów skarbowych i Ministerstwa Finansów.

Miasto jest podatnikiem VAT czynnym zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054).

Projekt został zrealizowany przez Miasto w ramach zadań własnych gminy - działalność w zakresie telekomunikacji § 7 ust. 1 pkt 3a ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Wszystkie produkty powstałe w wyniku realizacji projektu są wykorzystywane do czynności związanych z funkcjonalnością oprogramowania Kompleksowego Obiegu Dokumentów i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W trakcie realizacji projektu nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem (np. takie jak odpłatne umieszczanie informacji o firmach). Wszystkie informacje i dane powstałe w wyniku realizacji projektu będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie.

W wyniku realizacji projektu w ramach Urzędu Miejskiego udostępniony został kompleksowy system obiegu dokumentów (KSOD), który przede wszystkim posiada funkcjonalność typowego elektronicznego obiegu dokumentów zgodnego z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych. Pełna obsługa czynności np. wieczystego użytkowania ma miejsce w dedykowanych podsystemach dziedzinowych - poza przedmiotem realizowanego Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Miasto ma prawo do odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Miasto nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „xxx”.

Miasto nie może odliczyć poniesionego kosztu podatku VAT w wyżej wymienionym projekcie, gdyż nie spełnia warunków określonych w art. 86 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr177, poz. 1054).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2010r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010r. Nr 106, poz. 675) wynika również, ze jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „xxx”.

Przedmiotem projektu jest powstanie spójnego, zintegrowanego systemu elektronicznego obiegu dokumentów na terenie Urzędu Miasta, współpracującego z platformą SEKAP. Dokonano zakupu sprzętu informatycznego i oprogramowania oraz przeszkolono pracowników Urzędu Miejskiego.

Wydatki związane z realizacją ww. projektu są udokumentowane fakturami VAT. Faktury do końca 2010 roku były wystawiane na: Urząd Miejski, natomiast od 2011r. są wystawiane na Miasto. Miasto jest podatnikiem VAT czynnym.

Projekt został zrealizowany przez Miasto w ramach zadań własnych gminy - działalność w zakresie telekomunikacji § 7 ust. 1 pkt 3a ustawy o samorządzie gminnym.

Wszystkie produkty powstałe w wyniku realizacji projektu są wykorzystywane do czynności związanych z funkcjonalnością oprogramowania Kompleksowego Obiegu Dokumentów i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W trakcie realizacji projektu nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem (np. takie jak odpłatne umieszczanie informacji o firmach). Wszystkie informacje i dane powstałe w wyniku realizacji projektu będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie.

W wyniku realizacji projektu w ramach Urzędu Miejskiego udostępniony został kompleksowy system obiegu dokumentów (KSOD), który przede wszystkim posiada funkcjonalność typowego elektronicznego obiegu dokumentów zgodnego z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych. Pełna obsługa czynności np. wieczystego użytkowania ma miejsce w dedykowanych podsystemach dziedzinowych - poza przedmiotem realizowanego Projektu.

Wątpliwości po stronie Wnioskodawcy powstały w związku z ustaleniem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że system nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych (Wnioskodawca wskazuje to wprost w treści wniosku).

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu pn. „xxx”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „xxx” należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (a w szczególności wykorzystania zakupionych w ramach realizacji projektu towarów i usług do czynności opodatkowanych) udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj