Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-540/14/AK
z 18 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2014 r. (data wpływu 23 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności zbycia składników przedsiębiorstwa – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności zbycia składników przedsiębiorstwa.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W oparciu o postanowienia art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2011 r., Nr 12, poz. 59, z późn. zm.) - dalej ustawa o lasach, Lasy Państwowe jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia.

Stosownie do postanowień art. 32 ust. 2 pkt 3 ustawy o lasach, w skład Lasów Państwowych wchodzą (...) nadleśnictwa. Nadleśnictwo będące jednostką organizacyjną Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe (dalej PGLLP) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ma zamiar sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy „LD" (dalej OSW), zlokalizowany na działce nr ewid. 3183/9 - łącznie wszystkie składniki majątkowe nieruchome i ruchome wchodzące w jego skład. Na sprzedaż ośrodka Nadleśnictwo uzyskało zgodę Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 29 listopada 2013 r. W stanie na dzień nabycia przez potencjalnego nabywcę, będzie on mógł rozpocząć prowadzenie działalności, której OSW służył. Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy, niebędący samodzielną jednostką organizacyjną, do maja 2005 r. (do dnia oddania go w dzierżawę) był wyodrębniony w strukturze organizacyjnej Nadleśnictwa. Zlokalizowany był na działce nr ewid. 3183/8, która w okresie gdy Nadleśnictwo nie prowadziło już działalności (w okresie między kolejnymi dzierżawami), została podzielona na dwie działki. Podziału działki dokonano w ramach przygotowywania OSW do sprzedaży. Decyzja o podziale działki nr ewid. 3183/8 na działki o numerach 3183/9 i 3183/10 wydana została przez Wójta Gminy w dniu 22 czerwca 2010 r. Na działce nr 3183/10 pozostał budynek garażowy, drewniany domek rekreacyjny, kort tenisowy, drewniana wiata nad jeziorem oraz część ogrodzenia. Funkcjonowanie tego ośrodka było formalnie uregulowane w regulaminie organizacyjnym Nadleśnictwa (§ 4), wprowadzonym zarządzeniem nr 5/95 Nadleśniczego z dnia 1 lutego 1995 r. - wyodrębniony OSW był określony jako komórka organizacyjna. Zarządzeniem nr 22/2004 Nadleśniczego z dnia 1 grudnia 2004 r., zmieniającym zarządzenie nr 5/95 z dnia 1 lutego 1995 r., wprowadzono zmiany do regulaminu organizacyjnego Nadleśnictwa, zgodnie z którymi wyodrębniony w strukturze Nadleśnictwa OSW został nazwany jednostką organizacyjną szczególną (terenową), dla której również ustalono regulamin organizacyjny. W regulaminie tym określone zostały dla OSW podstawowe zadania, takie jak: realizacja zadań szkoleniowych w zakresie organizowania szkolenia kursowego i doskonalenia zawodowego pracowników Lasów Państwowych; zapewnienie sprawnej obsługi dydaktyczno-szkoleniowej; organizowanie i świadczenie usług socjalno-wypoczynkowych na zlecenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych; prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie turystyki, wypoczynku i gastronomii oraz innej działalności w zakresie organizacji szkoleń, narad i spotkań (zlecenia zewnętrzne); organizacja imprez sportowych, rekreacyjnych i rozrywkowych; wynajem pomieszczeń; przewóz osób; wypożyczanie sprzętu sportowego i pływającego. Regulamin powyższy obowiązywał do momentu wydzierżawienia OSW w maju 2005 r. Usługa dzierżawy ośrodka podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nazwa ośrodka nie była i nie jest prawnie zastrzeżona. Była jednak wykorzystywana dla celów reklamowych i handlowych związanych z działalnością OSW. OSW posiadał własnych pracowników i kierownika kierującego ośrodkiem. W ramach planu finansowo-gospodarczego Nadleśnictwa wyodrębniany był plan finansowo-gospodarczy OSW.

OSW nie prowadził odrębnych ksiąg rachunkowych. Wszystkie koszty ośrodka (wynagrodzenia, pochodne od wynagrodzeń, usługi i towary, amortyzacja środków trwałych oraz inne koszty związane z działalnością) rejestrowane były w księgach rachunkowych prowadzonych przez Nadleśnictwo na wyodrębnionych urządzeniach księgowych. Ewidencja składników majątkowych w księgach rachunkowych Nadleśnictwa umożliwiała i umożliwia wyodrębnienie składników majątkowych wchodzących w skład OSW.

Nadleśnictwo ewidencjonowało koszty i przychody OSW oraz koszty i przychody dzierżawy tego ośrodka, zgodnie z obowiązującym w PGLLP planem kont.

Do maja 2005 r. koszty OSW ewidencjonowano na koncie 560 - „Działalność socjalno-bytowa", miejsce powstawania kosztów (MPK) 84 - „ośrodki szkoleniowo wypoczynkowe"; przychody ze sprzedaży tego ośrodka na koncie 7044 - „Przychody z ośrodków szkoleniowo-wypoczynkowych, wypoczynkowo-wczasowych". Na wyżej wymienionych urządzeniach księgowych ewidencjonowano tylko koszty i przychody OSW, ponieważ Nadleśnictwo nie posiadało innych ośrodków. Gdyby Nadleśnictwo posiadało więcej ośrodków tego typu, to koszty każdego z nich gromadziłoby według poszczególnych ośrodków, a przychody tych ośrodków możliwe byłyby do ustalenia na podstawie ewidencji sprzedaży prowadzonej przez te ośrodki, jak również w oparciu o zapisy ksiąg pomocniczych Nadleśnictwa. Z chwilą wydzierżawienia (od maja 2005 r.) OSW do dnia 31 grudnia 2008 r. koszty (odpisy amortyzacyjne) i przychody z dzierżawy środków trwałych wchodzących w skład ośrodka ujmowano odpowiednio: koszty na koncie 716; przychody z tytułu dzierżawy na koncie 706.20. Ustalenie kosztów i przychodów z dzierżawy było możliwe na podstawie szczegółowych zapisów księgowych na wyżej wymienionych kontach.


Z dniem 1 stycznia 2009 r. nieruchomości wchodzące w skład OSW, w związku ze zmianą przepisów ustawy o rachunkowości, zostały zakwalifikowane do nieruchomości zaliczonych do inwestycji i ujęte na kontach: wartość początkowa - konto 0311 - „Inwestycje długoterminowe nieruchomości"; umorzenie 0731 - „Umorzenie nieruchomości zaliczonych do inwestycji". Z dniem 1 stycznia 2009 r. przychody i koszty dzierżawy OSW ewidencjonowano;


  • w zakresie nieruchomości wchodzących w skład OSW, zaliczonych do inwestycji, przychody na koncie 760.174 - „Przychody z dzierżaw nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych zaliczonych do inwestycji"; koszty na kontach: 761.234 - „Amortyzacja od inwestycji w nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych" i 761.235 - „Pozostałe koszty związane z utrzymaniem inwestycji w nieruchomości oraz wartości niematerialne i prawne. Ustalenie kosztów i przychów z dzierżawy OSW jest bezpośrednio możliwe, z uwagi na to, że Nadleśnictwo nie posiada innych, zaliczonych do inwestycji, nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych;
  • w zakresie pozostałych środków trwałych będących na wyposażeniu OSW, przychody na koncie 706.20 - „Dzierżawa i najem środków trwałych"; koszty na koncie 716 „Koszty pozostałej sprzedaży".


Ustalenie kosztów i przychodów z dzierżawy jest możliwe na podstawie szczegółowych zapisów księgowych na wyżej wymienionych kontach i ewidencji analitycznej sprzedaży.

Rozrachunki (należności i zobowiązania) OSW i rozrachunki z tytułu dzierżawy OSW ewidencjonowane były w urządzeniach księgowych Nadleśnictwa. Wyodrębnienie, w księgach rachunkowych Nadleśnictwa, rozrachunków OSW i rozrachunków z tyt. dzierżawy OSW jest możliwe w oparciu o zapisy w księgach pomocniczych, w powiązaniu z zapisami w księdze głównej. OSW był trzykrotnie dzierżawiony - w okresie od 1 maja 2005 r. do 30 kwietnia 2009 r. (4 lata), od 1 maja 2009 r. do 31 stycznia 2010 r. (9 miesięcy) - działka nr ewid. 3183/8 przed jej podziałem w czerwcu 2010 r. wraz z naniesieniami i wyposażeniem budynków i od 9 sierpnia 2010 r. do 31 października 2013 r. (3 lata, 2 miesiące i 23 dni) - działka nr ewid. 3183/9 wraz naniesieniami i wyposażeniem budynków oraz częścią działki nr ewid. 3183/10, co odpowiadało części działki 3183/8 sprzed podziału tej działki na działki 3183/9 i 3183/10 - różnym podmiotom gospodarczym na cele prowadzenia przez nie działalności hotelarskiej, gastronomicznej, kulturalnej i szkoleniowej. Dzierżawa obejmowała wszystkie składniki majątkowe wchodzące w skład tego ośrodka. Ogółem okres dzierżawy OSW wyniósł 7 lat 11 miesięcy i 23 dni. Czynność dzierżawy opodatkowana była podatkiem od towarów i usług. Do obsługi dzierżawionego OSW dzierżawcy zatrudniali własnych pracowników oraz pracowników uprzednio zatrudnionych przez Nadleśnictwo do obsługi OSW, przekazanych im na podstawie art. 23¹ Kodeksu pracy. Ostatnia umowa dzierżawy wygasła w dniu 31 października 2013 r. i od następnego miesiąca pracownicy z powrotem zostali przejęci przez Nadleśnictwo.

Od 1 listopada 2013 r. OSW nie jest dzierżawiony, ani nie jest przez Nadleśnictwo prowadzona w nim jakakolwiek działalność gospodarcza. Nadleśnictwo zabezpieczyło technicznie OSW i go dozoruje. Planowana jest jego sprzedaż. Nadleśnictwo nie ma możliwości ustalenia na podstawie obiektywnych wskazówek zamiarów potencjalnego nabywcy OSW co do prowadzenia działalności z wykorzystaniem OSW. Należności i zobowiązania powstałe w wyniku działalności OSW, prowadzonej przez Nadleśnictwo do dnia dzisiejszego, zostały zapłacone.

Obecnie Nadleśnictwo przygotowuje OSW do sprzedaży: rzeczoznawca majątkowy wykonał wycenę nieruchomości i składników ruchomych wchodzących w jego skład, sporządzając raporty wyceny odrębne dla nieruchomości i odrębnie dla składników ruchomych.

Ceny rynkowe ustalone przez rzeczoznawcę majątkowego są cenami rynkowymi netto (bez VAT), co zostało podane w raportach wyceny składników majątkowych. W ogłoszeniu o przetargu na OSW cena wywoławcza będzie obejmowała wartość nieruchomości i wartość wyposażenia ruchomego. Zatrudnieni przy dozorowaniu OSW pracownicy Nadleśnictwa nie zostaną przejęci przez nabywcę OSW na podstawie art. 23¹ Kodeksu pracy. Na nabywcę również nie przejdą zobowiązania, ani należności tego ośrodka, bowiem w całości zostały zapłacone.


Przedmiotem przetargu będzie OSW, stanowiący zabudowaną nieruchomość własności Skarbu Państwa w zarządzie Nadleśnictwa, wraz z infrastrukturą i wyposażeniem budynków, położoną na działce ewidencyjnej nr 3183/9 o powierzchni 1,5354 ha, oznaczoną w ewidencji gruntów jako użytek Bz, dla której Sąd Rejonowy V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą. Na działce tej znajdują się niżej wymienione obiekty z wyposażeniem.


  1. Dworek murowany o wartości początkowej (w chwili przejęcia do używania) 1.200.421,11 zł, pełniący funkcję budynku hotelowego z częścią administracyjną i wyposażeniem. Budynek dwukondygnacyjny, wyposażony w instalację elektryczną, wodnokanalizacyjną i co., częściowo podpiwniczony, o powierzchni zabudowy 566,38 m². Budynek został przejęty nieodpłatnie na stan Nadleśnictwa z innej jednostki organizacyjnej PGL LP. Budynek ten był ulepszany w latach 1995-1996. Nakłady na jego ulepszenie wyniosły 1.049.263,94 zł i przekroczyły 30% wartości początkowej budynku. Nakłady te zwiększyły wartość początkową budynku w latach 1995 i 1996. Nadleśnictwu przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu ulepszeń w latach 1995-1996. W roku 2013 Nadleśnictwo poniosło kolejne nakłady w kwocie 5.600 zł, które zwiększyły wartość początkową budynku w 2013 r. i w stosunku do których Nadleśnictwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ulepszenia poniesione przez Nadleśnictwo w 2013 r. na ten budynek były niższe niż 30% jego wartości początkowej. Budynek był przedmiotem kolejnych umów dzierżawy OSW przez ponad 7 lat, do 31 października 2013 r.
  2. Budynek drewniany o wartości początkowej (w chwili przejęcia do używania) 152.071,79 zł, wyposażony w instalację wodno-kanalizacyjną i co., pełniący funkcję sali wykładowej z wyposażeniem o powierzchni zabudowy 141,76 m². Budynek został przejęty nieodpłatnie na stan Nadleśnictwa z innej jednostki organizacyjnej PGL LP. Budynek był ulepszany w latach: 1994, 2007 i 2013. W 1994 r. poniesiono nakłady na ulepszenia w kwocie 45.661 zł, które zwiększyły wartość początkową budynku w 1994 r. i przekroczyły 30% jego wartości początkowej. W 2007 r. poniesiono nakłady na ulepszenia w kwocie 29.813,14 zł, które zwiększyły wartość początkową budynku w 2007 r. i były niższe niż 30% jego wartości początkowej. W 2013 r. poniesiono nakłady na ulepszenia w kwocie 2.300 zł, które zwiększyły wartość początkową budynku w 2013 r. i były niższe niż 30% jego wartości początkowej. Nadleśnictwu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu wyżej wymienionych nakładów na ulepszenia. Budynek był przedmiotem kolejnych umów dzierżawy OSW przez ponad 7 lat, do 31 października 2013 r.
  3. Budynek murowany czterokondygnacyjny, restauracyjny (stołówka z łącznikiem) z wyposażeniem, całkowicie podpiwniczony, o wartości początkowej (w chwili przejęcia do używania) 656.597,28 zł, o powierzchni zabudowy 383,92 m². Budynek wyposażony w instalację wodno-kanalizacyjną, co., elektryczną. W budynku zlokalizowana jest kotłownia z dwoma piecami olejowymi w tym jeden przystosowany do ogrzewania paliwem stałym (pelet). Budynek został wybudowany w 1986 r. (przed wejściem w życie ustawy o VAT). W latach 1996-1997 poniesiono nakłady na jego ulepszenie w kwocie 543.457 zł, nakłady zwiększyły wartość początkową budynku w 1996 i 1997 r. i przekroczyły 30% jego wartości początkowej. W 2013 r. Nadleśnictwo poniosło kolejne nakłady na ulepszenie budynku w kwocie 4.700 zł, które zwiększyły wartość budynku w 2013 r. i były niższe niż 30% jego wartości początkowej. Nadleśnictwu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od nabycia nakładów na ulepszenie w latach 1996-1997 i w roku 2013. Budynek restauracyjny był przedmiotem kolejnych umów dzierżawy OSW przez ponad 7 lat, do 31 października 2013 r.
  4. Budynek magazynowo-gospodarczy (agregatoria z wyposażeniem), jednokondygnacyjny murowany, bez podpiwniczenia, wybudowany w 1991 r. - nie obowiązywała ustawa o podatku od towarów i usług. Powierzchnia zabudowy budynku 26,71 m². Nadleśnictwo nie ponosiło wydatków na ulepszenie budynku. Budynek był przedmiotem kolejnych umów dzierżawy OSW przez ponad 7 lat, do 31 października 2013 r.
  5. oświetlenie wewnętrzne OSW - ciąg wysokich lamp żeliwnych wraz z instalacjami zamocowanych w gruncie wzdłuż głównego chodnika prowadzącego do budynku hotelowego. Nadleśnictwo nie ponosiło nakładów ulepszeniowych na przedmiotowe oświetlenie oraz związane z nim instalacje. Lampy wraz z instalacjami były przedmiotem kolejnych umów dzierżawy OSW przez ponad 7 lat, do 31 października 2013 r.
  6. Wytyczone chodniki - były przedmiotem kolejnych umów dzierżawy OSW przez okres ponad 7 lat, do 3l października 2013 r.
  7. Ogrodzenie (od strony południowej) w granicach działki (odcinek działki na styku z działką nr ewid. 3183/10 jest pozbawiony ogrodzenia), wybudowane w 2008 r. i oddane do używania 31 grudnia 2008 r., składające się z elementów stalowych na słupach z cegły klinkierowej i rozsuwanej bramy wjazdowej. Nadleśnictwu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu nakładów na budowę ogrodzenia. Ogrodzenie było również przedmiotem kolejnych umów dzierżawy OSW przez ponad 3 lata, do 31 października 2013 r.
  8. Elementy infrastruktury ogrodowej (obiekty małej architektury): fontanna, ławki ogrodowe, które były przedmiotem kolejnych umów dzierżawy OSW przez ponad 7 lat, do 31 października 2013 r.
  9. Wyposażenie ruchome budynków wymienionych w pkt 1-4. Od nabycia części wyposażenia budynków Nadleśnictwu nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy ich nabyciu, ponieważ w czasie nabycia tego wyposażenia nie obowiązywała ustawa o podatku od towarów i usług. Od nabycia pozostałej części wyposażenia Nadleśnictwu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy jego nabyciu. Wyposażenie było przedmiotem kolejnych umów dzierżawy OSW przez ponad 7 lat, do 31 października 2013 r.


W Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy podjętym uchwałą Rady Gminy z dnia 12 grudnia 2002 r., zmienioną uchwałą z dnia 14 lipca 2010 r., działka nr 3183/9 określona jest jako teren zabudowy rekreacyjnej, obiekty i zespoły figurujące w gminnej ewidencji zabytków, układ przestrzenny o wyjątkowych walorach historycznych, kompozycyjnych i kulturowych do bezwzględnego zachowania. Na podstawie zaświadczenia Gminy, dla terenu oznaczonego numerem działki ewidencyjnej 3183/9 miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest w opracowaniu. Plan zagospodarowania przestrzennego dla OSW został zamieszczony w dniu 11 kwietnia 2014 r. na stronie BIP Gminy. Na dzień sporządzenia niniejszego wniosku przedmiotowa uchwała nie została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, planowaną transakcję zbycia Ośrodka Szkoleniowo-Wypoczynkowego, zlokalizowanego na działce nr ewid. 3183/9, stanowiącego działkę o powierzchni 1,5354 ha z obiektami na niej położonymi (dworkiem murowanym, budynkiem drewnianym, budynkiem murowanym czterokondygnacyjnym, budynkiem magazynowo-gospodarczym) wraz wyposażeniem, częściowo ogrodzoną, należy zakwalifikować jako sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, do której, w myśl art. 6 pkt 1 powołanej ustawy, nie stosuje się jej przepisów?
  2. Zakładając z ostrożności, że w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego planowana transakcja zbycia Ośrodka Szkoleniowo-Wypoczynkowego, stanowiącego działkę o powierzchni 1,5354 ha z obiektami na niej położonymi (dworkiem murowanym, budynkiem drewnianym, budynkiem murowanym czterokondygnacyjnym, budynkiem magazynowo-gospodarczym) wraz wyposażeniem, częściowo ogrodzoną, nie zostałaby zakwalifikowana jako sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, i przyjmując dodatkowo, że Nadleśnictwo i nabywca OSW będący zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi nie złożą zgodnego oświadczenia woli, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 powołanej ustawy:


Ppkt 1) Czy sprzedaż dworku murowanego (budynku hotelowego z częścią administracyjną) o wartości początkowej 1.200.421,11 zł, przejętego nieodpłatnie przez Nadleśnictwo z innej jednostki PGL LP w wyniku jej likwidacji, oddanego w dzierżawę OSW przez ponad 7 lat (do 31 października 2013 r.), na którego:


  • w latach 1995-1996 Nadleśnictwo poniosło nakłady na ulepszenie w wysokości 1.049.263,94 zł przekraczające 30% wartości początkowej budynku, które zwiększyły jego wartość początkową w latach 1995 i 1996, w odniesieniu do których przysługiwało Nadleśnictwu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy ich nabyciu;
  • w 2013 r. Nadleśnictwo poniosło kolejne nakłady na ulepszenia w wysokości 5.600 zł, które zwiększyły wartość początkową tego budynku w 2013 r. i były niższe niż 30% jego wartości początkowej, w odniesieniu do których przysługiwało Nadleśnictwu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy ich nabyciu,


należy zakwalifikować jako sprzedaż zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o tym podatku?


Ppkt 2) Czy sprzedaż budynku drewnianego o wartości początkowej 152.071,79 zł, przejętego nieodpłatnie przez Nadleśnictwo z innej jednostki PGL LP w wyniku jej likwidacji, oddanego w dzierżawę OSW przez ponad 7 lat (do 31 października 2013 r., na którego:


  • w 1994 r. Nadleśnictwo poniosło nakłady na ulepszenia w wysokości 45.661 zł przekraczające 30% wartości początkowej budynku, które zwiększyły jego wartość początkową w 1994 r., w odniesieniu do których Nadleśnictwu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy ich nabyciu;
  • w 2007 r. Nadleśnictwo poniosło nakłady na ulepszenia w wysokości 29.813,14 zł które były niższe niż 30% wartości początkowej budynku i zwiększyły jego wartość początkową w 2007 r., przy nabyciu których Nadleśnictwu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony;
  • w 2013 r. Nadleśnictwo poniosło nakłady na ulepszenia w wysokości 2.300 zł, niższe niż 30% wartości początkowej budynku, które zwiększyły jego wartość w 2013 r., w odniesieniu do których Nadleśnictwu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy ich nabyciu,

należy zakwalifikować jako sprzedaż zwolnioną od podatku od towarowi usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o tym podatku?


Ppkt 3) Czy sprzedaż budynku restauracyjnego (stołówka z łącznikiem) o wartości początkowej 656.597,28 zł, wybudowanego 1986 r. (przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług), oddanego w dzierżawę OSW przez ponad 7 lat (do 31 października 2013 r.), na którego:


  • w latach 1996-1997 Nadleśnictwo poniosło nakłady na ulepszenia w wysokości 543.457 zł przekraczające 30% wartości początkowej budynku, które zwiększyły jego wartość początkową w 1996 i 1997 r., w odniesieniu do których Nadleśnictwu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy ich nabyciu;
  • w 2013 r. Nadleśnictwo poniosło nakłady na ulepszenia w wysokości 4.700 zł niższe niż 30% wartości początkowej budynku, które zwiększyły jego wartość początkową w 2013 r., w odniesieniu do których Nadleśnictwu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy ich nabyciu,


należy zakwalifikować jako sprzedaż zwolnioną od podatku od towarowi usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o tym podatku?


Ppkt 4) Czy sprzedaż budynku magazynowo-gospodarczego, wybudowanego w 1991 r. (przed wejściem wżycie ustawy o podatku od towarowi usług), oddanego w dzierżawę OSW przez ponad 7 lat (do 31 października 2013 r.), na którego Nadleśnictwo nie poniosło nakładów na ulepszenia, należy zakwalifikować jako sprzedaż zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o tym podatku?

Ppkt 5) Czy dokonywaną w ramach sprzedaży OSW dostawę budowli, tj. sieci oświetlenia wewnętrznego OSW w postaci ciągu wysokich lamp żeliwnych wraz z instalacjami zamocowanych w gruncie wzdłuż głównego chodnika prowadzącego do budynku hotelowego, dostawę obiektów małej architektury w tym fontanny i ławek ogrodowych oraz dostawę infrastruktury towarzyszącej w postaci wytyczonych chodników należy zakwalifikować jako sprzedaż odrębnych składników majątkowych opodatkowaną podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki 23%?

Ppkt 6) Czy dokonywaną w ramach sprzedaży OSW dostawę ogrodzenia należy potraktować jako sprzedaż odrębnego składnika i zakwalifikować jako sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki 23%?

Ppkt 7) Czy dostawa rzeczy ruchomych stanowiących wyposażenie budynków bliżej wyspecyfikowanych w opisie zdarzenia przyszłego, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 u.p.t.u. będzie podlegała opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 23%?

Ppkt 8) Czy w przypadku zakwalifikowania przyszłej sprzedaży któregokolwiek z budynków wchodzących w skład Ośrodka Szkoleniowo-Wypoczynkowego jako opodatkowanej VAT, do podstawy opodatkowania dostawy takiego budynku należy włączyć w całości lub w części wartość ogrodzenia, sieci oświetlenia wewnętrznego OSW wraz z instalacjami, wytyczonych chodników oraz obiektów małej architektury w postaci fontanny i ławek?

Ppkt 9) Czy w przypadku uzyskania w przetargu jednej ceny za wszystkie składniki OSW, podstawę ich opodatkowania można ustalić w oparciu o zastosowany klucz udziału wartości poszczególnych składników majątkowych wynikającej z operatów szacunkowych w ich łącznej wartości określonej w wycenie dokonanej przez rzeczoznawcę?


Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiot planowanej transakcji zbycia jakim jest OSW stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e u.p.t.u., tym samym na mocy art. 6 pkt 1 u.p.t.u., do planowanej dostawy OSW nie będą miały zastosowania przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarowi usług, przepisów ustawy nie stosuje się transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Definicja przedsiębiorstwa została zawarta w kodeksie cywilnym, natomiast definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawiera u.p.t.u. Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jednym z elementów zespołu składników materialnych i niematerialnych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e u.p.t.u. powinien być, co do zasady, czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza (podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 9 września 2011 r. znak ILPB3/423-236/11-4/EK). Jak jednak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 września 2011 r. (sygn. akt. I FSK 1383/10), dla bytu zorganizowanej części przedsiębiorstwa zespół składników materialnych i niematerialnych „nie musi obejmować działów obsługujących przedsiębiorstwo pod względem niematerialnym, w zakresie obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej, które nie są niezbędne do realizacji, przez zespół tak wyodrębnionych składników majątkowych, jego określonych zadań gospodarczych".

Z definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartej w art. 2 pkt 27e u.p.t.u. wynika, że aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Przejawia się to w wyodrębnieniu organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym.

Zgodzić się należy z Dyrektorem Izby Skarbowej w Warszawie, który w interpretacji indywidualnej z dnia 16 lutego 2011 r. (IPPP1-443-1221/10-4/JL) wyjaśnił, że „(...) wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak aby można było przejąć funkcje gospodarcze)".

W tym miejscu na podkreślenie zasługuje fakt, że jak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 25 czerwca 2013 r. (sygn. akt. I FSK 955/12), „(...) tylko wówczas, gdy przekazywany zespół aktywów przedsiębiorstwa jest niewystarczający do prowadzenia przez nabywcę w sposób trwały samodzielnej działalności gospodarczej (w oparciu o przekazane składniki majątkowe), czynność taka jest objęta podatkiem od towarów i usług".

Orzeczenie to w pełni wpisuje się w stanowisko Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (TSUE) wyrażone w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever. W wyroku tym ETS orzekł, że artykuł 5 ust. 8 szóstej dyrektywy Rady (obecnie art. 19 dyrektywy 2006/112/WE) należy interpretować w ten sposób, że przeniesienie własności zapasu towarów oraz wyposażenia sklepu z jednoczesnym oddaniem nabywcy w dzierżawę lokalu handlowego na podstawie umowy na czas nieoznaczony, ale możliwej do rozwiązania przez każdą ze stron z zachowaniem krótkiego terminu wypowiedzenia, stanowi przekazanie całości lub części aktywów w rozumieniu tego przepisu, pod warunkiem, iż przekazane aktywa są wystarczające do prowadzenia przez nabywcę w sposób trwały samodzielnej działalności gospodarczej.

Trybunał przede wszystkim stwierdził w odniesieniu do pojęcia „przekazanie, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako wkładu do spółki całości lub części aktywów", użytego w art. 5 ust. 8 zdanie pierwsze szóstej dyrektywy, że pojęcie to jest terminem autonomicznym prawa Unii Europejskiej, który należy interpretować jednolicie na całym jej obszarze. Jak wynika z cytowanego orzeczenia, wobec braku definicji tego pojęcia w szóstej dyrektywie oraz wyraźnego odesłania do prawa państw członkowskich, znaczenie i zakres tego pojęcia należy ustalić z uwzględnieniem jego kontekstu oraz celu, jakiemu służy to uregulowanie.

Stwierdzenie, iż nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 5 ust. 8 szóstej dyrektywy Rady (obecnie art. 19 dyrektywy 2006/112/WE), wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra zarówno ruchome, jaki nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.

W ocenie Nadleśnictwa, w oparciu o przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego informacje oraz w kontekście cytowanych interpretacji indywidualnych wydanych przez organy podatkowe, a także mając na uwadze aktualne orzecznictwo ETS (obecnie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej) w pełni zasadnym jest przyjęcie stanowiska, że Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy, jako zespół składników materialnych i niematerialnych, jest wyodrębniony organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, jak również w aspekcie funkcjonalnym jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych. Nadto OSW jako część mienia Jednostki ma również potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 2.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarowi usług, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich: (a) wybudowaniu lub (b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zostały wskazane w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: (a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, (b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Nadto jak stanowi przepis art. 29a ust. 8 dodany do ustawy o VAT z mocą od 1 stycznia 2014 r. przez art. 1 pkt 24 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Przenosząc cytowane regulacje prawne na grunt analizowanego zdarzenia przyszłego Nadleśnictwo przedstawia następujące stanowisko w sprawie opodatkowania podatkiem VAT planowanej dostawy nieruchomości.

Ppkt 1.

Dworek murowany (budynek hotelowy z częścią administracyjną) - przyjęty na stan nieodpłatnie z innej jednostki Lasów Państwowych (ze zlikwidowanego nadleśnictwa), budynek został ulepszony w latach 1995-1996. Wartość ulepszeń przekroczyła 30% wartości początkowej budynku, a Nadleśnictwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ulepszeniowych. Dodatkowo w roku 2013 poniesiono nakłady ulepszeniowe w kwocie 5,6 tys. zł, od których Nadleśnictwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nakłady na ulepszenie tego obiektu poniesione w latach 1995-1996 zostały oddane do użytkowania w 1996 r. Skoro nakłady ulepszeniowe poniesione w roku 2013 były niższe niż 30% wartości początkowej budynku hotelowego to należy uznać, że pierwsze zasiedlenie tego obiektu nastąpiło w roku 2005, tj. z chwilą jego oddania w dzierżawę co w konsekwencji prowadzi do wniosku, że planowana dostawa budynku hotelowego będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (w przypadku gdy zostaną spełnione warunki określone przepisem art. 43 ust. 10 ustawy o VAT będzie możliwy wybór opcji opodatkowania);

Ppkt 2.

Budynek drewniany pełniący funkcję sali wykładowej - przyjęty na stan nieodpłatnie z innej jednostki Lasów Państwowych (ze zlikwidowanego nadleśnictwa), budynek był ulepszany w latach 90-tych. Część nakładów poniesiona została w 1994 r. (45,6 tys. zł.), część w 2007 r. (29,8 tys. zł.) oraz w 2013 r (2,3 tys. zł.). W maju 2005 r. budynek został wydzierżawiony w ramach umowy dzierżawy. (1) Nakłady ulepszeniowe poniesione na budynek przez Nadleśnictwo w roku 1994 w łącznej kwocie 45,6 tys. zł. przekroczyły 30% wartości początkowej tego obiektu a Jednostce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych z tego tytułu wydatków, nakłady zostały przyjęte do użytkowania w 1994 r., (2) nakłady ulepszeniowe poniesione na budynek przez Nadleśnictwo w roku 2007 w łącznej kwocie 29,8 tys. zł. były niższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu, a Jednostce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych z tego tytułu wydatków, nakłady zostały przyjęte do użytkowania w 2007 r., (3) nakłady ulepszeniowe poniesione na budynek w roku 2013 w łącznej kwocie 2,3 tys. zł. były niższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu a Jednostce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych z tego tytułu wydatków, nakłady zostały przyjęte do użytkowania w 2013 r.

Czynnością „generującą” pierwsze zasiedlenie tego budynku było więc jego oddanie do użytkowania w 2005 r. na podstawie umowy dzierżawy. Skoro zaś od tak rozumianego pierwszego zasiedlenia upłynął okres co najmniej 2 lat, to w konsekwencji należy stwierdzić, że planowana dostawa budynku będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (w przypadku gdy zostaną spełnione warunki określone przepisem art. 43 ust. 10 ustawy o VAT będzie możliwy wybór opcji opodatkowania);

Ppkt 3.

Budynek restauracyjny (stołówka z łącznikiem) - obiekt wybudowany w 1986 r. (przed wejściem w życie ustawy o VAT), w latach 1996-1997 poniesiono nakłady na jego ulepszenie przekraczające 30% jego wartości początkowej, od których Nadleśnictwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nakłady na ulepszenie tego obiektu poniesione w latach 1996-1997 zostały oddane do użytkowania odpowiednio w 1996 r. i w 1997 r. Nadto poniesione przez Jednostkę w roku 2013 dodatkowe nakłady na ten obiekt w kwocie 4,7 tys. zł., od których Nadleśnictwu również przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego kwalifikują się do nakładów ulepszeniowych. Nakłady ulepszeniowe poniesione w roku 2013 były niższe niż 30% wartości początkowej budynku restauracyjnego dlatego należy uznać, że pierwsze zasiedlenie tego obiektu nastąpiło w roku 2005, tj. z chwilą jego oddania w dzierżawę, co w konsekwencji prowadzi do wniosku, że planowana dostawa budynku restauracyjnego (stołówki z łącznikiem) będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (w przypadku gdy zostaną spełnione warunki określone przepisem art. 43 ust. 10 ustawy o VAT będzie możliwy wybór opcji opodatkowania);

Ppkt 4.

Budynek magazynowo-gospodarczy (tzw. agregatornia) - obiekt wybudowany w 1991 r., nie ponoszono nakładów na jego ulepszenie; budynek był oddany w dzierżawę (pierwsze zasiedlenie) w roku 2005; planowana dostawa tego budynku będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (w przypadku gdy zostaną spełnione warunki określone przepisem art. 43 ust. 10 ustawy o VAT będzie możliwy wybór opcji opodatkowania);

Ppkt 5.

Sieć oświetlenia wewnętrznego OSW - ciąg wysokich lamp żeliwnych wraz z instalacjami zamocowanych w gruncie wzdłuż głównego chodnika prowadzącego do budynku hotelowego będąca budowlą, która nie podlegała ulepszeniom i była przedmiotem kolejnych umów dzierżawy OSW przez ponad 7 lat, do 31 października 2013 r. oraz fontanna i ławki ogrodowe jako obiekty małej architektury, a także infrastruktura towarzysząca w postaci wytyczonych chodników nie zostaną wyspecyfikowane w wystawionej fakturze dokumentującej ewentualną dostawę OSW a ich wartość będzie stanowiła jedynie element kalkulacyjny ceny wywoławczej sprzedawanej nieruchomości zabudowanej - zgodnie z operatem szacunkowym rzeczoznawcy majątkowego;

Ppkt 6.

Ogrodzenie wybudowane w roku 2008 (oddane do użytkowania 31 grudnia 2008 r.), od wydatków związanych z jego budową Nadleśnictwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (wartość ogrodzenia 29,3 tys. zł.). Ogrodzenie zostało oddane do użytkowania z dniem 31 grudnia 2008 r. W świetle obowiązujących przepisów ustawy Prawo budowlane, ogrodzenie mieści się w kategorii urządzenia budowlanego (vide art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane). Konsekwentnie, nie znajdą tu zastosowania przepisy art. 43 ust. 10, (względnie art. 43 ust. 10a) oraz art. 29a ust. 8 ustawy o VAT. W tym przypadku należy jednak mieć na uwadze sens ekonomiczny planowanej dostawy, której przedmiotem będzie sprzedaż nieruchomości zabudowanej a nie sprzedaż (dostawa) samego urządzenia budowlanego - ogrodzenia. Tym samym ogrodzenie nie zostanie wyspecyfikowane w wystawionej fakturze dokumentującej ewentualną dostawę OSW a jego wartość będzie stanowiła jedynie element kalkulacyjny ceny wywoławczej sprzedawanej nieruchomości zabudowanej - zgodnie z operatem szacunkowym rzeczoznawcy majątkowego.

Reasumując

W ocenie Nadleśnictwa, w stosunku do planowanej w 2014 r. odpłatnej dostawy nieruchomości zabudowanej dworkiem murowanym (budynkiem hotelowym), budynkiem drewnianym pełniącym funkcję sali wykładowej, budynkiem murowanym czterokondygnacyjnym - restauracja (stołówka złącznikiem), oraz budynkiem magazynowo-gospodarczym (tzw. agregatornia) ogrodzonej od strony południowej płotem z elementów stalowych na słupkach z cegły klinkierowej z bramą wjazdową, wyposażonej w sieć oświetlenia wewnętrznego z instalacjami, obiekty małej architektury, tj. fontannę i ławki oraz w infrastrukturę towarzyszącą w postaci wytyczonych chodników, stanowiącej działkę ewidencyjną nr 3183/9 o powierzchni 1,5354 ha, oznaczoną w ewidencji gruntów jako użytek Bz, dla której Sąd Rejonowy V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą - będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Ppkt 7.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W związku z powyższym, dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie cytowanego przepisu muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki:


  • towary będące przedmiotem dostawy były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej oraz
  • z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Przenosząc cytowane regulacje prawne na grunt analizowanej sprawy, w ocenie Nadleśnictwa, planowana w 2014 r. dostawa rzeczy ruchomych stanowiących wyposażenie budynków bliżej wyspecyfikowanych w opisie zdarzenia przyszłego, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 u.p.t.u., będzie podlegała opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 23%.

Ppkt 8.

W ocenie Nadleśnictwa, w przypadku zakwalifikowania przyszłej sprzedaży któregokolwiek z budynków wchodzących w skład Ośrodka Szkoleniowo-Wypoczynkowego jako opodatkowanej VAT, podstawę opodatkowania takiego obiektu należy ustalić zgodnie z zasadami określonymi w przepisie art. 29a u.p.t.u., tj. podstawą opodatkowania będzie uzyskana w drodze licytacji cena sprzedaży budynku pomniejszona o kwotę należnego podatku. Ogrodzenie, sieć oświetlenia wewnętrznego OSW wraz z instalacjami, infrastruktura towarzysząca w postaci wytyczonych chodników oraz obiekty małej architektury w postaci fontanny i ławek nie mogą stanowić przedmiotu odrębnej dostawy. Wartość tych składników majątkowych została już bowiem uwzględniona przez rzeczoznawcę majątkowego w operacie szacunkowym przy dokonywaniu wyceny poszczególnych budynków.

Ppkt 9.

Nadleśnictwo stoi na stanowisku, że w przypadku uzyskania w przetargu jednej ceny za wszystkie składniki OSW, podstawę ich opodatkowania będzie mogło ustalić w oparciu o zastosowany klucz udziału wartości poszczególnych składników majątkowych wynikającej z operatów szacunkowych w ich łącznej wartości określonej w wycenie dokonanej przez rzeczoznawcę. W ocenie, Nadleśnictwa taki sposób postępowania nie będzie naruszał postanowień przepisu art. 29a u.p.t.u.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ze względu na fakt, że tutejszy organ w wydanym rozstrzygnięciu ocenił stanowisko Nadleśnictwa w zakresie pytania nr 1 jako prawidłowe, przy warunkowej formule pytania nr 2, ocena stanowiska korelującego z tym pytaniem stała się bezprzedmiotowa.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj