Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-80/14/JP
z 21 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 stycznia 2014 r. (data wpływu 24 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 10 kwietnia 2014 r. (data wpływu 15 kwietnia 2014 r.) oraz pismem z 2 maja 2014 r. (data wpływu 7 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” w oparciu o proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” w oparciu o proporcję, o której mowa w art. 90 ustawy. Wniosek został uzupełniony pismem z 10 kwietnia 2014 r. (data wpływu 15 kwietnia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 31 marca 2014 r. nr IBPP3/443-80/14/JP oraz pismem z 2 maja 2014 r. (data wpływu 7 maja 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 23 kwietnia 2014 r. nr IBPP3/443-80/14/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Powiat) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wykonywania czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Prowadzi działalność mieszaną (opodatkowaną i zwolnioną z VAT).

W związku z ponoszeniem wydatków w ramach projektu pn. „…” realizowanego przez Województwo w ramach działania 3.1 Społeczeństwo informacyjne, osi priorytetowej nr 3. Społeczeństwo informacyjne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Wnioskodawca zakupił konfigurację i wdrożenie licencji i systemu antywirusowego konfigurację urządzeń sieciowych, konfigurację oprogramowania systemowego, urządzenia oraz licencje oprogramowania do monitorowania sieci, urządzenia oraz licencję oprogramowania do zabezpieczenia brzegu sieci VPN, instalację i konfigurację serwerów, zestawy komputerowe, instalację oprogramowania biurowego oraz zestawy wielofunkcyjne, usługi Inżyniera Kontraktu, tablicę promocyjną.

Wnioskodawca złożył oświadczenie o braku możliwości odzyskania podatku VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 177, poz.1054 ze zm.), z zastrzeżeniem zwrotu zrefundowanej w ramach ww. projektu całości lub części poniesionego podatku VAT jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku.

W związku z powyższym, mając na uwadze fakt, że Wnioskodawca prowadzi działalność mieszaną ww. sprzęt jest wykorzystywany przez pracowników do wykonywania zarówno czynności opodatkowanych jak i zwolnionych, Wnioskodawca nie jest w stanie w jednoznaczny sposób wskazać tych pracowników a co za rym idzie zakresu w jakim sprzęt jest wykorzystywany do działalności opodatkowanej.

W związku z art. 90 ust. 2, istnieje prawo do odliczenia podatku naliczonego, w zakresie w jakim wykonywane czynności są wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Na chwilę obecną Wnioskodawca nie skorzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z zakupu sprzętu przeznaczonego do wykonywania działalności mieszanej.

Pismami z 10 kwietnia 2014 r. oraz z 2 maja 2014 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, że w fakturach dokumentujących nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi jako nabywca wskazany jest Wnioskodawca - Powiat.

System e-Administracji Publicznej wykorzystywany jest zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i zwolnionych od podatku oraz do czynności niepodlegających ustawie o podatku od towarów i usług, czyli czynności nałożonych na Powiat odrębnymi przepisami prawa, dla których został powołany.

System jest wykorzystywany przez Powiat również jako organ władzy publicznej.

System jest również wykorzystywany do nieodpłatnego świadczenia usług publicznych dostępnych drogą elektroniczną tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nie wszystkie elementy budowanego systemu informatycznego są wykorzystywane przez Powiat równównocześnie do czynności opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu.

W strukturze organizacyjnej Starostwa Powiatowego są wydzielone Wydziały zajmujące się wyłącznie czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu i Wydziały zajmujące się wszystkimi rodzajami działalności.

  1. Wydziały zajmujące się czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu:
    • Wydział Urbanistyki, Architektury i Budownictwa,
    • Wydział Komunikacji i Dróg,
    • Wydział Ochrony Środowiska, Leśnictwa i Rolnictwa,
    • Biuro Obsługi Rady i Zarządu Powiatu,
    • Pełnomocnik ds. Współpracy ze Służbami, Strażami i Inspekcjami.
  2. Wydziały zajmujące się między innymi obsługą umów cywilnoprawnych:
    • Wydział Finansowo – Księgowy,
    • Wydział Organizacyjno – Administracyjny i Spraw Obywatelskich,
    • Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru, Gospodarki Nieruchomościami i Mieniem Powiatu,
    • Zespół Radców Prawnych,
    • Wydział Rozwoju Gospodarczego, Edukacji, Kultury i Promocji,
    • Zamówienia Publiczne.

Elementy budowanego systemu wykorzystywane przez Wydziały wymienione w pkt 2 są wykorzystywane przez Powiat równocześnie do wszystkich rodzajów czynności.

Zakupione zestawy na potrzeby realizacji projektu równocześnie są wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych, zwolnionych jak i niepodlegających opodatkowaniu.

Powiat ma możliwość przyporządkowania zakupów dokonanych w związku z budową systemu informatycznego do działalności niepodlegajacej opodatkowaniu, tj. komputery wraz z oprogramowaniem – system antywirusowy, program biurowy do Wydziałów wymienionych w pkt 1. Zmiana wyjaśnień w tym zakresie wynika z faktu otrzymania pełnej informacji od koordynatora projektu wraz ze specyfikacją ilościową poszczególnych elementów budowanego systemu, na podstawie której tylko można przypisać instalację sprzętu komputerowego oraz podanych wyżej programów do poszczególnych Wydziałów Starostwa Powiatowego wymienionych w pkt 1 i 2.

Natomiast nie jest możliwe przyporządkowanie pozostałych elementów np:

  • konfiguracja urządzeń sieciowych – i przełączników,
  • licencja antywirusowa (serwer),
  • urządzenia, licencja oprogramowania do zabezpieczenia brzegu sieci i VPN,
  • urządzenia, licencja oprogramowania do systemu monitorowania sieci, instalacja i konfiguracja serwerów (szafy serwerowe oraz kable krosowe),
  • zestawy wielofunkcyjne.

Ww. elementy są częściami wspólnymi budowanego systemu wykorzystywane do wszystkich rodzajów działalności, tj. do czynności opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu, przez wszystkie Wydziały Jednostki.

Komputery wraz z programem antywirusowym i biurowym wykorzystywane przez Wydziały:

  • Finansowo – Księgowy,
  • Organizacyjno - Administracyjny i Spraw Obywatelskich,
  • Geodezji, Kartografii, Katastru, Gospodarki Nieruchomościami i Mieniem Powiatu,
  • Zespół Radców Prawnych, Rozwoju Gospodarczego, Edukacji, Kultury i Promocji,
  • Zamówienia Publiczne

są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu,

natomiast w Wydziałach:

  • Urbanistyki, Architektury i Budownictwa,
  • Komunikacji i Dróg,
  • Ochrony Środowiska, Leśnictwa i Rolnictwa,
  • Biuro Obsługi Rady i Zarządu Powiatu,
  • Pełnomocnik ds. Współpracy ze Służbami, Strażami i Inspekcjami

są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Komputery oraz programy na nich zainstalowane tj. antywirusowe i biurowe wykorzystywane przez Wydziały:

  • Urbanistyki, Architektury i Budownictwa,
  • Komunikacji i Dróg,
  • Ochrony Środowiska, Leśnictwa i Rolnictwa,
  • Biuro Obsługi Rady i Zarządu Powiatu,
  • Pełnomocnik ds. Współpracy ze Służbami, Strażami i Inspekcjami które nie zajmują się czynnościami generującymi podatek należny nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Do czynności opodatkowanych służą komputery oraz ww. programy używane przez następujące Wydziały:

  • Finansowo – Księgowy,
  • Organizacyjno - Administracyjny i Spraw Obywatelskich,
  • Geodezji, Kartografii, Katastru, Gospodarki Nieruchomościami i Mieniem Powiatu,
  • Zespół Radców Prawnych,
  • Rozwoju Gospodarczego, Edukacji, Kultury i Promocji,
  • Zamówienia Publiczne.

Nie jest możliwe przyporządkowanie następujących elementów:

  • konfiguracja urządzeń sieciowych - i przełączników,
  • licencja antywirusowa (serwer),
  • urządzenia, licencja oprogramowania do zabezpieczenia brzegu sieci i VPN,
  • urządzenia, licencja oprogramowania do systemu monitorowania sieci,
  • instalacja i konfiguracja serwerów ( szafy serwerowe oraz kable krosowe),
  • zestawy wielofunkcyjne.

Ww. elementy są częściami wspólnymi budowanego systemu wykorzystywane do wszystkich rodzajów działalności przez wszystkie Wydziały Starostwa Powiatowego. Nie jest możliwe przyporządkowanie w Wydziałach:

  • Finansowo – Księgowym,
  • Organizacyjno - Administracyjnym i Spraw Obywatelskich,
  • Geodezji, Kartografii, Katastru, Gospodarki Nieruchomościami i Mieniem Powiatu,
  • Zespole Radców Prawnych,
  • Rozwoju Gospodarczego, Edukacji, Kultury i Promocji,
  • Zamówień Publicznych

komputerów wraz z oprogramowaniem antywirusowym i biurowym ponieważ trudność przyporządkowania wydatków wynika z faktu, iż ten sam pracownik Wydziału wykonuje równocześnie czynności opodatkowane, zwolnione i niepodlegające opodatkowaniu.

Powiat jest w stanie przyporządkować do działalności niepodlegającej opodatkowaniu komputery wraz z oprogramowaniem antywirusowym i biurowym, wykorzystywane przez pracowników Wydziałów:

  • Urbanistyki, Architektury i Budownictwa,
  • Komunikacji i Dróg,
  • Ochrony Środowiska, Leśnictwa i Rolnictwa,
  • Biuro Obsługi Rady i Zarządu Powiatu,
  • Pełnomocnik ds. Współpracy ze Służbami, Strażami i Inspekcjami.

Ww. wydziały wykonują zadania realizowane przez Powiat jako organ władzy publicznej.

Wskaźnik proporcji został obliczony w następujący sposób: w liczniku uwzględniono roczny obrót z tytułu czynności, w związku z którymi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, natomiast w mianowniku uwzględniono całkowity obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Wskaźnik proporcji – rok 2012 – 81%, wskaźnik proporcji – rok 2013 – 65%.

Rozpoczęcie realizacji projektu – 31 październik 2010 r.

Termin zakończenia zgodnie z umową  12 wrzesień 2014 r.

Pierwszego zakupu dokonano 28 czerwca 2012 r. – usługi inżyniera kontraktu, 7 maja 2013 r.  promocja projektu  tablica pamiątkowa, 13 grudnia 2013 r. – oprogramowanie, zestawy komputerowe. Ostatniego zakupu nie dokonano ponieważ realizacja projektu nie została zakończona.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zaistniałym sianem faktycznym Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od faktury zakupu ww. sprzętu zgonie z art. 90 ust. 2 i 3?

Zdaniem Wnioskodawcy, w tym przypadku powinien on zastosować proporcję zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3, i odliczyć podatek naliczony w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a tym samym dokonać korekty wydatków kwalifikowanych w ramach projektu, uznając VAT za wydatek niekwalifikowany w części przypadającej do odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3–7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (…).


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, na podstawie o art. 88 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Jak już wskazano, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podatnikami – zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r. – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.) – zgodnie z którym – krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zatem, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług – w zakresie czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe i ma zastosowanie przy spełnieniu przez ten organ dwóch warunków:

  • jego podmiotem jest organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ;
  • odnosi się jedynie do czynności nałożonych przepisami prawa, dla których powołano te organy, z wyłączeniem czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Powiat) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wykonywania czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. W związku z ponoszeniem wydatków w ramach projektu pn. „…” Wnioskodawca zakupił konfigurację i wdrożenie licencji i systemu antywirusowego konfigurację urządzeń sieciowych, konfigurację oprogramowania systemowego, urządzenia oraz licencje oprogramowania do monitorowania sieci, urządzenia oraz licencję oprogramowania do zabezpieczenia brzegu sieci VPN, instalację i konfiguracje serwerów, zestawy komputerowe, instalację oprogramowania biurowego oraz zestawy wielofunkcyjne, usługi Inżyniera Kontraktu, tablicę promocyjną. W fakturach dokumentujących nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi jako nabywca wskazany jest Wnioskodawca. System e-Administracji Publicznej wykorzystywany jest zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i zwolnionych od podatku oraz do czynności niepodlegających ustawie o podatku od towarów i usług, czyli czynności nałożonych na Powiat odrębnymi przepisami prawa, dla których został powołany. Nie wszystkie elementy budowanego systemu informatycznego są wykorzystywane przez Powiat równocześnie do czynności opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu. W strukturze organizacyjnej Starostwa Powiatowego są wydzielone Wydziały zajmujące się wyłącznie czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu i Wydziały zajmujące się wszystkimi rodzajami działalności.

Wnioskodawca wskazał również elementy, które będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę równocześnie do czynności opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu, których nie jest w stanie przyporządkować odrębnie do poszczególnych kategorii czynności. Elementy te są częściami wspólnymi budowanego systemu wykorzystywane do wszystkich rodzajów działalności przez wszystkie Wydziały Starostwa Powiatowego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT z zastosowaniem proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.

Jak już wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku zakupów, których nie można jednoznacznie przypisać tylko do określonego rodzaju działalności, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie ich zakupu w pełnym zakresie, lecz w takiej części, w jakiej zakupy te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawca wskazał elementy systemu, które będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od zakupów, które związane będą wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, tj. tych które nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z odmienną sytuacja będziemy mieli do czynienia w odniesieniu do zakupów niepodlegających opodatkowaniu, opodatkowanych i zwolnionych, których Wnioskodawca nie jest w stanie przypisać do każdej kategorii tych czynności.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 – art. 90 ust. 2 ustawy.

Proporcję, o której mowa w ust. 2 – na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy – ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Według art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalona proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Podkreślenia jednak wymaga, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych). Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Na tle obecnej ustawy o podatku od towarów i usług w dniu 24 października 2011 r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10) wskazał, że „za w pełni aktualną i trafną należy uznać linię orzeczniczą NSA, z której jednoznacznie wynika, że zawarte w przepisach art. 90 ust. 1–3 u.p.t.u. sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia” należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym VAT. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające w ogóle podatkowi nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT. Sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku” należy zatem rozumieć jako „czynności zwolnione od podatku” oraz czynności opodatkowane na specjalnych zasadach, gdzie ustawa wprost stwierdza, że podatnik nie ma prawa do odliczenia.

W odniesieniu do zakupów wynikających z faktur dotyczących działalności opodatkowanej, zwolnionej i działalności w ogóle niepodlegającej opodatkowaniu, w sytuacji gdy nie jest możliwe wyodrębnienie kwot przypisanych do czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych) oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu, podatnik w świetle ww. uchwały ma prawo do odliczenia podatku VAT z zastosowaniem proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

Zaznaczenia wymaga, że prawo do odliczenia przysługuje Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT.

Podsumowując, prawo do odliczenia podatku VAT z zastosowaniem proporcji sprzedaży wyliczonej zgodnie z art. 90 ust. 2 i ust. 3 przysługuje Wnioskodawcy wyłącznie w stosunku do zakupów towarów i usług, których rzeczywiście nie jest w stanie przyporządkować do poszczególnych rodzajów działalności. Natomiast prawo to nie przysługuje w stosunku do zakupów związanych wyłącznie z działalnością niepodlegająca opodatkowaniu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj