Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-489/14-4/LK
z 3 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2014 r. (data wpływu 26 maja 2014 r.) uzupełnionym w dniu 12 sierpnia 2014 r. (data wpływu 14 sierpnia 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 4 sierpnia 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 6 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 0% dla usług świadczonych na rzecz organizacji międzynarodowej oraz prawa do odliczenia podatku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 0% dla usług świadczonych na rzecz organizacji międzynarodowej oraz prawa do odliczenia podatku. Wniosek uzupełniony został pismem złożonym w dniu 12 sierpnia 2014 r. (data wpływu 14 sierpnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 4 sierpnia 2014 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:


Wnioskodawca osoba fizyczna, (dalej „Wnioskodawca”), polski rezydent podatkowy, prowadzi działalność gospodarczą związaną ze świadczeniem usług w szczególności w zakresie nauki języków obcych oraz tłumaczeń.

Jednym z klientów Wnioskodawcy, w stosunku do których Wnioskodawca ma świadczyć swoje usługi na podstawie umowy (dalej „Umowa”) jest organizacja międzynarodowa o nazwie Organisation for Economic Co-operation and Development, w skrócie „OECD” (dalej „OECD").


Wskazana wyżej Umowa wskazuje, że OECD jest organizacja zwolnioną z opodatkowania, w związku z czym także świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz OECD są objęte 0% stawką podatku VAT. Wobec powyższego Umowa zobowiązuje Wnioskodawcę do wystawiania faktur za swoje usługi przewidujących 0% stawkę podatku VAT.


W odpowiedzi na wezwanie do wniosku Wnioskodawca wskazał:


  1. Wnioskodawca będzie świadczył usługi na rzecz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (Organisation for Economic Co-operation and Development), (dalej jako „OECD"). OECD posiada główną siedzibę w Paryżu, a także biura w Tokio, Berlinie, Waszyngtonie oraz Meksyku. Biorąc powyższe pod uwagę, należałoby uznać, że Wnioskodawca będzie świadczyć usługi na rzecz organizacji, która posiada siedzibę na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego;
  2. Wnioskodawca ma świadczyć usługi szkolenia personelu celem unifikacji poziomu językowego przygotowywanych opracowań tematycznych zespołu Departamentu ECO. Ponadto ma także przygotować opracowanie, stanowiące poradnik dla tej grupy pracowników OECD, celem optymalizacji poziomu językowego przygotowywanych przez nich opracowań. Biorąc powyższe pod uwagę należałoby uznać, że świadczone usługi będą wykorzystywane przez OECD dla jej celów służbowych;
  3. Wnioskodawca będzie posiadał wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) ar 282/201 1 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/1 12/WE w sprawie wspólnego systemu, podatku od wartości dodanej (Dz, Urz, UE L 77 z 23,03,2011 r., str, 1 oraz DZ. Urz, UE L 290 z 20,10,2.012, s.l.), potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo;
  4. Wnioskodawca będzie posiadał również zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosić się będzie świadectwo zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w pkt 3) niniejszego pisma.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz OECD są opodatkowane 0% stawką podatku VAT?
  2. Czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczania VAT naliczonego w związku ze świadczonymi usługami?

Zdaniem Wnioskodawcy: w rozważanym przypadku dojdzie do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowej, a Wnioskodawca przy transakcjach takich będzie miał prawo do zastosowania stawki 0% VAT.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) (dalej „Ustawa”) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrz wspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. Ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast art. 8 ust. 1 ww. Ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, ad. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 146a pkt 1 ww. Ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r,, z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku.


I tak w myśl § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U z 2013 r., poz. 247), (dalej „Rozporządzenie") obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo:


  1. na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego,
  2. na terytorium państwa trzeciego
    • uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib
    • do celów służbowych tych organizacji.

W konsekwencji, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 2a także w świetle § 8 ust. 2 Rozporządzenia, dla zastosowania stawki 0% VAT do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowej, konieczne jest spełnienie następujących warunków:


  1. organizacja ta musi posiadać siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium kraju innego niż terytorium państwa członkowskiego lub na terytorium państwa trzeciego alternatywnie organizacja międzynarodowa musi być za taką uznana przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib oraz dostawy towarów lub usługi muszą służyć celom służbowym tych organizacji;
  2. podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi musi posiadać:
    • wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011 r., str. 1), potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo;
    • zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w punkcie powyżej.

Zgodnie z § 8 ust. 5 Rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust, 4, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.


Analizując powyższe przepisy wskazać należy, iż obniżona stawka podatku 0% ma zastosowanie po spełnieniu warunków określonych w drodze Rozporządzenia.


Odnosząc powyższe regulacje na grunt przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, iż zastosowanie znajdzie stawka podatku 0%, o której mowa w § 8 Rozporządzenia, bowiem Wnioskodawca będzie dokonywać dostaw towarów i świadczyć usługi na rzecz organizacji międzynarodowej OECD, pod warunkiem, że:


  1. Wnioskodawca będzie posiadać wymagane przepisami prawa dokumenty, tj. świadectwo zwolnienia z podatku VAT oraz zamówienie wraz ze specyfikacją;
  2. Przedmiotowe usługi i dostawy towaru będą wykorzystywane dla celów służbowych tej organizacji.

Dla udokumentowania przedmiotowych usług na rzecz OECD, Wnioskodawca winien wystawiać fakturę VAT, zgodnie z art. 106 ust. 1 Ustawy, gdzie stwierdza się, że podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastosowaniem stawki VAT w wysokości 0%.


Pytanie 2


Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mu przysługiwało uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 Ustawy w związku z wydatkami poniesionymi w związku ze świadczeniem usług na rzecz organizacji międzynarodowej – OECD.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:


  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz
  • gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek jest związany, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego {powstanie zobowiązania podatkowego).


Zgodnie z powyższym, nie jest możliwe dokonanie odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy przy tym podkreślić, że możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi szczególnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego podstawowymi fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku zmierza do całkowitego uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) wprowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat o ile sama jest opodatkowana VAT, powinna być opodatkowana w sposób całkowicie neutralny (to poprzez możliwość odliczenia VAT ponoszonego na wcześniejszym etapie obrotu). Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie Ustawy rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.


Ustawa ustanawia przy tym zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się w tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Istotna jest w tym przypadku intencja nabycia — jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas — po spełnieniu wymienionych w art. 86 Ustawy wymogów formalnych — odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.


Powyższe stanowisko było wielokrotnie potwierdzane w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: Trybunał lub TSUE), m.in. w orzeczeniu C-50/87 Trybunał wskazał, iż zadaniem wszystkich państw jest zadbanie, by podatnicy nie ponosili ekonomicznego ciężaru podatku, jaki płacony jest w trakcie prowadzenia przez nich działalności. W wyroku C-177/99 TSUE wskazywał, że prawo do odliczenia nie może być ograniczane czasem, czy zakresem przedmiotowym - możliwość wykonywania tego prawa zapewniona ma być niezwłocznie i w odniesieniu do wszystkich kwot podatku. TSUE w swoich wyrokach szeroko analizował przy tym również kwestię zasady neutralności m.in. w wyroku zasady neutralności m.in. w wyroku z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 wyraźnie wskazał, iż podatnik jest uprawniony do odliczenia VAT naliczonego za towary i usługi nabyte w związku z pracami inwestycyjnymi wykonanymi z przeznaczeniem ich na planowaną działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu. Jednak sam fakt niewykorzystania towarów czy usług, jakie jednak nabyto w celu wykorzystania ich wprowadzonej działalności, nie stanowi podstawy do pozbawienia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego. Trybunał w uzasadnieniu podkreślił, że „prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie wtoku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

W takim zakresie Trybunał wskazywał przy tym wyraźnie (m.in. w sprawie C-110/94, która dotyczyła przedsięwzięcia, jakie nigdy nie miało związku z żadną transakcją opodatkowaną), że prawo do odliczenia jeśli powstało, to pozostaje w mocy, nawet jeśli planowana wcześniej działalność gospodarcza nigdy nie zakończyła się transakcją podlegającą opodatkowaniu. Podobnie w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdził, iż art. 4 i art. 17 (ustanawiający prawo do odliczenia podatku naliczonego) VI Dyrektywy natęży interpretować w ten sposób, że prawo do odliczenia VAT zapłaconego w związku z transakcjami wykonywanymi w celu zrealizowania planowanej działalności gospodarczej istnieje nadal, nawet jeżeli organ skarbowy ma świadomość, że zamierzona działalność gospodarcza, która miała doprowadzić do wykonywania czynności opodatkowanych, nie zostanie podjęta. Orzeczenia powyższe wskazują zatem wyraźnie, że prawo do odliczenia podatku naliczonego stanowi fundamentalne i nadrzędne prawo podatnika VAT, które, co do zasady, nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego.


W związku z powyższym, należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jaki cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem, skoro towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek VAT, będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi (tu: Wnioskodawcy) przysługiwać będzie prawo do odliczenia tego podatku. Powyższe prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13. Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 Ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.


Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako osoba fizyczna, polski rezydent podatkowy, prowadzi działalność gospodarczą związaną ze świadczeniem usług w szczególności w zakresie nauki języków obcych oraz tłumaczeń. Jednym z klientów Wnioskodawcy, w stosunku do których Wnioskodawca ma świadczyć swoje usługi na podstawie umowy jest organizacja międzynarodowa. Umowa wskazuje, że Organizacja jest organizacją zwolnioną z opodatkowania. Wnioskodawca będzie świadczył usługi na rzecz Organizacji która posiada główną siedzibę w Paryżu, a także biura w Tokio, Berlinie, Waszyngtonie oraz Meksyku. Wnioskodawca ma świadczyć usługi szkolenia personelu celem unifikacji poziomu językowego przygotowywanych opracowań tematycznych zespołu Departamentu ECO. Ponadto ma także przygotować opracowanie, stanowiące poradnik dla tej grupy pracowników Organizacji, celem optymalizacji poziomu językowego przygotowywanych przez nich opracowań. Świadczone usługi przeznaczone są przez Organizację dla jej celów służbowych. Ponadto Wnioskodawca będzie posiadał wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) ar 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu, podatku od wartości dodanej (Dz, Urz, UE L 77 z 23,03,2011 r., str, 1 oraz DZ. Urz, UE L 290 z 20,10,2.012, s.l.), potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo. Jak również będzie posiadał zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosić się będzie świadectwo zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa powyżej).

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość zastosowania 0% stawki podatku dla usług świadczonych na rzecz Organizacji międzynarodowej, oraz prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku ze świadczeniem usług.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.


Na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo:


  1. na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego;
  2. na terytorium państwa trzeciego

    - uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib - do celów służbowych tych organizacji;

Stosownie do § 8 ust. 2 tego rozporządzenia przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:


  • wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 290 z 20.10.2012, str. 1), zwane dalej „świadectwem”, dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty wskazane w ust. 1 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
  • zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone w pkt 1.

Zgodnie z § 8 ust. 4 rozporządzenia w przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

W myśl § 8 ust. 5 rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust. 4, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.


Odnosząc powyższe regulacje na grunt przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, iż zastosowanie znajdzie stawka podatku 0%, o której mowa w § 8 rozporządzenia, bowiem Wnioskodawca będzie świadczył usługi na rzecz organizacji międzynarodowych tj. Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Ponadto będzie posiadać wymagane przepisami prawa dokumenty, tj. świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego oraz zamówienie wraz ze specyfikacją. Nadmienić również należy że przedmiotowe usługi przeznaczone są dla celów służbowych tej organizacji. Zatem Wnioskodawca spełnia przesłanki do zastosowania obniżonej stawki podatku 0% dla usług szkolenia personelu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania stawki 0% dla usług świadczonych na rzecz organizacji międzynarodowych należało uznać za prawidłowe.


W kwestii prawa do odliczenia przywołać należy art. 86 ust. 1 ustawy, gdzie stwierdza się, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem (…)

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


I tak z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wynika że, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10–13 ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie natomiast do art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.


Oznacza to, że z odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 ustawy można skorzystać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie trzy przesłanki:


  • powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług;
  • doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług;
  • podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję.

W myśl art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.


Termin „dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych” do odliczenia podatku będzie liczony dopiero od okresu, w którym zostaną spełnione łącznie wskazane wyżej przesłanki do odliczenia.


Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (tj. za pierwszy okres rozliczeniowy w którym spełnił wszystkie warunki do dokonania odliczenia), nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

W myśl postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ponieważ Wnioskodawca, jako czynny podatnik podatku VAT, świadczy na rzecz organizacji międzynarodowych, tj. Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), usługi szkolenia personelu celem unifikacji poziomu językowego przygotowywanych opracowań tematycznych zespołu Departamentu ECO, oraz opracowanie, stanowiące poradnik dla tej grupy pracowników OECD, celem optymalizacji poziomu językowego przygotowywanych przez nich opracowań to Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane. Jednak czynności te opodatkowane są stawką 0%, której praktycznym aspektem jest faktyczny brak opodatkowania czynności obłożonej taką stawką, przy zachowaniu jednakże prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami. Sprzedaż opodatkowana stawką 0% pozostaje bowiem sprzedażą opodatkowaną, pomimo braku faktycznego obciążenia fiskalnego.


Zatem w przedstawionym opisie sprawy, w przypadku świadczeń wykonywanych na rzecz organizacji międzynarodowych Wnioskodawca ma prawo dokumentować wykonywane prace fakturą VAT z zastosowaniem stawki 0% a także będzie miał prawo obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji ww. świadczeń gdyż wydatki te będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Tym samym Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ustawy i będzie mógł z tego prawa skorzystać w terminach które zostały określone w art. 86 ust. 10 – 13 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.


Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj