Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-545/14-3/MM
z 2 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z 3 czerwca 2014 r. (data wpływu 12 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług oraz Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości dokonania korekty zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług oraz Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości dokonania korekty zgłoszenia rejestracyjnego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


W dniu 30 stycznia 2013 roku złożone zostało przez pełnomocnika (za pośrednictwem przekazu elektronicznego) zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R w zakresie prowadzonej przez Zainteresowanego działalności gospodarczej polegającej na usługowym wykonywaniu przewozu taksówkowego. Zgodnie z tym zgłoszeniem, począwszy od lutego 2013 roku, Podatnik dokonał rezygnacji ze stosowanej przeze siebie formy opodatkowania przeznaczonej dla osób prowadzących działalność taksówkarską. Jednocześnie zamiarem podatnika było skorzystanie z przysługującego mu ze względu na niską kwotę przychodu zwolnienia z opłacania podatku VAT, jednak na skutek przeoczenia dokonanego w zgłoszeniu składanym przez pełnomocnika, w złożonym zgłoszeniu nie została zaznaczona pozycja wskazująca na korzystanie przez podatnika z przysługującego mu zwolnienia z opłacania podatku VAT. Jednocześnie w przedmiotowym zgłoszeniu nie wskazana została również rezygnacja z przysługującego podatnikowi zwolnienia, a nie wskazanie tej okoliczności nastąpiło ze względu na chęć skorzystania przez podatnika z przysługującego mu zwolnienia jako podatnikowi osiągającemu niskie przychody z prowadzonej działalności gospodarczej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy zgodnie z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej w związku z art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej podatnik może dokonać skorygowania złożonego zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R albo czy dopuszczalne jest zgłoszenie aktualnie kolejnego zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R zawierającego informację o korzystaniu przez Wnioskodawcę z przysługującego mu zwolnienia z opłacania podatku VAT ze względu na osiągane przez niego przychody nieprzekraczające 150 tys. PLN rocznie, z mocą obowiązującą od lutego 2013 roku?


Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej podatnikowi przysługuje prawo do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji. Jednocześnie zgodnie z art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej jako deklarację rozumie się także zeznania, wykazy, a w szczególności informacje, do których złożenia obowiązani są podatnicy na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Biorąc pod uwagę fakt, iż złożone przez podatnika zgłoszenie aktualizacyjne stanowi w rozumieniu tego przepisu informację, do złożenia której zobowiązują przepisy prawa podatkowego (ustawy o VAT), stosownie do postanowień Ordynacji podatkowej przysługuje podatnikowi prawo do złożenia zgłoszenia VAT-R zmieniającego uprzednio złożone zgłoszenie w przypadku stwierdzenia błędnego zawarcia informacji w poprzednim zgłoszeniu wraz ze złożeniem wyjaśnień dotyczącym przyczyn korekty dokonanego zgłoszenia albo dokonania kolejnego zgłoszenia aktualizacyjnego zawierającego poprawioną informację nie ujętą w pierwotnym zgłoszeniu aktualizacyjnym, którego skutki obowiązywać będą od daty złożenia pierwotnego zgłoszenia aktualizacyjnego VAT-R


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 113 ust. 1 ustawy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., zwanej dalej „ustawą o VAT”, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 11 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Na podstawie art. 113 ust. 13 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

    14. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
    1. (uchylony);
    2. listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W świetle powyższych przepisów, co do zasady, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia może ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:


  • od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacja z tego zwolnienia, musi upłynąć co najmniej rok,
  • wartość sprzedaży u podatnika w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT,
  • podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, w myśl art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.


Na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy o VAT podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Natomiast jak stanowi art. 96 ust. 12 ustawy o VAT jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm.). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.


Zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej).

W myśl art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej przez deklaracje rozumie się również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.


Z przepisów Ordynacji podatkowej wynika, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym - poprawnym już - wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji, z wynikającym z przepisu prawa obowiązkiem dołączenia pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty. Skorygowana deklaracja zastępuje deklarację złożoną uprzednio.


Z przedstawionej treści wniosku wynika, że w dniu 30 stycznia 2013 roku złożone zostało przez Zainteresowanego zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na usługowym wykonywaniu przewozu taksówkowego. Zgodnie z tym zgłoszeniem, począwszy od lutego 2013 roku, Podatnik dokonał rezygnacji ze stosowanej przeze siebie formy opodatkowania przeznaczonej dla osób prowadzących działalność taksówkarską. Jednocześnie zamiarem podatnika było skorzystanie z przysługującego mu ze względu na niską kwotę przychodu zwolnienia z opłacania podatku VAT, jednak na skutek przeoczenia dokonanego w zgłoszeniu składanym przez pełnomocnika, w złożonym zgłoszeniu nie została zaznaczona pozycja wskazująca na korzystanie przez podatnika z przysługującego mu zwolnienia z opłacania podatku VAT. Jednocześnie w zgłoszeniu tym nie wskazana została również rezygnacja z przysługującego podatnikowi zwolnienia, a nie wskazanie tej okoliczności nastąpiło ze względu na chęć skorzystania przez podatnika z przysługującego mu zwolnienia jako podatnikowi osiągającemu niskie przychody z prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak wynika z powyższych przepisów, podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1–12 ustawy o VAT, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT ma swój początek od dnia 1 stycznia danego roku i podatnik nie może skorzystać ze zwolnienia od początku innego miesiąca w tym roku. Zatem zwolnienie podmiotowe jest określane na cały rok. Oznacza to, że powrót do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT możliwy jest wyłącznie od początku danego roku podatkowego, tj. od dnia 1 stycznia, tym samym nie jest możliwy wybór zwolnienia od dowolnego miesiąca w danym roku podatkowym. Przy czym, w przepisie art. 113 ust. 11 ustawy o VAT ustawodawca wyznacza początkowy moment powrotu do zwolnienia. O wyborze zwolnienia podatnik powinien poinformować właściwego naczelnika urzędu skarbowego deklarując zmianę w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, zgodnie z przepisem art. 96 ust. 12 ustawy o VAT.


W świetle przywołanych przepisów i przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie mógł wybrać zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT od lutego 2013 roku. Skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu możliwe jest wyłącznie od początku danego roku podatkowego, tj. od dnia 1 stycznia, pod warunkiem spełnienia przez Zainteresowanego wszystkich warunków wynikających z obowiązujących w tym zakresie przepisów.


W konsekwencji, złożona korekta zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R w zakresie zaznaczenia pozycji wskazującej na korzystanie przez podatnika z przysługującego mu zwolnienia z opłacenia podatku VAT z mocą wsteczną od 1 lutego 2013 roku nie wywołuje skutków prawnych, ponieważ Wnioskodawca nie był uprawniony, w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, do złożenia oświadczenia, że z tym dniem rezygnuje z opodatkowania podatkiem VAT i stosuje zwolnienie podmiotowe z uwagi na wielkość sprzedaży nieprzekraczającej 150 tys. zł.


W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stanu faktycznego nr 1 opisanego we wniosku ORD-IN należało uznać za nieprawidłowe.


Końcowo tut. Organ podatkowy informuje, że w zakresie stanu faktycznego nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj