Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-585/14/UH
z 29 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 15 maja 2014 r. (data wpływu 20 maja 2014 r.) uzupełnionym pismem z 18 sierpnia 2014 r. (data wpływu 20 sierpnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 18 sierpnia 2014 r. (data wpływu 20 sierpnia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z 8 sierpnia 2014 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny uzupełniony pismem z 18 sierpnia 2014 r.:

Pogotowie Ratunkowe (Wnioskodawca) jest czynnym płatnikiem podatku VAT jest jednostką sektora finansów publicznych posiadające osobowość prawną. Wnioskodawca w ramach dokonywanych zakupów towarów i usług nie dokonuje odliczania podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu, gdyż proporcja ustalona na podstawie art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług obejmująca udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, wynosi poniżej 2%.

Przedmiotowa proporcja wynosiła w latach:

  1. za rok 2010 – 1,05%,
  2. za rok 2011 – 1,12%,
  3. za rok 2012 – 0,94%,
  4. za rok 2013 – 0,99%.

Uwzględniając postanowienia art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca uznaje, że proporcja wynosi 0% i w związku z tym nie przysługuje mu co do zasady prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu towarów i usług.

Wnioskodawca realizuje projekt z dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Tytuł projektu: „….”. Nazwa programu: Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007–2013 Priorytet II – Społeczeństwo informacyjne. Nazwa i nr działania: 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych nr projekt … .

Umowa o dofinansowanie projektu zawarta 19 listopada 2013 r. między Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej RPO W, a Wnioskodawcą.

Przedmiotem Projektu jest Rozbudowa Systemu Informatycznego Wnioskodawcy do postaci zintegrowanego systemu informatycznego wspomagającego działalność w pełnym zakresie, a zwłaszcza medyczną.

Według umowy całkowite wydatki kwalifikowalne wynoszą 5 687 827,50 PLN, a środki funduszu w kwocie nieprzekraczającej 2 275 131,00 PLN.

Okres poniesionych wydatków kwalifikowalnych: od kwietnia 2011 r. do 29 lutego 2012 r. Jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego programu wskazywany jest Wnioskodawca.

Odnośnie wydatków kwalifikowalnych zakupiono i przyjęto na stan wartości niematerialne i prawne w kwocie 5 052 992,78 PLN, środki trwałe o wartości 701 799,82 PLN. Ponadto na przygotowanie dokumentacji dla projektu studium wykonalności poniesiono wydatki w kwocie 15 375,00 PLN.

W ramach wartości niematerialnych i prawnych zakupiono 41 pozycji licencji na użytkowanie oprogramowania wspierającego działalność statutową, w tym 14 licencji na oprogramowanie, które można całkowicie przyporządkować działalności medycznej. Do powyższego oprogramowania zaliczyć należy (dotyczących działalności wyłącznie medycznej):

  1. Ambulatorium rejestracja – 120 726,59 PLN
  2. Ambulatorium gabinet lekarski – 120 726,59 PLN
  3. Ambulatorium gabinet zabiegowy – 120 726,59 PLN
  4. Ambulatorium statystyka – 60 363,29 PLN
  5. Raporty medyczne – 140 005,63 PLN
  6. Ewidencja czasu pracy (grafiki) – 86 824,04 PLN
  7. Ewidencja aparatury medycznej – 64 245,11 PLN
  8. Apteka (zakładowa) – 155 662,97 PLN
  9. Apteka oddziałowa – 155 662,97 PLN
  10. Obsługa kontraktowania sprzedaży usług medycznych – 214 924,13 PLN
  11. Gabinet medycyny pracy – 64 245,11 PLN
  12. System Softrans (do karetek) – 182 353,28 PLN
  13. Raporty rozliczeniowe z NFZ – 140 005,64 PLN
  14. Wycena kosztów normatywnych – 45 708,92 PLN

Łączna wartość licencji służącej wyłącznie działalności medycznej – Ratownictwo Medyczne i Transport Sanitarny, zwolnionej z podatku VAT wynosi 1 672 180,86 PLN.

Pozostałe z zakupionych 27 licencji jest wykorzystywanych zarówno w działalności zwolnionej jak i opodatkowanej, przy czym brak jest możliwości dokładnego i precyzyjnego wyodrębnienia w jakim zakresie są one wykorzystywane do działalności zwolnionej, a w jakim do opodatkowanej. Przykładowo np. Kadry, Płace, Rejestry Sprzedaży, Środki Trwałe, Kasa, Zamówienia Publiczne, Oracle, Obieg Dokumentów i inne o wartości 3 380 811,92 PLN dotyczą działalności zwolnionej i opodatkowanej.

Nadmienić należy, że nawet jeśli nazwa modułu mogłaby nie wskazywać, że służy on do obsługi działalności medycznej, to mimo to jest z nią związany. I tak dla przykładu moduł o nazwie Portal Korporacyjny służy do organizowania działania obsługi grafików zespołów ratownictwa medycznego. Moduł Kadry do rozliczania czasu pracy zespołów ratownictwa medycznego i obsługi dokumentacji z tym związanej. Moduły Oracle (wszystkie) mają zapewnić bezproblemowy przepływ informacji o zdarzeniach medycznych objętych systemem ratownictwa medycznego pomiędzy Wnioskodawcą a płatnikiem tj. NFZ.

W ramach zakupu środków trwałych zakupiono i przyjęto na stan:

  1. 36 urządzeń lokalizacyjno-nawigacyjnych o wartości 687 354,70 PLN zamontowane w karetach służą tylko i wyłącznie do działalności medycznej zwolnionej z podatku VAT.
  2. 2 kolektory danych motorola + drukarka o wartości 14 445,12 PLN dotyczące działalności zwolnionej z VAT i opodatkowanej.

Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać wyodrębnienia i wyłącznego przyporządkowania do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług bądź zwolnionych, zakupu wskazanych powyżej 2 kolektorów danych motorola oraz drukarki gdyż zakupy te są wykorzystywane do inwentaryzacji wszystkich środków trwałych oraz składników niskocennych zarówno związanych z czynnościami w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego jak i czynnościami co do których takie prawo nie istnieje. W związku z powyższym brak jest możliwości przyporządkowania do poszczególnych kategorii czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług lub opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie :

Czy istnieje prawna możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego z zakupów w ramach zrealizowanego projektu oraz odzyskania przedmiotowego podatku?

Stanowisko Wnioskodawcy (uzupełnione w piśmie z 18 sierpnia 2014 r.):

W opinii Wnioskodawcy nie istnieje prawna możliwość odzyskania podatku naliczonego zawartego w zakupach dotyczących realizacji opisanego w części G projektu tj. odliczenia go od podatku należnego oraz wystąpienia o jego zwrot lub przeniesienie na następne okresy rozliczeniowe.

W zakresie zakupu 14 szt. licencji na oprogramowanie i 36 szt. urządzeń lokalizacyjno-nawigacyjnych nie przysługuje prawo do odliczenia podatku zawartego w kosztach zakupu, z uwagi na fakt, że związane są one wyłącznie z działalnością zwolnioną – w kwocie 2 359 535,56 PLN nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku Vat naliczonego, gdyż zakup dotyczy wyłącznie działalności zwolnionej zgodnie z art. 43 ust. 1 punkt 18 i 20 cyt. ustawy.

Pozostałe zakupy w ramach tego projektu dotyczące działalności zwolnionej i opodatkowanej również nie skorzystają z prawa do odliczenia gdyż brak jest możliwości dokładnego wyodrębnienia w jakim zakresie są one wykorzystywane do działalności zwolnionej, a w jakim do opodatkowanej. W przedmiotowej sytuacji znajdzie więc zastosowanie uregulowanie zawarte w art. 90 punkt 2 i 10 ustawy o VAT. Biorąc zaś pod uwagę, że proporcja udziału działalności zwolnionej do opodatkowanej działalności Wnioskodawcy nie przekracza 2% podatnik ma prawo uznać, że wynosi ona 0%.

Proporcja obrotu Wnioskodawcy wynosi:

  1. za rok 2012 – 0,947%
  2. za rok 2013 – 0,996%

Wobec powyższego Wnioskodawca uznaje, że proporcja wynosi 0% i nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia. Wobec tego nie ma możliwości odzyskania podatku VAT związanego z tym zakupem.

W zakresie zakupów w ramach projektu dotyczących działalności medycznej (zwolnione z podatku VAT) w kwocie łącznej 2 359 535,56 PLN podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego ponieważ zakup dotyczy wyłącznie działalności zwolnionej zgodnie z art. 43 ust. 1 punkt 18 i 20 cyt. ustawy – usługi w zakresie Ratownictwa Medycznego i transportu sanitarnego.

W zakresie pozostałych zakupów związanych z realizacją wskazanego wyżej projektu również nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Dotyczą one bowiem zakupów co do których nie istnieje możliwość ustalenia które są wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Uwzględniając zaś okoliczność, że proporcja rocznego obrotu Wnioskodawcy z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo wynosi poniżej 2% oraz dyspozycję art. 90 ust. 2-10 ustawy o VAT uznać należy że nie przysługuje co do zasady prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu towarów i usług w tym zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści przywołanej powyżej regulacji art. 86 ust. 1 jednoznacznie wynika, że prawodawca uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od wykorzystywania towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Nabyte towary i usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Okoliczności towarzyszące konkretnej transakcji zakupu towaru lub usługi powinny wskazywać jednoznacznie, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika.

Należy zauważyć, że w przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia podatku VAT i nieuprawniające do tego odliczenia i nie ma możliwości przyporządkowania ponoszonych wydatków do czynności opodatkowanych lub nieopodatkowanych, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W art. 90 ust. 4 ustawy o VAT wskazano, że proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy), a także obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Stosownie do przepisu art. 90 ust. 9 ustawy, przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Przepis art. 90 ust. 10 ustawy o VAT stanowi natomiast, że w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

W świetle powołanych przepisów art. 90 należy stwierdzić, że z unormowań zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług wynika, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich przyporządkowania do określonych rodzajów czynności: opodatkowanych, zwolnionych od podatku, czy też niepodlegających opodatkowaniu – jeżeli takie występują.

W sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynnościami opodatkowanymi) oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (czynnościami zwolnionymi), podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Jednakże gdy proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8, nie przekroczyła 2% podatnik ma prawo uznać, ze proporcja ta wynosi 0%.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w okresie od kwietnia 2011 r. do 29 lutego 2012 r. ponosił wydatki na realizację projektu pn. „…”. Na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. projektu, jako nabywca wskazywany jest Wnioskodawca. Przedmiotem projektu jest rozbudowa systemu informatycznego Wnioskodawcy do postaci zintegrowanego systemu informatycznego wspomagającego działalność w pełnym zakresie, a zwłaszcza medyczną.

W ramach realizacji projektu zakupiono 41 licencji na użytkowanie programów, w tym 14 licencji dotyczących działalności wyłącznie medycznej – Ratownictwo Medyczne i Transport Sanitarny, zwolnionej z podatku VAT. Pozostałe 27 licencji dotyczą działalności zwolnionej i opodatkowanej.

Ponadto Wnioskodawca zakupił również środki trwałe tj. 36 urządzeń lokalizacyjno-nawigacyjnych, (zamontowane w karetkach) służące wyłącznie działalności medycznej zwolnionej z podatku VAT i 2 kolektory danych (motorola + drukarka) dotyczące działalności zwolnionej z podatku VAT i opodatkowanej.

Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać przyporządkowania zakupu 27 licencji oraz 2 kolektorów danych (motorola + drukarka) do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług lub zwolnionych z podatku VAT.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika że Wnioskodawca nabył w związku z rozbudową systemu informatycznego 14 licencji służących wyłącznie działalności medycznej w zakresie Ratownictwa Medycznego i Transportu Sanitarnego oraz 36 urządzeń lokalizacyjno-nawigacyjnych zamontowanych w karetkach. Licencje te i urządzenia są wykorzystane do jednej kategorii czynności tj. usług zwolnionych z podatku VAT. Podatek naliczony dotyczący zrealizowanego projektu w tym zakresie nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy. W tym przypadku nie znajdzie zatem zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem 14 licencji oraz 36 urządzeń lokalizacyjno-nawigacyjnych służących wyłącznie działalności medycznej – zwolnionej z podatku VAT.

Z wniosku wynika ponadto, że 27 zakupionych licencji oraz 2 kolektory danych (motorola + drukarka), wykorzystywane są do działalności zwolnionej i opodatkowanej. Wnioskodawca nie ma możliwości przyporządkowania tych zakupów do poszczególnych kategorii działalności tj. opodatkowanej i zwolnionej.

Jak wynika z cytowanych przepisów Wnioskodawca dokonując obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z rozbudową systemu informatycznego powinien zastosować współczynnik proporcji ustalony na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy.

Jednocześnie z powołanych przepisów wynika, że w przypadku gdy proporcja nie przekracza 2% Wnioskodawca ma prawo uznać, w myśl art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, że proporcja ta wynosi 0%.

W konsekwencji, w sytuacji gdy Wnioskodawca skorzysta w przysługującego mu uprawnienia określonego przez ustawodawcę w art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT i uzna, że proporcja ta wynosi 0%, to oznaczać to będzie, że nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „…”.

Reasumując, Wnioskodawca w związku z realizacją projektu pn. „…” nie miał prawa do odliczenia w całości podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zarówno zakup ww. 14 licencji i 36 urządzeń służących wyłącznie działalności zwolnionej jak i zakup ww. 27 licencji i 2 kolektorów – danych (motorola + drukarka) wykorzystywanych do działalności zwolnionej i opodatkowanej.

Tym samym Wnioskodawca nie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, że w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. z 2013 r. Dz.U. Nr 73, poz. 247) ponieważ przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego. Wnioskodawca na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w cenie towarów nabywanych w związku z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że w niniejszym rozstrzygnięciu nie dokonano oceny prawidłowości przyporządkowania wymienionych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności – opodatkowanej i zwolnionej a także przyporządkowania wymienionych wydatków do tych obszarów działalności Wnioskodawcy. Przedstawione we wniosku twierdzenie Wnioskodawcy że nie zna sposobu aby wydatki bezpośrednio i wyłącznie przyporządkować do ww. czynności, przyjęto jako element stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W niniejszej interpretacji nie dokonano oceny czy faktycznie nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj