Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-673/14-2/AS
z 11 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2014 r. (data wpływu 12 czerwca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług nadzoru autorskiego przy budowie inwestycji – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług nadzoru autorskiego przy budowie inwestycji.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Firma E. w ramach swojej działalności świadczy usługi:


  • zarządzania i nadzoru inwestorskiego nad robotami budowlanymi w obszarze infrastruktury drogowej, kolejowej, sanitarnej, wodnej;
  • projektowania, w tym studia, koncepcje, projekty budowlane i wykonawcze oraz uzgodnienia projektowe;
  • konsultingu technicznego, obejmującego m.in. opracowywanie dokumentacji przetargowej, doradztwo i ewaluacje projektów.

E. Sp. z o.o zawarło umowę z Miastem – pełnienie nadzoru autorskiego przy budowie inwestycji zgodnie z projektem: „Modernizacja torowiska tramwajowego wbudowanego w jezdnię”. Umowa została zawarta na okres 11 miesięcy.

Do zadań E. należy m.in.: stwierdzanie w toku wykonywania robót budowlanych zgodności z realizacją projektu, dokonywanie wpisów w dziennik budowy, czuwanie by zakres wprowadzanych zmian nie spowodował istotnej zmiany zatwierdzonego projektu budowlanego decyzją zezwalającą na realizację inwestycji drogowej, sporządzanie protokołów, notatek, udział w komisjach i inne.

E. Sp. z o.o. ma obowiązek sporządzać karty nadzoru autorskiego z wykonywanych czynności w ramach sprawowanego nadzoru. Kwota wynagrodzenia wynika z faktycznych ilości nadzorów autorskich potwierdzonych kartami nadzoru autorskiego i odpowiednich stawek jednostkowych ustalonych w umowie. Fakturowanie odbywa się nie częściej niż raz w miesiącu.

Zgodnie z warunkami umowy E. wystawiło fakturę z datą wykonania usługi 30 kwietnia 2014 r. za karty nadzoru z danego miesiąca biorąc pod uwagę daty akceptacji kart nadzoru:


Karta 26 – data wystawienia 24 marca 2014, data akceptacji 11 kwietnia 2014

Karta 27 – data wystawienia 8 kwietnia 2014, data akceptacji 16 kwietnia 2014

Karta 28 – data wystawienia 8 kwietnia 2014, data akceptacji 25 kwietnia 2014.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy obowiązek podatkowy powstał 30 kwietnia 2014 r., czy powstały dwa obowiązki podatkowe 31 marca 2014 r. (karta 26) i kolejny w dniu 30 kwietnia 2014 (karta 27 i 28)?


Zdaniem Wnioskodawcy


Zdaniem E. obowiązek podatkowy powstał 30 kwietnia 2014. W ten sposób został zachowany miesięczny okres fakturowania biorąc przy tym pod uwagę daty akceptacji poszczególnych kart nadzoru. Akceptacja jest potwierdzeniem wykonania danej usługi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższej regulacji wynika zatem, że strony w umowach zobowiązaniowych mogą stosunek cywilnoprawny ukształtować według własnego uznania. Zaznaczyć jednakże należy, że postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.


W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę (art. 19a ust. 2 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.


Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:


  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W myśl art. 106i ust. 1 ustawy fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-8.


Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy (art. 106i ust. 2 ustawy).

Na podstawie art. 106i ust. 7 ustawy, faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed 1) dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usług; 2) otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.


Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę na pełnienie nadzoru autorskiego przy budowie inwestycji. Do zadań Spółki należy m.in. stwierdzanie w toku wykonywania robót budowlanych zgodności z realizacją projektu, dokonywanie wpisów do dziennika budowy, czuwanie by zakres wprowadzanych zmian nie spowodował istotnej zmiany zatwierdzonego projektu budowlanego decyzją zezwalającą na realizację inwestycji drogowej, sporządzanie protokołów, notatek, udział w komisjach i inne.

Spółka ma obowiązek sporządzać karty nadzoru autorskiego z wykonywanych czynności w ramach sprawowanego nadzoru. Kwota wynagrodzenia wynika z faktycznych ilości nadzorów autorskich potwierdzonych kartami nadzoru autorskiego i odpowiednich stawek jednostkowych ustalonych w umowie.


Zgodnie z warunkami umowy Spółka wystawiła fakturę z datą wykonania usługi 30 kwietnia 2014 r. za karty nadzoru z danego miesiąca biorąc pod uwagę daty akceptacji kart nadzoru:


Karta 26 – data wystawienia 24 marca 2014, data akceptacji 11 kwietnia 2014

Karta 27 – data wystawienia 8 kwietnia 2014, data akceptacji 16 kwietnia 2014

Karta 28 – data wystawienia 8 kwietnia 2014, data akceptacji 25 kwietnia 2014.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług.


Z uwagi na powołane przepisy prawa oraz elementy stanu faktycznego wskazać należy, że w niniejszej sprawie moment powstania obowiązku podatkowego wyznacza art. 19a ust. 1 ustawy, tj. obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wykonania usługi.

Należy wskazać, że ustawa o VAT nie definiuje momentu wykonania usługi, ani w żaden sposób nie precyzuje jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia. Zatem dla celów powstania obowiązku podatkowego wykonanie czynności następuje z chwilą faktycznego jej dokonania, tj. w momencie faktycznego zakończenia wszystkich czynności, do których wykonania zobowiązany był świadczący usługę.


W analizowanej sprawie Wnioskodawca ma obowiązek sporządzać karty nadzoru autorskiego z wykonywanych czynności w ramach sprawowanego nadzoru. Kwota wynagrodzenia wynika z faktycznych ilości nadzorów autorskich potwierdzonych ww. kartami nadzoru autorskiego i odpowiednich stawek jednostkowych ustalonych w umowie.

Zatem momentem wykonania usługi określającym powstanie obowiązku podatkowego będzie data wystawienia kart nadzoru. To w chwili sporządzenia kart nadzoru Wnioskodawca potwierdza wykonanie danego zakresu prac – dochodzi do faktycznego zakończenia czynności do których zobowiązana jest Spółka.


Nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że moment powstania obowiązku podatkowego należy utożsamiać z chwilą akceptacji kart nadzoru. Jeśli tak wynika z umowy między stronami, akceptacja stanowi pokwitowanie spełnienia świadczenia, potwierdza jego wykonanie, ale nie determinuje powstania obowiązku podatkowego. Data akceptacji kart nadzoru przez Zamawiającego nie stanowi daty faktycznego wykonania danego zakresu prac. Ponadto z opisu sprawy wynika, że termin wystawienia kart nadzoru oraz termin ich akceptacji różni się, co mogłoby prowadzić do nieuprawnionego przesunięcia momentu powstania obowiązku podatkowego. Również data wystawienia faktury nie ma w analizowanym przypadku znaczenia dla powstania obowiązku podatkowego.

Zatem, o wykonaniu usługi decyduje jak wyżej wskazano termin wykonania prac, czyli data zakończenia wszystkich czynności objętych zamówieniem, tj. w analizowanej sprawie data wystawienia karty nadzoru, do której sporządzenia obowiązany jest Wnioskodawca.


W konsekwencji należy stwierdzić, że momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu usługi pełnienia nadzoru autorskiego przy budowie inwestycji będzie, stosownie do art. 19a ust. 1 ustawy, moment jej wykonania, którym dla omawianej sytuacji będzie dzień sporządzenia karty nadzoru autorskiego.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj