Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-539/14-4/BJ
z 2 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2014 r. (data wpływu 16 lipca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 września 2014 r. (data wpływu 17 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania:

  • dostawy prawa wieczystego użytkowania działki nr 95/2 - jest prawidłowe;
  • dostawy prawa wieczystego użytkowania działek nr 105 i 108 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy prawa wieczystego użytkowania działek. Pismem z dnia 9 września 2014 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Wniosek uzupełniono w ustawowym terminie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ma zamiar sprzedać niezabudowane nieruchomości będące w jego użytkowaniu wieczystym o łącznej powierzchni 6,9875 ha, oznaczone jako działki nr 95/2, 105 i 108 położone w obrębie ….., gmina …., powiat ……., województwo ….., uregulowane w księdze wieczystej Nr KW ….. prowadzonej przez Sąd Rejonowy w …... Zgodnie z danymi zawartymi w wypisie z rejestru gruntów, przedmiotowe nieruchomości jako użytki stanowią lasy, grunty zadrzewione i zakrzewione, tereny różne, grunty pod stawami.

Na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w ….. z dnia 19 grudnia 2003 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy …. dla obszaru obejmującego tereny złóż iłów triasowych ….. określono rodzaje przeznaczenia docelowego i dopuszczalnego, wzbogacającego i uzupełniającego przeznaczenie podstawowe dla wyżej wymienionych gruntów po eksploatacji złoża.

Dla działki Nr 95/2

  • Rekultywacja terenu przez zalesienie dla funkcji rekreacyjnej. Na działce przewidziano zakaz wtórnych podziałów oraz zakaz trwalej zabudowy i urządzeń symbol 1 P/ZL.

Dla działki Nr 105

  • Rekultywacja terenu poprzez zalesienie dla funkcji rekreacyjnej symbol 1P/ZL
  • Rekultywacja terenu stanowiącego część wyrobiska poeksploatacyjnego dla urządzenia zbiornika wodnego o funkcji rekreacyjnej oznaczony symbolem 7PE/W.
  • Rekultywacja terenu przez zalesienie dla funkcji rekreacyjnej, rekultywację poprzez wprowadzenie zieleni niskiej dla urządzenia boisk sportowych wokół zbiornika - obszar nieruchomości oznaczony symbolem 6 PE/ZN.
  • Usługi związane z rekreacyjną: motele, hotele, campingi, parkingi, magazyny sprzętu wodnego, urządzenia sportowe - obszar nieruchomości oznaczonej symbolem 3 P/U + KS.

Dla Działki Nr 108

  • Rekultywacja terenu stanowiącego część wyrobiska poeksploatacyjnego dla urządzenia zbiornika wodnego o funkcji rekreacyjnej oznaczony symbolem 7PE/W,
  • Rekultywacja terenu przez zalesienie dla funkcji rekreacyjnej, rekultywację poprzez wprowadzenie zieleni niskiej dla urządzenia boisk sportowych wokół zbiornika - obszar nieruchomości oznaczony symbolem 6 PE/ZN.

Decyzją Starosty ….. uznano za zakończoną wobec wyżej wymienionych wyżej nieruchomości rekultywację terenów poprzemysłowych po nieczynnej odkrywce iłów triasowych złoża …..

Decyzją znak …… Starosta ….. zatwierdził aktualizację klasyfikacji gleboznawczej wyżej wymienionych nieruchomości, która odzwierciedlona jest w odpisie z rejestru gruntów Starostwa Powiatowego w ….., gdzie użytki zostały oznaczone jako: lasy, grunty zadrzewione i zakrzewione, tereny różne, grunty pod stawami.

W dniu 25 marca 2014 r. Burmistrz …… wydał Wnioskodawcy zaświadczenie znak ….. dotyczące przeznaczenia zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego poszczególnych obszarów położonych w granicach nieruchomości oznaczonych jako działki Nr 95/2,105 i 108 w obrębie …….

Wnioskodawca ma zamiar zbyć prawo wieczystego użytkowania tych nieruchomości za łączną cenę 805 001,00 zł netto.

Wartość netto jednego hektara wynosi 115 205,87 zł netto. Łączna powierzchnia gruntów podlegających zbyciu wynosi 6,9875 ha. Łączna powierzchnia gruntów podlegających zabudowie wynosi 2,57 ha (oznaczona symbolami 3P/U+KS oraz 6 PE/ZN). Łączna powierzchnia gruntów niepodlegająca zabudowie wynosi 4,4175 ha.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

  1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Wnioskodawca wykorzystywał działkę Nr 105 wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku w związku z dzierżawą gruntów przeznaczonych na cele rolnicze zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - paragraf 13 ust. 1 pkt 4, obecnie na podstawie paragrafu 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
  3. Wnioskodawca wykorzystywał działkę Nr 108 wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku w związku z dzierżawą gruntów przeznaczonych na cele rolnicze zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - paragraf 13 ust. 1 pkt 4, obecnie na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
  4. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu działki Nr 105 gdyż nabycie prawa wieczystego użytkowania nastąpiło przed dniem wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług i podatku akcyzowym.
  5. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu działki Nr 108, gdyż nabycie prawa wieczystego użytkowania nastąpiło przed dniem wejścia w życie przepisów ustawy 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług i podatku akcyzowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

  1. Czy Wnioskodawca może zbywając prawo wieczystego użytkowania nieruchomości oznaczonej jako działka Nr 95/2, dokonać zbycia ze stawką zwolnioną podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust.1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług (dostawa terenów niezbudowanych innych niż tereny budowlane)?
  2. Czy Wnioskodawca zbywając prawo wieczystego użytkowania nieruchomości oznaczonych jako działki Nr 105 i Nr 108 ma zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 23 % w odniesieniu do wartości za całość tych nieruchomości, czy też ma zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 23 % jedynie do wartości za części powierzchni tych nieruchomości, które zgodnie z obowiązującymi postanowieniami planu zagospodarowania przestrzennego podlegają zabudowie i są oznaczone na załączniku graficznym (mapie) do planu zagospodarowania symbolami: 6PE/ZN oraz 3 P/U +KS?
  3. Czy przy założeniu, że Wnioskodawca ma zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 23% jedynie do wartości za części powierzchni tych nieruchomości, które zgodnie z obowiązującymi postanowieniami planu zagospodarowania przestrzennego podlegają zabudowie i są oznaczone na załączniku graficznym (mapie) do planu zagospodarowania symbolami: 6 PE/ZN oraz 3 P/U+KS, ustalenie podstawy opodatkowania nastąpi proporcjonalnie do wartości powierzchni gruntów podlegających zabudowie?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż prawa wieczystego użytkowania nieruchomości oznaczonej jako działka Nr 95/2, jako terenu niezabudowanego i niepodlegającego zabudowie może nastąpić ze stawką zwolnioną z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. l pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy sprzedaż prawa wieczystego użytkowania nieruchomości oznaczonej jako działki Nr 105 i Nr 108 powinna nastąpić:

  • z zastosowaniem stawki 23% podatku od towarów i usług od ceny obszarów nieruchomości, które zgodnie z obowiązującymi postanowieniami planu zagospodarowania przestrzennego podlegają zabudowie i są oznaczone na załączniku graficznym (mapie) do planu zagospodarowania symbolami: 6 PE/ZN oraz 3 P/U +KS;
  • z zastosowaniem stawki zwolnionej z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. l pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług od ceny pozostałego obszaru tych nieruchomości, które zgodnie z obowiązującymi postanowieniami planu zagospodarowania przestrzennego nie podlegają zabudowie które zgodnie zobowiązującymi postanowieniami planu zagospodarowania przestrzennego podlegają zabudowie i są oznaczone na załączniku graficznym (mapie) do planu zagospodarowania symbolami: 6 PE/ZN oraz 3 P/U +KS.

Zgodnie z treścią art. 5 ust.1 pkt l ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów, odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 i pkt 7, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również zbycia prawa wieczystego użytkowania. Na mocy art. 41 ust. l i ust. 13, w związku z treścią art. 146a pkt 1, stawka podatku od towarów i usług stosowana przy zbyciu prawa wieczystego użytkowania wynosi 23 %. Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane. Terenami budowlanymi są zgodnie z treścią art. 2 pkt 33 ustawy, grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. O przeznaczeniu gruntów wchodzących w skład nieruchomości, oznaczonych numerami ewidencyjnymi 95/2, 105 i 108 położonych w obrębie …. decydują przepisy prawa miejscowego w postaci Uchwały Rady Miejskiej w ….. z dnia 19 grudnia 2003 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy … dla obszaru obejmującego tereny złóż iłów triasowych …. Zgodnie ze wskazaną uchwałą i w oparciu o treść zaświadczenia wydanego przez Burmistrza ….z 25 marca 2011 r. …. należy stwierdzić, że na całej nieruchomości oznaczonej jako działka Nr 95/2 obowiązuje zakaz zabudowy, na nieruchomości oznaczonej jako działka 105, w obszarze oznaczonym symbolem 6 PE/ZN istnieje możliwość budowy poprzez urządzanie boisk sportowych wokół zbiornika wodnego, na nieruchomości oznaczonej jako działka Nr 108, w obszarze oznaczonym symbolem 6 PE/ZN istnieje możliwość budowy poprzez urządzanie boisk sportowych wokół zbiornika wodnego, a w obszarze oznaczonym symbolem 3 P/U +KS istnieje możliwość budowy moteli, hoteli, campingów, gastronomi, parkingów, magazynów sprzętu wodnego, urządzeń sportowych. Kierując się definicją zawartą w treści art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również treścią art. 43 ust. l pkt 1 tejże ustawy stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem w wysokości 23 % podlegają jedynie te grunty, które zgodnie z obowiązującymi przepisami są zabudowane lub mogą podlegać zabudowie. Z powyższego, zdaniem podatnika wynika, że jeżeli w skład nieruchomości wchodzą grunty, które w przyszłości mogą być zabudowane, jak również grunty, które zabudowie nie podlegają, to w przypadku zbycia prawa wieczystego użytkowania podatek od towarów i usług w wysokości 23 % winien być zastosowany jedynie do zbycia gruntów (obszarów nieruchomości), na których istnieje możliwość zabudowy, do pozostałych gruntów (wchodzących w skład tej samej nieruchomości), które nie są zabudowane i zabudowane w przyszłości być nie mogą, zastosowanie będzie miała stawka podatku, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Wskazując na powyższe, Wnioskodawca uważa, że podstawa opodatkowania podatkiem powinna być ustalona proporcjonalnie do wartości powierzchni gruntów podlegających zabudowie, co przedstawia poniższe wyliczenie:

  • łączna powierzchnia gruntów prawa wieczystego użytkowania podlegających zbyciu wynosi 6, 9875 ha;
  • łączna cena za zbycie prawa wieczystego użytkowania wszystkich nieruchomości (działki Nr 95/2, 105, 108) - 805 001,00 zł;
  • wartość netto jednego hektara 115 205,87 zł netto;
  • łączna powierzchnia gruntów podlegających zabudowie wynosi 2,57 ha (oznaczona symbolami 3P/U +KS oraz 6 PE/ZN);
  • łączna powierzchnia gruntów niepodlegająca zabudowie wynosi 4,4175 ha;
  • wartość gruntu podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT 2,57 ha x 115 205,87 zł = 296 079,08 zł;
  • kwota podatku 296 079,08 x 23 % = 68 098,19 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, należny podatek VAT z tytułu zbycia prawa wieczystego użytkowania nieruchomości oznaczonej numerami 95/2, 105 i 108, położonych w ……, przy założeniu ceny netto za 805 001,00 zł, winien w niniejszej sprawie wynieść 68 098,19 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania:

  • dostawy prawa wieczystego użytkowania działki nr 95/2 - jest prawidłowe;
  • dostawy prawa wieczystego użytkowania działek nr 105 i 108 - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Zatem zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane, w myśl art. 2 pkt 33 ustawy, rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę - są zwolnione od podatku VAT.

Wskazać jednocześnie należy, iż powyższe zmiany do ustawy stanowią implementację art. 135 ust. 1 lit. k Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają z VAT dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b Dyrektywy.

W tym miejscu warto wyjaśnić, iż stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

Tym samym, również w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy art. 2 pkt 33 w zgodny sposób odpowiada zatem treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Rozpatrując pojęcie „grunty przeznaczone pod zabudowę” należy odwołać się do definicji zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.). W rozumieniu tej ustawy przez „budowę” należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (art. 3 pkt 6). Natomiast „obiektem budowlanym” jest zarówno budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, jak i każdy obiekt budowlany, tj. obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową, a także obiekty małej architektury tzn. niewielkie obiekty, a w szczególności kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury, posagi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej, użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki (art. 3 pkt 1, 3 i 4).

Odnosząc powyższe przepisy Prawa budowlanego do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że zarówno boisko sportowe, jak i zbiornik wodny stanowią obiekty budowlane.

W związku z tym, że ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje pojęcia „terenu przeznaczonego pod zabudowę”, przyjąć trzeba, że pojęcie „grunty przeznaczone pod zabudowę” obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług ma zamiar sprzedać niezabudowane nieruchomości będące w jego użytkowaniu wieczystym o łącznej powierzchni 6,9875 ha, oznaczone jako działki nr 95/2, 105 i 108. W uchwale w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy określono następujące rodzaje przeznaczenia dla wyżej wymienionych gruntów:

Dla działki Nr 95/2:

  • Rekultywacja terenu przez zalesienie dla funkcji rekreacyjnej oraz zakaz wtórnych podziałów oraz zakaz trwalej zabudowy i urządzeń – symbol 1P/ZL;

Dla działki Nr 105:

  • Rekultywacja terenu poprzez zalesienie dla funkcji rekreacyjnej symbol 1P/ZL.
  • Rekultywacja terenu stanowiącego część wyrobiska poeksploatacyjnego dla urządzenia zbiornika wodnego o funkcji rekreacyjnej oznaczony symbolem 7PE/W.
  • Rekultywacja terenu przez zalesienie dla funkcji rekreacyjnej, rekultywację poprzez wprowadzenie zieleni niskiej dla urządzenia boisk sportowych wokół zbiornika - obszar nieruchomości oznaczony symbolem 6 PE/ZN.
  • Usługi związane z rekreacyjną: motele, hotele, campingi, parkingi, magazyny sprzętu wodnego, urządzenia sportowe - obszar nieruchomości oznaczonej symbolem 3 P/U + KS.

Dla Działki Nr 108:

  • Rekultywacja terenu stanowiącego część wyrobiska poeksploatacyjnego dla urządzenia zbiornika wodnego o funkcji rekreacyjnej oznaczony symbolem 7PE/W,
  • Rekultywacja terenu przez zalesienie dla funkcji rekreacyjnej, rekultywację poprzez wprowadzenie zieleni niskiej dla urządzenia boisk sportowych wokół zbiornika - obszar nieruchomości oznaczony symbolem 6 PE/ZN.

Wnioskodawca wykorzystywał działki Nr 105 i 108 wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku w związku z dzierżawą gruntów przeznaczonych na cele rolnicze zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu działek Nr 105 i 108, gdyż nabycie prawa wieczystego użytkowania nastąpiło przed dniem wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług i podatku akcyzowym.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz opis sprawy przedstawiony we wniosku należy stwierdzić, że dostawa prawa wieczystego użytkowania niezabudowanej i nieprzeznaczonej pod zabudowę działki o numerze 95/2 będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz opis sprawy przedstawiony we wniosku należy stwierdzić, że dostawa prawa wieczystego użytkowania niezabudowanych, przeznaczonych pod zabudowę działek o numerach 105 i 108 nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Zatem w celu ustalenia opodatkowania działek o numerach 105 i 108 należy przeanalizować zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca wykorzystywał działki o numerach 105 i 108 wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku oraz przy nabyciu ww. działek nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem dostawa prawa wieczystego użytkowania niezabudowanych, przeznaczonych pod zabudowę działek o numerach 105 i 108 będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Mając na uwadze powyższe rozstrzygnięcie, odpowiedź na pytanie Nr 3 stała się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Niniejsza interpretacja została wydana w trybie przepisów rozdziału 1a działu II ustawy Ordynacja podatkowa i dotyczy interesu prawno-podatkowego Wnioskodawcy w zakresie zadanych pytań, natomiast nie rozstrzyga kwestii wartości prawa użytkowania wieczystego poszczególnych działek.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj