Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-193/14-2/PR
z 22 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z 14 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła, posiadającą osobowość prawną. Cech działa na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle oraz Statutu uchwalonego dnia 20 maja 1989 r. przez Walne Zgromadzenie Członków Cechu. Cech jest zarejestrowany w Rejestrze Przedsiębiorców oraz Rejestrze Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego.

Obecnie Cech zrzesza 181 zakładów rzemieślniczych z rejonu powiatu. Rzemieślnicy zatrudniający pracowników w celu przygotowania zawodowego, mają obowiązek zrzeszania się w Cechu (ewentualnie w Izbie Rzemieślniczej), natomiast pozostali członkowie zrzeszają się na zasadzie dobrowolności.

Do zadań statutowych Cechu, zgodnie ze Statutem, należy:

  1. utrwalanie więzi środowiskowych, postaw zgodnych z zasadami etyki i godności zawodowej;
  2. prowadzenie wśród członków pracy społeczno-organizacyjnej mającej na celu szerzenie zasad etyki zawodowej oraz prawidłowego i rzetelnego wykonywania zawodu;
  3. współpraca z organizacjami politycznymi i społecznymi zwłaszcza w dziedzinie podnoszenia świadomości społeczno-politycznej członków;
  4. reprezentowanie interesów członków wobec terenowych organów administracji i sądów oraz organizacji społecznych i gospodarczych;
  5. udzielenie pomocy prawnej oraz prowadzenie zastępstwa procesowego w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi;
  6. przedstawienie właściwym terenowym organom, administracji państwowej wniosków dotyczących zadań rzemiosła oraz środków niezbędnych do wykonywania tych zadań;
  7. badanie i ocena sytuacji oraz warunków pracy rzemiosła na terenie działania Cechu, stanu wykorzystania jego możliwości usługowych i produkcyjnych;
  8. udzielanie członkom pomocy w formie porad, informacji, wystąpień i interwencji;
  9. udzielanie informacji o usługach świadczonych przez członków oraz ich możliwości produkcyjnych;
  10. rozpatrywanie skarg na działalność członków;
  11. popieranie i rozwijanie postępu technicznego i gospodarczego w rzemiośle, otaczanie opieką członków pracujących nad wynalazczością i usprawnieniami technicznymi, organizowanie i popieranie klubów postępu technicznego, popieranie rozwoju działalności artystycznej, organizowanie konkursów, wystaw, pokazów oraz muzeów;
  12. współdziałanie z jednostkami naukowo-badawczymi, zwłaszcza w zakresie udostępniania członkom nowych technologii, wymiany doświadczeń, projektów wynalazczych wraz z informacją o możliwościach ich zastosowania przez członków;
  13. organizowanie pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych członków i zatrudnionych przez nich pracowników;
  14. programowanie i organizowanie przygotowania zawodowego;
  15. współpraca z władzami oświatowymi szkołami zawodowymi w zakresie dokształcania teoretycznego uczniów szkolonych przez członków;
  16. organizowanie pomocy instruktażowej i szkolenia w zakresie bhp oraz warunków sanitarno-epidemiologicznych;
  17. organizowanie działalności socjalnej, kulturalnej i oświatowej oraz spotkań integracyjnych dla członków i ich rodzin oraz dla uczniów i pracowników Cechu i zakładów, a także członków ich rodzin;
  18. delegowanie przedstawicieli rzemiosła do organów kolegialnych, w których udział przedstawicieli rzemiosła przewidują przepisy szczególne oraz do organizacji społecznych, w pracach których uczestniczy rzemiosło,
  19. dokonywanie na wniosek osób zainteresowanych fachowej oceny pracy wykonywanej przez członków Cechu i wydawanie w tym przedmiocie opinii,
  20. prowadzenie działalności gospodarczej której zysk będzie przeznaczony na cele statutowe Organizacji, w zakresie:
    • Ośrodka Dokształcania Kadr – PKD 85.59.B „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej nie sklasyfikowane”;
    • usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych – PKD 69.20.Z „Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe”;
    • wynajem pomieszczeń w Domu Rzemiosła – PKD 68.20.Z „Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi”
  • 20a) prowadzenie rzemieślniczej szkoły zawodowej – PKD 85.32.B;
  1. prowadzenie obsługi informacyjnej wobec członków Cechu w zakresie spraw dotyczących działalności gospodarczej;
  2. wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.

Cele statutowe Cechu realizowane są z dochodów osiąganych m.in. ze składek członkowskich, przychodów finansowych (lokaty bankowe) oraz działalności gospodarczej. Prowadzona działalność gospodarcza obejmuje przede wszystkim wynajem pomieszczeń, świadczenie usług szkoleniowych w ramach Ośrodka Dokształcania Kadr, świadczenie usług księgowo-kadrowych. Cech nie osiąga dochodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. la ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dotychczas Cech korzystał ze zwolnienia warunkowego dochodów z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ze względu na przeznaczenie dochodów na cele statutowe. Cech realizuje cele statutowe m.in. poprzez programowanie i organizowanie przygotowania zawodowego w rzemiośle, pomoc członkom Cechu w sporządzeniu wniosku o refundację z tytułu szkolenia uczniów, współpracę z władzami oświatowymi i szkołami w zakresie szkolenia zawodowego, organizowanie działalności socjalnej, kulturalnej, oświatowej oraz spotkań integracyjnych na rzecz członków.

W chwili obecnej Zarząd Cechu podjął decyzję o rozpoczęciu działalności oświatowej w formie rzemieślniczej szkoły zawodowej. Prowadzenie rzemieślniczej szkoły zawodowej zostało przewidziane w Statucie Cechu. Szkoła będzie niepubliczną placówką oświatową o uprawnieniach szkoły publicznej, prowadzoną na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Na podstawie art. 82 ust. 2a ustawy o systemie oświaty, Cech dokonał wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, prowadzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego. Założona przez Cech rzemieślnicza szkoła zawodowa uzyskała uprawnienia szkoły publicznej na mocy decyzji wydanej przez Kuratora Oświaty – postanowienie nr 110.3.97.2013 z dnia 5 września 2013 r. Szkoła będzie spełniać wymienione poniżej warunki określone w art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, co potwierdza otrzymana przez Cech pozytywna opinia kuratora oświaty oraz Ministra Zdrowia:

  • realizacja programów nauczania uwzględniających podstawy programowe,
  • realizacja zajęć edukacyjnych w cyklu nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu,
  • stosowanie zasad klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów,
  • prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania ustalonej dla szkół publicznych,
  • kształcenie w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego,
  • zatrudnianie nauczycieli przedmiotów obowiązkowych posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych.

Działalność oświatową rzemieślniczej szkoły zawodowej Cech planuje rozpocząć w nadchodzącym roku szkolnym, tj. od września 2014 r. Udział w zajęciach prowadzonych przez szkołę będzie nieodpłatny. W celu sfinansowania kosztów funkcjonowania szkoły, Cech planuje pozyskiwać dotacje oświatowe z właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Zarząd Cechu nie wyklucza również możliwości dodatkowego finansowania kosztów związanych z działalnością placówki ze środków Cechu, w przypadku jeśli wystąpi taka konieczność.

W okresie przed rozpoczęciem zajęć oraz na początku funkcjonowania szkoły, Cech planuje poniesienie wydatków niezbędnych do zorganizowania działalności szkoły, które obejmą w szczególności:

  • wynagrodzenie osoby odpowiedzialnej za kwestie organizacyjne i administracyjne prowadzenia placówki;
  • koszty wynajmu sali wykładowej, gimnastycznej;
  • wynagrodzenia wykładowców prowadzących zajęcia;
  • zakup wyposażenia niezbędnego w działalności placówki (komputer, drukarka);
  • koszty promocji szkoły obejmujące m.in. zakup baneru, wydanie biuletynu, stworzenie strony internetowej;
  • zakup potrzebnych materiałów m.in. artykuły biurowe, podręczniki.

W bieżącym roku Cech nie otrzyma dotacji oświatowej na prowadzenie szkoły niepublicznej, ze względu na złożenie wniosku po terminie wymaganym przepisami. W związku z powyższym, wskazane powyżej wydatki niezbędne do rozpoczęcia działalności szkoły, Cech planuje sfinansować z własnych środków, pochodzących z dochodów osiągniętych w latach ubiegłych. Sfinansowanie ze środków Cechu opisanych wydatków związanych z rozpoczęciem działalności placówki spowoduje powstanie straty na działalności Cechu, w tej części. W praktyce nastąpi wydatkowanie dochodów Cechu uprzednio zwolnionych z opodatkowania na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W ramach opisanej powyżej działalności oświatowej Cech rozważa również możliwość dokonania w kolejnych latach dodatkowych inwestycji w prowadzoną szkołę, np. wydatki na modernizację lokalu, zakup środków trwałych przeznaczonych na działalność rzemieślniczej szkoły zawodowej. W związku z powyższym, w przypadku jeśli sfinansowanie tych wydatków nastąpi ze środków Cechu, w przyszłości może ponownie nastąpić wydatkowanie dochodów zwolnionych warunkowo z opodatkowania na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub inne zakupy towarów lub usług, związanych z prowadzeniem placówki.

W każdym z opisanych przypadków, tj. planowanego wydatkowania dochodu na rozpoczęcie opisanej działalności oświatowej, jak również możliwe przyszłe inwestycje w dalsze rozwijanie działalności szkoły zawodowej, Cech będzie zobowiązany do rozstrzygnięcia, czy poniesione wydatki sfinansowane z dochodu zwolnionego stanowią przeznaczenie i wydatkowanie dochodu zgodnie z zasadami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym powstała wątpliwość, czy wydatkowanie dochodów zwolnionych na opisane powyżej cele, będzie stanowiło wydatkowanie dochodów na cele statutowe, o których mowa w przepisach art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym i nie będzie powodowało utraty zwolnienia warunkowego i konieczności zapłaty podatku dochodowego przez Cech.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy opisana we wniosku działalność związana z prowadzeniem rzemieślniczej szkoły zawodowej stanowi cel statutowy Cechu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uprawniający do zwolnienia z opodatkowania?
  2. Czy dochody przeznaczone i następnie wydatkowane na opisaną działalność rzemieślniczej szkoły zawodowej (w szczególności sfinansowanie wynagrodzeń pracowników i wykładowców zatrudnionych w ramach działalności szkoły, wynajmu sali, zakupu wyposażenia), są wolne od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 oraz ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie nastąpi utrata przez Cech zwolnienia dochodu z opodatkowania, w tej części?
  3. Czy w przyszłości, przeznaczenie i wydatkowanie dochodu zwolnionego na kolejne inwestycje w działalność szkoły zawodowej, w tym zakup środków trwałych (lub wartości niematerialnych i prawnych) służących bezpośrednio tej działalności, jak również przeznaczenie dochodu na sfinansowanie ewentualnej straty na tej działalności, nie spowoduje utraty zwolnienia dochodu z opodatkowania zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 oraz ust. lb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przepisy ustawy o podatku dochodowym, jak również przepisy ustawy o rzemiośle, działalność związana z prowadzeniem rzemieślniczej szkoły zawodowej stanowi cel statutowy Cechu uprawniający do zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie 1). Konsekwentnie, dochody Cechu warunkowo zwolnione z podatku, przeznaczone i następnie wydatkowane na rozpoczęcie opisanej działalności rzemieślniczej szkoły zawodowej (pytanie 2), jak również przyszłe inwestycje w tą działalność (pytanie 3), będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych. Na marginesie, należy zauważyć, że w kolejnych latach, koszty bieżącej działalności szkoły zawodowej sfinansowane z otrzymanej dotacji oświatowej, (wolnej od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), będą przez Cech rozliczane z uwzględnieniem przepisów art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. zostaną wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 tej ustawy). Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ust. 39 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw – w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. la ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
  • 1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a–17k,
  1. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zgodnie z powołanymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochód osiągnięty przez podatnika ostatecznie będzie wolny od podatku, jeśli łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

  • podatnik jest organizacją wymienioną w tym przepisie, działającą na podstawie odrębnej ustawy;
  • osiągnięty dochód nie będzie wydatkowany na działalność gospodarczą;
  • osiągnięty dochód będzie przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe organizacji.

Wolny od podatku będzie dochód Cechu, niezależnie od źródeł pochodzenia (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. la ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), w tym z działalności gospodarczej, który zostanie przeznaczony i wydatkowany wyłącznie na niegospodarczą działalność statutową (tj. działalność określoną w statucie Cechu). Jak wskazano, Cech osiąga dochody m.in. ze składek członkowskich oraz działalności gospodarczej, i nie osiąga dochodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. la cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o rzemiośle, organizacjami samorządu gospodarczego rzemiosła są:

  • cechy,
  • izby rzemieślnicze,
  • Związek Rzemiosła Polskiego.

Wnioskodawca jest zatem organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła działającą na podstawie ustawy o rzemiośle oraz Statutu. W związku z powyższym, Cech jest organizacją uprawnioną do skorzystania ze zwolnienia dochodów z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wskazano we wniosku, założona przez Cech rzemieślnicza szkoła zawodowa została wpisana do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz uzyskała uprawnienia szkoły publicznej na mocy decyzji wydanej przez Kuratora Oświaty. Zgodnie z art. 83a ustawy o systemie oświaty, prowadzenie szkoły niepublicznej posiadającej uprawnienia szkoły publicznej, nie stanowi działalności gospodarczej. Powyższe potwierdza również orzecznictwo sądowe. W wyroku z 22 marca 2012 r. Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. I FSK 1811/2010), potwierdził, że: „w myśl art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu szkół i placówek. Prowadzenie szkoły lub placówki oraz zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1 nie jest działalnością gospodarczą (art. 83a ust. 1). Oznacza to, że działalność prowadzona w formie szkoły, placówki lub zespołu szkół niepublicznych nie jest działalnością gospodarczą nawet wtedy, gdy spełnia przesłanki uznania jej za taką działalność w świetle art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o działalności gospodarczej”.

Mając powyższe na uwadze, działalność polegająca na prowadzeniu rzemieślniczej szkoły zawodowej o uprawnieniach szkoły publicznej nie stanowi działalności gospodarczej. W konsekwencji, sfinansowanie ze środków Cechu kosztów opisanej działalności oświatowej nie będzie oznaczało wydatkowania dochodu na działalność gospodarczą.

Decydujące dla rozstrzygnięcia, czy dochód wydatkowany na działalność szkoły będzie wolny od podatku, jest ustalenie czy prowadzenie rzemieślniczej szkoły zawodowej stanowi cel statutowy Cechu. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia celu statutowego, czy działalności statutowej, uprawniającej do zwolnienia. W dotychczasowym orzecznictwie ugruntowało się stanowisko, zgodnie z którym cel statutowy to cel unormowany w prawie określającym byt i działanie danego podmiotu (z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 marca 2009 r. sygn. II FSK 1728/07). Przy czym uprawnienie do zwolnienia podatkowego przysługuje wyłącznie wydatkom na cele statutowe, które zostały ujęte w statucie organizacji (z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 marca 2009 r. sygn. II FSK 1781/2007). Oznacza to, że cele statutowe zdefiniowane w statucie organizacji muszą być zgodne z celami działania określonymi w aktach prawnych regulujących działalność organizacji i jednocześnie z uwzględnieniem zasad zwolnienia dochodów z opodatkowania (z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 4 marca 2010 sygn. III SA/Wa 47/10). Cele statutowe, które uprawniają do zwolnienia dochodów z opodatkowania, powinny zostać precyzyjnie wskazane w statucie organizacji i być zgodne z przepisami odrębnymi regulującymi działalność organizacji, w przypadku Cechu – ustawy o rzemiośle.

Zadania statutowe Cechu zostały określone w ustawie o rzemiośle oraz szczegółowo wskazane w Statucie Cechu. W § 5 ust. 2 pkt 20a Statutu zapisano, że do zadań Cechu należy prowadzenie rzemieślniczej szkoły zawodowej. Cel ten jest zgodny z zadaniami organizacji rzemieślniczych, przewidzianymi w ustawie o rzemiośle.

Zgodnie z art. 7 ust. 5 ustawy o rzemiośle, do zadań samorządu gospodarczego rzemiosła należy w szczególności:

  1. promocja działalności gospodarczej i społeczno-zawodowej rzemiosła,
  2. nadzór nad organizacją i przebiegiem procesu przygotowania zawodowego w rzemiośle,
  3. udzielanie pomocy rzemieślnikom innym przedsiębiorcom zrzeszonym w organizacjach samorządu gospodarczego rzemiosła,
  4. reprezentowanie interesów środowiska rzemieślniczego wobec organów administracji publicznej,
  5. uczestniczenie w realizacji zadań z zakresu oświaty i wychowania w celu zapewnienia wykwalifikowanych kadr gospodarki.

W art. 9 ust. 2 ustawy o rzemiośle, wskazano cele statutowe przewidziane dla cechu. Zgodnie z tym przepisem, podstawowym zadaniem cechu jest w szczególności utrwalanie więzi środowiskowych, postaw zgodnych z zasadami etyki i godności zawodu, a także prowadzenie na rzecz członków działalności społeczno-organizacyjnej, kulturalnej, oświatowej i gospodarczej, a także reprezentowanie interesów członków wobec organów administracji i sądów.

Powołane przepisy ustawy o rzemiośle zawierają katalog celów statutowych organizacji rzemieślniczych, przy czym cele statutowe określone w art. 7, są zadaniami o charakterze ogólnym przewidzianymi dla wszystkich organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła. Zadania Cechu, określone w art. 9 ust. 2 ustawy o rzemiośle, stanowią katalog otwarty (przykładowy) zadań Cechu. Cele statutowe Cechu określone w statucie muszą być zgodne z zadaniami ogólnie przewidzianymi w art. 7 ustawy o rzemiośle dla organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła.

Zgodnie z art. 7 ust. 5 pkt 5 ustawy o rzemiośle, jednym z podstawowych zadań organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła jest uczestniczenie w realizacji zadań z zakresu oświaty i wychowania w celu zapewnienia wykwalifikowanych kadr dla gospodarki. Zdaniem Cechu, działalność oświatowa w zakresie kształcenia zawodowego, prowadzona w formie rzemieślniczej szkoły zawodowej, stanowić będzie uczestniczenie w zakresie realizacji zadań z zakresu oświaty, o którym mowa w ustawie o rzemiośle.

Przepisy ustawy o rzemiośle nie określają czym jest realizacja zadań z zakresu oświaty. Natomiast przepisy regulujące działanie oświaty w Polsce, tj. ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, określają zadania oraz strukturę systemu oświaty.

Zgodnie z art. 1 ww. ustawy, system oświaty zapewnia w szczególności:

  1. realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju;
  2. wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny;
  3. możliwość zakładania i prowadzenia szkół i placówek przez różne podmioty;
  4. dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
  5. możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;
  • 5a) opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych;
  1. opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły każdego typu w skróconym czasie;
  2. upowszechnianie dostępu do szkół, których ukończenie umożliwia dalsze kształcenie w szkołach wyższych;
  3. możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych;
  4. zmniejszanie różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między poszczególnymi regionami kraju, a zwłaszcza ośrodkami wielkomiejskimi i wiejskimi;
  5. utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach i placówkach;
  6. upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej;
  7. opiekę uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej;
  8. dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy;
  • 13a) kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym;
  1. przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia;
  2. warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego;
  3. upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje m.in. placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Ponadto, zgodnie z art. 2a ust. 1, system oświaty wspierają organizacje pozarządowe, a także osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania. Organy administracji publicznej prowadzące szkoły i placówki współdziałają z podmiotami, o których mowa w ust. 1, w wykonywaniu zadań wymienionych w art. 1.

Art. 5 ust. 1 ww. ustawy przewiduje, że szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Zgodnie z art. 7 ust. 3 tej ustawy, szkoła niepubliczna może uzyskać uprawnienia szkoły publicznej, jeżeli spełnia następujące kryteria:

  1. realizuje programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – również podstawę programową kształcenia w zawodach;
  2. realizuje zajęcia edukacyjne w cyklu nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu;
  3. stosuje zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów, o których mowa w ust. 1 pkt 5, z wyjątkiem egzaminów wstępnych;
  4. prowadzi dokumentację przebiegu nauczania ustaloną dla szkół publicznych;
  5. w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – kształci w zawodach określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, o której mowa w art. 24 ust. 1;
  6. zatrudnia nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w pkt 2, posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych; przepisy ust. la, 1b i 1d stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Analiza powyższych przepisów o systemie oświaty prowadzi do wniosku, że prowadzenie przez osobę prawną szkoły niepublicznej posiadającej stosowne uprawnienia szkoły publicznej, może stanowić formę uczestniczenia w realizacji zadań oświatowych.

Jak wskazano we wniosku założona przez Cech rzemieślnicza została wpisana do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz posiada uprawnienia szkoły publicznej nadane placówce przez Kuratora Oświaty. Szkoła spełnia warunki wymienione w art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, co potwierdza otrzymana przez Cech pozytywna opinia kuratora oświaty. Z powołanych przepisów o systemie oświaty oraz uprawnień szkoły publicznej posiadanych przez placówkę wynika, że rzemieślnicza szkoła zawodowa realizuje zadania oświatowe określone w ustawie o systemie oświaty, w szczególności umożliwia zdobywanie lub zmianę kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych. Tym samym prowadzenie rzemieślniczej szkoły zawodowej stanowi formę uczestniczenia przez organizację rzemieślniczą w realizacji zadań z zakresu oświaty, w sposób zgodny z przepisami ustawy o oświacie i ustawy o rzemiośle.

W związku z powyższym, prowadzenie szkoły zawodowej, przewidziane w § 5 ust. 2 pkt 20a Statutu Cechu, stanowi cel statutowy zgodny z ustawą o rzemiośle. Konsekwentnie, odpowiadając na pytanie 1 sformułowane we wniosku, prowadzenie działalności oświatowej w formie zawodowej szkoły rzemieślniczej będzie stanowiło cel statutowy, o którym mowa w przepisach art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W nawiązaniu do pytań 2 i 3 sformułowanych we wniosku, wydatkowanie dochodów uprzednio zwolnionych z opodatkowania, na sfinansowanie kosztów związanych z rozpoczęciem działalności rzemieślniczej szkoły zawodowej, w szczególności sfinansowanie wynagrodzeń pracowników i wykładowców zatrudnionych w ramach działalności szkoły, wynajmu sali, zakupu wyposażenia, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Również poniesienie innych wydatków opisanych we wniosku, związanych z przyszłymi inwestycjami w rozwój działalności rzemieślniczej szkoły zawodowej, jak na przykład zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych czy modernizacja lokalu, będzie stanowiło wydatkowanie dochodu na cele statutowe uprawniające do zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, w związku art. 17 ust. la oraz lb tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie tut. organ pragnie zaznaczyć, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Zatem, wydatkowanie dochodu na cele inne niż statutowe lub na działalność gospodarczą wyłącza możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania.

Ponadto podkreślić należy, że określenie celów statutowych jednostki musi być precyzyjne i niebudzące wątpliwości. Cele statutowe danego podmiotu, będące warunkiem wyłączenia dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych muszą wynikać wprost ze statutu. Zauważyć przy tym należy, że cele statutowe nie mogą być ustalane przez Organ w drodze wykładni postanowień tegoż statutu, ponieważ Organ nie jest do tych czynności upoważniony. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem w sprawie.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę orzeczeń sądów administracyjnych należy stwierdzić, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszącymi, w związku z tym nie mają waloru wykładni powszechnie obowiązującej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj