Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-632/14-4/MN
z 8 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Koła Łowieckiego ,przedstawione we wniosku z 31 maja 2014 r. (data wpływu 6 czerwca 2014 r.) uzupełnionym pismem z 4 września 2014 r. (data wpływu 5 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz w zakresie opodatkowania nieodpłatnego użyczenia sprzętu rolnikom – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz w zakresie opodatkowania nieodpłatnego użyczenia sprzętu rolnikom.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca – koło łowieckie – jest podmiotem działającym na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (Dz. U. z 2013, poz. 1226, z późn. zm.), posiadającym, zgodnie z art. 33 tej ustawy, osobowość prawną. Wnioskodawca posiada status czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług. Do wykonywanych czynności opodatkowanych należy głównie dostawa tusz pozyskanej zwierzyny oraz odpłatna organizacja polowań.

Wnioskodawca jest dzierżawcą obwodu łowieckiego, na obszarze którego znajdują się pola uprawne. Z tego tytułu, zgodnie z art. 46 ustawy Prawo łowieckie, jest on obowiązany do wynagradzania szkód wyrządzanych przez zwierzynę w prowadzonych na tych polach uprawach. Aby ograniczyć wypłacane kwoty odszkodowań, Wnioskodawca stosuje ogradzanie pól. W tym celu dokonuje zakupu sprzętu, takiego jak elektryzatory, baterie do elektryzatorów, drut i inne elementy składające się na tzw. elektrycznego pastucha. Sprzęt ten jest użyczany nieodpłatnie rolnikom na podstawie protokołu przekazania i ma on odstraszać oraz odgradzać zwierzynę od ich pól uprawnych. Przez cały czas sprzęt pozostaje własnością Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy nabywając wskazane we wniosku towary służące ogradzaniu pól, takie jak np.: elektryzatory, baterie do elektryzatorów czy drut, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu ww. towarów?
  2. Czy nieodpłatne użyczenie ww. towarów rolnikom, w celu ogrodzenia ich pól, stanowi dla Wnioskodawcy odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1.

Towary nabywane w celu ogrodzenia pól są wykorzystywane w związku ze sprzedażą opodatkowaną, a tym samym dają prawo do odliczenia podatku VAT przy ich nabyciu. Zgodnie z ustawą z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie, głównym celem działania koła łowieckiego jest prowadzenie gospodarki łowieckiej, tj. działalności w zakresie ochrony, hodowli i pozyskiwania zwierzyny poprzez odstrzały redukcyjne. Jednocześnie ustawa nakłada na koło łowieckie szereg obowiązków, w tym konieczność pokrywania strat w uprawach rolnych poprzez wypłatę odszkodowań. Ogradzanie pól uprawnych ma na celu zmniejszenie wydatków na odszkodowania, a tym samym zwiększenie środków finansowych koła łowieckiego przeznaczonych na podstawową działalność jaką jest prowadzenie gospodarki łowieckiej, w tym m.in. na ochronę i dokarmianie zwierzyny. Gospodarka ta staje się przez to bardziej racjonalna i efektywna. Takie działania w rezultacie przyczyniają się do wzrostu populacji zwierzyny łownej, przekładając się tym samym w procesie długofalowym na zwiększenie ilości pozyskanych tusz i liczby zorganizowanych polowań. Dzięki temu, automatycznie wzrasta sprzedaż opodatkowana, przez co spełniony jest warunek określony w art. 86 ustawy o VAT. Takie samo stanowisko zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji nr ITPP1/443-844/11/TS z 13 września 2011 r.

Ad. 2.

Nieodpłatnego użyczenia opisanych towarów, w sytuacji posiadania przy ich nabyciu prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie można uznać za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z pkt 1 tego przepisu, za odpłatne świadczenie usług uznaje się użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż jego działalność gospodarcza. Natomiast w myśl pkt 2 – za usługi takie uznaje się wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Warunkiem uznania nieodpłatnego przekazania za odpłatne świadczenie usług jest fakt dokonania go na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. W stanie faktycznym i prawnym opisanym powyżej, nieodpłatne użyczenie rolnikom towarów służących ogrodzeniu pól jest dokonywane w związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy i przyczynia się do wzrostu sprzedaży opodatkowanej. W związku z tym, nawet przy wystąpieniu prawa do odliczenia podatku naliczonego, użyczenia tego nie należy traktować jako odpłatnego świadczenia usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem działającym na podstawie ustawy Prawo łowieckie, posiadającym osobowość prawną. Wnioskodawca posiada status czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług. Do wykonywanych czynności opodatkowanych należy głównie dostawa tusz pozyskanej zwierzyny oraz odpłatna organizacja polowań. Wnioskodawca jest dzierżawcą obwodu łowieckiego, na obszarze którego znajdują się pola uprawne. Z tego tytułu jest on obowiązany do wynagradzania szkód wyrządzanych przez zwierzynę w prowadzonych na tych polach uprawach. Aby ograniczyć wypłacane kwoty odszkodowań, Wnioskodawca stosuje ogradzanie pól. W tym celu dokonuje zakupu sprzętu, takiego jak elektryzatory, baterie do elektryzatorów, drut i inne elementy składające się na tzw. elektrycznego pastucha.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdyż nabywane towary (sprzęt, tj.: elektryzatory, baterie do elektryzatorów, drut i inne elementy składające się na tzw. elektrycznego pastucha) są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków.

Biorąc pod uwagę powyższe, nabywając wskazane we wniosku towary, służące ogradzaniu pól, tj. np.: elektryzatory, baterie do elektryzatorów czy drut, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. W analizowanej sprawie spełnione są warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, określone w art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na to, że wydatki te są związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów. Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.


Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.

I tak, na mocy art. 8 ust. 2 ustawy – za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem interpretując przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy stwierdzić należy, że opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności m.in. do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów lub ich części składowych.

Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony Wnioskodawca nie powinien opodatkowywać takiego nieodpłatnego świadczenia usług.

Analizując natomiast treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2 zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Podkreślić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Stosownie do cytowanego już przepisu art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada status czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług. Do wykonywanych czynności opodatkowanych należy głównie dostawa tusz pozyskanej zwierzyny oraz odpłatna organizacja polowań. Wnioskodawca jest dzierżawcą obwodu łowieckiego, na obszarze którego znajdują się pola uprawne. Z tego tytułu, zgodnie z art. 46 ustawy Prawo łowieckie, jest on obowiązany do wynagradzania szkód wyrządzanych przez zwierzynę w prowadzonych na tych polach uprawach. Aby ograniczyć wypłacane kwoty odszkodowań, Wnioskodawca stosuje ogradzanie pól. W tym celu dokonuje zakupu sprzętu, takiego jak elektryzatory, baterie do elektryzatorów, drut i inne elementy składające się na tzw. elektrycznego pastucha. Sprzęt ten jest użyczany nieodpłatnie rolnikom na podstawie protokołu przekazania i ma on odstraszać oraz odgradzać zwierzynę od ich pól uprawnych. Przez cały czas sprzęt pozostaje własnością Wnioskodawcy.

W tym miejscu należy zauważyć, że przez umowę użyczenia, w świetle regulacji art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 121), użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Tym samym, użyczenie przedmiotowych towarów rolnikom w celu ograniczenia wypłacanych kwot odszkodowań w związku z działalnością Wnioskodawcy (dzierżawcą obwodu łowieckiego, na obszarze którego znajdują się pola uprawne) ma ścisły związek z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, polegającą głównie na dostawie tusz pozyskanej zwierzyny oraz odpłatnej organizacji polowań. Zatem, usługa użyczenia przedmiotowych towarów rolnikom nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż w przedstawionej sprawie nie są spełnione przesłanki zawarte w regulacji art. 8 ust. 2 ustawy, a mianowicie – świadczona nieodpłatnie usługa związana jest z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

W konsekwencji, nieodpłatne użyczenie przedmiotowych towarów (służących ogradzaniu pól, tj. np.: elektryzatory, baterie do elektryzatorów czy drut) rolnikom, w celu ogrodzenia ich pól, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako nieodpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj