Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-627/14/IK
z 1 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 marca 2014 r. (data wpływu 1 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

  • w stanie prawnym obowiązującym w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 31 marca 2014 r. w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu paliwa do pojazdów samochodów opisanych we wniosku w pkt 1-7,
  • w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2014 r. w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu paliwa do pojazdów samochodowych opisanych we wniosku w pkt 1-6

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w stanie prawnym obowiązującym w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 31 marca 2014 r. w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu paliwa do pojazdów samochodów opisanych we wniosku w pkt 1-7 oraz w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2014 r. w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu paliwa do pojazdów samochodowych opisanych we wniosku w pkt 1-6 w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu paliwa do samochodów opisanych we wniosku w pkt 1-6.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, która jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W działalności gospodarczej wykorzystuje samochody, zakupione przed 1 stycznia 2014 roku, które stanowią środki trwałe firmy. Samochody te są wykorzystywane wyłącznie do działalności opodatkowanej.

Są to samochody, które, jak to wynika z posiadanych przez Wnioskodawcę świadectw homologacji, wydanych przez ich producentów w momencie zakupu i z adnotacji w dowodach rejestracyjnych spełniają łącznie następujące warunki: są to pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony; posiadają homologację ciężarową Nl, wydaną bezterminowo; liczba miejsc (siedzeń) łącznie z kierowcą wynosi 3 lub więcej - przy dopuszczalnej ładowności większej niż 500 kg. Od momentu zakupu do chwili obecnej nie były przeprowadzone żadne zmiany powodujące zmianę przeznaczenia czy homologacji wymienionych wyżej pojazdów, a wyciągi ze świadectw homologacji wydane zostały bezterminowo.

Samochody, wykorzystywane do działalności gospodarczej przez firmę Wnioskodawcy to:

1.Citroen Berlingo 1,4, który posiada wyciąg ze świadectwa homologacji oraz adnotacje w dowodzie rejestracyjnym, w których zawarte są następujące informacje:

  • rodzaj: samochód ciężarowy; rok produkcji 1998, dopuszczalna masa całkowita 1780 kg;
  • ładowność 655 kg; liczba miejsc do siedzenia 5.

2.Opel Zafira, który posiada wyciąg ze świadectwa homologacji oraz adnotacje w dowodzie rejestracyjnym, w których zawarte są następujące informacje:

  • kategoria/rodzaj Nl; rok produkcji 2001; dopuszczalna masa całkowita 1990 kg;
  • dopuszczalna ładowność 620 kg; liczba i rozmieszczenie siedzeń 5, 2 przednie, 3 tylne.

3.Toyota Corolla która posiada wyciąg ze świadectwa homologacji oraz adnotacje w dowodzie rejestracyjnym, w których zawarte są następujące informacje:

  • kategoria/rodzaj pojazdu Nl/samochód ciężarowy; rok produkcji 2000; dopuszczalna masa całkowita 1580 kg; dopuszczalna ładowność 505 kg; liczba i rozmieszczenie siedzeń 4, (przód: 2, tył: 2).

4.Toyota Corolla, która posiada wyciąg ze świadectwa homologacji oraz adnotacje w dowodzie rejestracyjnym, w których zawarte są następujące informacje:

  • kategoria/rodzaj pojazdu Nl/samochód ciężarowy; rok produkcji 2002; dopuszczalna masa całkowita 1655 kg; dopuszczalna ładowność 505 kg; liczba i rozmieszczenie siedzeń 4, (przód: 2, tył: 2).

5.Ford Focus, który posiada wyciąg ze świadectwa homologacji oraz adnotacje w dowodzie rejestracyjnym, w których zawarte są następujące informacje:

  • kategoria/rodzaj pojazdu: Nl/samochód ciężarowy; rok produkcji 2000; dopuszczalna masa całkowita 1635 kg; dopuszczalna ładowność 512 kg;
  • liczba i rozmieszczenie siedzeń 5, 2 przednie, 3 tylne.

6.Toyota Land Cruiser, która posiada wyciąg ze świadectwa homologacji oraz adnotacje w dowodzie rejestracyjnym, w których zawarte są następujące informacje:

  • kategoria pojazdu: N1G - samochód ciężarowy terenowy; podrodzaj: VAN; rok produkcji 2010; dopuszczalna masa całkowita pojazdu 2980 kg; dopuszczalna ładowność 810 kg;
  • liczba i rozmieszczenie siedzeń: 5.

7.Citroen Berlingo, który posiada wyciąg ze świadectwa homologacji oraz adnotacje w dowodzie rejestracyjnym, w których zawarte są następujące informacje:

  • kategoria: Nl; podrodzaj: VAN; rok produkcji 2009; dopuszczalna masa całkowita pojazdu 2150 kg; dopuszczalna ładowność 749 kg; liczba i położenie siedzeń: 3 miejsca, 1 fotel i kanapa 2 miejscowa z przodu.


Ponadto samochód ten posiada zaświadczenie o przeprowadzonym w dniu 26. 02. 2010 r. badaniu technicznym pojazdu stwierdzające iż, Citroen Berlingo spełnia wymagania dla pojazdów samochodowych określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami)

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.Czy posiadane przez firmę Wnioskodawcy wyciągi ze świadectwa homologacji otrzymane przy zakupie samochodów oraz adnotacje w dowodach rejestracyjnych można zaliczyć do dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, które określone są w:

  1. art. 86a ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obowiązującej od dnia 1 stycznia 2014 r. do 30 marca 2014 r. (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 1027);
  2. art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r., poz. 312)?

2.Czy wymienione w pkt 1-7 w części G wniosku samochody wykorzystywane do działalności gospodarczej w firmie Wnioskodawcy spełniają warunek art. 86a ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054, zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 1027), a co za tym idzie czy w okresie od 01.01.2014 r. do 30.03.2014 r. Wnioskodawca ma prawo do odliczenia 100% VAT od nabycia paliw do tych pojazdów?

3.Czy od 1 kwietnia 2014 roku Wnioskodawca będzie miał prawo, zgodnie z art. 86a ust. 1-2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w brzmieniu od 1 kwietnia 2014 r., odliczyć 50% kwoty VAT wynikającej z faktur dotyczących nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów opisanych we wniosku w pkt 1-6 części G bez prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, określonej w art. 86a ust. 4 pkt 1 ww. ustawy?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Po zapoznaniu się z przepisami ustawy o VAT, Wnioskodawca stwierdza, że na podstawie posiadanych przez jego firmę bezterminowych wyciągów ze świadectw homologacji, które zostały wydane zgodnie z obowiązującymi w momencie zakupu przepisami prawa o ruchu drogowym oraz adnotacji w dowodach rejestracyjnych, może odliczać VAT od tych pojazdów wg następujących zasad:

ad 1) Citroen Berlingo 1.4 , 1998 r.:

  • od 01.01.2014 do 30.03.2014 r. - 100% VAT od nabycia paliwa, ponieważ samochód ten spełnia warunek art. 86a ust. 2 pkt 6 lit. c) i ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obowiązującej w tym okresie;
  • od 01.04.2014 r. - 50% VAT od nabycia paliwa zgodnie z art. 86a ust. l i ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT obowiązującej w brzmieniu od 1 kwietnia 2014 r. bez potrzeby prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (ponieważ samochodu tego nie dotyczą ograniczenia zawarte w art. 12 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2014, poz. 312).

ad 2) Opel Zafira:

  • od 01.01.2014 do 30.03.2014 r. - 100% VAT od nabycia paliwa, ponieważ samochód ten spełnia warunek art. 86a ust. 2 pkt 6 lit. c) i ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obowiązującej w tym okresie;
  • od 01.04.2014 r. - 50% VAT od nabycia paliwa zgodnie z art. 86a ust. l i ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT obowiązującej w brzmieniu od 1 kwietnia 2014 r. bez potrzeby prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (ponieważ samochodu tego nie dotyczą ograniczenia zawarte w art. 12 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2014, poz. 312).

ad 3) Toyota Corolla 2000 r.:

  • od 01.01.2014 do 30.03.2014 r. - 100% VAT od nabycia paliwa, ponieważ samochód ten spełnia warunek art. 86a ust. 2 pkt 6 lit. c) i ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obowiązującej w tym okresie;
  • od 01.04.2014 r. - 50% VAT od nabycia paliwa zgodnie z art. 86a ust. l i ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT obowiązującej w brzmieniu od 1 kwietnia 2014 r. bez potrzeby prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (ponieważ samochodu tego nie dotyczą ograniczenia zawarte w art. 12 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2014, poz. 312).

ad 4) Toyota Corolla 2002 r.

  • od 01.01.2014 do 30.03.2014 r. - 100% VAT od nabycia paliwa, ponieważ samochód ten spełnia warunek art. 86a ust. 2 pkt 6 lit. c) i ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obowiązującej w tym okresie;
  • od 01.04.2014 r. - 50% VAT od nabycia paliwa zgodnie z art. 86a ust. l i ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT obowiązującej w brzmieniu od 1 kwietnia 2014 r. bez potrzeby prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (ponieważ samochodu tego nie dotyczą ograniczenia zawarte w art. 12 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2014, poz. 312).

ad 5) Ford Focus

  • od 01.01.2014 do 30.03.2014 r. - 100% VAT od nabycia paliwa, ponieważ samochód ten spełnia warunek art. 86a ust. 2 pkt 6 lit. c) i ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obowiązującej w tym okresie;
  • od 01.04.2014 r. - 50% VAT od nabycia paliwa zgodnie z art. 86a ust. l i ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT obowiązującej w brzmieniu od 1 kwietnia 2014 r. bez potrzeby prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (ponieważ samochodu tego nie dotyczą ograniczenia zawarte w art. 12 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2014, poz.312).

ad 6) Toyota Land Cruiser

  • od 01.01.2014 do 30.03.2014 r. - 100% VAT od nabycia paliwa, ponieważ samochód ten spełnia warunek art. 86a ust. 2 pkt 6 lit. c) i ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obowiązującej w tym okresie;
  • od 01.04.2014 r. - 50% VAT od nabycia paliwa zgodnie z art. 86a ust. l i ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT obowiązującej w brzmieniu od 1 kwietnia 2014 r. bez potrzeby prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (ponieważ samochodu tego nie dotyczą ograniczenia zawarte w art. 12 ustawy z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2014, poz. 312).

ad 7) Citroen Berlingo 2009 r.

  • od 01.01.2014 do 30.03.2014 r. - 100% VAT od nabycia paliwa, ponieważ samochód ten spełnia warunek art. 86a ust. 2 pkt 1 i ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obowiązującej w tym okresie ;

Pomimo tego, iż dokumenty homologacji do samochodów wykorzystywanych w mojej firmie do prowadzenia działalności zostały wydane długo przed wejściem w życie obowiązujących obecnie przepisów podatku VAT, to nie straciły one ważności i stanowią dowód spełnienia wymagań, które obecnie stawia przed podatnikiem ustawa VAT. Artykuł nr 2 Rozporządzenia Komisji UE nr 678/2011 z dnia 14.07.2011 r. zastępującego załącznik II i zmieniającego załączniki IV, FX i XI do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Dz.U. UE 1 185 z 15.07.2011 r.) mówi iż „Niniejsze rozporządzenie nie unieważnia żadnej homologacji typu udzielonej przed 29 października 2012 r. (...)”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:

  • w stanie prawnym obowiązującym w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 31 marca 2014 r. w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu paliwa do pojazdów samochodów opisanych we wniosku w pkt 1-7,
  • w stanie prawnym obowiązującym w okresie od 1 kwietnia 2014 r. w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu paliwa do pojazdów samochodowych opisanych we wniosku w pkt 1-6

-jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Jak wynika z ww. przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Kwestie związane z prawem do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014r. do 31 marca 2014 r. były regulowane przepisem art. 88a ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86a ust. 1.

W myśl art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku nabycia:

  1. samochodów osobowych,
  2. innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony

-kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6000 zł.

Zgodnie zaś z przepisem art. 86a ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy:

1.pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2.pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4.pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5.pojazdów specjalnych - jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym wynika, że jest to pojazd specjalny;

6.pojazdów samochodowych innych niż wymienione w pkt 1-5, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

  1. 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 425 kg,
  2. 2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 493 kg,
  3. 3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 500 kg;

7.pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie.

Stosownie do obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. art. 86a ust. 4 ww. ustawy, dopuszczalna ładowność pojazdu oraz liczba miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 2 pkt 6, określona jest na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w dokumentach, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

Analiza powyższych regulacji prowadzi do wniosku, że do pojazdów samochodowych spełniających warunki określone w art. 86a ust. 2 pkt 6 lit. c) ustawy, przy zachowaniu przepisu ust. 4 tego artykułu, w stanie prawnym obowiązującym w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 31 marca 2014 r., nie ma zastosowania zakaz odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, o którym mowa w art. 88a ustawy, bowiem dotyczy on tylko tych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, które wykorzystywane są do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, wskazanych w art. 86a ust. 1 ustawy.

Od 1 kwietnia 2014 r. ustawą z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r., poz. 312), zwanej dalej ustawą zmieniającą, dokonano zmiany przepisów ustawy o podatku od towarów i usług regulujących kwestie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego m.in. z nabyciem paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu wykorzystywanych do napędu pojazdów samochodowych.

Tak więc, w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2014 r. w myśl art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Zgodnie z art. 86a ust. 2 ustawy o VAT do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

  1. nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
  2. używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
  3. nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Stosownie do art. 86a ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1.w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

  1. wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
  2. konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2.do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Zgodnie z art. 86a ust. 4 ustawy, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

  1. sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
  2. konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Natomiast w myśl art. 86a ust. 5 ustawy o VAT, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1.przeznaczonych wyłącznie do:

  1. odprzedaży,
  2. sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
  3. oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

-jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2.w odniesieniu do których:

  1. kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub
  2. podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Stosownie zaś do art. 86a ust. 9 ustawy o VAT, do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:

1.pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

  1. klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
  2. z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

2.pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

3.pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:

  1. agregat elektryczny/spawalniczy,
  2. do prac wiertniczych,
  3. koparka, koparko-spycharka,
  4. ładowarka,
  5. podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
  6. żuraw samochodowy

-jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.

Z powyższych przepisów wynika, że w wyniku zmian wprowadzonych, ww. ustawą z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, od 1 kwietnia 2014 r. obowiązują nowe zasady odliczania i rozliczania na gruncie podatku VAT wydatków dotyczących samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Od dnia 1 kwietnia 2014 r. przy określaniu zakresu prawa do odliczenia od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, co do zasady, znaczenie ma sposób wykorzystania przez podatnika danego pojazdu. Jeżeli zostaną spełnione warunki wskazane w art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT podatnicy wykorzystujący zarówno samochody osobowe oraz pojazdy samochodowe inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków oraz pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu, mają prawo do 100% odliczenia podatku VAT od wszystkich wydatków związanych z tymi pojazdami.

Natomiast odliczenie podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami przeznaczonymi do użytku mieszanego tzn. wykorzystywanych zarówno do celów związanych z opodatkowaną działalnością gospodarczą, jak i do celów użytku prywatnego jest ograniczone do 50%.

W przedmiotowej sprawie z wniosku wynika, że pojazdy samochodowe wymienione w opisie sprawy w pkt 1-6 posiadają dwa rzędy siedzeń albo 5 siedzeń. Z powyższego wynika, że te pojazdy samochodowe nie mogą być uznane za pojazdy wymienione w art. 86a ust. 9 ustawy o VAT, jako że w przepisie tym jest mowa o pojazdach samochodowych, które charakteryzują się tym, że mają wyłącznie jeden rząd siedzeń. Tymczasem pojazdy samochodowe wymienione we wniosku, jak wskazał Wnioskodawca, albo mają 2 rzędy siedzeń albo mają 5 siedzeń (ta ilość siedzeń, zdaniem organu, wyklucza aby były one umiejscowione w jednym rzędzie). Z wniosku nie wynika też, aby wskazane pojazdy samochodowe były pojazdami specjalnymi wymienionymi w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy o VAT. Powyższe wyklucza możliwość uznania, że w odniesieniu do tych pojazdów samochodowych Wnioskodawcy przysługiwałoby odliczenie całej (100%) kwoty podatku naliczonego od wydatków na zakup paliwa do tych pojazdów na podstawie art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o VAT w związku z art. 86a ust. 4 pkt 2 i ust. 9 tej ustawy.

W tej sytuacji należy rozważyć czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku w wysokości 50% kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa do tych pojazdów.

Wskazane powyżej regulacje prawne w odniesieniu do wydatków związanych z nabyciem paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu zostały ograniczone przepisem art. 12 ww. ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

W myśl ust. 1 ww. artykułu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika do dnia 30 czerwca 2015 r. paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu:

1.samochodów osobowych;

2.innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

  1. 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,
  2. 2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,
  3. 3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przepis ust. 1 nie dotyczy pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej.

Natomiast zgodnie z ust. 3 ww. artykułu 12 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, dopuszczalna ładowność pojazdu oraz liczba miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 1 pkt 2, są określane na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Pojazdy, które w dokumentach, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy o VAT, przez pojazdy samochodowe - rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Tak więc z uwagi na przepis art. 12 ustawy zmieniającej odliczanie podatku VAT od nabywanego paliwa wykorzystywanego do napędu:

-samochodów osobowych;

-pojazdów samochodowych innych niż samochody osobowe, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

  1. 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,
  2. 2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,
  3. 3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg,

do dnia 30 czerwca 2015 r. stosowane jest 100% ograniczenie odliczenia podatku.

Od paliwa przeznaczonego do napędu pozostałych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony (innych niż wskazanych powyżej) wykorzystywanych do celów „mieszanych” podatnikowi od dnia 1 kwietnia 2014 r. co do zasady przysługuje prawo do odliczenia podatku w wysokości 50% kwoty podatku naliczonego, przy spełnieniu jednak wymogów wskazanych w art. 12 ust. 3 tej ustawy.

Dla spełnienia wymagań określonych w art. 12 ust. 3 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, ustawodawca odsyła podobnie jak w przypadku przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. do 31 marca 2014 r., do dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym.

Na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 1137 ze zm.) dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. (…)

Zgodnie z art. 72 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, rejestracji dokonuje się na podstawie m.in. karty pojazdu, jeżeli była wydana.

Stosownie do art. 77 ust. 1 ww. ustawy, producent lub importer nowych pojazdów jest obowiązany wydać kartę pojazdu dla każdego pojazdu samochodowego wprowadzonego do obrotu handlowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Karta pojazdu jest przekazywana właścicielowi pojazdu (art. 77 ust. 2 ww. ustawy).

Jak stanowi § 2 ust. 2 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 września 2003 r. w sprawie dokumentów stanowiących podstawę wpisu danych do karty pojazdu oraz czynności jednostek zajmujących się dystrybucją, przechowywaniem i wydawaniem kart pojazdów (Dz.U. Nr 189, poz. 1857 ze zm.) - wydanego na podstawie delegacji ustawowej przewidzianej w art. 77 ust. 4 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym - wpisu parametrów technicznych pojazdu w karcie dokonuje się na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji typu pojazdu albo odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji typu pojazdu, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4 i 6 ustawy z dnia 10 października 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1448 oraz z 2013 r. poz. 700) oraz dowodu rejestracyjnego lub innego dokumentu stwierdzającego rejestrację pojazdu, o którym mowa w art. 72 ust. 2a ustawy.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 10 października 2012 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2012 r., poz. 1448 ze zm.) wydane przed dniem wejścia w życie ustawy:

  1. świadectwa homologacji typu zachowują ważność do czasu wygaśnięcia;
  2. świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem, zachowują ważność;
  3. decyzje zwalniające z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji typu pojazdu zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane;
  4. wyciągi ze świadectw homologacji typu pojazdu zachowują ważność;
  5. wyciągi ze świadectw homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem zachowują ważność;
  6. odpisy decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji typu pojazdu zachowują ważność.

Stosownie do art. 10 ust. 2 ww. ustawy dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 6, stanowią podstawę do rejestracji pojazdu.

W świetle przywołanego ust. 4 art. 86a ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2014 r. dopuszczalna ładowność pojazdu oraz liczba miejsc (siedzeń), a zatem parametry techniczne samochodu, których spełnienie jest warunkiem do uznania go, w oparciu o przepis art. 86a ust. 2 pkt 6 ustawy o VAT, za samochód do którego nie stosuje się przepisu art. 86a ust. 1 pkt 2 tej ustawy, określona jest na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym.

Podobnie jest w przypadku przepisów obowiązujących od dnia 1 kwietnia 2014 r. Parametry techniczne samochodu, których spełnienie jest warunkiem do uznania go za samochód, do którego nie stosuje się 100% ograniczenia do odliczenia podatku, wynikającego z art. 12 ustawy zmieniającej, określona jest na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Skoro zaś w przedmiotowej sprawie dane dotyczące dopuszczalnej ładowności oraz liczby miejsc (siedzeń) samochodów, wymienionych w pkt 1-7 opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, wynikać będą z wyciągów ze świadectw homologacji tych samochodów czyli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, zatem w oparciu o dane wynikające z tych dokumentów można określić czy w świetle art. 86a ust. 2 pkt 6 lit. c ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r do 31 marca 2014 r. oraz w świetle art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2014 r. Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od nabycia paliwa.

Zatem zarówno w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. do 31 marca 2014 r., oraz w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca jako czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT używający pojazdy samochodowe wymienione w pkt 1-6, wyłącznie do działalności opodatkowanej ma prawo do odliczenia podatku VAT:

  • w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 31 marca 2014 r. – 100% VAT od nabycia paliwa do ww. pojazdów samochodowych, ponieważ samochody te spełniają warunek wynikający z art. 86a ust. 2 pkt 6 lit. c) i ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
  • w okresie od 1 kwietnia 2014 r. - 50% VAT od nabycia paliwa zgodnie z art. 86a ust. l i ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT, bez potrzeby prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów, ponieważ samochodów tych nie dotyczą ograniczenia zawarte w art. 12 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

Jednocześnie w odniesieniu do pojazdu samochodowego wymienionego w opisie sprawy w pkt 7, w stanie prawnym obowiązującym w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 31 marca 2014 r. Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całej kwoty podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie paliwa do napędu tego pojazdu ponieważ samochód ten spełnia warunek art. 86a ust. 2 pkt 1 i ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, oczywiście przy założeniu, że to wykorzystanie następuje wyłącznie dla celów opodatkowanej działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy:

  • w stanie prawnym obowiązującym w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 31 marca 2014 r. w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu paliwa do pojazdów samochodów opisanych we wniosku w pkt 1-7,
  • w stanie prawnym obowiązującym w okresie od 1 kwietnia 2014 r. w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu paliwa do pojazdów samochodowych opisanych we wniosku w pkt 1-6

należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowa wskazać należy, że ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2014 r. w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu paliwa do pojazdu samochodowego opisanego we wniosku w pkt 7 zostanie wydana w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj