Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-634/14-2/WM
z 21 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 20 maja 2014 r. (data wpływu: 22 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi rehabilitacyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi rehabilitacyjnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną. Posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności wydane na stałe i orzeczenie lekarza orzecznika ZUS o całkowitej niezdolności do pracy.

W 2001 r. Zainteresowany przeszedł operację na rdzeniu kręgowym w odcinku piersiowym.

Operacja spowodowała niedowład kończyn dolnych oraz inne dolegliwości. Z powodu niepełnosprawności Wnioskodawca ma poważne trudności z chodzeniem i schylaniem się.

Choroba Zainteresowanego wymaga stałego dogrzewania mieszkania nawet w miesiącach poza zimą. Ciepło sprawia, że nogi stają się bardziej elastyczne i Wnioskodawca może poruszać się po domu.

W ciągu dnia Zainteresowany jest zmuszony brać dla rozluźnienia ciała ciepłe prysznice, które pozwalają na funkcjonowanie. Wnioskodawca nadmienia, że w ciepłych pomieszczeniach efektywniejsza jest domowa rehabilitacja.

Zainteresowany porusza się o kulach oraz na wózku inwalidzkim. Obecnie mieszka z niepracującą żoną i najmłodszym synem, który uczęszcza do drugiej klasy gimnazjum. Dwaj starsi synowie mieszkają poza domem. Jeden jest już żonaty i ma oddzielne zamieszkanie, zaś drugi studiuje i mieszka na stancji.

Wnioskodawca mieszka w swoim domu jednorodzinnym, w którym kotłownia znajduje się w piwnicy. Schodzenie do kotłowni sprawia Zainteresowanemu wiele problemów. Nie jest już możliwa obsługa pieca. Obecnie Wnioskodawca ogrzewa mieszkanie piecem gazowym, który był zamontowany w 1993 r.

Piec nie posiada żadnej regulacji i przy każdej zmianie lub wyłączeniu trzeba zejść do piwnicy po schodach i go ponownie uruchomić. Olbrzymi problem pojawia się w sytuacji, gdy Zainteresowany zostaje sam w domu, a piec się sam wyłączy lub rozreguluje. Czynności te są dla Wnioskodawcy nie do wykonania. W przypadku nieobecności żony istnieje niebezpieczeństwo, że piec może doprowadzić do poważnej awarii. Ponadto, gdy się wyłączy Zainteresowany jest zmuszony do przebywania w nieogrzanych pomieszczeniach.

Piec jest już po kilku naprawach i dalsze jego użytkowanie jest niemożliwe. Przy ostatniej naprawie fachowiec orzekł, że dwudziestoletni okres eksploatacji uniemożliwia dalsze naprawy, zaś jego stan techniczny staje się zagrożeniem i trzeba dokonać jak najszybszej wymiany.

Wobec powyższego, Zainteresowany jest zmuszony dokonać wymiany pieca gazowego.

Z wstępnych kalkulacji przedstawionych przez fachowców okazuje się, że wraz z wymianą pieca musi być wykonana nowa instalacja doprowadzająca tlen do kotłowni i odprowadzająca spalane gazy.

Ze względu na niepełnosprawność Wnioskodawcy zaproponowano zamontowanie kotła gazowego z zasobnikiem na ciepłą wodę i z pełną automatyką. Piec ten całkowicie jest dostosowany do potrzeb wynikających z niepełnosprawności Zainteresowanego. Ułatwiałby on wykonywanie podstawowych czynności życiowych oraz zapewniał całkowite bezpieczeństwo w przypadku braku drugiej osoby w domu.

Koszt takiego kotła z montażem w przedstawionej ofercie wynosi ok. 17 000,00 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odliczyć od dochodu – w ramach, ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – zakup i montaż pieca gazowego z zasobnikiem ciepłej wody wraz z towarzyszącymi mu obowiązkowymi instalacjami hydraulicznymi, doprowadzającymi powietrze i odprowadzającymi spaliny?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatek na zakup i montaż pieca gazowego wraz z zasobnikiem można odliczyć od dochodu przy ustalaniu podatku dochodowego od osób fizycznych, jako wydatek poniesiony na adaptację i wyposażenie mieszkania oraz budynków mieszkalnych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności w ramach wydatków na cele rehabilitacyjne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, odliczeniu od dochodu podlegają wydatki na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesione w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Katalog wydatków na cele rehabilitacyjne zawiera ust. 7a w art. 26 ustawy. Wśród wymienionych tam wydatków ustawodawca wymienił m.in. wydatki poniesione na adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności (art. 26 ust. 7a pkt 1 ustawy).

Rozpatrując, czy wydatki poniesione na zakup i montaż pieca gazowego z zasobnikiem ciepłej wody wraz z towarzyszącymi mu obowiązkowymi instalacjami hydraulicznymi, doprowadzającymi powietrze i odprowadzającymi spaliny mieszczą się w pojęciu adaptacji i wyposażenia mieszkań stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, należy rozpocząć od ustalenia znaczenia użytych w przepisie pojęć „adaptacja” i wyposażenie”.

Zgodnie z językowym znaczeniem terminu „adaptacja” to „przystosowanie do innego użytku, przerobienie dla nadania innego charakteru, np. w budownictwie przeróbka budynku” (Mały słownik języka polskiego, Warszawa 1994). Natomiast „wyposażenie” to urządzenia potrzebne do prawidłowego funkcjonowania czegoś”.

Adaptacją mieszkania jest zatem przeróbka, mająca mu nadać inny charakter, przystosować do innego użytku, natomiast wyposażenie mieszkania (domu) – to przydanie mu rzeczowych elementów zwiększających jego walory użytkowe. Zatem adaptacja i wyposażenie lokalu (budynku) mieszkalnego musi ułatwiać osobie niepełnosprawnej egzystowanie w tym lokalu (budynku), biorąc pod uwagę rodzaj niepełnosprawności. Stąd też w przypadku każdego niepełnosprawnego, wydatki na adaptację i wyposażenie lokalu (budynku) mieszkalnego mogą być inne, gdyż powinny odzwierciedlać potrzeby wynikające z niepełnosprawności.

Z analizy wniosku wynika, że Zainteresowany jest osobą niepełnosprawną, posiadającą orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności wydane na stałe i orzeczenie lekarza orzecznika ZUS o całkowitej niezdolności do pracy. Wnioskodawca przeszedł operację na rdzeniu kręgowym, która spowodowała m.in. niedowład kończyn dolnych. Z powodu niepełnosprawności Wnioskodawca ma poważne trudności z chodzeniem i schylaniem się. Zainteresowany wymaga przebywania w ogrzewanych pomieszczeniach. Ze względu na trudności w poruszaniu się oraz potrzebę zapewnienia odpowiednich warunków wynikających z rehabilitacji Wnioskodawca planuje zakup pieca gazowego z zasobnikiem ciepłej wody wraz z towarzyszącymi mu obowiązkowymi instalacjami hydraulicznymi. Z uwagi na niepełnosprawność Wnioskodawcy zaproponowano zamontowanie kotła gazowego z zasobnikiem na ciepłą wodę i z pełną automatyką. Piec ten całkowicie jest dostosowany do potrzeb wynikających z niepełnosprawności Zainteresowanego. Ułatwiałby on wykonywanie podstawowych czynności życiowych oraz zapewniał całkowite bezpieczeństwo w przypadku braku drugiej osoby w domu.

W świetle powyższego, na gruncie rozpatrywanej sprawy stanowisko Wnioskodawca o zakwalifikowaniu poniesionych wydatków na zakup i montaż pieca gazowego z zasobnikiem ciepłej wody wraz z towarzyszącymi mu obowiązkowymi instalacjami hydraulicznymi do wydatków związanych ze zmianą wyposażenia budynku mieszkalnego podlegających odliczeniu w ramach ulgi na cele rehabilitacyjne oraz związanych z ułatwieniem czynności życiowych – jest uzasadnione.

Powyższe wydatki stanowią zarówno wydatki na przystosowanie budynku mieszkalnego, jak i jego wyposażenie odpowiadające potrzebom wynikającym z niepełnosprawności Wnioskodawcy (schorzenie narządu ruchu). Zmiana systemu ogrzewania budynku mieszkalnego pozwoli Zainteresowanemu na uniknięcie uciążliwej obsługi eksploatowanego obecnie pieca, wymagającego częstego kontrolowania procesu spalania, co wiąże się z wielokrotnym schodzeniem do piwnicy.

Wysokość wydatków na zakup i montaż pieca gazowego z zasobnikiem ciepłej wody wraz z towarzyszącymi mu obowiązkowymi instalacjami hydraulicznymi, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty (art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy).

Stosownie do postanowień art. 26 ust. 7b ustawy wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z ust. 7d w art. 26 ustawy, warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

  1. orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub
  2. decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo
  3. orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

W myśl art. 26 ust. 7f ustawy, ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:

  1. I grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
    1. całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo
    2. znaczny stopień niepełnosprawności;
  2. II grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
    1. całkowitą niezdolność do pracy albo
    2. umiarkowany stopień niepełnosprawności.

Możliwość dokonania odliczenia od dochodu wydatków na zakup i montaż pieca wraz z instalacją towarzyszącą uwarunkowana jest zatem spełnieniem wszystkich wyżej wymienionych warunków.

Reasumując, stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatków związanych z zakupem i montażem pieca gazowego z zasobnikiem ciepłej wody wraz z towarzyszącymi obowiązkowymi instalacjami hydraulicznymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj