Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-428/14-5/KT
z 26 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu 12 maja 2014 r.) – uzupełnionym w dniu 23 lipca 2014 r. (data wpływu 28 lipca 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 11 lipca 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 17 lipca 2014 r.) - o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku rejestracji z tytułu sprzedaży wysyłkowej towarów z terytorium Wielkiej Brytanii na terytorium kraju – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek, przesłany przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu pismem z dnia 7 maja 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku rejestracji z tytułu sprzedaży wysyłkowej towarów z terytorium Wielkiej Brytanii na terytorium kraju. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 23 lipca 2014 r., złożonym w dniu 23 lipca 2014 r. (data wpływu 28 lipca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu nr IPPP3/443-428/14-2/KT z dnia 11 lipca 2014 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Składająca wniosek jest obywatelem polskim, stale przebywającym na terenie Wielkiej Brytanii i będącym rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii. Wnioskująca zamierza podjąć działalność gospodarczą na terenie Wielkiej Brytanii w formie prawnej Company Limited, co jest odpowiednikiem polskiej spółki z o.o. (dalej: Spółka). Spółka ta nie będzie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, gdyż do kwoty 79.000 GBP przepisy angielskie nie wymagają takiej rejestracji. Przedmiotem działalności Spółki będzie sprzedaż internetowa, przy czym sprzedaż ta nie będzie obejmowała towarów akcyzowych. Sprzedaż będzie realizowana w następujący sposób:


Spółka mająca siedzibę w Wielkiej Brytanii będzie dokonywała zakupów towarów, których reklama będzie następnie zamieszczana w sklepie internetowym lub też na innych portalach oferujących pośrednictwo w sprzedaży towarów. Ewentualny Nabywca po wyborze towarów będzie składał zamówienie bezpośrednio w Spółce. Towar będzie wysyłany na adres Nabywcy z terytorium Wielkiej Brytanii. Z uwagi na charakter i sposób sprzedaży (polskie menu w sklepie internetowym, sprzedaż poprzez polskie portale) większość towaru będzie sprzedawana na terytorium Polski.

W celu usprawnienia sprzedaży Spółka zamierza wynająć lokal na terytorium Polski (w którym prowadzony byłby magazyn. W magazynie zatrudniony byłby pracownik, zgodnie z zasadami i przepisami prawa obowiązującymi na terytorium Polski. Do magazynu towar byłby dostarczany w opakowaniach zbiorczych. Towar dostarczany byłby ze Spółki lub też bezpośrednio od producenta na rzecz Spółki. Działalność magazynu polegałaby na przyjęciu towaru w opakowaniach zbiorczych, przepakowaniu go zgodnie z wykazem przesłanym ze Spółki i wysłaniu paczek do indywidualnych odbiorców.


Ze względu na charakter sprzedawanego towaru i sposobu sprzedaży odbiorcami będą wyłącznie osoby nieprowadzące działalności gospodarczej. Jednocześnie Spółka nie nie będzie posiadała na terytorium Polski stałej placówki, w tym w szczególności siedziby zarządu, filii, biura, fabryki, a także nie będzie posiadała placu budowy, ani nie będzie prowadziła w Polsce prac budowlanych lub instalacyjnych.

Wnioskująca zakłada, że w pierwszych latach działalności sprzedaż nie będzie przekraczała wartości 160.000,00 PLN w skali rocznej.


W uzupełnieniu do wniosku Wnioskująca wskazała, że prowadzi firmę jednoosobową (w Anglii nazwa takiej działalności to Self Employed). Działalność prowadzona jest od dnia 27 lipca 2013 r. Wnioskująca chciałaby przekształcić tę firmę w Limited Company o nazwie Darter180 Ltd. W firmie tej będzie jedynym właścicielem. Przygotowania do przekształcenia są na etapie końcowym - zostały przeprowadzone stosowne konsultacje z prawnikami, przygotowano dokumentację potrzebną do powstania nowego podmiotu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (w zakresie podatku od towarów i usług - oznaczone we wniosku nr 2):


Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego wykonywana sprzedaż może być rozpoznana jako sprzedaż wysyłkowa z Wielkiej Brytanii, która na terenie Polski korzysta ze zwolnienia do wysokości 160.000 zł i nie będzie wymagała rejestracji działalności w Polsce?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy o VAT określa, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Art. 5 ust. 1 ustawy o VAT określa, że „Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (…).

Zdaniem Wnioskującej, w świetle przedstawionego stanu taktycznego prowadzenie na terenie Polski przez Spółkę magazynu zajmującego się wyłącznie techniczną dystrybucją towarów, nie będzie działalnością gospodarczą na terenie kraju w rozumieniu ustawy o VAT, lecz dokonując dostaw w sposób ciągły i w celach zarobkowych Spółka działa jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą na terytorium Wielkiej Brytanii i podlega przepisom VAT obowiązującym w tym kraju.


W myśl art. 2 pkt 24 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju – rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem, że dostawa jest dokonywana na rzecz:


  1. podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem w rozumieniu art. 15, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
  2. innego niż wymieniony w lit. a) podmiotu, niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 15 i niemającego obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9.

Z uwagi na charakter sprzedawanego towaru oraz sposób sprzedaży poprzez portal internetowy, zdaniem Wnioskującej, Spółka będzie spełniała wszystkie warunki określające sprzedaż wysyłkową z terytorium Wielkiej Brytanii na terytorium kraju i w związku z tym zastosowanie będzie miał tu art. 24 ust. 2 ustawy o VAT:


„W przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną poza terytorium kraju, jeżeli całkowita wartość towarów innych niż wyroby akcyzowe, wysyłanych lub transportowanych z tego samego państwa członkowskiego na terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w roku podatkowym kwoty 160.000 zł”.

Tak więc, dopiero po przekroczeniu wartości sprzedaży 160.000,00 PLN Wnioskująca będzie miała obowiązek zarejestrowania się na terenie kraju jako podatnik VAT czynny i prowadzenia ewidencji określonych ustawą o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 2 pkt 1 ustawy, przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. Natomiast państwo członkowskie to, w myśl art. 2 pkt 2 ustawy, państwo członkowskie Unii Europejskiej.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Towarami zaś, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Definicja sprzedaży zawarta jest w art. 2 pkt 22 ustawy, zgodnie z którym przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).


Powołana wyżej definicja podatnika zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług jest odzwierciedleniem definicji zawartej w art. 9 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L Nr 347, s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.


Z powyższych regulacji wynika, że nabycie statusu podatnika nie jest uzależnione od jakichkolwiek formalności natury administracyjnej, np. rejestracji dla celów podatku VAT. Status podatnika, w rozumieniu art. 9 Dyrektywy 2006/112/WE, jest kategorią obiektywną i wynikająca wyłącznie z działań podjętych przez dany podmiot, tj. prowadzenia działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskująca przebywa na stałe w Wielkiej Brytanii, jest rezydentem podatkowym w tym państwie. Obecnie Wnioskująca prowadzi na terytorium Wielkiej Brytanii firmę jednoosobową, którą chciałaby przekształcić w firmę o formie prawnej Limited Company, co jest odpowiednikiem polskiej spółki z o.o., w której będzie jedynym właścicielem. Przygotowania do przekształcenia są na etapie końcowym - zostały przeprowadzone stosowne konsultacje z prawnikami, przygotowano dokumentację potrzebną do powstania nowego podmiotu. Spółka ta nie będzie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, gdyż – jak wskazała Wnioskująca - do kwoty 79.000 GBP przepisy angielskie nie wymagają takiej rejestracji. Przedmiotem działalności ww. Spółki będzie sprzedaż internetowa, przy czym sprzedaż ta nie będzie obejmowała towarów akcyzowych.

Spółka mająca siedzibę w Wielkiej Brytanii będzie dokonywała zakupów towarów, których reklama będzie zamieszczana w sklepie internetowym lub też na innych portalach oferujących pośrednictwo w sprzedaży towarów. Nabywca po wyborze towarów będzie składał zamówienie bezpośrednio w Spółce. Towar będzie wysyłany na adres Nabywcy z terytorium Wielkiej Brytanii. Z uwagi na charakter i sposób sprzedaży (polskie menu w sklepie internetowym, sprzedaż poprzez polskie portale) większość towaru będzie sprzedawana na terytorium Polski, zaś odbiorcami będą wyłącznie osoby nieprowadzące działalności gospodarczej.


W celu usprawnienia sprzedaży Spółka zamierza wynająć lokal na terytorium Polski, w którym prowadzony byłby magazyn. W magazynie zatrudniony byłby pracownik. Do magazynu towar w opakowaniach zbiorczych byłby dostarczany ze Spółki lub też bezpośrednio od producenta na rzecz Spółki. Działalność magazynu polegałaby na przyjęciu towaru w opakowaniach zbiorczych, przepakowaniu go zgodnie z wykazem przesłanym ze Spółki i wysłaniu paczek do indywidualnych odbiorców.

Jednocześnie Spółka wskazała, że nie nie będzie posiadała na terytorium Polski stałej placówki, w tym w szczególności siedziby zarządu, filii, biura, fabryki, a także nie będzie posiadała placu budowy, ani nie będzie prowadziła w Polsce prac budowlanych lub instalacyjnych.


Wnioskująca zakłada, że w pierwszych latach działalności sprzedaż nie będzie przekraczała wartości 160.000,00 PLN w skali rocznej.


Analiza opisanego zdarzenia przyszłego na tle powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że Wnioskująca dokonując na terytorium Wielkiej Brytanii dostaw towarów w sposób ciągły i w celach zarobkowych, działać będzie jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.


Z kolei w myśl art. 2 pkt 24 ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem, że dostawa jest dokonywana na rzecz:


  1. podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem w rozumieniu art. 15, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
  2. innego niż wymieniony w lit. a podmiotu, niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 15 i niemającego obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9.

Mając na uwadze brzmienie ww. art. 2 pkt 24 ustawy należy stwierdzić, że o sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju można mówić jedynie w przypadku łącznego wystąpienia następujących przesłanek:


  1. dostawy dokonuje podatnik podatku od wartości dodanej na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego, oraz
  2. towar jest wysyłany lub transportowany przez tegoż podatnika lub na jego rzecz, z terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego na terytorium kraju (Polski), które jest dla tego towaru państwem przeznaczenia, oraz
  3. dostawa jest realizowana na rzecz ściśle określonych kategorii podmiotów, tj.
    • podatników podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
    • osób prawnych niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, które nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
    • pozostałych podmiotów, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług i niemających obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Jak wskazuje literalna wykładnia powołanego art. 2 pkt 24 ustawy, o sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju można mówić tylko w przypadku, gdy podmiot dokonujący dostawy towaru z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju dokonuje też jego wysyłki/transportu lub też gdy ta wysyłka/transport dokonywana jest na jego rzecz.

Z przepisu tego nie wynika natomiast, że sprzedaży towaru na terytorium kraju winien dokonywać jedynie zarejestrowany podatnik podatku od wartości dodanej na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego.


Na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, w przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2.

Stosownie do art. 24 ust. 2 ustawy, w przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną poza terytorium kraju, jeżeli całkowita wartość towarów innych niż wyroby akcyzowe, wysyłanych lub transportowanych z tego samego państwa członkowskiego na terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w roku podatkowym kwoty 160.000 zł.


Przepis ust. 2 stosuje się, pod warunkiem że całkowita wartość towarów innych niż wyroby akcyzowe, wysyłanych lub transportowanych z tego samego państwa członkowskiego w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 160.000 zł (art. 24 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy, podatnicy podatku od wartości dodanej, do których ma zastosowanie ust. 2, mogą wybrać miejsce opodatkowania określone w ust. 1 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o skorzystaniu z tego wyboru (opcji).

Jak wskazała Wnioskująca, w pierwszych latach działalności Spółki sprzedaż nie będzie przekraczała wartości 160.000,00 PLN w skali rocznej.


Zatem, biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego, tut. Organ podatkowy jest zdania, że planowane przez Wnioskującą dostawy towarów, które dokonywane będą przez Spółkę za pośrednictwem sieci Internet z terytorium Wielkiej Brytanii na terytorium Polski, należy uznać, na podstawie art. 2 pkt 24 ustawy, za sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju w rozumieniu tego przepisu, bowiem spełnione będą wszystkie ww. przesłanki uregulowane tym przepisem, tj. dostawa będzie dokonana przez podatnika podatku od wartości dodanej (w takim charakterze na terytorium Wielkiej Brytanii działać będzie Spółka), towary będące przedmiotem dostawy będą w związku z tą dostawą transportowane przez Spółkę z terytorium innego niż Polska państwa UE (Wielka Brytania) na terytorium kraju (Polski) oraz dostawy będą dokonywane na rzecz podmiotów (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej), które nie będą z tego tytułu zobowiązane do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Tym samym, należy zgodzić się z Wnioskująca, że wykonywana przez Spółkę sprzedaż powinna być rozpoznana jako sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju z terytorium Wielkiej Brytanii, która na terenie Polski nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT do wysokości 160.000 zł.


Przepis art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Definicja „sprzedaży” uregulowana w ww. art. 2 pkt 22 ustawy nie obejmuje swoim zakresem „sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju”, gdyż dokonywane przez Spółkę dostawy nie będą stanowić „odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju”, ponieważ towary te Spółka wysyłać będzie każdorazowo z terytorium państwa UE innego niż Polska.

Jak wyżej wskazano, dokonywaną przez Spółkę dostawę towarów należy uznać za sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju, w myśl przepisu art. 2 pkt 24 ustawy, która do momentu przekroczenia przez Spółkę kwoty 160.000 zł w roku podatkowym uważana jest za dokonaną poza terytorium kraju i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

W takim przypadku Spółka, nie dokonując sprzedaży, w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, ani żadnej innej czynności wymienionej w art. 5 ustawy, nie ma obowiązku zarejestrowania się dla celów podatku VAT na terytorium kraju, wynikającego z przepisu art. 96 ust. 1 ustawy.


W świetle powyższych ustaleń, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj