Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-70/14-2/BJ
z 20 listopada 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn.zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn.zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2014 r. (data wpływu 13 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy gazu ziemnego wykorzystywanego w procesie mineralogicznym - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 października 2014 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy gazu ziemnego wykorzystywanego w procesie mineralogicznym.
We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny.
Wnioskodawca zużywa paliwo gazowe w piecu tunelowym, w którym wypalane są kształtki ceramiczne będące półproduktem w procesie produkcji katalizatorów dla przemysłu, wprowadzanych następnie do obrotu gospodarczego - sprzedaż np. zakładom nawozowym. Paliwo gazowe jest spalane w tym piecu w procesie technologicznym przy użyciu palników przemysłowych w celu uzyskania temperatury wymaganej do wypalenia kształtek.
Kwalifikacja przeznaczenia paliwa gazowego dokonana przez Wnioskodawcę w oświadczeniu odbiorcy o przeznaczeniu paliwa gazowego na potrzeby naliczania podatku akcyzowego będąca załącznikiem do Umowy sprzedaży i świadczenia usług dystrybucji paliwa gazowego przez ……. na rzecz Wnioskodawcy z siedzibą w …. (patrz załączone oświadczenie) wskazuje na punkt 1 podpunkt 2 tabeli tj. „Przeznaczenie paliwa gazowego 1. Na cele opałowe 2).,.
W procesach mineralogicznych." - art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (j.t. Dz. U. z 2011 r. Nr 108 poz. 626).
- Oznaczenia kodu CN 2711 21 00 00 - do jakiego zgodnie z Nomenklaturą Scaloną należy gaz nabywany przez Wnioskodawcę.
- Wnioskodawca nie wykonuje czynności dla pośredniczącego podmiotu gazowego – w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy.
- Wnioskodawca nabywa na terytorium kraju wyroby gazowe, nie uczestniczy w odsprzedaży gazu, a jedynie zużywa go do obróbki cieplnej.
- Wypalanie kształtek stanowi proces mineralogiczny.
- Nabywany gaz ziemny Wnioskodawca zużywa jedynie do obróbki termicznej kształtek ceramicznych.
- Gaz ziemny nie jest zużywany do innych celów, jak tylko do wypalania kształtek ceramicznych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym, wykorzystywany w procesie mineralogicznym gaz ziemny podlega od dnia 1 listopada 2013 r. zwolnieniu od podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (j.t. Dz. U. z 2011 r. Nr 108 poz. 626)?
W związku z wprowadzeniem od 01.11.2013 r. obowiązku podatku akcyzowego na paliwo gazowe, Wnioskodawca zwraca się o wydanie interpretacji indywidualnej. Kwalifikacja taka powoduje, że w ocenie Wnioskodawcy przedmiotowe czynności … podlegają zwolnieniu z podatku akcyzowego w przedmiotowym zakresie, albowiem powołany przepis przytoczonej ustawy wyraźnie określa zwolnienie przedmiotowych czynności z opodatkowania podatkiem akcyzowym.
Zdaniem Wnioskodawcy:
Instytut uważa za prawidłowe zakwalifikowanie (w oświadczeniu) wykorzystywanego gazu ziemnego w procesie mineralogicznym jako zwolnionego od podatku akcyzowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej „ustawą” (Dz. U. z 2014 r., poz. 752), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie „wyroby akcyzowe” oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, określenie „wyroby gazowe” oznacza - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.
Zakres opodatkowania akcyzą wyrobów energetycznych, w tym również wyrobów gazowych, został określony w rozdziale 1 działu IV ustawy.
Stosownie do art. 86 ust.1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.
Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.
W ww. załączniku nr 1, stanowiącym Wykaz wyrobów akcyzowych, pod pozycją 28, z kodem CN 2711 umieszczono - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.
W myśl art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
- nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
- sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
- import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
- użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
- użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
- uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
- jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
- nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.
Zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej.
Stosownie do art. 31b ust. 5 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.
Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy, określenie „procesy mineralogiczne” oznacza - procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 „produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych” w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.).
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zużywa paliwo gazowe o kodzie CN 2711 21 00 w procesie wypalania kształtek ceramicznych. Wnioskodawca w oświadczeniu odbiorcy o przeznaczeniu paliwa gazowego na potrzeby naliczania podatku akcyzowego będącym załącznikiem do Umowy sprzedaży i świadczenia usług dystrybucji paliwa gazowego przez sprzedawcę wyrobów gazowych na rzecz Wnioskodawcy wskazuje następujące przeznaczenie paliwa gazowego: na cele opałowe, w procesach mineralogicznych - art. 2 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawca nie wykonuje czynności pośredniczącego podmiotu gazowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy, nabywa gaz ziemny na terytorium kraju, nie uczestniczy w odsprzedaży gazu, zużywa go jedynie do obróbki cieplnej w celu wypalania kształtek ceramicznych, co stanowi proces mineralogiczny.
Zatem Wnioskodawca w oświadczeniu będącym załącznikiem do umowy kupna-sprzedaży gazu ziemnego, zakwalifikował przeznaczenie ww. gazu do wypalania kształtek ceramicznych jako proces mineralogiczny w rozumieniu ustawy.
Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz opis sprawy przedstawiony we wniosku należy stwierdzić, że gaz ziemny wykorzystywany w procesie wypalania kształtek ceramicznych, stanowiącym - jak wskazał Wnioskodawca - proces mineralogiczny, podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy.
Ponadto tut. Organ pragnie podkreślić, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.
Jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny (Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.
Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.