Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/436-91/14-4/AK
z 8 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 26 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2014 r. (data wpływu 6 października 2014 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umów pożyczek – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umów pożyczek.

Wniosek nie spełniał wymogów, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), w związku z powyższym, pismem z dnia 22 września 2014 r., Nr IPTPB2/436-91/14-2/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, wezwał Wnioskodawcę do usunięcia braków wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 22 września 2014 r. (skutecznie doręczono dnia 26 października 2014 r.), zaś w dniu 6 października 2014 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek (data nadania – 3 października 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uczniowski Klub Sportowy jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i z tego tytułu posiada osobowość prawną. Klub prowadzi działalność pożytku publicznego – posiada status organizacji pożytku publicznego. Jest wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: xxx.

Klub realizuje swoje cele poprzez organizację pozaszkolnego życia sportowego dzieci, młodzieży i dorosłych. Odbywa się to w sposób organizacji treningów oraz organizacji zawodów dla ww. grupy osób. Klub realizuje swoje zadania statutowe ze współdziałaniem z dyrektorami szkół, radami szkół, innymi klubami sportowymi, władzami samorządowymi i sportowymi, a także firmami finansującymi i ludźmi dobrej woli. Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków oraz pomocy rodziców, członków i wolontariatu. Klub utrzymuje się z otrzymanych dotacji z Urzędu Miejskiego oraz ze Starostwa Powiatowego, wpływów z 1% darowizn oraz z wpłat od sponsorów. Wszystkie dochody przeznaczone są na cele statutowe Klubu.

Dwóch członków Zarządu Klubu chce udzielić Klubowi pożyczki w celu zapłaty bieżących zobowiązań związanych z realizacją celów Klubu. W obecnym momencie Klub posiada zobowiązania i w celu ich uregulowania członkowie zarządu zaproponowali pożyczkę na pokrycie płatności.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podkreśla, że udzielona pożyczka będzie się wiązała wyłącznie z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana pożyczka, udzielona przez członków zarządu, zostanie zwolniona z podatku na podstawie art. 8 pkt 2a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, jak wynika z art. 8 pkt 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwolnieniem od podatku określonym w tym przepisie objęte są organizacje spełniające w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie dwa warunki:

  1. posiadają status organizacji pożytku publicznego,
  2. dokonują czynności cywilnoprawnych wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Klub posiada status organizacji pożytku publicznego, spełnia wyżej wymienione dwa warunki w celu uzyskania zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych, w tym przypadku od udzielonej pożyczki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r., Nr 101, poz. 649, z późn. zm.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych co do gatunku.

Przez pojęcie rzeczy należy rozumieć zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.) tylko przedmioty materialne.

Obowiązek zapłaty podatku od umowy pożyczki i umowy depozytu nieprawidłowego ciąży na biorącym pożyczkę lub przechowawcy (art. 4 pkt 7 w związku z art. 5 ust. 2 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

W przepisach ww. ustawy jednoznacznie wskazano czynności cywilnoprawne nie podlegające temu podatkowi (art. 2) oraz podmioty i czynności cywilnoprawne zwolnione z podatku (art. 8 i art. 9).


Zgodnie z art. 8 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku następujące strony czynności cywilnoprawnych:

  1. państwa obce, ich przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy konsularne i siły zbrojne, międzynarodowe organizacje i instytucje oraz ich oddziały i przedstawicielstwa, korzystające na podstawie ustaw, umów lub powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych z przywilejów i immunitetów, a także członków ich personelu i inne osoby zrównane z nimi, jeżeli nie są one obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - pod warunkiem wzajemności;
  2. (uchylony);
    2a) organizacje pożytku publicznego, jeżeli dokonają czynności cywilnoprawnych wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
  1. (uchylony);
  2. jednostki samorządu terytorialnego;
  3. Skarb Państwa;
  4. osoby nabywające na potrzeby własne sprzęt rehabilitacyjny, wózki inwalidzkie, motorowery, motocykle lub samochody osobowe, zaliczone, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, do grupy osób o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności bez względu na rodzaj schorzenia, oraz osoby o lekkim stopniu niepełnosprawności w związku ze schorzeniami narządów ruchu;
  5. (uchylony);
  6. Agencję Rezerw Materiałowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że członkowie Zarządu Uczniowskiego Klubu Sportowego zamierzają udzielić pożyczki Klubowi. Klub jest zarejestrowanym stowarzyszeniem, posiadającym osobowość prawną i prowadzi działalność pożytku publicznego – posiada status organizacji pożytku publicznego. Udzielona pożyczka będzie się wiązała wyłącznie z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego wyjaśnić należy, że co do zasady zawarcie umowy pożyczki przez Wnioskodawcę stanowić będzie czynność cywilnoprawną podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednakże, jak wynika z art. 8 pkt 2a ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku organizacje pożytku publicznego, jeżeli dokonają czynności cywilnoprawnych wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.


Z zacytowanego przepisu wynika, że zwolnieniem podmiotowym określonym w tym przepisie objęte są organizacje w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, o ile:

  1. posiadają status organizacji pożytku publicznego oraz
  2. dokonują czynności cywilnoprawnych wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego.

Wyjaśnić przy tym należy, że za działalność nieodpłatną pożytku publicznego, stosownie do art. 7 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r., Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.) uznać należy działalność prowadzoną przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4 tej ustawy, za które nie pobierają one wynagrodzenia.

Z kolei jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego działalnością odpłatną pożytku publicznego jest:

  1. działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które pobierają one wynagrodzenie;
  2. sprzedaż towarów lub usług wytworzonych lub świadczonych przez osoby bezpośrednio korzystające z działalności pożytku publicznego, w szczególności w zakresie rehabilitacji oraz przystosowania do pracy zawodowej osób niepełnosprawnych oraz reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Zatem, skoro Wnioskodawca posiada status organizacji pożytku publicznego oraz zawarta umowa pożyczki zostanie dokonana wyłącznie w związku z nieodpłatną działalnością pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, to stosownie do art. 8 pkt 2a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych korzysta ze zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych jako strona tej czynności cywilnoprawnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj