Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-480/14-4/LK
z 4 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia data nadania 19 maja 2014 r. (data wpływu 26 maja 2014 r.) uzupełnionym w dniu 4 sierpnia 2014 r. (data wpływu 7 sierpnia 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 18 lipca 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 28 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów dokonywanych w Polsce w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Jednostkę macierzystą poza terytorium kraju – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów dokonywanych w Polsce w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Jednostkę macierzystą poza terytorium kraju.


Wniosek uzupełniony został pismem złożonym w dniu 4 sierpnia 2014 r. (data wpływu 7 sierpnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 18 lipca 2014 r., Nr IPPP3/443-480/14-2/LK.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi w Niemczech działalność gospodarczą, w zakresie konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych. W Niemczech rozlicza podatek od wartości dodanej. W Polsce zarejestrował Oddział Zagraniczny, który będzie pełnił funkcję pomocniczą dla działalności Centrali. Oddział nie prowadzi samodzielnej działalności gospodarczej ponieważ: nie przyjmuje zleceń na naprawy samochodów, nie wystawia faktur sprzedaży za wykonane usługi, działalność zakładu nie wykracza poza zakres działalności firmy w Niemczech. Zlecone czynności do wykonania w zakładzie będą częścią całej usługi wykonywanej przez Jednostkę macierzystą. Nie jest możliwe określenie dochodu z wykonanej usługi jaka miałby być jemu przypisana. Całość usługi fakturowana jest i rozliczana przez firmę niemiecką w Niemczech.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy zarejestrowanemu oddziałowi zagranicznego przedsiębiorcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu w kraju materiałów i usług związanych z wykonaniem czynności zleconych przez Jednostkę macierzystą?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Wnioskodawca uważa, że założony w Polsce oddział zagranicznego przedsiębiorcy ma prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT, wynikającego z faktur zakupu materiałów i usług dokonanych w celu realizacji zleconych przez centralę czynności.


Uzasadnienie


Zgodnie z art. 86 ust. 8 ustawy VAT podatnik ma prawo do odliczenia VAT, jeżeli :

  • import lub nabycie towarów i usług dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju,
  • kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju,
  • podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.


Podatnikiem podatku od wartości dodanej jest zakład główny z siedzibą w Niemczech Jego integralną cześć stanowi utworzony oddział w Polsce. Oznacza to, że oddział prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od wartości dodanej, gdyż mieści się w strukturach jednostki macierzystej będącej płatnikiem tego podatku w innym kraju Unii Europejskiej. Zgodnie z obowiązującymi przepisami podatnikiem jest każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą niezależnie od miejsca jego rezydencji podatkowej. Z tych powodów jako podatnik powinien mieć prawo do odliczenia podatku VAT, w sytuacji gdy dokonuje sprzedaży poza terytorium kraju. Prawo to potwierdza art. 168 i 169 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE.


Wnioskodawca uważa, że spełnia też kolejny warunek - gdyby usługi serwisowania samochodów były opodatkowane w kraju, to wystąpiłoby prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z tą sprzedażą. Występuje też bezpośredni związek między poniesionymi przez oddział wydatkami, a uzyskanymi przychodami opodatkowanymi w Niemczech.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.


Należy zwrócić uwagę, że podatek od towarów i usług ma charakter terytorialny, bowiem opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium kraju tj. Rzeczypospolitej Polskiej.


Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca prowadzi w Niemczech działalność gospodarczą, w zakresie konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych. W Niemczech rozlicza podatek od wartości dodanej. Wnioskodawca w Polsce zarejestrował Oddział, który będzie pełnił funkcję pomocniczą dla działalności Centrali. Oddział nie prowadzi samodzielnej działalności gospodarczej ponieważ; nie przyjmuje zleceń na naprawy samochodów, nie wystawia faktur sprzedaży za wykonane usługi, działalność zakładu nie wykracza poza zakres działalności firmy w Niemczech. Zlecone czynności do wykonania w zakładzie będą częścią całej usługi wykonywanej przez jednostkę macierzystą. Nie jest możliwe określenie dochodu z wykonanej usługi jaka miałby być jemu przypisana. Całość usługi fakturowana jest i rozliczana przez firmę niemiecką w Niemczech.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego dla Oddziału Wnioskodawcy w Polsce wynikającego z faktur zakupu w kraju materiałów i usług związanych z wykonaniem czynności zleconych przez jednostkę macierzystą.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem (…).


Przedstawiona powyżej zasada daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Z kolei w myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust.2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.


Aby w ogóle można było mówić o prawie do odliczenia, dane towary lub usługi powinny być nabyte przez podatnika z zamiarem wykorzystania ich w swojej działalności gospodarczej. Wynika to z art. 168 Dyrektywy, gdzie stwierdza się wprost, że jeśli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić z tytułu towarów i usług dostarczonych podatnikowi, nabyć wewnątrzwspólnotowych, importu towarów.


Z kolei z zasady neutralności i terytorialności VAT wynika, że jeżeli podatnik chce skorzystać na danym terytorium z prawa do odliczenia podatku naliczonego, to na tymże terytorium musi też wykazać podatek należny. Istotą zasady neutralności jest obniżenie podatku należnego o podatek naliczony w poprzednich fazach obrotu, zarezerwowanej dla podatników nabywających towary lub usługi dla celów swojej działalności opodatkowanej.


W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem (…).


Zatem w sytuacji, gdy podatnik wykonuje czynności, o których mowa w art. 5 powinien dokonać rejestracji, jako podatnik podatku od towarów i usług na terytorium Polski. Natomiast Wnioskodawca, w swoim uzasadnieniu wskazał, że Oddział w Polsce nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju i nie będzie wystawiał żadnych faktur na rzecz jakiekolwiek odbiorcy, co wyklucza obowiązek zarejestrowania się jako podatnik podatku od towarów i usług. Co więcej, Wnioskodawca wskazał, że zlecone czynności do wykonania w „zakładzie” będą częścią całej usługi wykonywanej przez jednostkę macierzystą, a Oddział Zagraniczny będzie pełnił funkcję pomocniczą dla działalności Centrali, co tym samym wyklucza jakąkolwiek samodzielność gospodarczą Oddziału jako polskiego podatnika VAT.


Kwestie dotyczące funkcjonowania oddziału podmiotu zagranicznego działającego w Polsce regulują przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2013 r., poz. 672 z późn. zm.). W myśl art. 4 ust. 1 powołanej ustawy, przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Natomiast oddział zdefiniowany został w art. 5 pkt 4 tejże ustawy, jako wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. W oparciu o postanowienia zawarte w art. 86 ww. ustawy, oddział może wykonywać działalność wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego.


W świetle powołanych unormowań podmiot zagraniczny, prowadzący działalność na terytorium Polski w formie oddziału, traktowany jest jako jeden podmiot – przedsiębiorca zagraniczny. Rejestracja tego oddziału jest jednoznaczna z rejestracją przedsiębiorcy zagranicznego.


Zatem oddział posiada jedynie samodzielność organizacyjną (jest wydzielony ze struktur jednostki macierzystej), natomiast nie dysponuje możliwością prowadzenia działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek, a prowadzona działalność stanowi jedynie część działalności gospodarczej jednostki macierzystej.


Wskazać należy, że Oddział Wnioskodawcy na terytorium Polski będzie pełnił funkcję pomocniczą dla działalności Centrali. Oddział nie prowadzi samodzielnej działalności gospodarczej ponieważ; nie przyjmuje zleceń na naprawy samochodów, nie wystawia faktur sprzedaży za wykonane usługi, działalność zakładu nie wykracza poza zakres działalności firmy w Niemczech. Zlecone czynności do wykonania w zakładzie będą częścią całej usługi wykonywanej przez jednostkę macierzystą. Wnioskodawca wskazał że nie jest możliwe określenie dochodu z wykonanej usługi jaka miałaby być przypisana Oddziałowi.


Nie można zgodzić się również z Wnioskodawcą, że nabywane towary i usługi będą związane ze sprzedawanymi towarami opodatkowanymi podatkiem od wartości dodanej poza terytorium Polski zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy. W przepisie tym mowa jest o transakcjach, które wykonuje polski podatnik VAT, w ramach działalności gospodarczej, których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium Polski.


Biorąc pod uwagę powyższą analizę przepisów i opis sprawy, skoro Oddział Wnioskodawcy nie będzie w Polsce wykonywał czynności opodatkowanych, tym samym Wnioskodawca nie ma obowiązku dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb VAT na terytorium kraju. Jednocześnie, taki Oddział, który nie będzie dokonywał żadnych czynności z katalogu art. 5 ust. 1 ustawy, nie będzie stanowił również dla Wnioskodawcy stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Wynika to również z zakresu czynności, w których będzie uczestniczył Oddział, a także jego braku samodzielności gospodarczej na terenie Polski. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ani ust. 8 pkt 1 ustawy z tytułu nabywanych dla potrzeb Oddziału towarów i usług opodatkowanych w Polsce. W konsekwencji Oddział nie może ubiegać się o zwrot tego podatku na zasadach określonych w art. 87 ustawy.


Jednakże prawodawca wspólnotowy, a za nim ustawodawca krajowy, wprowadził specjalne regulacje, które mają umożliwić podatnikom z innych państw członkowskich, a także z krajów trzecich (na zasadzie wzajemności), odzyskanie podatku zapłaconego w danym państwie członkowskim, w zasadzie w takim samym zakresie, w jakim podatek ten mogą odzyskiwać podatnicy z tego państwa.

W myśl art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy w odniesieniu do podmiotów nieposiadających siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywano transakcji gospodarczych, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu na terytorium kraju, niedokonujących sprzedaży na terytorium kraju - mogą być zastosowane zwroty podatku na warunkach określonych w ust. 1a-1g oraz w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 2, 3 i 5.


Zgodnie z art. 89 ust. 1a ustawy podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, mogą ubiegać się o zwrot podatku w odniesieniu do nabytych przez nie na terytorium kraju towarów i usług lub w odniesieniu do towarów, które były przedmiotem importu na terytorium kraju, jeżeli te towary i usługi były przez te podmioty wykorzystywane do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium państwa, w którym rozliczają one podatek od wartości dodanej lub podatek o podobnym charakterze, innym niż terytorium kraju.


Realizując delegację ustawową zawartą w art. 89 ust. 5 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 29 czerwca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz.U. z 2011 r. Nr 136, poz. 797), określił m.in. warunki, terminy i tryb zwrotu podatku podmiotom, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy.


Oddział Wnioskodawcy, jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, będzie pełnił funkcję pomocniczą dla działalności Centrali. Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie posiada w Polsce siedziby działalności gospodarczej (tym miejscem są bowiem Niemcy), ani stałego miejsca prowadzenia działalności (za takie nie można uznać Oddziału). Ponadto, z wniosku nie wynika aby Wnioskodawca, bądź jego Oddział miały dokonywać sprzedaży na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Analizując powyższe przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić że Wnioskodawca spełnia przesłanki warunkujące zwrot podatku na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy, przy zachowaniu warunków określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj