Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-525/14-7/PR
z 16 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2014 r. (data wpływu 10 lipca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 września 2014 r. (data wpływu 29 września 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pytań nr 5 i 6 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania wpłat otrzymanych od mieszkańców za zaliczki podlegające opodatkowaniu (pytanie nr 1);
  • zastosowania stawki podatku VAT dla wpłat otrzymanych od mieszkańców (pytanie nr 2);
  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zaprojektowaniem i montażem zestawów solarnych na budynkach mieszkańców (pytanie nr 3);
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zaprojektowaniem i montażem zestawów solarnych na budynkach gminnych w drodze korekty (pytanie nr 4);
  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zaprojektowaniem i montażem zestawów solarnych na budynkach gminnych wykorzystywanych do działalności opodatkowanej podatkiem VAT oraz do działalności pozostającej poza systemem podatku VAT (pytanie nr 5);
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zaprojektowaniem i montażem zestawów solarnych na budynkach gminnych wykorzystywanych do działalności opodatkowanej podatkiem VAT oraz do działalności pozostającej poza systemem podatku VAT w związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (pytanie nr 6) ;
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zaprojektowaniem i montażem zestawów solarnych na budynkach gminnych wykorzystywanych do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT oraz do działalności pozostającej poza systemem podatku VAT z uwzględnieniem proporcji sprzedaży (pytanie nr 7);
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących usług opracowania studium wykonalności Projektu, usług nadzoru inwestorskiego oraz promocji Projektu (pytanie nr 8);
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących usług opracowania studium wykonalności Projektu, usług nadzoru inwestorskiego oraz promocji Projektu z uwzględnieniem proporcji sprzedaży (pytanie nr 9).

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 września 2014 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina ... (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT od 9 listopada 2004 r. W przeszłości zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT był także Urząd Gminy, który jednak został wyrejestrowany z dniem 30 czerwca 2010 r.

W roku 2010 Gmina jako „Beneficjent” podpisując umowę z Marszałkiem Województwa ..., przystąpiła do realizacji projektu „...” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2007-2013 działanie 6.2 Energia przyjazna środowisku (dalej: Projekt). Umowa z Marszałkiem Województwa ... określiła warunki dofinansowania ze środków europejskich nie więcej niż 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu, wkład własny Beneficjenta nie mniej niż 15% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu.

Projekt był realizowany w ramach zadań własnych Gminy. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r. poz. 594) [dalej: UOSG], gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 1 UOSG, sprawy ochrony środowiska i przyrody należą do zadań własnych gmin. Zgodnie z art. 403 ust. 2, w związku z art. 400a ust. 1 pkt 21 i pkt 22 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1232 ze zm.), finansowanie ochrony środowiska w zakresie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza i wspomagania wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzania bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii określa się jako zadanie własne gmin.

Kluczowym argumentem przemawiającym za przystąpieniem do realizacji Projektu był fakt, iż Projekt rozwiąże problemy mieszkańców Gminy związane z uzależnieniem od jednego źródła energii cieplnej i zanieczyszczeniem środowiska naturalnego poprzez znaczące obniżenie emisji CO2 do atmosfery, ponadto wpłynie on na poprawę komfortu życia mieszkańców, przyczyni się do rozwoju regionu dzięki popularyzacji działań dywersyfikujących źródła pozyskania energii, promując zarazem ideę i rozwiązania pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych przy wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii przy jednoczesnym zachowaniu zasady dbałości o ochronę środowiska naturalnego.

Realizacja Projektu polegała na zamontowaniu systemu kolektorów słonecznych wraz z wymaganą instalacją w 806 budynkach prywatnych i 19 obiektach użyteczności publicznej i budynkach socjalnych Gminy.

Inwestycja realizowana w ramach Projektu została rozpoczęta i zakończona w 2011 roku.

Gmina przed przystąpieniem do realizacji Projektu współdziałała z mieszkańcami zainteresowanymi uczestnictwem w takim przedsięwzięciu. Wszyscy właściciele i współwłaściciele budynków prywatnych oraz osoby posiadające inny tytuł prawny do dysponowania budynkami prywatnymi [dalej: Właściciele] otrzymali ankiety oraz deklaracje dotyczące uczestnictwa w Projekcie, które były niezbędne do oszacowania liczby zainteresowanych, co z kolei wymagane było do uzyskania stosownych pozwoleń budowlanych (w zakresie nr działek, na których miała być realizowana inwestycja). W powyższych dokumentach Właściciele dobrowolnie i świadomie deklarowali chęć uczestnictwa w Projekcie oraz współfinansowanie instalacji na budynku prywatnym w formie dobrowolnej wpłaty, początkowo w wysokości 2.000 zł, a w efekcie po zakończeniu procedury przetargowej wkład finansowy każdego Właściciela uczestniczącego w Projekcie został określony w kwocie 1.600 zł.

Kolejnym etapem było zawarcie przez Gminę dwóch umów w formie pisemnej z Właścicielami: umowy użyczenia oraz umowy określającej wzajemne zobowiązania finansowe i organizacyjne.

Na podstawie umowy użyczenia, Właściciel zobowiązał się dla potrzeb realizacji Projektu do użyczenia Gminie nieruchomości zabudowanej (część dachu budynku prywatnego oraz część wewnętrzna budynku prywatnego) o powierzchni niezbędnej do zainstalowania zestawu solarnego składającego się z systemu kolektorów słonecznych, podgrzewacza wody, osprzętu instalacyjnego (dalej: zestaw solarny) i jego prawidłowego funkcjonowania.

Z kolei umowa z Właścicielem określająca wzajemne zobowiązania organizacyjne i finansowe związane z montażem i eksploatacją zestawu solarnego przewiduje m.in., że:

  • Gmina zabezpieczy realizację projektu, tj. zgodnie z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych wyłoni wykonawcę zestawów solarnych, ustali harmonogram realizacji prac dokumentacyjnych i montażowych, będzie sprawować bieżący nadzór nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe.
  • Właściciel wyraża zaś zgodę na zakup i montaż zestawu solarnego.
  • Po zakończeniu prac montażowych zestaw solarny pozostaje własnością Gminy i jest użyczany Właścicielowi przez Gminę w całym okresie trwania umowy.
  • Po upływie okresu trwania umowy, całość zestawu solarnego zostanie przekazana przez Gminę na własność Właścicielowi. Forma, w jakiej nastąpi przeniesienie prawa własności, zostanie uregulowana odrębną umową. Gmina zamierza przekazać zestawy solarne nieodpłatnie Właścicielom.
  • Właściciel zobowiązał się w trakcie trwania umowy do właściwej, tj. zgodnej z pierwotnym przeznaczeniem i parametrami technicznymi, eksploatacji urządzeń wchodzących w skład zestawu solarnego.
  • Właściciel zobowiązał się do udziału finansowego w kosztach realizacji Projektu, ponadto udział ten został ustalony w wysokości jednakowej dla wszystkich Właścicieli uczestniczących w Projekcie, niezależnie od wielkości zestawu solarnego i zakresu wykonywanych prac.
  • W umowie wskazana była data wpłaty udziału finansowego, pod rygorem rozwiązania umowy w przypadku jej nieuiszczenia przez Właściciela. Dokonanie wpłaty udziału finansowego było zatem warunkiem rozpoczęcia robót, a brak dokonania wpłaty w wymaganym terminie był równoznaczny z rezygnacją przez Właściciela z udziału w Projekcie.

Obie umowy były zawierane na czas określony (trwałość Projektu), tj. od dnia podpisania danej umowy do upływu 5 lat od dnia zatwierdzenia raportu końcowego z realizacji Projektu.

Montaż i uruchomienie zestawów solarnych były dokonywane przez wykonawcę wybranego przez Gminę w drodze przetargu. Rozliczenie z tytułu montażu i uruchomienia zestawów solarnych między Gminą i wykonawcą nastąpiło po zakończeniu i odbiorze protokolarnym prac i zostało udokumentowane za pomocą faktur VAT wystawionych na Gminę przez wykonawcę. Gmina nie dokonała odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawcy. Na wystawionych przez wykonawcę fakturach VAT zostały odrębnie wskazane kwoty wynagrodzenia dotyczące prywatnych budynków mieszkalnych oraz budynków użyteczności publicznej i budynków socjalnych Gminy.

Majątek powstały w wyniku realizacji Projektu - zestawy solarne - nie generuje i nie będzie generował dodatkowego dochodu z tytułu jego udostępnienia, gdyż poza dokonanymi wpłatami Właściciele nie ponoszą opłat za użytkowanie zestawów solarnych.

W przypadku budynków prywatnych zestawy solarne były montowane na dachach budynków prywatnych i w koniecznym zakresie wewnątrz budynku prywatnego, bądź na infrastrukturze towarzyszącej budynkom prywatnym (poza budynkiem) np. na zieleni.

Powierzchnia użytkowa budynków prywatnych objętych Projektem nie przekracza 300 m2. Budynki prywatne stanowiły budynki mieszkalne jednorodzinne.

Pierwsze wpłaty od Właścicieli Gmina otrzymała przed rozpoczęciem inwestycji w 2010 r.

Odbiór zestawów solarnych i przyjęcie ich do użytkowania przez Gminę (a także wydanie) nastąpiło 31 października 2011 r.

Montaż zestawów solarnych na budynkach użyteczności publicznej i budynkach socjalnych Gminy (dalej: budynki gminne) nie był związany z pobieraniem przez Gminę odpłatności. W niektórych budynkach gminnych wykonywane są wyłącznie czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT (zadania własne Gminy), a w niektórych wykonywane są również czynności opodatkowane VAT i/lub zwolnione z VAT. Szczegółowe zestawienie budynków gminnych, na których zostały zamontowane zestawy solarne i ich związku z wykonywanymi przez Gminę w danym budynku czynnościami podlegającymi pod przepisy ustawy o VAT oraz czynnościami spoza systemu podatku VAT w latach 2010 - 2014 przedstawia poniższa tabela.

Poz.

Budynek gminny

Numer działki

2010

Działalność Gminy w budynku

2011

Działalność Gminy w budynku

2012

Działalność Gminy w budynku

2013

Działalność Gminy w budynku

2014

Działalność Gminy w budynku

1.

Szkoła w LD...

1479/3

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

2.

Szkoła w GB....

1015

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

3.

Szkoła w PG...

1721

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

VAT – czynsz użytkowy od grudnia 2013 r.;

Poza VAT

VAT – czynsz użytkowy od grudnia 2013r.;

Poza VAT

4.

Szkoła w D...

363

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

5.

Szkoła w Sz...

395/1, 396/1, 397/1, 398/1, 399/1, 400/1, 402/1

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

6.

Remiza OSP w Sz...

294

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

VAT - czynsz użytkowy;

Poza VAT

VAT - czynsz użytkowy;

Poza VAT

7.

Remiza OSP w N...

1088/2, 1089/2, 1090/2

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

8.

Remiza OSP w J...

318

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

9.

Remiza OSP w LD...

1629

VAT - czynsz użytkowy;

Poza VAT

VAT - czynsz użytkowy;

Poza VAT

VAT - czynsz użytkowy do czerwca 2012 r.;

Poza VAT

VAT - czynsz użytkowy od lutego 2013 r;

Poza VAT

VAT - czynsz użytkowy;

Poza VAT

10.

Remiza OSP w PG...

945

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

11.

Wiejski Dom Kultury w PG...

3075

VAT - czynsz użytkowy;

Poza VAT

VAT - czynsz użytkowy;

Poza VAT

VAT - czynsz użytkowy;

Poza VAT

VAT - czynsz użytkowy;

Poza VAT

VAT - czynsz użytkowy;

Poza VAT

12.

Urząd Gminy ...

945

VAT - czynsz użytkowy; VAT ZW – czynsze mieszkalne;

Poza VAT

VAT - czynsz użytkowy; VAT ZW – czynsze mieszkalne;

Poza VAT

VAT - czynsz użytkowy; VAT ZW – czynsze mieszkalne;

Poza VAT

VAT - czynsz użytkowy; VAT ZW – czynsze mieszkalne;

Poza VAT

VAT - czynsz użytkowy; VAT ZW – czynsze mieszkalne;

Poza VAT

13.

Gminny Ośrodek Kultury w PG...

945

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

14.

Lokalne socjalne w N...

167

VAT ZW – czynsz mieszkalny

VAT ZW – czynsz mieszkalny

VAT ZW – czynsz mieszkalny

VAT ZW – czynsz mieszkalny

VAT ZW – czynsz mieszkalny

15.

Gminny Ośrodek Kultury w PG... – Zaplecze amfiteatru

945

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

16.

Oczyszczalnia ścieków – LD... K...

3830

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

17.

Oczyszczalnia ścieków - Z...

555/1, 556/1

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

18.

Biblioteka LD...

1690

VAT - czynsz użytkowy;

Poza VAT

VAT - czynsz użytkowy;

Poza VAT

VAT - czynsz użytkowy;

Poza VAT

VAT - czynsz użytkowy;

Poza VAT

VAT - czynsz użytkowy;

Poza VAT

19.

Hydrofornia N...

1835/3, 1835/4

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT

Poza VAT



Jak wynika z tabeli, za wyjątkiem Lokali socjalnych w N... (poz.14), wszystkie wskazane wyżej budynki gminne są wykorzystywane przez Gminę do wykonywania zadań własnych (czynności pozostających poza systemem podatku VAT). W niektórych budynkach gminnych wynajmowane są pomieszczenia na cele działalności gospodarczej lub na cele mieszkaniowe. W przypadku zaś budynku Urzędu Gminy ... (poz. 12) oprócz prowadzenia w nim działalności opodatkowanej (najem lokali użytkowych), występuje także pośredni związek tego budynku z działalnością Gminy zwolnioną z VAT i opodatkowaną VAT (ponieważ Urząd Gminy, a w szczególności jego pracownicy, zajmują się obsługą całej działalności Gminy). Budynek Urzędu Gminy jest wykorzystywany także do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, tj. zadań własnych Gminy (np. załatwianie spraw dotyczących dróg, pomocy społecznej, edukacji, pobór podatków i opłat lokalnych).

W przypadku budynków gminnych, które są wykorzystywane przez Gminę równocześnie do prowadzenia różnego rodzaju działalności: (i) opodatkowanej VAT i poza systemem podatku VAT lub (ii) opodatkowanej VAT, zwolnionej z VAT i poza systemem podatku VAT, Gmina nie ma możliwości przyporządkowania wydatków dotyczących budowy solarów do poszczególnych rodzajów działalności.

Szkoły będące jednostkami budżetowymi Gminy użytkują budynki od poz. 1 do poz. 5. Budynki są udostępniane przez Gminę szkołom nieodpłatnie w wykonaniu zadań własnych Gminy.

Zakład Gospodarki Komunalnej (użytkujący oczyszczalnie ścieków i hydrofornię - poz. 16, 17, 19) będący zakładem budżetowym Gminy jest zarejestrowanym podatnikiem VAT odrębnym od Gminy. Gminny Ośrodek Kultury (użytkujący budynek pod poz. 18 - Biblioteka LD..., a także poz. 13 i 15) będący samorządową instytucją kultury, jest odrębnym od Gminy podmiotem. Gmina udostępnia im przedmiotowe budynki gminne nieodpłatnie w wykonaniu zadań własnych Gminy. Wobec czego Gmina przyjmuje, że nie będzie jej przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących budynków użytkowanych przez wskazane podmioty.

Ochotnicze Straże Pożarne posiadają status stowarzyszeń. Gmina udostępnia im budynki gminne (poz.6-poz. 10) nieodpłatnie w wykonaniu zadań własnych Gminy, ale także Gmina wynajmuje odpłatnie pomieszczenia użytkowe osobą trzecim w niektórych remizach.

Pozostałe budynki (poz. 11, poz. 12, 14) są użytkowane wyłącznie przez Gminę.

Wartość netto zestawów solarnych zamontowanych na budynkach gminnych z poz. 1 (Szkoła w LD...), poz. 5 (Szkoła w Sz...), poz. 12 (Urząd Gminy ...), poz. 14 (Lokale socjalne w N...) przekracza 15 tys. zł. W przypadku pozostałych budynków gminnych wartość netto zestawów solarnych zamontowanych na nich nie przekracza 15 tys. zł.

Gmina poniosła również wydatki na nabycie usług nadzoru inwestorskiego i opracowanie studium wykonalności Projektu oraz wydatki związane z promocją Projektu, do czego była zobowiązana na podstawie umowy z Marszałkiem Województwa ....

Wydatki na opracowanie studium wykonalności Projektu i na promocję Projektu podlegały finansowaniu ze środków europejskich. Koszty promocji dotyczyły między innymi wydatków na:

  • ogłoszenia prasowe związane z Projektem,
  • organizację konferencji związanej z Projektem,
  • wykonanie określonej ilości tablic promocyjnych zawierających informacje o sfinansowaniu Projektu z funduszy unijnych.

W piśmie z dnia 26 września 2014 r. , stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Montaż zestawów solarnych został wykonany w ramach termomodernizacji domów prywatnych.
  2. Budynki prywatne, o których mowa we wniosku, stanowią budynki mieszkalne jednorodzinne o klasyfikacji PKOB 1 11 111 1110 (Budynki mieszkalne jednorodzinne). W uzupełnieniu do wniosku, Gmina chciałaby wyjaśnić, że jeden z budynków prywatnych stanowi blok mieszkalny o klasyfikacji PKOB 111 112 1122 (Budynki o trzech i więcej mieszkaniach). W budynku tym znajdują się lokale mieszkalne, ale tylko w odniesieniu do niektórych lokali (dokładnie dla 5 lokali mieszkalnych) zostały zamontowane zestawy solarne na dachu budynku. Powierzchnia każdego z lokali mieszkalnych znajdujących się w tym budynku nie przekracza 150 m2.
  3. Zakres pytania nr 4 dotyczy budynków gminnych wykorzystywanych przez Gminę równocześnie do prowadzenia działalności zwolnionej z VAT i/lub działalności pozostającej poza systemem podatku VAT (tj. zadań własnych). Są to następujące budynki: poz. 1-5, 7-8, 10, 13-17,19.
  4. W przypadku budynków gminnych objętych pytaniem nr 4 (poz. 1-5, 7-8, 10, 13-17,19) we wniosku zmiana przeznaczenia z pozostającego poza systemem podatku VAT i/lub zwolnionego z VAT na rozpoczęcie wykorzystywania tych budynków także do czynności podlegających opodatkowaniu VAT dotyczy budynku wymienionego w tabeli przedstawionej we wniosku pod pozycją 3. Oprócz czynności podlegających opodatkowaniu VAT Gmina wykorzystuje ten budynek także do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. W odniesieniu do poz. 3 ww. zmiana nastąpiła w grudniu 2013 r. Budynek ten jest wykorzystywany przez Gminę do czynności opodatkowanych VAT od zmiany przeznaczenia do chwili obecnej (tj. złożenia niniejszego pisma). Gmina nie przewiduje obecnie zmiany przeznaczenia budynku z poz. 3. Co do pozostałych budynków objętych pytaniem nr 4, Gmina nie może wykluczyć, że w przyszłości będzie wykorzystywać je do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT. W uzupełnieniu do wniosku, Gmina chciałaby natomiast wyjaśnić, że od momentu instalacji zestawów solarnych w budynku z poz. 3 lokale użytkowe będące przedmiotem najmu nie korzystały z efektów inwestycji w postaci ciepłej wody - lokale użytkowe nie są bowiem podłączone do instalacji zestawów solarnych. W odniesieniu natomiast do budynku z poz. 6, wskazanego w uzasadnieniu do pytania nr 4, Gmina chciałaby wyjaśnić, że budynek z poz. 6 był wykorzystywany już do czynności opodatkowanych przez Gminę od 1 czerwca 2006 r. Dlatego nie powinien on być objęty zakresem pytania nr 4, ale dotyczy go pytanie 6 z wniosku.
  5. Pytanie nr 5 zadane we wniosku dotyczy budynków gminnych wykorzystywanych przez Gminę równocześnie do działalności podlegającej opodatkowaniu oraz do działalności pozostającej poza systemem podatku VAT (tj. zadań własnych Gminy). Są to budynki gminne wskazane w tabeli przedstawionej we wniosku pod pozycją 11, 18. W uzupełnieniu do wniosku, Gmina wyjaśnia, że lokale użytkowe znajdujące się w budynkach poz. 11 i poz. 18 nie korzystają z efektów inwestycji - nie są podłączone do instalacji zestawów solarnych. Gminie nie przysługiwało zatem prawo do odliczenia VAT od zestawów solarnych z uwagi na brak związku z działalnością opodatkowaną VAT. Pytanie nr 5 zadane we wniosku nie dotyczy budynku z poz. 6 i poz. 9 objętych pytaniem nr 6 zadanym we wniosku.
  6. Gmina zwraca uwagę, że budynek wskazany w poz. 9 był użytkowany już przed montażem zestawów solarnych. Budynek wskazany w poz. 9 bezpośrednio po zakończeniu montażu zestawów solarnych (2011 r.) był wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (najem użytkowy opodatkowany wg 23% VAT). W odniesieniu natomiast do budynku z poz. 6, Gmina wyjaśnia, że budynek ten był wykorzystywany już do czynności opodatkowanych przez Gminę od 1 czerwca 2006 r., z kilkumiesięczną przerwą w 2012 r. i ponownie od stycznia 2013 r. Gmina wyjaśnia także, że lokale użytkowe z poz. 6 i poz. 9 nie korzystały z efektów inwestycji w postaci ciepłej wody - nie zostały one podłączone do instalacji zestawów solarnych. Zatem, Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od zestawów solarnych zamontowanych na tych budynkach z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi VAT.
  7. Pytanie nr 7 zadane we wniosku dotyczy budynków gminnych wykorzystywanych przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT, zwolnionej z VAT oraz pozostającej poza zakresem opodatkowania VAT (tj. zadań własnych). Jest to budynek urzędu gminy wskazany w tabeli w poz. 12. W uzupełnieniu do wniosku, Gmina wyjaśnia, że lokale użytkowe znajdujące się w budynku urzędu gminy nie korzystają z efektów inwestycji. Nie są one podłączone do instalacji zestawów solarnych. Nie zmienia to jednak faktu, że Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT na zasadach korekty wieloletniej, ponieważ istnieje pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi (rozliczanie w budynku urzędu gminy czynności opodatkowanych VAT).
  8. Gmina zwraca uwagę, że budynek wskazany w poz. 12, którego dotyczy pytanie nr 7 zadane we wniosku, był użytkowany już przed montażem zestawów solarnych. Budynek wskazany w poz. 12 zarówno przed montażem zestawów solarnych, jak i bezpośrednio po zakończeniu montażu zestawów solarnych (2011 r.) oraz do chwili obecnej był i jest wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z VAT oraz pozostających poza systemem podatku VAT. W uzupełnieniu do wniosku, Gmina wyjaśnia, że lokale użytkowe znajdujące się w budynku urzędu gminy nie korzystają z efektów inwestycji. Nie są one podłączone do instalacji zestawów solarnych. Nie zmienia to jednak faktu, że istnieje związek zestawów solarnych z działalnością opodatkowaną VAT (rozliczanie sprzedaży opodatkowanej VAT).
  9. W uzupełnieniu do wniosku, Gmina nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i w związku z tym nie prowadzi ewidencji środków trwałych dla celów tego podatku. Gmina nie potraktowała montażu solarów jako ulepszenia budynków gminnych. Gmina ujęła zestawy solarne jako oddzielne środki trwałe w prowadzonej ewidencji środków trwałych.
  10. Gmina wyjaśnia, że nie oddawała całych budynków OSP w najem, ale pomieszczenia użytkowe się w nich znajdujące. Gmina po raz pierwszy oddała pomieszczenia użytkowe znajdujące się w tych budynkach w najem:

Poz. 6 - Remiza OSP w Sz... - 1 czerwca 2006 r.,

Poz. 7 - Remiza OSP w N... - budynek (nawet w części) nie był oddany w najem,

Poz. 8 - Remiza OSP w J... - budynek (nawet w części) nie był oddany w najem,

Poz. 9 - Remiza OSP w LD... - 2 stycznia 2001 r.,

Poz. 10 - Remiza OSP w PG... - budynek (nawet w części) nie był oddany w najem.

Jak wynika z powyższego lokale użytkowe były przedmiotem najmu już przed montażem solarów. Gmina podkreśla jednak, że lokale użytkowe znajdujące się w remizach nie zostały podłączone do instalacji zestawów solarnych.

  1. Jak wskazano we wniosku, budynki (poz. 1-5) są udostępniane przez Gminę Szkołom nieodpłatnie w wykonaniu zadań własnych. Zatem zarówno budynki, jak i efekty inwestycji (zestawy solarne) pozostają własności Gminy. Efekty inwestycji w budynkach gminnych wskazanych w poz. 1-5 tabeli nie zostały przekazane Szkołom na własność, ale Szkoły mogą z nich korzystać nieodpłatnie podobnie jak z budynków szkolnych.
  2. Jak wskazano we wniosku, budynki (poz. 6-10) są udostępniane OSP przez Gminę nieodpłatnie w wykonaniu jej zadań własnych. Zatem zarówno budynki, jak i efekty inwestycji (zestawy solarne) pozostają własności Gminy. Efekty inwestycji w budynkach gminnych wskazanych w poz. 6-10 tabeli nie zostały przekazane Ochotniczym Strażom Pożarnym na własność, ale OSP mogą z nich korzystać nieodpłatnie podobnie jak z budynków remiz.
  3. Odpłatne udostępnianie osobom trzecim pomieszczeń użytkowych w remizach odbywa się w imieniu i na rachunek Gminy.
  4. Efekty Inwestycji w budynkach gminnych wskazanych w poz. 13, 15, 18 tabeli we wniosku zostały udostępnione Gminnemu Ośrodkowi Kultury nieodpłatnie. Gminny Ośrodek Kultury może korzystać z zestawów solarnych nieodpłatnie, podobnie jak z budynków gminnych (poz. 13, 15, 18).
  5. Oczyszczalnie ścieków oraz hydrofornia pozostają własnością Gminy, podobnie jak efekty inwestycji w tych budynkach (zestawy solarne). Oczyszczalnie ścieków oraz hydrofornia są oddane w trwały zarząd odpłatny. Efekty inwestycji w budynkach gminnych (poz. 16, 17, 19) zostały przekazane w użytkowanie ZGK nieodpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zaprojektowaniem i montażem zestawów solarnych przez wykonawcę na budynkach gminnych, które Gmina wykorzystuje równocześnie do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT oraz do działalności pozostającej poza systemem podatku VAT (tj. zadań własnych)? (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 5)
  2. Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zaprojektowaniem i montażem zestawów solarnych przez wykonawcę na budynkach gminnych, które Gmina wykorzystywała równocześnie do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT oraz do działalności pozostającej poza systemem podatku VAT (tj. zadań własnych), ale w okresie 12 miesięcy licząc od odbioru zestawów solarnych (31 października 2011 r.) Gmina zaprzestała tam prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT (budynek wskazany w poz. 9 tabeli)? (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 6)

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zaprojektowaniem i montażem zestawów solarnych przez wykonawcę na budynkach gminnych, które Gmina wykorzystuje jednocześnie do czynności opodatkowanych VAT oraz do czynności pozostających poza systemem podatku VAT(tj. zadań własnych).
  2. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zaprojektowaniem i montażem zestawów solarnych przez wykonawcę na budynkach gminnych, które Gmina wykorzystywała jednocześnie do czynności opodatkowanych VAT oraz do czynności pozostających poza systemem podatku VAT (tj. zadań własnych), w sytuacji gdy w okresie 12 miesięcy od odbioru zestawów solarnych (od 31 października 2011 r.) Gmina zaprzestała wykonywania w tych budynkach czynności opodatkowanych VAT (budynek wskazany w poz. 9 tabeli).

Ad. 1 (we wniosku Ad. 5)

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zaprojektowaniem i montażem przez wykonawcę zestawów solarnych na budynkach gminnych, które są wykorzystywane przez Gminę zarówno do wykonywania czynności pozostających poza systemem podatku VAT (tj. zadań własnych), jak i do czynności podlegających opodatkowaniu (tj. czynności uprawniających do odliczenia VAT). Prawo do pełnego odliczenia dotyczy budynków gminnych wymienionych poz. 11 i poz. 18.

W tym wypadku jest bowiem spełniony warunek powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego przewidziany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jakim jest istnienie związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami a wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Budynki te są bowiem wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych (komercyjnego wynajmu pomieszczeń lub lokali użytkowych).

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części powyższych kwot, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Przez wymienione w art. 90 ustawy o VAT „czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego” należy rozumieć m.in. czynności podlegające opodatkowaniu VAT, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Natomiast przepisy ustawy o VAT nie precyzują, co należy rozumieć pod pojęciem czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia, którym to sformułowaniem ustawodawca posłużył się w ust 1 oraz ust. 3 art. 90 ustawy o VAT. Wątpliwość ta została rozstrzygnięta w uchwale 7 sędziów NSA z 24 października 2011 r. sygn. I FPS 9/10, w której NSA potwierdził, że przez czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, należy rozumieć czynności zwolnione z opodatkowania, nie zaś te pozostające poza zakresem ustawy o VAT. W uchwale tej NSA wskazał, iż: „Na tle zatem obecnej regulacji ustawy o podatku od towarów i usług, za w pełni aktualną i trafną należy uznać tę linię orzeczniczą NSA (por. np. „wyroki NSA z 30 czerwca 2009 r., sygn. I FSK 903/08 i I FSK 904/08 oraz z 8 stycznia 2010 r., sygn. I FSK 1605/08), z której jednoznacznie wynika, że zawarte w przepisach art. 90 ust 1-3 u.p.t.u. sformułowanie »czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia« należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku. to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym VAT. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające w ogóle podatkowi nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT. Sformułowanie »czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku« należy zatem rozumieć jako czynności zwolnione od podatku oraz czynności opodatkowane na specjalnych zasadach, gdzie ustawa wprost stwierdza, że podatnik nie ma prawa do odliczenia (por. art. 114 u.p.t.u.) (...) W konsekwencji, za trafne należy uznać wynikające z tych orzeczeń stanowisko, że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz czynnościami niepodlegającymi podatkowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 u.p.t.u., lecz odliczenie pełne. (...) Brak jest bowiem - przy braku w ustawie jednoznacznej regulacji tegoż zagadnienia - podstaw do pozbawienia podatnika w ogóle możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i nieopodatkowanymi, gdyż godziłoby to w zasadę neutralności VAT, poprzez bezpodstawne obciążenie podatnika podatkiem wynikającym z tego rodzaju wydatków”.

Dla Wnioskodawcy oznacza to, że w odniesieniu do wydatków dotyczących budynków gminnych wykorzystywanych przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT oraz do czynności pozostających poza systemem podatku VAT (czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT wykonywanych w ramach zadań własnych Gminy) - Gminie będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia VAT.

Ad. 2 (we wniosku Ad. 6)

Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie wydatków na usługi zaprojektowania i montażu zestawów solarnych dotyczących budynku gminnego opisanego w poz. 9 w tabeli (Remiza OSP w LD...). W odniesieniu do tego budynku gminnego z uwagi na prowadzenie w nim w 2011 r. przez Gminę działalności opodatkowanej (czynsz użytkowy), Gminie przysługiwało pełne prawo do odliczenia. Z uwagi natomiast na zmianę przeznaczenia tego budynku z działalności uprawniającej do odliczenia na działalność nieuprawniającą do odliczenia (od lipca 2012 r. do stycznia 2013 r. Gmina wykorzystywała ten budynek wyłącznie do zadań własnych pozostających poza VAT), która nastąpiła w okresie 12 miesięcy od odbioru zestawów solarnych (październik 2011 r.), Gmina utraciła prawo do odliczenia. Z technicznego punktu widzenia Gmina powinna zatem w 2011 r. odliczyć cały VAT dotyczący zestawów solarnych zamontowanych na Remizie OSP w LD..., by następnie w deklaracji za lipiec 2012 r. skorygować w całości uprzednio odliczony VAT. Ponieważ jednak na chwilę złożenia niniejszego wniosku faktem jest, że Gmina utraciła prawo do odliczenia z uwagi na zmianę przeznaczenia budynku, to zdaniem Gminy, opisana wyżej techniczna kwestia rozliczenia VAT (pierwotne odliczenie i następnie korekta) pozostaje bez znaczenia.

W chwili obecnej Gminie nie przysługuje zatem prawo do odliczenia podatku VAT w zakresie wydatków na solary dotyczących budynku gminnego wskazanego w poz. 9 w tabeli.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Mając na względzie uzupełnienie wniosku, z którego wynika, iż zakres pytania nr 5 dotyczy budynków z poz. 11 i 18 tabeli, a ponadto treść pytania nr 6 wniosku ORD-IN, z którego wynika, że dotyczy ono wyłącznie budynku nr 9, niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na ww. budynki.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej i związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, będący zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT, w roku 2010 podpisując umowę z Marszałkiem Województwa ..., przystąpił do realizacji projektu „...” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2007-2013 działanie 6.2 Energia przyjazna środowisku (dalej: Projekt). Umowa z Marszałkiem Województwa ... określiła warunki dofinansowania ze środków europejskich nie więcej niż 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu, wkład własny Beneficjenta nie mniej niż 15% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu. Projekt był realizowany w ramach zadań własnych Gminy. Realizacja Projektu polegała na zamontowaniu systemu kolektorów słonecznych wraz z wymaganą instalacją w 806 budynkach prywatnych i 19 obiektach użyteczności publicznej i budynkach socjalnych Gminy. Inwestycja realizowana w ramach Projektu została rozpoczęta i zakończona w 2011 roku. Odbiór zestawów solarnych i przyjęcie ich do użytkowania przez Gminę (a także wydanie) nastąpiło 31 października 2011 r.

W przypadku budynków gminnych, które są wykorzystywane przez Gminę równocześnie do prowadzenia różnego rodzaju działalności: (i) opodatkowanej VAT i poza systemem podatku VAT lub (ii) opodatkowanej VAT, zwolnionej z VAT i poza systemem podatku VAT, Gmina nie ma możliwości przyporządkowania wydatków dotyczących budowy solarów do poszczególnych rodzajów działalności.

Gminny Ośrodek Kultury (użytkujący budynek pod poz. 18 - Biblioteka LD..., a także poz. 13 i 15) będący samorządową instytucją kultury, jest odrębnym od Gminy podmiotem. Gmina udostępnia im przedmiotowe budynki gminne nieodpłatnie w wykonaniu zadań własnych Gminy. Wobec czego Gmina przyjmuje, że nie będzie jej przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących budynków użytkowanych przez wskazane podmioty. Ochotnicze Straże Pożarne posiadają status stowarzyszeń. Gmina udostępnia im budynki gminne (poz.6-poz. 10) nieodpłatnie w wykonaniu zadań własnych Gminy, ale także Gmina wynajmuje odpłatnie pomieszczenia użytkowe osobą trzecim w niektórych remizach. Pozostałe budynki (poz. 11, poz. 12, 14) są użytkowane wyłącznie przez Gminę.

Wnioskodawca wskazał, iż pytanie nr 5 zadane we wniosku dotyczy budynków gminnych wykorzystywanych przez Gminę równocześnie do działalności podlegającej opodatkowaniu oraz do działalności pozostającej poza systemem podatku VAT (tj. zadań własnych Gminy). Są to budynki gminne wskazane w tabeli przedstawionej we wniosku pod pozycją 11, 18. W uzupełnieniu do wniosku, Gmina wyjaśnia, że lokale użytkowe znajdujące się w budynkach poz. 11 i poz. 18 nie korzystają z efektów inwestycji - nie są podłączone do instalacji zestawów solarnych. Gminie nie przysługiwało zatem prawo do odliczenia VAT od zestawów solarnych z uwagi na brak związku z działalnością opodatkowaną VAT.

Gmina zwraca uwagę, że budynek wskazany w poz. 9 był użytkowany już przed montażem zestawów solarnych. Budynek wskazany w poz. 9 bezpośrednio po zakończeniu montażu zestawów solarnych (2011 r.) był wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (najem użytkowy opodatkowany wg 23% VAT).. Gmina wyjaśnia także, że lokale użytkowe z poz. 9 nie korzystały z efektów inwestycji w postaci ciepłej wody - nie zostały one podłączone do instalacji zestawów solarnych. Zatem, Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od zestawów solarnych zamontowanych na tym budynku z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony.

Jakkolwiek Wnioskodawca wskazał, iż budynki wymienione w poz. 9, 11 i 18 są wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (najem lokali użytkowych) i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to jednakże lokale użytkowe będące przedmiotem najmu w ww. budynkach nie korzystają z efektów inwestycji. A zatem wydatki poniesione na montaż zestawów solarnych na budynkach gminnych z poz. 9, 11 i 18 są wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego zadania inwestycyjnego. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zaprojektowaniem i montażem zestawów solarnych na budynkach gminnych z poz. 9, 11 i 18, ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowej Inwestycji dotyczące instalacji kolektorów słonecznych na ww. budynkach nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ nadmienia, iż w związku z informacją podaną w uzupełnieniu wniosku, iż zakres pytania nr 6 wniosku ORD-IN dotyczy budynków gminnych wymienionych w poz. 6 i 9 tabeli, to jednakże ze względu na treść zadanego pytania nr 6 oraz własnego stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 6, niniejsza interpretacja indywidualna w części dotyczącej pytania nr 6 odnosi się wyłącznie do budynku nr 9 z tabeli.

W przypadku, gdy Wnioskodawca oczekuje interpretacji indywidualnej w zakresie skutków prawnopodatkowych związanych z wydatkami poniesionymi na budynek gminny nr 6 z tabeli, to należy złożyć nowy wniosek ORD-IN, w którym m.in. zostanie sformułowane pytanie odnośnie ww. budynku oraz będzie przedstawione własne stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytań nr 5 i 6 wniosku ORD-IN. Natomiast w pozostałym zakresie zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj