Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-505/14-5/HW
z 2 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 8 sierpnia 2014 r. (data wpływu 14 sierpnia 2014 r.), z dnia 25 września 2014 r. (data wpływu 29 września 2014 r.) oraz z dnia 1 października 2014 r. (data wpływu 1 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia do świadczenia usług kulturalnych (PKWiU 92) oraz usług edukacyjnych (PKWiU 80.42.2) w stanie prawnym do 31 grudnia 2010 r. (pytania oznaczone we wniosku nr 1 lit. a i nr 2 lit. a) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia do świadczenia usług kulturalnych (PKWiU 92) oraz usług edukacyjnych (PKWiU 80.42.2) w stanie prawnym do 31 grudnia 2010 r. (pytania oznaczone we wniosku nr 1 lit. a i nr 2 lit. a). Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 8 sierpnia 2014 r., z dnia 25 września 2014 r. oraz z dnia 1 października 2014 r. o zawiadomienie o zmianie nazwy Wnioskodawcy, uzupełnienie opisu sprawy oraz sprostowanie.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca („A”) jest instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury, co potwierdza zaświadczenie o wpisie do ewidencji rejestru instytucji kultury z dnia 31 grudnia 2007 r. „A” posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Do podstawowych zadań statutowych Wnioskodawcy należy:

  1. rozpoznawanie, rozbudzenie potrzeb kulturalnych;
  2. przygotowanie do odbioru i tworzenie wartości kulturalnych;
  3. kształtowanie wzorów i nawyków aktywnego uczestnictwa w kulturze;
  4. tworzenie warunków do rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego;
  5. integrowanie społeczności lokalnej i wspieranie inicjatyw kulturalnych;
  6. propagowanie czytelnictwa;
  7. gromadzenie i opracowanie materiałów bibliotecznych;
  8. udostępnianie księgozbiorów czytelnikom;
  9. rozbudzanie potrzeb w dziedzinie kultury fizycznej;
  10. kultywowanie i promowanie tradycji regionalnej;
  11. prowadzenie edukacji ekologicznej.


Usługi świadczone przez „A” dzielą się na 3 grupy:

  1. Usługi kulturalne, związane z
    1. funkcjonowaniem obiektów kultury, polegające na organizowaniu i przeprowadzaniu zajęć edukacyjnych w formie warsztatów, wykładów lub lekcji, spacerów z oprowadzaniem i prelekcjami w zakresie edukacji ekologicznej skierowanych do dzieci i młodzieży (PKWiU 92);
    2. organizowaniem imprez kulturalnych.
  2. Organizowanie zajęć w ramach dotowanych projektów, tzw. „Zielonych Szkół” poprzez Ośrodek Edukacji Ekologicznej jako jednostki działającej w ramach „A”, będącej ośrodkiem pozaszkolnym; w obrębie których dzieci i młodzież uczestnicząca w zajęciach może korzystać z infrastruktury sportowej;
  3. Usług najmu pomieszczeń użytkowanych przez „A”, stanowiących własność Gminy (PKWiU 68.2), najem kortów i boisk oraz usługi towarzyszące najmowi, tj. dotyczące dostawy mediów (energia elektryczna, woda, ciepło);
  4. Wypożyczalnia sprzętu sportowego np.: rowerów, lornetek, sprzętu turystycznego.

Wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie rozliczeń VAT budzą usługi, wymienione w pkt 1 ppkt a) i pkt 2, będące przedmiotem podstawowej działalności „A”.

Płatności za usługi określone w pkt 1 pdkt a) dokonywane są głównie przelewem np. przyjeżdżający z grupą uczniów nauczyciel dokonuje wpłaty za świadczenie wykonywane przez „A” do Banku na konto „A”.

Wysokość wynagrodzenia „A” z tytułu świadczenia usługi kulturalnej uzależniona jest od umów dotacji:

  1. umowa dotacji z dnia 7 lipca 2010 r. pn. „Poznajemy Park Krajobrazowy” udzielonej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: WFOŚiGW);
  2. porozumienie ramowe w sprawie współudziału finansowego WFOŚIGW w realizacji zadania z zakresu edukacji ekologicznej pn. „Człowiek ery ekologicznej – dziecięce i młodzieżowe fora ekologiczne”;
  3. umowa dotacji z dna 24 lutego 2012 r. na dofinansowanie programu z zakresu edukacji ekologicznej pn. „Poznajemy Park Krajobrazowy” udzielonej przez WFOŚiGW.

W myśl zapisów ww. umów dotacji „w wyniku realizacji przedsięwzięcia zostanie osiągnięty efekt ekologiczny polegający na przeprowadzeniu zajęć edukacyjnych (...) co przyczyni się do zdobycia wiedzy przez uczestników na temat Parku Krajobrazowego (...) oraz kształtowania wśród uczestników postaw proekologicznych”.

Wysokość ww. wynagrodzenia ustalana jest w oparciu o kalkulację dokonaną przez Szkolne Schronisko Młodzieżowe (dalej: Schronisko), za pośrednictwem, którego „A” pozyskuje chętnych do skorzystania z zajęć realizowanych w ramach danego projektu proekologiczno-edukacyjnego, dotowanego na podstawie ww. umów dotacji.

Schronisko odpłatnie udostępnia „A” oddane do użytkowania przez Gminę pomieszczenia znajdujące się w nowobudowanej szkole w oraz w odrębnym budynku przeznaczonym na Schronisko. Ponadto, Schronisko zapewnia wyżywienie uczestnikom projektu. Wynagrodzenie Schroniska opiera się na cenniku obowiązującym w Schronisku. Świadczenia wykonywane przez Schronisko obciążają „A”.

Wartość świadczeń opisanych w pkt 1 ppkt a) ustalana jest przez „A” w oparciu o dotację oraz wartość transakcji pomiędzy Schroniskiem a „A”. Jeśli transakcja obciążająca „A” wynosi kwotę X to wynagrodzenie dla „A” od uczestników projektu jest dzielona na dotowaną ilość uczestników (np. 25 osób), a nie faktyczną (np. 27 osób), np. Schronisko obciąża

„A” kwotą 4.536 zł, to kwota ta przeliczana jest na 25 osób (dotacja zakłada wsparcie na 25 uczestników projektu) a nie 27 (4 536 zł/25 = 181,44 zł/1 os.).

Zatem, jeśli w grupie dzieci jest 25+2 (2 dotyczy ilości opiekunów) różnica pomiędzy rachunkami wystawionym przez Schronisko dla „A” i przez „A” na grupę jest 0.

Jeśli w grupie jest więcej dzieci lub przyjeżdżają 2 klasy z 3 nauczycielami, albo jest mała grupa dzieci z 1 nauczycielem „A” osiąga dochód, jeśli jest mniej dzieci niż zakłada umowa dotacji to „A” rozpoznaje stratę (np. wynagrodzenie Schroniska – 10 os. X 168zł/1 os. = 1.680 zł, wynagrodzenie dla „A” – 672zł = 67,20 zł x 10 os., stawka za 1 os., stanowi kalkulacja wartości wynagrodzenia przez kwotę dotacji na 1 os. – 1.680 zł/25 = 67,20 zł/1 os.).

Różnica pomiędzy kwotą dotacji (25 zł) a kwotą wynagrodzenia za udział w projekcie (np. 181,44 zł) stanowi wkład własny uczestnika projektu (181,44 zł – 25 zł = 156,44 zł).

Transakcje zawierane są za pośrednictwem Schroniska przyjmującego zgłoszenia telefoniczne lub e-mailowe od przedstawiciela organizującego pobyt w Schronisku – np. nauczycielami, dostarczającymi listę uczestników pobytu wraz ze zgodą Dyrektora określonej szkoły. Płatność dokonywana jest głównie przelewem.

„B” otrzymuje listę uczestników – uczniów podpisaną przez Dyrektora Szkoły i opiekuna uczestników; kartę stanowiącą rozliczenie z podmiotem udzielającym dotacji, gdzie przedstawiony jest program kulturalny z tematem warsztatów/zajęć edukacyjno-proekologicznych oraz osobami prowadzącymi zajęcia ze strony „B”.

Na dokumentach finansowych „A” umieszcza tytuł „udział w projekcie, pn. „Poznajemy parki krajobrazowe (...)„ „przeprowadzenie warsztatów ekologicznych.”

W związku z wykonywanymi przez siebie czynnościami Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie możliwości stosowania do usług określonych w pkt 1 lit. a), zwolnienia od podatku VAT, wymienionego w:

  1. stanie prawnym obowiązującym do końca 2010 r. w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2011 r. Nr 177; poz. 1054, w skrócie: ustawa o VAT);
  2. stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT.

Podobne wątpliwości Wnioskodawcy budzą usługi opisane w pkt 2, tj. organizowanie zajęć dla dzieci i młodzieży w ramach tzw. „Zielonych Szkół” poprzez Ośrodek Edukacji Ekologicznej jako jednostki działającej w ramach „A”, będącej ośrodkiem pozaszkolnym; w obrębie których odbywają się zajęcia edukacyjne z zakresu ekologii, a także zajęcia sportowe oraz usługi wyżywienia oraz noclegu.

Zajęcia organizowane w ramach tzw. „Zielonych Szkół” odbywają się za pośrednictwem Ośrodka Edukacyjno-Ekologicznego i związane są z realizacją projektu skierowanego do uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych z terenu „b”. Polega on na udziale grup uczniów (klas) w 3-dniowych cyklach zajęć poświęconych wyjątkowemu pod względem przyrodniczym obszarowi, a także bardziej ogólnym zagadnieniom związanym z edukacją w zakresie ekologii i ochrony przyrody. Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem sprzęt audiowizualnego Wnioskodawcy (rzutnik multimedialny, projektor, nagłośnienie), umożliwiający ilustrowanie prezentacji slajdami, pokazy filmów i prezentacji edukacyjnych.

Dzięki pozyskanej przez Wnioskodawcę dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uczestnicy pokrywają jedynie koszt noclegów oraz pełnego wyżywienia. Dojazd uczestników odbywa się na ich koszt.

Pozostałe koszty (wszystkie zajęcia, korzystanie z sali i boisk Ośrodka, przewozy w trakcie zajęć) pokrywa Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Ośrodek Edukacji Ekologicznej.

Pismem z dnia 8 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca poinformował, że na mocy uchwały Rady Gminy z dnia 30 maja 2014 r. zmianie uległa nazwa Wnioskodawcy z „A” na Centrum (…).

Natomiast z pisma z dnia 25 września 2014 r. – stanowiącego uzupełnienie wniosku – wynika, że:

  1. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.
    Wnioskodawca przy tej okazji podkreśla, że zgodnie z obowiązującymi do końca 2010 r. przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w szczególności art. 43 ust. 1 pkt 1) tej ustawy, stanowił że zwolnieniu podlegały wymienione w poz. 7 załącznika nr 4 usługi edukacyjne (ex 80). W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. ustawodawca nie przewidywał specjalnych warunków do stosowania wymienionego wyżej zwolnienia, poza oczywistym charakterem usług, tj. edukacją.
  2. Zainteresowany jest nadal instytucją kultury wpisaną do rejestru kultury. Zainteresowany jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru kultury, założoną przez jednostkę samorządu terytorialnego – Gminę .
  3. Zważywszy na fakt, że Wnioskodawca w ponad 50% jest finansowany ze środków Gminy , został założony przez jednostkę samorządu terytorialnego – Gminę , która sprawuje nadzór nad zarządem Wnioskodawcy, a Wójt Gminy powołuje Dyrektora Wnioskodawcy to w ocenie Zainteresowanego Centrum (…) mieści się w zakresie definicji podmiot prawa publicznego.”
    Pojęcie „podmiotu prawa publicznego” zostało zdefiniowane w art. 1 ust. 9 Dyrektywy 2004/18/WE i art. 2 ust. 1 lit. a Dyrektywy 2004/17/WE. Zgodnie z definicjami zawartymi w tych przepisach za podmiot prawa publicznego uważany jest każdy podmiot:
    • ustanowiony w szczególnym celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, które nie mają charakteru przemysłowego ani handlowego;
    • posiada osobowość prawną, oraz
    • spełnia co najmniej jeden z trzech poniższych warunków:
      1. finansowany jest w przeważającej części przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego,
      2. jego zarząd podlega nadzorowi ze strony tych podmiotów,
      3. ponad połowa składu jego organu administrującego, zarządzającego lub nadzorczego została wyznaczona przez państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub inne podmioty prawa publicznego.
    Mianem podmiotów prawa publicznego objęto kategorię podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r.; poz. 907 z późn. zm.), który stanowi, że ustawę stosuje się do udzielania zamówień publicznych, zwanych dalej „zamówieniami”, przez inne, niż jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, osoby prawne, utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli wskazane wyżej jednostki sektora finansów publicznych oraz państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot:
    1. finansują je w ponad 50% lub
    2. posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub
    3. sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub
    4. mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego.
    W kontekście powyższego zasadne jest sięgnięcie do dorobku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (wcześnie Europejski Trybunał Sprawiedliwości) w zakresie wykładni pojęcia podmiotu prawa publicznego.
    W orzecznictwie TSUE przyjęło się, że pojęcie „podmiot prawa publicznego”, jako autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego, powinno być interpretowane w świetle głównego celu dyrektywy, jakim jest usunięcie barier w handlu wewnątrz Wspólnoty (Unii Europejskiej) i otwarcie krajowych rynków zamówień publicznych na konkurencję przedsiębiorców z innych państw członkowskich oraz przeciwdziałanie jakimkolwiek formom preferencji narodowych przy udzielaniu zamówień.
    W związku z powyższym pojęcia definiujące zakres podmiotowy dyrektywy powinny być interpretowane szeroko i funkcjonalnie. Niewyczerpujące wykazy podmiotów lub kategorii podmiotów prawa publicznego, spełniających kryteria wymienione w art. 1 ust. 9 lit. a) - c) drugiego akapitu zostały wskazane w załączniku III do Dyrektywy 2004/18/WE. W załączniku tym wymienione zostały m.in.: banki narodowe, agencje ustanowione w celu realizacji określonych funkcji lub zaspokajania potrzeb pojawiających się w poszczególnych sektorach publicznych, placówki inne niż przemysłowe i handlowe podlegające kontroli państwa i działające w interesie publicznym działające m.in. w dziedzinie promowania rozwoju gospodarczego, instytucje działające w dziedzinie rozwoju technologii i przedsiębiorstw, a także w dziedzinie doradztwa w zakresie przedsiębiorczości, handlu, nauki, technologii i innowacji, itp. Podkreślenia wymaga., iż wykaz podmiotów prawa publicznego umieszczony w załączniku III do Dyrektywy 2004/18/WE nie ma charakteru wyczerpującego i decydującego. Decydujące znaczenie ma bowiem zawarta w ww. dyrektywach definicja podmiotu prawa publicznego. W związku z powyższym podmiot spełniający warunki określone w dyrektywie niezbędne do uznania go za podmiot prawa publicznego, pomimo braku umieszczenia go w załączniku III do Dyrektywy 2004/18/WE należy uznać za podmiot prawa publicznego zobowiązany do stosowania określonych w dyrektywie procedur udzielania zamówień publicznych.
    W doktrynie z zakresu zamówień publicznych sformułowano definicję podmiotu prawa publicznego (wcześniej instytucji prawa publicznego) jako instytucji: nie nastawionej na zysk w swojej podstawowej działalności, zazwyczaj nie napotykającej na konkurencję ze strony innych podmiotów na wolnym rynku, działającej w celu zaspokajania potrzeb ogólnych, których nie zaspokajają komercyjne przedsiębiorstwa prywatne, albo takich potrzeb ogólnych, na zaspokajanie których państwo chce mieć wyłączność czy szczególny wpływ, posiadającej osobowość prawną, pozostającej pod wpływem państwa lub innych podmiotów zamawiających, albowiem finansowanej w znacznej części (w ponad 50%) lub zarządzanej lub nadzorowanej przez organy państwowe lub samorządowe.
  4. Zgodnie z zaprezentowanym we wniosku stanowiskiem „Wnioskodawca uważa, że świadczone przez niego na rzecz uczestników projektu usługi pomimo, że mają charakter edukacyjny, są usługami związanymi z kulturą. Głównym ich celem jest bowiem ochrona dóbr kultury do których zaliczane są również parki krajobrazowe jako zabytki nieruchome kultury krajobrazowej, wymienione w art. 6 ust. 1a) ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003 r. Nr 162, poz. l568).
  5. Wnioskodawca do roku 2010 kwalifikował czynności wykonywane w ramach tzw. Zielonych Szkół usługi edukacyjne o PKWiU 80.42.2, tj. „Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia”.
  6. Świadczone przez niego usługi zaliczone są do usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą w formie określonej przez wskazany wyżej przepis ustawy o systemie oświaty.
    Powyższe uzasadnione zostało szczegółowo we wniosku o interpretację. W szczególności Wnioskodawca podkreślał, że Zielona Szkoła stanowi placówkę zapewniającą opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania wymienioną w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 2004 r. Nr 256, poz. 2572).
    Podstawą działania ww. placówki jest akt wykonawczy do ustawy o systemie oświaty w postaci Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie warunków i sposobów organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki z dnia 8 listopada 2001 r. (Dz. U. z 2001 r., Nr 135, poz. 1516).
  7. Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę opisane w pkt 2 opisu stanu faktycznego sprawy nie są nastawione na osiągnięcie zysku z działalności, a w przypadku gdy one występują przeznaczane są w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Ponadto pismem z dnia 1 października 2014 r. sprostowano opis sprawy oraz uzasadnienie stanowiska w zakresie stosowanego do dnia 31 grudnia 2010 r. PKWiU do usług kulturalnych. Poinformowano, że we wniosku błędnie wskazano PKWiU, tj. zamiast PKWIU 90 winno być PKWiU 92. Ponadto z ówcześnie obowiązującym załącznikiem nr 4, wskazane usługi kulturalne podlegające zwolnieniu były w poz. 11 tego załącznika, a nie jak wskazano we wniosku w poz. 10.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca w odniesieniu do usług opisanych w pkt 1 ppkt a wniosku, wykonywanych na rzecz uczestników projektu edukacyjno-proekologicznego, w stanie prawnym obowiązującym do końca grudnia 2010 r. miał prawo do stosowania zwolnienia od VAT w oparciu o poz. 7 (usługi w zakresie edukacji) czy też w oparciu o poz. 11 (usługi związane z kulturą) załącznika nr 4 do ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1 lit. a)?
  2. Czy Wnioskodawca w odniesieniu do usług opisanych w pkt 2 wniosku, wykonywanych na rzecz uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych, w stanie prawnym obowiązującym do końca grudnia 2010 r. miał prawo do stosowania zwolnienia z VAT w oparciu o poz. 7 (usługi edukacyjne) załącznika nr 4 do ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2 lit. a)?

Zdaniem Wnioskodawcy (sprostowanym pismem z dnia 1 października 2014 r.):

Ad. 1

Świadczone przez niego usługi w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. podlegały zwolnieniu na podstawie poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy.

Wnioskodawca jest podmiotem instytucji kultury, prowadzącym działalność kulturalną, która została zdefiniowana w przepisie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406) i polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Upowszechnianie kultury w przypadku Wnioskodawcy odbywa się poprzez podejmowanie i inicjowanie wszelkich działań (w tym obszarze), zmierzających do rozwijania potrzeb i zainteresowania kulturą związaną z ekologią. Konsekwencją powyższego są działania Wnioskodawcy w sferze kultury odbywające się poprzez tworzenie oferty kulturalnej – proekologicznej, skierowanej do różnych grup odbiorców. Celem jest edukacja kulturalna skierowana na kształtowanie odpowiednich postaw kulturalnych w zakresie ochrony dóbr kultury, w tym wypadku Parku Krajobrazowego.

Wyrazem powyższego jest zakres działań statutowych Wnioskodawcy wymienionych w stanie faktycznym niniejszego wniosku, tj. prowadzenie edukacji ekologicznej. Zainteresowany podkreśla przy tym należy, że w ramach świadczenia wykonywanego przez Wnioskodawcę na rzecz uczestników mają oni zapewnione zakwaterowanie i wyżywienie, kadrę prowadzącą zajęcia edukacyjne w zakresie ochrony drzew, poznawanie gatunków występujących na terenie parku, warsztaty, a także zajęcia terenowe na ścieżce przyrodniczej oraz sportowe.

Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca uważa, że świadczone przez niego na rzecz uczestników projektu usługi pomimo, że mają charakter edukacyjny, są usługami związanymi z kulturą. Głównym ich celem jest bowiem ochrona dóbr kultury do których zaliczane są również parki krajobrazowe jako zabytki nieruchome kultury krajobrazowej, wymienione w art. 6 ust. la) ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568).

W świetle zaś art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca roku 2010 zwolnienia od podatku zostały wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 11 załącznika nr 4 ustawodawca wymienił: „usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem – z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
  • 5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKW1U 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKW1U 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
  • 5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  1. działalności agencji informacyjnych,
  2. usług wydawniczych,
  3. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Jak wynika z powyższego usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są zaliczone do wyłączeń wymienionych w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy, a jak opisano wyżej Wnioskodawca uważa, że usługi przez niego wykonywane są związane z usługami kultury.

Reasumując, Wnioskodawca miał prawo do stosowania w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. zwolnienia od VAT na podstawie poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT w związku z art. 43 ust.1 pkt 1 tej ustawy.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy w stanie prawnym obowiązującym do:

  1. końca grudnia 2010 r. w odniesieniu do usług polegających na organizowaniu zajęć w ramach tzw. „Zielonych szkół” przez „A”, wykonywanych na rzecz uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych, zasadnym było zastosowanie zwolnienia od VAT w oparciu o poz. 7 (usługi edukacyjne) załącznika nr 4 do ustawy o VAT.
    Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie tzw. „Zielonych szkół” stanowią pozaszkolną formę edukacji o ściśle oznaczonym charakterze, związanym z kształtowaniem prawidłowych postaw kulturalnych oraz ekologicznych, których celem jest wychowanie dzieci i młodzieży w sposób zapewniający ochronę przyrody.
    Przepisy prawa nie definiują pojęcia edukacja, wobec powyższego w celu ustalenia jaki zakres obejmują usługi edukacyjne należy posłużyć się definicją legalną, zgodnie z którą edukacja to pojęcie związane z rozwojem umysłowym i wiedzą człowieka, stosowane w następujących znaczeniach:
    • proces zdobywania wiedzy, polega na zdobywaniu wiedzy w szkole lub poza nią;
    • pojęcie używane dla określenia stanu wiedzy danej osoby, społeczeństwa, narodu;
    • wychowanie (głównie pod względem umysłowym), wykształcenie, nauka;
    • kształcenie, ogół czynności i procesów mających na celu przekazywanie wiedzy, kształtowanie określonych cech i umiejętności.
    W kontekście powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane przez niego w ramach zielonej szkoły usługi kwalifikują się do usług edukacji. Wobec powyższego zasadnym było zastosowanie do usług związanych z organizowaniem zajęć przez Wnioskodawcę w ramach tzw. „zielonej szkoły” zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 10 załącznika do ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że ze względu na przedmiot wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej, przedmiotowa interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana została w oparciu o stan prawny obowiązujący do 31 grudnia 2010 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. nr 207, poz. 1293), zmienionym przez § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2009 r. Nr 222, poz.1753) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją 7 tego załącznika wymienione zostały usługi w zakresie edukacji o symbolu PKWiU ex 80. Do grupowania PKWiU ex 80 należy podkategoria PKWiU 80.42.2, obejmująca „Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia”. Ponieważ ustawodawca, w załączniku nr 4 do ustawy przy poz. 7 obejmującej usługi w zakresie edukacji o symbolu PKWiU ex 80, nie wymienił żadnych usług, dla których zwolnienie to nie ma zastosowania, dlatego też należy uznać, że zwolnienie od podatku dotyczy wszystkich usług w zakresie edukacji objętych grupowaniem PKWiU 80.

Natomiast pod pozycją 11 załącznika nr 4 ustawy zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem) – z wyłączeniem:,

  1. usług związanych z taśmami video oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi;
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
  • 5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
  • 5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  1. działalności agencji informacyjnych,
  2. usług wydawniczych,
  3. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Użycie w załączniku danej grupy „ex” oznacza, że obniżona stawka podatku lub zwolnienie od podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usługi należącej do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik. Zgodnie z powołanym wyżej przepisem § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) dla celów podatku od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury, co potwierdza zaświadczenie o wpisie do ewidencji rejestru instytucji kultury z dnia 31 grudnia 2007 r. Zainteresowany posiada osobowość prawną i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Do podstawowych zadań statutowych Wnioskodawcy należy:

  • rozpoznawanie, rozbudzenie potrzeb kulturalnych;
  • przygotowanie do odbioru i tworzenie wartości kulturalnych;
  • kształtowanie wzorów i nawyków aktywnego uczestnictwa w kulturze;
  • tworzenie warunków do rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego;
  • integrowanie społeczności lokalnej i wspieranie inicjatyw kulturalnych;
  • propagowanie czytelnictwa;
  • gromadzenie i opracowanie materiałów bibliotecznych;
  • udostępnianie księgozbiorów czytelnikom;
  • rozbudzanie potrzeb w dziedzinie kultury fizycznej;
  • kultywowanie i promowanie tradycji regionalnej;
  • prowadzenie edukacji ekologicznej.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę dzielą się na:

  1. usługi kulturalne, związane z:
    1. funkcjonowaniem obiektów kultury, polegające na organizowaniu i przeprowadzaniu zajęć edukacyjnych w formie warsztatów, wykładów lub lekcji, spacerów z oprowadzaniem i prelekcjami w zakresie edukacji ekologicznej skierowanych do dzieci i młodzieży (PKWiU 92);
    2. organizowanie imprez kulturalnych;
  2. organizowaniem zajęć w ramach dotowanych projektów, tzw. „Zielonych Szkół” poprzez Ośrodek Edukacji Ekologicznej jako jednostki działającej w ramach „A”, będącej ośrodkiem pozaszkolnym; w obrębie których dzieci i młodzież uczestnicząca w zajęciach może korzystać z infrastruktury sportowej;
  3. usług najmu pomieszczeń użytkowanych przez „A”, stanowiących własność Gminy (PKWiU 68.2), najem kortów i boisk oraz usługi towarzyszące najmowi, tj. dotyczące dostawy mediów (energia elektryczna, woda, ciepło);
  4. wypożyczalnia sprzętu sportowego np.: rowerów, lornetek, sprzętu turystycznego.

Wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie rozliczeń VAT budzą usługi, wymienione w pkt 1 ppkt a) i pkt 2, będące przedmiotem podstawowej działalności „A”.

Płatności za usługi określone w pkt 1 pdkt a) dokonywane są głównie przelewem np. przyjeżdżający z grupą uczniów nauczyciel dokonuje wpłaty za świadczenie wykonywane przez „A” do Banku na konto „A”.

Wysokość wynagrodzenia „A” z tytułu świadczenia usługi kulturalnej uzależniona jest od umów dotacji:

  • umowa dotacji z dnia 7 lipca 2010 r. pn. „Poznajemy Park Krajobrazowy” udzielonej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: WFOŚiGW);
  • porozumienie ramowe w sprawie współudziału finansowego WFOŚIGW w realizacji zadania z zakresu edukacji ekologicznej pn. Człowiek ery ekologicznej – dziecięce i młodzieżowe fora ekologicznej”;
  • umowa dotacji z dnia 24 lutego 2012 r. na dofinansowanie programu z zakresu edukacji ekologicznej pn. „Poznajemy Park Krajobrazowy” udzielonej przez WFOŚiGW.

W myśl zapisów ww. umów dotacji w wyniku realizacji przedsięwzięcia zostanie osiągnięty efekt ekologiczny polegający na przeprowadzeniu zajęć edukacyjnych (...) co przyczyni się do zdobycia wiedzy przez uczestników na temat Parku Krajobrazowego (...) oraz kształtowania wśród uczestników postaw proekologicznych.

Wysokość ww. wynagrodzenia ustalana jest w oparciu o kalkulację dokonaną przez Szkolne Schronisko Młodzieżowe , za pośrednictwem, którego „A” pozyskuje chętnych do skorzystania z zajęć realizowanych w ramach danego projektu proekologiczno-edukacyjnego, dotowanego na podstawie ww. umów dotacji.

Schronisko odpłatnie udostępnia Wnioskodawcy oddane do użytkowania przez Gminę pomieszczenia znajdujące się w nowobudowanej szkole w oraz w odrębnym budynku przeznaczonym na Schronisko. Ponadto, Schronisko zapewnia wyżywienie uczestnikom projektu. Wynagrodzenie Schroniska opiera się na cenniku obowiązującym w Schronisku. Świadczenia wykonywane przez Schronisko obciążają Wnioskodawcę.

Wartość świadczeń opisanych w pkt 1 ppkt a) ustalana jest przez „A” w oparciu o dotację oraz wartość transakcji pomiędzy Schroniskiem a Wnioskodawcą.

Transakcje zawierane są za pośrednictwem Schroniska przyjmującego zgłoszenia telefoniczne lub e-mailowe od przedstawiciela organizującego pobyt w Schronisku – np. nauczycielami, dostarczającymi listę uczestników pobytu wraz ze zgodą Dyrektora określonej szkoły. Płatność dokonywana jest głównie przelewem.

„B” otrzymuje listę uczestników – uczniów podpisaną przez Dyrektora Szkoły i opiekuna uczestników; kartę stanowiącą rozliczenie z podmiotem udzielającym dotacji, gdzie przedstawiony jest program kulturalny z tematem warsztatów/zajęć edukacyjno-proekologicznych oraz osobami prowadzącymi zajęcia ze strony „B”.

Na dokumentach finansowych „A” umieszcza tytuł „udział w projekcie, pn. „Poznajemy parki krajobrazowe (...)„ „przeprowadzenie warsztatów ekologicznych”.

Zajęcia organizowanie w ramach tzw. „Zielonych Szkół” (usługi opisane w pkt 2) odbywają się za pośrednictwem Ośrodka Edukacyjno-Ekologicznego i związane są z realizacją projektu skierowanego do uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych z terenu „b”. Polega on na udziale grup uczniów (klas) w 3-dniowych cyklach zajęć poświęconych wyjątkowemu pod względem przyrodniczym obszarowi, a także bardziej ogólnym zagadnieniom związanym z edukacją w zakresie ekologii i ochrony przyrody. Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego Wnioskodawcy (rzutnik multimedialny, projektor, nagłośnienie), umożliwiający ilustrowanie prezentacji slajdami, pokazy filmów i prezentacji edukacyjnych.

Dzięki pozyskanej przez Wnioskodawcę dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uczestnicy pokrywają jedynie koszt noclegów oraz pełnego wyżywienia. Dojazd uczestników odbywa się na ich koszt.

Pozostałe koszty (wszystkie zajęcia, korzystanie z sali boisk Ośrodka, przewozy w trakcie zajęć) pokrywa Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Ośrodek Edukacji Ekologicznej.

Wnioskodawca do roku 2010 kwalifikował czynności wykonywane w ramach tzw. Zielonych Szkół usługi edukacyjne o PKWiU 80.42.2, tj. „Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia”.

W związku z wykonywanymi przez siebie czynnościami Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie możliwości stosowania do usług, określonych w pkt 1 ppkt a), zwolnienia od podatku VAT, wymienionego w stanie prawnym obowiązującym do końca roku 2010 w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Podobne wątpliwości Wnioskodawcy budzą usługi opisanej w pkt 2, tj. organizowanie zajęć dla dzieci i młodzieży w ramach tzw. „Zielonych Szkół” poprzez Ośrodek Edukacji Ekologicznej jako jednostki działającej w ramach „A”, będącej ośrodkiem pozaszkolnym; w obrębie których odbywają się zajęcia edukacyjne z zakresu ekologii, a także zajęcia sportowe oraz usługi wyżywienia oraz noclegu.

Reasumując, z uwagi na fakt, że Wnioskodawca świadczył usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 92 – „usługi związane z kulturą”, miał prawo do stosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r., na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z załącznikiem nr 4 poz. 11 do ustawy, pod warunkiem, że usługi te nie były objęte wyłączeniem wskazanym w ww. załączniku w poz. 11 w pkt 1-8. Zainteresowany miał również prawo do zastosowania zwolnienia od podatku dla usług zaklasyfikowanych do PKWiU 80.42.2, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, w zw. z poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy.

Zaznacza się, że dla oceny stanowiska w zakresie pytania nr 2 przyjęto stwierdzenie Wnioskodawcy „ (…) do końca grudnia 2010 r. w odniesieniu do usług polegających na organizowaniu zajęć w ramach tzw. „Zielonych szkół” przez „A”, wykonywanych na rzecz uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych, zasadnym było zastosowanie zwolnienia od VAT w oparciu o poz. 7 (usługi edukacyjne) załącznika nr 4 do ustawy o VAT”.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji usługi, świadczonej przez Wnioskodawcę, według PKWiU, zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego.

Ponadto należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanych pytań. Inne kwestie nie objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności sposobu ustalania wynagrodzenia za świadczone usługi.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie zastosowania zwolnienia do świadczenia usług kulturalnych (PKWiU 92) oraz usług edukacyjnych (PKWiU 80.42.2) w stanie prawnym do 31 grudnia 2010 r. (pytania oznaczone we wniosku nr 1 lit. a i nr 2 lit. a). Z kolei wniosek w zakresie zwolnienia od podatku od dnia 1 stycznia 2011 r. świadczonych usług polegających na organizowaniu i przeprowadzaniu zajęć edukacyjnych w formie warsztatów, wykładów lub lekcji, spacerów z oprowadzaniem i prelekcjami w zakresie edukacji ekologicznej skierowanej dla dzieci i młodzieży oraz zajęć w ramach tzw. „Zielonych Szkół” w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 2 października 2014 r. nr ILPP1/443-505/14-6/HW.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj