Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-679/14/AW
z 17 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 czerwca 2014 r. (data wpływu 4 lipca 2014 r.), uzupełnionym pismem z 1 października 2014 r. (data wpływu 8 października 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowej niezabudowanej oraz udokumentowania tej czynności fakturą VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2014 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowej niezabudowanej oraz udokumentowania tej czynności fakturą VAT.

Wniosek uzupełniono pismem z 1 października 2014 r. (data wpływu 8 października 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 24 września 2014 r. nr IBPP1/443-679/14/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W roku 1995 trzy osoby fizyczne nabyły nieruchomość gruntową niezabudowaną we współwłasności łącznej po 1/3 dla każdego. Osoby te były wtedy wspólnikami Spółki Cywilnej prowadzącej działalność gospodarczą, jednakże nabywana przez nie nieruchomość nie została nabyta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Nieruchomość ta stanowiła majątek prywatny w udziale 1/3 współwłasności. Następnie majątek ten, tj. 1/3 udziału w nieruchomości gruntowej niezabudowanej, został przez wszystkich trzech wspólników wniesiony do Spółki i wykazany w ewidencji środków trwałych Spółki jako majątek Spółki.

W roku 2001 nastąpiło przekształcenie Spółki Cywilnej w Spółkę Jawną. W księgach wieczystych nie dokonano żadnych zmian, nadal właścicielami według stanu z KW pozostają trzy osoby fizyczne we współwłasności łącznej po 1/3 dla każdego. Podatek od przedmiotowej nieruchomości był płacony przez Spółkę i stanowił koszt uzyskania przychodu.

Ponadto na przedmiotowej nieruchomości Spółka wynajmowała powierzchnie reklamowe, za które pobierała określone opłaty stanowiące dla Spółki przychód i wystawiała faktury VAT. Zgodnie z planem miejscowego zagospodarowania przestrzennego (uchwała Rady Miasta z roku 2006) przedmiotowa nieruchomość usytuowana jest w jednostkach strukturalnych jako „tereny usługowe komercyjne”. Wnioskodawca zamierza dokonać zbycia tej nieruchomości, tj. nieruchomości gruntowej niezabudowanej oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako „tereny usługowe komercyjne”. Na okoliczność tej transakcji Spółka zamierza wystawić fakturę VAT i opodatkować tę dostawę stawką 23% . Bowiem w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Ponieważ posiadana przez Spółkę działka oznaczona została w planie zagospodarowania przestrzennego jako „tereny usługowe komercyjne” Spółka nie może skorzystać z tego zwolnienia od podatku. Zdaniem Wnioskodawcy transakcja ta będzie opodatkowana stawką 23%.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

  1. Nieruchomość będąca przedmiotem wniosku składa się z jednej geodezyjnie wyodrębnionej działki o numerze 49/9 o powierzchni 0,2626 ha, objętej księgą wieczystą.
  2. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 17 czerwca 1993 r. Wnioskodawca zrezygnował ze zwolnienia, Wnioskodawca składa deklaracje VAT-7 i odprowadza podatek należny.
  3. Nabywcą nieruchomości będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zbycie nieruchomości gruntowej niezabudowanej oznaczonej w planie zagospodarowania przestrzennego jako „tereny usług komercyjnych” w opisanej wyżej sytuacji będzie podlegało opodatkowaniu przez Spółkę Jawną stawką 23%?
  2. Czy na okoliczność tej transakcji Spółka powinna wystawić fakturę VAT (stawka podatku VAT na fakturze 23%)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Dostawa niezabudowanego gruntu oznaczonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako „tereny usług komercyjnych”, stanowiąca w chwili obecnej majątek Spółki poprzez wniesienie tegoż gruntu przez wspólników do Spółki, podlegać będzie w momencie sprzedaży opodatkowaniu stawką 23% przez Spółkę.
  2. Spółka powinna wystawić fakturę VAT na okoliczność tej transakcji (stawka podatku VAT na fakturze 23%).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (zbycie), np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zatem w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT zbycie dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów i na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podatnika.

Wskazać należy, że w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że nieruchomość niezabudowana została przez wspólników (będących współwłaścicielami działki po 1/3 każdy) wniesiona do Spółki Cywilnej i wykazana w ewidencji środków trwałych Spółki jako majątek Spółki. W roku 2001 nastąpiło przekształcenie Spółki Cywilnej w Spółkę Jawną. Na przedmiotowej nieruchomości Spółka wynajmowała powierzchnie reklamowe, za które pobierała określone opłaty stanowiące dla Spółki przychód i wystawiała faktury VAT. Zgodnie z planem miejscowego zagospodarowania przestrzennego (uchwała Rady Miasta z roku 2006) przedmiotowa nieruchomość usytuowana jest w jednostkach strukturalnych jako „tereny usługowe komercyjne”.

Nieruchomość będąca przedmiotem wniosku składa się z jednej geodezyjnie wyodrębnionej działki o numerze 49/9.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 17 czerwca 1993 r. Wnioskodawca zrezygnował ze zwolnienia, składa deklaracje VAT-7 i odprowadza podatek należny.

Nabywcą nieruchomości będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca (Spółka Jawna) będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, dokonując planowanej dostawy niezabudowanej działki nr 49/9 stanowiącej jego majątek, będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Z wniosku wynika bowiem, że działka 49/9 została wniesiona przez wspólników do Spółki Cywilnej, która następnie została przekształcona w Spółkę Jawną, a więc stanowi majątek Spółki Jawnej (Wnioskodawcy) i jej dostawa będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż zostanie dokonana przez czynnego zarejestrowanego podatnika podatku VAT.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Niemniej jak wynika z art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., niebędących terenami budowlanymi – są zwolnione od podatku VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z opisu sprawy wynika, że planowana dostawa dotyczy działki niezabudowanej zgodnie z planem miejscowego zagospodarowania przestrzennego usytuowanej w jednostkach strukturalnych jako „tereny usługowe komercyjne”.

Mając zatem na względzie powołane przepisy prawa oraz opis sprawy wskazać należy, że zbycie ww. niezabudowanej działki spełniającej definicję terenu budowlanego w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT stawką określoną w art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, tj. 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że dostawa niezabudowanego gruntu oznaczonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako „tereny usług komercyjnych”, stanowiąca w chwili obecnej majątek Spółki poprzez wniesienie tegoż gruntu przez wspólników do Spółki, podlegać będzie w momencie sprzedaży opodatkowaniu stawką 23% przez Spółkę – należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie kwestii dokumentowania przez Wnioskodawcę planowanej dostawy działki fakturą VAT należy zauważyć, że zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Elementy, które powinna zawierać faktura wymienione zostały w art. 106e ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 106e ust. 1 pkt 12 faktura powinna zawierać stawkę podatku.

Powyższe oznacza, że planowana przez Wnioskodawcę (podatnika podatku od towarów i usług) dostawa niezabudowanej działki na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, podlegająca opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%, winna być udokumentowana fakturą z wykazaną na niej właściwą stawką podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że Spółka powinna wystawić fakturę VAT na okoliczność tej transakcji (stawka podatku VAT na fakturze 23%) – należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163 poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj