Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-801/14/KB
z 8 października 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z 3 lipca 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 7 lipca 2014 r.), uzupełnionym 29 i 30 września 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych sprzedaży gołębi pochodzących z własnej hodowli – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 lipca 2014 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży gołębi pochodzących z własnej hodowli. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 24 września 2014 r. Znak: IBPBI/1/415-801/14/KB, IBPP1/443-686/14/ES wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 29 i 30 września 2014 r.
We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawczyni jest rolnikiem. Posiada gospodarstwo rolne o powierzchni przekraczającej 1 ha. Z tego tytułu opłaca podatek rolny. Obecnie przebywa na urlopie wychowawczym. Wnioskodawczyni prowadzi działalność rolniczą. Ponadto razem z mężem, w ramach hobby, prowadzi hodowlę gołębi i czasami, jeśli wylęgnie się ich zbyt dużo lub nie spełniają oczekiwań, sprzedaje je na X.. Wnioskodawczyni nie jest ubezpieczona w KRUS.
W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 30 września 2014 r., wskazano m.in., że:
- Gołębie, które sprzedaje Wnioskodawczyni pochodzą z własnej, prowadzonej wspólnie z mężem hodowli. Są to gołębie pochodzące z nadwyżki hodowli, np. te które maścią, czy kolorem powtarzają się lub te które nie spełniają oczekiwań Wnioskodawczyni np. nie mają pary lub posiadają kolor, który jej nie odpowiada.
- Wnioskodawczyni nie sprzedaje gołębi nabytych od innych podmiotów.
- Sprzedaż gołębi ma charakter incydentalny.
- Hodowla gołębi prowadzona jest w gospodarstwie rolnym.
- Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej. Hodowlą gołębi zajmuje się hobbistycznie i prowadzi ją w ramach działalności rolniczej.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy Wnioskodawczyni jest objęta obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego do osób fizycznych z tytułu sprzedaży gołębi?
(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)
Zdaniem Wnioskodawczyni, ocena obowiązujących przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w przedstawionym stanie faktycznym, nie jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), przepisy tej ustawy nie mają zastosowania do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
- miesiąc - w przypadku roślin,
- 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
- 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
- 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
-licząc od dnia nabycia.
Zgodnie z art. 2 ust. 3 ww. ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. W myśl art. 2 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy.
Jak wynika z załącznika nr 2 do ustawy, tj. tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego, hodowla gołębi nie jest działem specjalnym produkcji rolnej, ponieważ nie została wymieniona w specyfice rodzajowej produkcji zwierzęcej. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawczyni, hodowla gołębi, jako działalność polegająca na wytwarzaniu produktów zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym z własnej hodowli, w tym również produkcja materiału hodowlanego i reprodukcyjnego oraz hodowla materiału zarodkowego jest działalnością rolniczą i dochody z niej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Nadmienić należy, że w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.