Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-78/14-2/TW
z 22 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2014 r. (data wpływu 23 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zużycia olejów fuzlowych jako paliwa opałowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zużycia olejów fuzlowych jako paliwa opałowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem rolnym, prowadzącym również działalność w zakresie produkcji spirytusu surowego i etylowego. W tym celu prowadzi skład podatkowy.

W ramach produkcji rolnej posiada i eksploatuje suszarnię do suszenia zbóż typu „A” (urządzenie przewoźne). W urządzenie suszarni wmontowany jest piec grzewczy, który ogrzewa zboże poddane procesowi suszenia. Uzyskiwany w trakcie produkcji spirytusu odpad (olej fuzlowy) Wnioskodawca zamierza wykorzystać do celów grzewczych zarówno w składzie podatkowym jak w opisanej wyżej suszarni zbóż.

W składzie podatkowym olej fuzlowy przeznaczony będzie do pieca w gorzelni wytwarzającego ciepło uruchamiające aparat napędowy do produkcji destylatu rolniczego.

Olej używany w składzie podatkowym i w suszarni zbóż mieści się w grupowaniu: PKWiU 20.59.59.9, natomiast zgodnie z zasadami metodycznymi Nomenklatury Taryfowej i Statystycznej (CN) mieści się w grupowaniu: CN 3824 90 97 „Gotowe spoiwa do form odlewniczych lub rdzeni; produkty chemiczne preparaty przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych (włączając te składające się z mieszanin produktów naturalnych), gdzie indziej niewymienione ani niewłączone – Pozostałe”. Wobec wskazanego wyżej kodu CN jaki dotyczy oleju fuzlowego jako produktu ubocznego przy produkcji alkoholu etylowego nie podlega on obowiązkowemu barwieniu i znakowaniu.

Dodatkowo Wnioskodawca informuje, że uzyskiwany odpad (olej fuzlowy) nie cieszy się zainteresowaniem nabywców zewnętrznych, podejmowane próby zbycia na rzecz podmiotów trzecich okazały się bezskuteczne.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy olej fuzlowy zużywany jako olej opałowy w składzie podatkowym i w suszarni zbóż podlegać będzie zwolnieniu od akcyzy na podstawie § 6 pkt 1 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w następujących przypadkach:

  1. jako produkt grzewczy w składzie podatkowym przy produkcji destylatu rolniczego oraz w suszarni przy suszarni zbóż pochodzących z produkcji rolnej Wnioskodawcy,
  2. do celów grzewczych w suszarni przy usługowym suszeniu zbóż na rzecz innego podmiotu?

Zdaniem Wnioskodawcy, uprawia on znaczny areał gruntów przeznaczonych pod uprawy zbóż. Jednym z etapów obróbki zbóż przed ich sprzedażą jest proces suszenia. Suszenie zbóż pochodzących z własnej produkcji rolnej to niewątpliwie prace rolne, o których mowa w § 6 pkt 1 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Analogicznie należy zakwalifikować produkcję destylatu rolniczego, przy którym Wnioskodawca zamierza wykorzystać olej fuzlowy jak olej grzewczy.

Przedmiotowy olej z uwagi na grupowanie CN, do którego został zaliczony, to olej inny niż przewidziany w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, co warunkuje zastosowanie zwolnienia. Spełnione są również pozostałe przesłanki z przywołanego przepisu rozporządzenia, stąd zdaniem Wnioskodawcy podlega on zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Analogiczne stanowisko prezentuje Wnioskodawca w przedmiocie objętym pytaniem nr 2 uważając, że usługowa działalność rolna wykonywana zgodnie z przedmiotem działalności firmy winna być zaliczona do prac rolnych, o których mowa w § 6 pkt 1 lit. b cyt. rozporządzenia. Zakres przedmiotowy objęty tym przepisem, z uwagi na jego brzmienie należy zdaniem Zainteresowanego rozumieć szeroko. Rozpatrywana regulacja nie zawiera włączeń co do rodzaju prac rolnych i ich charakteru.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy wykorzystywanie oleju fuzlowego szczegółowo opisanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jako oleju opałowego w składzie podatkowym oraz w suszarni zbóż do prac rolnych spełnia przesłanki z § 6 pkt 1 lit. b ww. rozporządzenia, uprawniające do zwolnienia od akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752) – zwanej dalej ustawą – użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Jak wynika z powyższego, wyroby akcyzowe określone zostały w załączniku nr 1 do ustawy. Zauważyć należy, że prawodawca wskazał w poz. 41 tego załącznika na wyroby o kodzie CN ex 3824 90 97, tj. na pozostałe produkty chemiczne i preparaty przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych (włączając te składające się z mieszanin produktów naturalnych), gdzie indziej nie wymienione ani niewłączone – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

Ponadto w świetle uregulowań art. 86 ust. 1 pkt 8 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

Wobec powyższego fakt przeznaczenia wyrobu klasyfikowanego do kodu CN 3824 90 97 do celów opałowych lub napędowych, w świetle przepisów ustawy o podatku akcyzowym, determinuje konieczność zaklasyfikowania go do grupy wyrobów akcyzowych, a ściślej do grupy wyrobów energetycznych.

Wskazać w tym miejscu należy, że zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem paliw silnikowych.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem rolnym, prowadzącym również działalność w zakresie produkcji spirytusu surowego i etylowego. W tym celu prowadzi skład podatkowy.

Zainteresowany posiada przy tym i eksploatuje suszarnię do suszenia zbóż. W urządzenie suszarni wmontowany jest piec grzewczy, który ogrzewa zboże poddane procesowi suszenia. Uzyskiwany w trakcie produkcji spirytusu odpad (olej fuzlowy) Wnioskodawca zamierza wykorzystać do celów grzewczych zarówno w składzie podatkowym jak w opisanej wyżej suszarni zbóż.

W składzie podatkowym olej fuzlowy przeznaczony będzie do pieca w gorzelni wytwarzającego ciepło uruchamiające aparat napędowy do produkcji destylatu rolniczego.

Olej używany w składzie podatkowym i w suszarni zbóż zgodnie z zasadami metodycznymi Nomenklatury Taryfowej i Statystycznej (CN) mieści się w grupowaniu: CN 3824 90 97 „Gotowe spoiwa do form odlewniczych lub rdzeni; produkty chemiczne preparaty przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych (włączając te składające się z mieszanin produktów naturalnych), gdzie indziej niewymienione ani niewłączone - Pozostałe”.

Wątpliwości Zainteresowanego związane są ze zużywaniem oleju fuzlowego jako oleju opałowego w składzie podatkowym i w suszarni zbóż.

W kwestii wykorzystania oleju fuzlowego jako produkt grzewczy w składzie podatkowym przy produkcji destylatu zauważyć należy, że zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający.

Tak więc oleje fuzlowe są wyrobami akcyzowymi wyprodukowanymi w składzie podatkowym i mogą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Z kolei stosownie do treści art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego (czyli także z dniem zużycia olejów fuzlowych) w składzie podatkowym.

Zobowiązanie podatkowe jednak nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego również w ramach spalania w kotłowni w celu pozyskania energii niezbędnej do realizacji procesów produkcji innych wyrobów akcyzowych.

Oleje fuzlowe zostaną w takim wypadku objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, która zostanie zakończona w momencie wykorzystania ich do pieca w gorzelni wytwarzającego ciepło uruchamiające aparat napędowy do produkcji destylatu rolniczego.

W momencie spalenia olejów fuzlowych w kotłowni w celu uzyskania energii niezbędnej do realizacji procesów produkcyjnych zmierzających do wytworzenia innych wyrobów akcyzowych procedura zawieszenia poboru akcyzy zostanie zakończona – zobowiązanie podatkowe nie powstanie, a obowiązek podatkowy wygaśnie. W konsekwencji nie powstanie należna akcyza.

Choć Wnioskodawca nie będzie w tym przypadku zobowiązany do zapłaty akcyzy to taka sytuacja nie jest równoznaczna ze zwolnieniem od akcyzy (na co powołuje się Zainteresowany we własnym stanowisku). W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie należało uznać za nieprawidłowe.


Kolejna kwestia jest zwolnienie od akcyzy na podstawie § 6 pkt 1 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w następujących przypadkach:

  1. w suszarni przy suszarni zbóż pochodzących z produkcji rolnej Wnioskodawcy
  2. do celów grzewczych w suszarni przy usługowym suszeniu zbóż na rzecz innego podmiotu.

Należy zauważyć, że na podstawie uregulowań zawartych w § 6 ust. 1 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r., poz. 212) zwalnia się od akcyzy olej opałowy inny niż określony w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy, wykorzystywany w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych oraz leśnych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy – jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Z kolei w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny.

Z opisu sprawy wynika przy tym, że zużywany przez Wnioskodawcę wyrób akcyzowy posiada kod CN 3824 90 97 a zatem przepis art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy nie ma do niego zastosowania.


Powyższe przepisy umożliwiają – jak trafnie wskazuje Wnioskodawca – zwolnienia od podatku m.in. w pracach rolnych. Wyjaśnić należy, że prawodawca nie zdefiniował tego pojęcia.

Z Małego słownika j. polskiego, wydawnictwo naukowe PWN Warszawa 1999 str. 789 wynika, że rolny to dotyczący rolnictwa, związany z uprawą roli, rolniczy, agralny.

Rolnictwo to uprawa i hodowla roślin oraz chów i hodowla zwierząt gospodarskich. Praca – str. 699 ww. słownika – to działalność człowieka zmierzająca do wytworzenia określonych dóbr materialnych (…).

Prace rolne to zatem działalność związana z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt gospodarskich.

Skoro – jak wskazał Zainteresowany – wykorzystuje on olej fuzlowy w suszarni przy suszarni zbóż pochodzących z produkcji rolnej, to wykonuje inną działalność niż działalność rolniczą uprzywilejowaną zwolnieniem od podatku (działalność polegająca na suszeniu nie mieści się w zdefiniowanym powyżej zakresie prac rolnych).

Przy czym bez znaczenia pozostaje kwestia tego czy zboża są z własnej produkcji czy też suszenie odbywa się usługowo.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie mógł korzystać ze zwolnienia od akcyzy – na podstawie § 6 pkt 1 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego – w suszarni przy suszarni zbóż pochodzących z własnej produkcji rolnej i do celów grzewczych w suszarni przy usługowym suszeniu zbóż na rzecz innego podmiotu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj