Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-805/14-4/KBr
z 18 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2014 r. (data wpływu 26 sierpnia 2014 r.) uzupełnionym w dniu 12 września 2014 r. (data wpływu 15 września 2014 r.) oraz w dniu 15 września 2014 r. (data wpływu 16 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Wyposażenie w infrastrukturę rekreacyjną działki nad zbiornikiem” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 sierpnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Wyposażenie w infrastrukturę rekreacyjną działki nad zbiornikiem ”.


Złożony wniosek został uzupełniony w dniu 12 września 2014 r. (data wpływu 15 września 2014 r.) oraz w dniu 15 września 2014 r. (data wpływu 16 września 2014 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Stowarzyszenie korzysta z przyznanej pomocy w zakresie małych projektów w ramach działania 413, wdrażania lokalnych strategii rozwoju objętego PROW 2007-2013 r., dotyczącego operacji: „Wyposażenie w infrastrukturę rekreacyjną działki nad zbiornikiem ”.


Ustawa z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz.U.Nr 64, poz 427) umowa przyznania pomocy, podpisana 4 czerwca 2014 roku.


W związku z podpisaną umową objętą PROW, realizacja projektu dotyczy wyposażenia działki - budowa altan, grila, ławek, stolików, utwardzenia placu (kostki brukowej). W celu realizacji Stowarzyszenie dokonuje zakupów udokumentowanych fakturami VAT na nie wystawionymi. Stowarzyszenie nie jest czynnym i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług nie składa deklaracji VAT-7.


Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, jest zwolnione podmiotowo i nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego (VAT) od zakupionego towaru na realizację projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z realizacją ww. projektu, Stowarzyszeniu przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji ww. projektu, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie jest uprawnione na podstawie obowiązujących przepisów prawa podatkowego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących do realizacji projektu. Stowarzyszenie nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług określonych w art. 5 ustawy, zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony.


Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie wówczas, gdy spełnione są łącznie dwa warunki. Beneficjent jest czynnym podatnikiem VAT oraz dokonywane zakupy towarów i usług mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Przy zaprezentowanym stanie faktycznym ww. warunki nie są spełnione. Działalność Stowarzyszenia ma charakter niezarobkowy a celem jest działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Działania na rzecz ostatecznych beneficjentów są bezpłatne. Stowarzyszenie nie będzie zatem wykonywać czynności opodatkowanych podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy o VAT.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych i niepodlegających temu podatkowi.


Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „Wyposażenie w infrastrukturę rekreacyjną działki nad zbiornikiem”. Realizacja projektu dotyczy wyposażenia działki - budowa altan, grila, ławek, stolików, utwardzenia placu (kostki brukowej). W celu realizacji Stowarzyszenie dokonuje zakupów udokumentowanych fakturami VAT na nie wystawionymi. Stowarzyszenie nie jest czynnym i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Ponadto Strona wskazała, że działalność Stowarzyszenia ma charakter niezarobkowy, a działania na rzecz ostatecznych beneficjentów są bezpłatne.


W rozpatrywanej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług nie zostanie spełniony, gdyż jak wynika ze złożonego wniosku, zakupy zrealizowane w związku z projektem nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.


Z uwagi na przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Wyposażenie w infrastrukturę rekreacyjną działki nad zbiornikiem”.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj