Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-709/14-2/IF
z 11 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów.


We wniosku przedstawiono następujący/ce stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność rolniczą (Gospodarstwo Rolne). Działalność rolniczą prowadzi na gruncie stanowiącym część gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym (Dz. U. 2.013, poz. 1381) [Grunt 1], który dzierżawi od osoby prawnej, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością [Wydzierżawiający].

W 2013 r. Wnioskodawczyni zawarła kolejną umowę dzierżawy z tym samym Wydzierżawiającym, który wydzierżawił jej kolejny obszar gruntu wchodzący w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym [Grunt 2]. Grunt 2 Wnioskodawczyni wydzierżawiła również na cele rolnicze (uprawa, roślin, zbóż) spółce z ograniczą odpowiedzialnością [dalej: Poddzierżawca]. Z tytułu tej umowy dzierżawy (poddzierżawy) [Umowa Poddzierżawy] – Wnioskodawczyni otrzyma w przyszłości wynagrodzenie.


Poddzierżawca prowadzi zarówno działalność pozarolniczą jak i rolniczą. Na Gruncie 2, Poddzierżawca będzie prowadził tylko działalność rolniczą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy wynagrodzenie, które Wnioskodawczyni będzie otrzymywać w przyszłości od Poddzierżawcy z tytułu Umowy Poddzierżawy (tj. czynsz dzierżawy) podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych [pdof]?


Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie, które będzie otrzymywać od Poddzierżawcy na podstawie Umowy Poddzierżawy - nie będzie podlegało opodatkowaniu pdof.


Zgodnie z updof, przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.


Updof wymienia ponadto zamknięty katalog źródeł przychodów (art. 10 updof) - tylko przychody osiągnięte ze źródeł wprost wskazanych w updof podlegają opodatkowaniu pdof.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 updof, jednym z takich źródeł przychodów jest „najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą".


Zgodnie z art. 2 ust. 4 updof, ilekroć w tej ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.


Za gospodarstwo rolne, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, uważa się z kolei obszar gruntów, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.


Jak wynika z powyższego, do przychodów z najmu, podnajmu, dzierżawy i poddzierżawy ustawodawca zalicza między innymi dzierżawę gospodarstwa rolnego lub jego składników, ale tylko wówczas, gdy jest to najem (podnajem, dzierżawa, poddzierżawa) na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej.


Nie stanowi jednak źródła przychodów, w rozumieniu updof, poddzierżawa gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele rolnicze.


Tak więc, w ww. przypadku, w sytuacji gdy przedmiotem Umowy Poddzierżawy będzie Grunt 2 (wchodzący w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym), a jednocześnie Poddzierżawca będzie na Gruncie 2 wykonywał działalność rolniczą (poddzierżawa będzie zatem na cele rolnicze) - otrzymywane przez Nią wynagrodzenie nie będzie podlegało opodatkowaniu pdof.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 7 lutego 2013 r. nr ILPB2/415-1014/12-4/AJ: „Z analizy wniosku wynika, że Zainteresowany zawarł umowę dzierżawy, której przedmiotem są grunty stanowiące gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 2 ust 1 ustawy o podatku rolnym. Zgodnie z umową, na wydzierżawionych gruntach dzierżawca ma zajmować się produkcją rolniczą polegającą na uprawie roślin. Przenosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy, stwierdzić należy, iż dzierżawa gruntów stanowiących gospodarstwo rolne na cele, działalności rolniczej nie stanowi dla wydzierżawiającego tj. Zainteresowanego źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych".
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 5 lutego 2013 r. nr ILPB2/415-994/12-4/WM
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 5 lutego 2013 r. nr ILPB2/415-995/12-4/WM
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy 27 czerwca 2012 r. ITPB1/415-395/12/WM
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy 27 stycznia 2012 r. ITPB1/415-1118/11/WM
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 20 października 2010 r. nr ILPB2/415-1067/10-2/WS
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 12 listopada 2009 r ITPB1/415-686/09/AK.


Podsumowując, wynagrodzenie, które w przyszłości otrzyma z tytułu Poddzierżawy Gruntu 2 (w sytuacji, gdy na Gruncie 2 Poddzierżawca prowadził będzie działalność rolniczą) – nie będzie podlegało opodatkowaniu pdof.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Krańcowo wskazać należy, że przywołane przez Wnioskodawcę interpretacje, orzeczenia oraz pisma dotyczące przepisów prawa wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 roku - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.


Z uwagi na powyższe przywołane rozstrzygnięcia nie są wiążące dla tut. Organu podatkowego. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj