Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-385/14/ICz
z 17 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 kwietnia 2014r. (data wpływu 17 kwietnia 2014r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych oraz prawa do wystawienia faktury VAT korygującej, obejmującej prawidłową stawkę VAT podatku dla ww. dostawy tj. ośmiu serwerów CISCO UCSB-B200 z operacyjnym systemem wirtualizacyjnym,
  • nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy różnorodnego oprogramowania systemowego, w tym: Cisco WXSS3-K9-EDU, Cisco WOWZA MS 3.5-E1, Windows Server Standard 2012R2, Cisco VMVCS, Cisco CTI-TMS, WinSvrStd 2012 (Microsoft), UCL-UCM (Cisco), Cisco CUWL-PRO Jabber, CiscolSE, Cisco Security Manager oraz Cisco Prime Infrastructure, Cisco UCS Direktor oraz prawa do dokonania korekty podatku należnego dla dostawy ww. oprogramowania.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2014r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych oraz prawa do wystawienia faktury VAT korygującej, obejmującej prawidłową stawkę VAT podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca przystąpił do przetargu dotyczącego dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego Wnioskodawca zawarł umowę, w której zobowiązał się m.in. do dostawy sprzętu komputerowego na rzecz publicznej uczelni wyższej. Zamówienia na konkretne sprzęty składać będzie uczelnia wraz z potwierdzeniem organu nadzorującego i jednocześnie uczelnia ta będzie płatnikiem faktury VAT, dokumentującej sprzedaż sprzętu komputerowego.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 a) ustawy o VAT, dostawa sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych jest objęta 0% stawką VAT, przy czym wyłącznie po spełnieniu warunków określonych w ust. 13-15 powołanego przepisu.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy powyższa regulacja winna znaleźć zastosowanie do sprzedaży serwera z zestawem oprogramowania systemowego tego serwera czyniącego serwer centralnym serwerem budowanego sytemu edukacji na odległość.

Przedmiotem dostawy jest między innymi zestaw ośmiu serwerów Cisco UCSB-B200 z operacyjnym systemem wirtualizacyjnym VMWare zintegrowanych w obudowie USC 5108 oraz zainstalowanym zestawem różnorodnego oprogramowania systemowego udostępniającego specjalistyczne serwisy wynikowych serwerów wirtualnych.

Zestaw serwerów typu "blade" jest zainstalowany we wspólnej obudowie i wyposażony jest w systemowe oprogramowanie wirtualizacyjne VMWare udostępniające zasoby każdego z serwerów różnym systemom operacyjnym. Serwery typu "blade" są instalowane we wspólnej obudowie i posiadają wspólne zasilanie oraz zestaw interfejsów zewnętrznych. Taka instalacja pozwala widzieć każdy serwer "blade" jako oddzielnie funkcjonujący serwer plików, aplikacji czy specjalnego przeznaczenia. Tak uzyskane serwery wyposaża się w specjalistyczne oprogramowanie systemowe czyniąc te serwery funkcjonalnie użytecznymi logicznie odrębnymi specjalistycznymi serwerami w sieci komputerowej.

Wyżej opisany zestaw serwerów UCSB-B200 z oprogramowaniem wirtualizacyjnym dostarczony zostanie łącznie z specjalistycznym oprogramowaniem systemowym instalowanym równolegle i dającym serwerowi funkcjonalność wielu serwerów.

Zestaw serwerów wyposażony zostanie przez dostawcę w szczególności w następujące oprogramowanie:

  1. Oprogramowanie systemowe CISCO WXSS3-K9-EDU (serwis społecznościowy) umożliwiające osiągnięcie przez serwer funkcjonalności serwera komunikacji portalowej,
  2. Oprogramowanie systemowe Cisco WOWZA MS 3.5-E1 umożliwiające serwerowi pełnienie funkcji serwera konwersji mediów,
  3. Oprogramowanie systemowe Windows Server Standard 2012R2 instalowane w charakterze systemu operacyjnego dla WOWZA MS 3.5-E1 (pkt 2),
  4. Oprogramowanie systemowe bramy wideo Cisco VMVCS instalowane dla osiągnięcia przez serwer funkcjonalności rejestrowania zestawów komputerowych w systemie,
  5. Oprogramowanie systemowe Cisco CTI-TMS instalowane w celu osiągnięcia przez serwer funkcjonalności zarządzania i planowania spotkaniami pomiędzy zestawami komputerowymi,
  6. Oprogramowanie systemowe WinSvrStd 2012 (Microsoft) instalowane w charakterze systemu operacyjnego dla Cisco CTI-TMS (pkt 5),
  7. Oprogramowanie systemowe UCL-UCM (Cisco) instalowane w celu osiągnięcia przez serwer funkcjonalności zarządzania połączeniami pomiędzy zestawami komputerowymi,
  8. Oprogramowanie systemowe CUWL-PRO, Jabber (Cisco) instalowane w celu osiągnięcia przez serwer funkcjonalności obsługi pracy grupowej pomiędzy zestawami komputerowymi,
  9. Oprogramowanie systemowe CiscolSE instalowane w celu osiągnięcia przez serwer funkcjonalności zarządzania bezpiecznym dostępem do sieci,
  10. Oprogramowanie systemowe Cisco Security Manager 4.4 instalowane w celu osiągnięcia przez serwer funkcjonalności ochrony przed atakami na sieć,
  11. Oprogramowanie systemowe Cisco Prime Infrastructure instalowane w celu osiągnięcia przez serwer funkcjonalności zarządzania urządzeniami dla transmisji danych cyfrowych,
  12. Oprogramowanie systemowe Cisco UCS Director instalowane w celu osiągnięcia przez serwery funkcjonalności pracy systemu wirtualizacyjnego.

Tak wyposażony serwer stanowić będzie podstawowy serwer budowanego systemu sieciowego dla umożliwienia edukacji na odległość.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dostawa następującego sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, tj. publicznych uczelni wyższych, może podlegać opodatkowaniu 0% stawką podatku VAT, po spełnieniu warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy o VAT: Kompletny zestaw ośmiu serwerów CISCO UCSB-B200 z operacyjnym systemem VMWare zintegrowanych w obudowie USC 5108 wraz z oprogramowaniem systemowym, w tym: Cisco WXSS3-K9-EDU, Cisco WOWZA MS 3.5-E1, Windows Server Standard 2012R2, Cisco VMVCS, Cisco CTI-TMS, WinSvrStd 2012 (Microsoft), UCL-UCM (Cisco), Cisco CUWL-PRO Jabber, CiscolSE, Cisco Security Manager oraz Cisco Prime Infrastructure, Cisco UCS Director.
  2. W przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1) - czy Wnioskodawca, po spełnieniu warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy o VAT oraz uzyskaniu pozytywnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, o którą wnosi się niniejszym pismem, będzie miał prawo do wystawienia faktur VAT korygujących faktury VAT wystawione przez Wnioskodawcę do czasu uzyskania pozytywnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w związku z dokonaną sprzedażą opisanego powyżej sprzętu komputerowego, poprzez zmianę stawki podatku VAT ze stawki 23% na stawkę 0%?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1:

W ocenie Wnioskodawcy dostawa wskazanych w pozycji nr 68 niniejszego wniosku elementów sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych winna być kwalifikowana jako podlegająca opodatkowaniu 0% stawką VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146 f, stawka podatku wynosi 23%. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15. Według art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy. W załączniku tym wymieniono:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych;
  2. Drukarki;
  3. Skanery;
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braillea (dla osób niewidomych i niedowidzących);
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a). Zgodnie z ust. 15 tego artykułu, dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca realizować będzie dostawy bezpośrednio na rzecz określonych w ustawie o VAT placówek, tym samym pierwszy z wymogów ustawy o VAT uznać należy za spełniony. Wnioskodawca posiadać będzie również stosowne dokumenty odpowiednio potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, których kopie następnie Wnioskodawca przekaże do właściwego urzędu skarbowego.

Jedyną zatem wątpliwość Wnioskodawca powziął w związku z kwalifikacją sprzętu komputerowego, będącego przedmiotem umowy, jako spełniającego wymogi wskazane w załączniku nr 8 do ustawy o VAT.

Odnosząc się zatem do klasyfikacji mającego być dostarczonym sprzętu komputerowego, wskazuje się, co następuje:

Dostarczony zostanie kompletny zestaw ośmiu serwerów CISCO UCSB-B200 z operacyjnym systemem VMWare zintegrowanych w obudowie USC 5108 wraz z oprogramowaniem systemowym, w tym: Cisco WXSS3-K9-EDU, Cisco WOWZA MS 3.5-E1, Windows Server Standard 2012R2, Cisco VMVCS, Cisco CTI-TMS, WinSvrStd 2012 (Microsoft), UCL-UCM (Cisco), Cisco CUWL-PRO Jabber, CiscolSE, Cisco Security Manager oraz Cisco Prime Infrastructure, Cisco UCS Director. Serwery zostały wprost wskazane przez ustawodawcę w załączniku nr 8 do ustawy o VAT pod pozycją nr 1. Opierając się na faktycznym zastosowaniu oraz funkcji, jakie spełnia wzmiankowane urządzenie łącznie z oprogramowaniem systemowym, stanowiąc zestaw serwerów typu "blade" zainstalowanych we wspólnej obudowie, wyposażonych w systemowe oprogramowanie wirtualizacyjne, udostępniające zasoby każdego z serwerów różnym systemom operacyjnym i oprogramowaniu systemowemu jak wymienione wyżej (oprogramowanie to daje możliwość funkcjonowania zestawu serwerów jako serwera dla wielu zastosowań (serwisów) równocześnie), można uznać je wraz z oprogramowaniem za serwer wymieniony w punkcie 1 załącznika nr 8.

Wnioskodawca zamierza się wstrzymać ze sprzedażą opisanego powyżej sprzętu do czasu uzyskania interpretacji przepisów prawa podatkowego, o którą wnosi się niniejszym pismem. Tym niemniej może się okazać, iż do czasu uzyskania interpretacji przepisów prawa podatkowego, Wnioskodawca dokona sprzedaży części sprzętu komputerowego i zastosuje do tej sprzedaży, z najdalej posuniętej ostrożności, stawkę podatkową 23 %.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zgodnie z art. 106 j ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury - podatnik wystawia fakturę korygującą.

W przypadku uzyskania przez podatnika pozytywnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie pytania nr 1), jak również po spełnieniu przewidzianych art. 83 ust. 14 i 15 ustawy o VAT wymogów, wystawienie przez Wnioskodawcę faktur VAT dokumentujących sprzedaż sprzętu komputerowego, o którym mowa w pytaniu nr 1), i zastosowanie stawki podatkowej w wysokości 23%, winno zostać potraktowane jako błędne. Skoro zaś podatnik wystawił fakturę VAT z zawyżoną stawką VAT (23%), co winno w ocenie Wnioskodawcy zostać potraktowane jako pomyłka w stawce i kwocie podatku, o których mowa w powołanym powyżej przepisie, Wnioskodawca uprawniony jest do wystawienia faktury VAT korygującej, obejmującej prawidłowe dane (stawkę VAT podatku w wysokości 0% i kwotę podatku VAT).

Biorąc pod uwagę powyższą argumentację, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 i 2 zasługuje na uwzględnienie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych oraz prawa do wystawienia faktury VAT korygującej, obejmującej prawidłową stawkę VAT podatku dla ww. dostawy tj. CISCO UCSB-B200 z operacyjnym systemem wirtualizacyjnym,
  • nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy różnorodnego oprogramowania systemowego, w tym: Cisco WXSS3-K9-EDU, Cisco WOWZA MS 3.5-E1, Windows Server Standard 2012R2, Cisco VMVCS, Cisco CTI-TMS, WinSvrStd 2012 (Microsoft), UCL-UCM (Cisco), Cisco CUWL-PRO Jabber, CiscolSE, Cisco Security Manager oraz Cisco Prime Infrastructure, Cisco UCS Direktor oraz prawa do dokonania korekty podatku należnego dla dostawy ww. oprogramowania.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Możliwość zastosowania stawki obniżonej dla określonych czynności i w określonych okolicznościach przewiduje m.in. art. 83 ustawy.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

-przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy wymieniono:

  1. jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych;
  2. drukarki;
  3. skanery;
  4. urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących);
  5. urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Jak stanowi art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy).

Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z powyższych przepisów wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych lub dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawka podatku VAT w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączeniu nr 8 do ustawy.

Z analizy ww. uregulowań wynika, że ustawodawca objął preferencyjną stawką podatku VAT – 0% dostawę konkretnego sprzętu komputerowego. Jednakże nie każda taka dostawa będzie korzystała z obniżonej stawki podatku, przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić aby móc ją zastosować. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej lub dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym. Ustawodawca na potrzeby tego przepisu, w art. 43 ust. 9 ustawy, wymienia zamknięty katalog placówek oświatowych. Ponadto preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego. W tym celu art. 83 ust. 13 ustawy odsyła do załącznika nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy, wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki na dostawę sprzętu komputerowego.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających. Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową VAT, tj. 23%.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca przystąpił do przetargu dotyczącego dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Przedmiotem dostawy jest między innymi zestaw ośmiu serwerów Cisco UCSB-B200 z operacyjnym systemem wirtualizacyjnym VMWare zintegrowanych w obudowie USC 5108 oraz zainstalowanym zestawem różnorodnego oprogramowania systemowego udostępniającego specjalistyczne serwisy wynikowych serwerów wirtualnych.

Zestaw serwerów typu "blade" jest zainstalowany we wspólnej obudowie i wyposażony jest w systemowe oprogramowanie wirtualizacyjne VMWare udostępniające zasoby każdego z serwerów różnym systemom operacyjnym. Serwery typu "blade" są instalowane we wspólnej obudowie i posiadają wspólne zasilanie oraz zestaw interfejsów zewnętrznych. Taka instalacja pozwala widzieć każdy serwer "blade" jako oddzielnie funkcjonujący serwer plików, aplikacji czy specjalnego przeznaczenia. Tak uzyskane serwery wyposaża się w specjalistyczne oprogramowanie systemowe czyniąc te serwery funkcjonalnie użytecznymi logicznie odrębnymi specjalistycznymi serwerami w sieci komputerowej.

Wyżej opisany zestaw serwerów UCSB-B200 z oprogramowaniem wirtualizacyjnym dostarczony zostanie łącznie z specjalistycznym oprogramowaniem systemowym instalowanym równolegle i dającym serwerowi funkcjonalność wielu serwerów.

Zestaw serwerów wyposażony zostanie przez dostawcę w szczególności w następujące oprogramowanie:

  1. Oprogramowanie systemowe CISCO WXSS3-K9-EDU (serwis społecznościowy) umożliwiające osiągnięcie przez serwer funkcjonalności serwera komunikacji portalowej,
  2. Oprogramowanie systemowe Cisco WOWZA MS 3.5-E1 umożliwiające serwerowi pełnienie funkcji serwera konwersji mediów,
  3. Oprogramowanie systemowe Windows Server Standard 2012R2 instalowane w charakterze systemu operacyjnego dla WOWZA MS 3.5-E1 (pkt 2,
  4. Oprogramowanie systemowe bramy wideo Cisco VMVCS instalowane dla osiągnięcia przez serwer funkcjonalności rejestrowania zestawów komputerowych w systemie,
  5. Oprogramowanie systemowe Cisco CTI-TMS instalowane w celu osiągnięcia przez serwer funkcjonalności zarządzania i planowania spotkaniami pomiędzy zestawami komputerowymi,
  6. Oprogramowanie systemowe WinSvrStd 2012 (Microsoft) instalowane w charakterze systemu operacyjnego dla Cisco CTI-TMS (pkt 5),
  7. Oprogramowanie systemowe UCL-UCM (Cisco) instalowane w celu osiągnięcia przez serwer funkcjonalności zarządzania połączeniami pomiędzy zestawami komputerowymi,
  8. Oprogramowanie systemowe CUWL-PRO, Jabber (Cisco) instalowane w celu osiągnięcia przez serwer funkcjonalności obsługi pracy grupowej pomiędzy zestawami komputerowymi,
  9. Oprogramowanie systemowe CiscolSE instalowane w celu osiągnięcia przez serwer funkcjonalności zarządzania bezpiecznym dostępem do sieci,
  10. Oprogramowanie systemowe Cisco Security Manager 4.4 instalowane w celu osiągnięcia przez serwer funkcjonalności ochrony przed atakami na sieć,
  11. Oprogramowanie systemowe Cisco Prime Infrastructure instalowane w celu osiągnięcia przez serwer funkcjonalności zarządzania urządzeniami dla transmisji danych cyfrowych,
  12. Oprogramowanie systemowe Cisco UCS Director instalowane w celu osiągnięcia przez serwery funkcjonalności pracy systemu wirtualizacyjnego.

Tak wyposażony serwer stanowić będzie podstawowy serwer budowanego systemu sieciowego dla umożliwienia edukacji na odległość.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że na gruncie obowiązujących obecnie przepisów, w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy będą: serwery czyli urządzenia mieszczące się w grupie towarów objętych załącznikiem nr 8 do ustawy, przy ich dostawie znajdzie zastosowanie preferencyjna 0% stawka podatku VAT (na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy w związku z załącznikiem nr 8 do ustawy), przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 14 i ust. 15 ustawy o VAT.

W przedmiotowej sprawie stawka 0% będzie miała zastosowanie wyłącznie do zestawu ośmiu serwerów CISCO UCSB-B200 z operacyjnym systememVMWare. Stawka 0% nie będzie natomiast przysługiwała na dodatkowe oprogramowanie systemowe wymienione w pkt 1-12.

Jeżeli oprogramowanie jest niezbędne do stworzenia gotowości zestawu serwerów do prawidłowego funkcjonowania, to należy uznać, że jest to część składowa danego zestawu. To oznacza, że wraz z oprogramowaniem tworzy gotowość do prawidłowego funkcjonowania, wymaganego indywidualnymi potrzebami konkretnego użytkownika, bez którego serwer ten nie byłby gotowy do prawidłowego funkcjonowania. Natomiast oprogramowanie, które służy konkretnemu użytkownikowi (uwzględnia potrzeby konkretnego użytkownika), bez którego serwer jest gotowy do prawidłowego funkcjonowania, nie stanowi integralnej części serwera. To oznacza, że nie każde oprogramowanie tworzy część składową serwera, wymienionego w poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy o VAT.

Powyższe wskazuje, że stawka 0% podatku dotyczy ściśle dostawy towaru – wyłącznie zestawu ośmiu serwerów Cisco UCSB-B200 z operacyjnym systemem wirtualizacyjnym VMWare zintegrowanych w obudowie USC 5108. Natomiast zainstalowany zestaw różnorodnego oprogramowania systemowego nie stanowi integralnej części serwera, bez którego serwer ten nie byłby gotowy do prawidłowego funkcjonowania.

Zatem w podsumowaniu należy stwierdzić, że gdy przedmiotem dostawy realizowanej dla placówki oświatowej przez Wnioskodawcę, będzie sprzęt komputerowy, wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy, w postaci ośmiu serwerów CISCO UCSB-B200 z operacyjnym systemem wirtualizacyjnym VMWare zintegrowanych w obudowie USC 5108, przy ich dostawie możliwe będzie zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Natomiast w odniesieniu do zainstalowanego zestawu różnorodnego oprogramowania systemowego, który nie został wymieniony w wykazie towarów, (stanowiący dodatkowe oprogramowanie) których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy – jego dostawa opodatkowana będzie stawką podstawową w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższych ustaleń stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1 należy uznać za:

  • prawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych w postaci ośmiu serwerów CISCO UCSB-B200 z operacyjnym systemem wirtualizacyjnym,
  • nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy różnorodnego oprogramowania systemowego, w tym: Cisco WXSS3-K9-EDU, Cisco WOWZA MS 3.5-E1, Windows Server Standard 2012R2, Cisco VMVCS, Cisco CTI-TMS, WinSvrStd 2012 (Microsoft), UCL-UCM (Cisco), Cisco CUWL-PRO Jabber, CiscolSE, Cisco Security Manager oraz Cisco Prime Infrastructure, Cisco UCS Direktor (wymienionego w poz. 1-12 wniosku).

Z treści wniosku wynika również, że Wnioskodawca zamierza się wstrzymać ze sprzedażą opisanego powyżej sprzętu do czasu uzyskania interpretacji przepisów prawa podatkowego, o którą wnosi się niniejszym pismem. Tym niemniej może się okazać, iż do czasu uzyskania interpretacji przepisów prawa podatkowego, Wnioskodawca dokona sprzedaży części sprzętu komputerowego i zastosuje do tej sprzedaży, z najdalej posuniętej ostrożności, stawkę podatkową 23%.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem czy po spełnieniu warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy o VAT oraz uzyskaniu pozytywnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, będzie miał prawo do wystawienia faktur VAT korygujących faktury VAT wystawione przez Wnioskodawcę do czasu uzyskania pozytywnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w związku z dokonaną sprzedażą opisanego powyżej sprzętu komputerowego, poprzez zmianę stawki podatku VAT ze stawki 23 % na stawkę 0%.

Odnosząc się do kwestii wystawiania faktur korygujących do faktur VAT w sytuacji przedstawionej powyżej celem zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT, należy zauważyć, że na mocy art. 106j ust. 1 ustawy o VAT - w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1;
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

-podatnik wystawia fakturę korygującą.

W świetle art. 106j ust. 2 ww. ustawy - faktura korygująca powinna zawierać:

1.wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;

2.numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

3.dane zawarte na fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

  1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
  2. nazwę (rodzaj) towaru lub i usługi objętych korektą;

4.przyczynę korekty;

5.jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

6.w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Wskazać należy, że faktury korygujące można generalnie podzielić na te, które powodują zmniejszenie obrotu i kwoty podatku należnego oraz te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość obrotu ulega podwyższeniu. W ramach powyższego rozróżnienia można również dokonać podziału tychże faktur ze względu na powód ich wystawienia.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że skoro spełnienie wymogów określonych w art. 83 ust. 1 pkt 26 w związku z art. 83 ust. 13, 14 i 15 ustawy, stanowi podstawę do zastosowania 0% stawki podatku VAT przy dostawie sprzętu, (z wyłączeniem dostawy różnorodnego oprogramowania systemowego) powyższe jest przesłanką do dokonania korekty wystawionej faktury VAT. W konsekwencji oznacza to, że jeśli Wnioskodawca wystawi faktury VAT ze stawką VAT 23% na sprzedaż wyżej opisanego sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, będzie stanowiło to pomyłkę w stawce i kwocie podatku, o których mowa w powołanym powyżej przepisie, co uprawni Wnioskodawcę do wystawienia faktury VAT korygującej, obejmującej prawidłową stawkę VAT podatku w wysokości 0% i kwotę podatku VAT.

Natomiast w zakresie dostawy dodatkowego różnorodnego oprogramowania systemowego Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do skorygowania podatku należnego, a tym samym wystawienia faktury korygującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Zmiana któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego lub zmiana stanu prawnego powoduje, że interpretacja indywidualna traci swoją ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj