Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443-85/14-4/BJ
z 23 września 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn.zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn.zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.), uzupełnione pismem z dnia 10 września 2014 r. (data wpływu 15 września 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wymogów stawianych fakturze zgodnie z art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 czerwca 2014 r. do tut. Organu wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej:
- podatku akcyzowego w zakresie elementów, jakie winna zawierać faktura sprzedaży wyrobów węglowych zgodnie z art. 31a ust. 3 pkt 1 oraz 31a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym;
- podatku od towarów i usług w zakresie wymogów stawianych fakturze, zgodnie z art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług.
Wezwanie w sprawie uzupełnienia braków formalnych wniosku doręczono pełnomocnikowi Wnioskodawcy w dniu 3 września 2014 r. Wniosek uzupełniono w ustawowym terminie.
Niniejsza interpretacja dotyczy wymogów stawianych fakturze, zgodnie z art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług,
W zakresie elementów, jakie winna zawierać faktura sprzedaży wyrobów węglowych zgodnie z art. 31a ust. 3 pkt 1 oraz 31a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą jako osoba fizyczna na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej pod nazwą …, m.in. w zakresie obrotu (sprzedaży) wyrobów węglowych. Jako przedsiębiorca zajmujący się obrotem wyrobami węglowymi Wnioskodawca musi spełnić szereg obowiązków związanych z właściwym dokumentowaniem sprzedaży ww. wyrobów, które nakłada na Wnioskodawcę ustawa o podatku akcyzowym.
W związku z ułatwieniem obrotu wyrobami węglowymi, Wnioskodawca chciałby zastosować zaprojektowany przez niego wzór faktury, który zawiera, jako jeden dokument kompleksowy dane, o których mowa w ustawie o podatku akcyzowym w przepisach art. 31a ust. 3 pkt 1 oraz art. 31a ust. 4 oraz dane, o których mowa w art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto powyższy wzór faktury pozwoli na łatwiejszy obrót paliwami węglowymi, bowiem pozwoli na zmniejszenie ilości dokumentów, które Wnioskodawca powinien zgromadzić.
Dane, o których mowa w ww. przepisach ustawy o podatku akcyzowym dotyczą:
- pozycji CN danego wyrobu węglowego,
- ich ilości w kilogramach,
- przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia z akcyzy,
- potwierdzenia podpisem nabycia wyrobu akcyzowego przez finalnego nabywcę oraz
- kwestii związanej, gdzie powinien być umieszczony podpis nabywcy finalnego (na dokumencie sprzedaży lub fakturze albo w umowie zawartej między sprzedawcą a finalnym nabywcą).
Informacje te mają o tyle ważne znaczenie, iż od umieszczenia ich na stosownych dokumentach przez podmiot sprzedający, zależy prawo do uzyskania zwolnienia w podatku akcyzowym wyrobów węglowych do celów opałowych.
Zaprojektowany przez Wnioskodawcę wzór faktury zawiera następujące informacje:
- miejsce wystawienia faktury,
- datę sprzedaży towaru,
- datę wystawienia faktury,
- dane wystawiającego fakturę (nazwę, adres, telefon, NIP, nazwę i nr konta wystawiającego),
- dane sprzedawcy (nazwę, adres, NIP),
- dane nabywcy faktury (imię i nazwisko, adres, PESEL),
- dane odbiorcy (imię i nazwisko, adres, PESEL),
- nr faktury,
- nazwę sprzedawanego towaru,
- kod CN sprzedawanego towaru,
- ilość sprzedawanego towaru,
- jednostkę miary,
- cenę brutto,
- stawkę podatku VAT,
- wartość netto towaru,
- kwotę podatku VAT,
- wartość brutto towaru,
- formę zapłaty za towar (np. zapłacono gotówką),
- oświadczenie, że osoba nabywająca wyrób węglowy jest uprawniona do zwolnienia z podatku akcyzowego jako podmiot zużywający węgiel do celów opałowych na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 3, np. gospodarstwo domowe,
- oświadczenie, iż nabywcy wyrobu węglowego znane są przepisy kodeksu karnego skarbowego, dotyczące odpowiedzialności za podane dane niezgodne z rzeczywistością,
- zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu wystawienia dokumentów celnych, związanych z dostawą opału,
- dane i podpis osoby upoważnionej do wystawienia faktury,
- podpis odbiorcy towaru, tj. podpis osoby upoważnionej do odbioru towaru, faktury i złożenia oświadczenia.
Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się przede wszystkim do kwestii, czy jako przedsiębiorca zajmujący się obrotem wyrobami węglowymi, Wnioskodawca może na jednym dokumencie, tj. fakturze, umieścić jednocześnie informacje, o których mowa w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wraz z podpisem potwierdzającym nabycie wyrobu węglowego przez finalnego nabywcę, o którym mowa w art. 31 a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.
Ponadto, czy zaprojektowany przez Wnioskodawcę wzór faktury, zawierający dane, o których Wnioskodawca wspomniał powyżej, spełnia wszystkie wymagania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczących faktur (w szczególności art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług).
Zaprojektowany wzór faktury zawierający powyższe informacje, Wnioskodawca chciałby zacząć stosować w 2014 roku.
W uzupełnieniu wniosku wskazano, że zaprojektowany przez Wnioskodawcę wzór faktury zawiera ponadto zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu wystawienia dokumentów celnych związanych z dostawą opału.
Ponadto zaprojektowany przez Wnioskodawcę wzór faktury zawiera dodatkowo następujące informacje:
- pozycję CN danego wyrobu węglowego,
- ilość wyrobu węglowego w kg,
- przeznaczenie uprawniające do zwolnienia z akcyzy,
- potwierdzenie podpisem nabycia wyrobu akcyzowego przez finalnego nabywcę,
- oświadczenie o następującej treści: Oświadczam, iż zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym jestem podmiotem uprawnionym do zwolnienia z podatku akcyzowego jako podmiot zużywający węgiel do celów opałowych na podstawie art. 31 a ust. 1 pkt 3 - gospodarstwo domowe,
- oświadczenie o następującej treści: Oświadczam, iż znane mi są przepisy kodeksu karnego skarbowego o odpowiedzialności za podane dane niezgodne z rzeczywistością, zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu wystawienia dokumentów celnych związanych z dostawą opału.
Wnioskodawca wyjaśnił, że oświadczenie umieszczone na fakturze o następującej treści: „Oświadczam, iż zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym jestem podmiotem uprawnionym do zwolnienia z podatku akcyzowego jako podmiot zużywający węgiel do celów opałowych na podstawie art. 31 a ust. 1 pkt 3 - gospodarstwo domowe”, ma takie znaczenie, że podpisujący się pod nim nabywca wyrobu węglowego oświadcza, iż wykorzysta wyrób akcyzowy w gospodarstwie domowym. Tym samym podmiot pośredniczący zastosuje wobec nabywcy zwolnienie z podatku akcyzowego. Jeżeli nabywca nie złoży podpisu pod powyższym oświadczeniem, podmiot pośredniczący nie zastosuje zwolnienia z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 31 a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się przede wszystkim do tego, czy jako przedsiębiorca zajmujący się obrotem wyrobami węglowymi, może na jednym dokumencie, tj. fakturze, umieścić informacje wyczerpujące elementy faktury, o których mowa w art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług oraz oświadczenie, o którym mowa powyżej, a które odnosi się do art. 31 a ust. 3 pkt 1 w związku z art. 3la ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wraz z podpisem potwierdzającym nabycie wyrobu węglowego przez finalnego nabywcę.
W odpowiedzi na wezwanie z dnia 28 sierpnia 2014 r., Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny
- w zakresie podatku akcyzowego o następujące informacje:
- Wnioskodawca posiada status PPW (Pośredniczący Podmiot Węglowy) w myśl art. 16 ust. 3a, 3b i 3c ustawy o podatku akcyzowym,
- faktura, która jest objęta zakresem pytań dotyczy dostaw wyrobów węglowych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku akcyzowym,
- faktura, która jest objęta zakresem pytań dotyczy dostaw wyrobów węglowych wyłącznie na terenie kraju,
- na fakturze objętej zakresem pytań, ilość sprzedanych wyrobów węglowych jest wyrażona w kilogramach (kg);
- w zakresie podatku od towarów i usług o następujące informacje:
- Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT,
- faktura objęta zakresem pytań nie będzie uwzględniała sprzedaży z rabatami lub upustami zawartymi w cenach netto,
- faktura objęta zakresem pytań będzie uwzględniała sprzedaż objętą wyłącznie jedną stawką podatku od towarów i usług,
- faktura objęta zakresem pytań nie będzie dotyczyła sprzedaży objętej różnymi stawkami podatku od towarów i usług,
- faktura objęta zakresem pytań nie będzie uwzględniała sprzedaży zwolnionej z podatku od towarów i usług, natomiast będzie obejmowała wyłącznie sprzedaż opodatkowaną,
- Wnioskodawca nie stosuje metody kasowej, o której mowa w art. 21 ustawy o podatku od towarów i usług,
- faktura objęta zakresem pytań jest do stosowania zarówno do sprzedaży przekraczającej kwotę 450,00 PLN (100,00 Euro), jak i do kwot niższych,
- Wnioskodawca jest podmiotem zbywającym i nie jest zobowiązany do rozliczania podatku z tytułu nabywania towarów sprzedawanych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):
Czy zaprojektowany przez Wnioskodawcę wzór faktury, o którym mowa w części G, jest kompletny (wyczerpuje wymogi stawiane fakturom), uwzględniając regulacje ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące faktur?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 106e ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, faktura powinna zawierać następujące informacje:
- datę wystawienia,
- kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę,
- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
- numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a art. 106,
- numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b art. 106,
- datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106 b ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury,
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,
- miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),
- kwoty wszelkich upustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto,
- wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),
- stawkę podatku,
- sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku,
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,
- kwotę należności ogółem,
- w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1 - wyrazy „metoda kasowa”,
- w przypadku faktur, o których mowa w art. 106 d ust. 1 - wyraz „samofakturowanie”,
- w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązany do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy „odwrotne obciążenie”
i inne informacje.
Zdaniem Wnioskodawcy, informacje, które Zainteresowany zawarł w zaprojektowanej fakturze, nie godzą w przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, a wręcz przeciwnie zawierają wszystkie potrzebne informacje stawiane fakturom, uwzględniając oczywiście obrót wyrobami węglowymi.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, zaprojektowany wzór faktury nie stoi w sprzeczności z przedmiotowymi regulacjami ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem spełnia jej wszystkie wymagania.
W uzupełnieniu wniosku wskazano, że faktura zaprojektowana przez Wnioskodawcę zawiera dane, o których mowa w art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług, a więc wyczerpuje wszystkie elementy stawiane fakturom. Ponadto na przedmiotowej fakturze jako jednym dokumencie znajdują się informacje dotyczące oświadczenia odnoszącego się do art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym (treść oświadczenia znajduje się w części G niniejszego wniosku) oraz informacje dotyczące kodu CN wyrobu akcyzowego, jego ilości w kg, przeznaczenia uprawniającego do akcyzy oraz potwierdzenie podpisem nabycia wyrobów akcyzowych przez finalnego nabywcę. Umieszczenie powyższych informacji (o których mowa w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym), jest warunkiem zastosowania zwolnienia. Dane te mogą być, zgodnie z powyższym przepisem, umieszczone m.in. na fakturze.
Podsumowując, faktura zaprojektowana przez Wnioskodawcę wyczerpuje dane określone w art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług, które winny znaleźć się na fakturze oraz zawiera wszystkie elementy, które muszą być spełnione, aby Wnioskodawca, jako podmiot pośredniczący, mógł zastosować zwolnienie w stosunku do nabywcy wyrobu węglowego. Żadne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o podatku akcyzowym nie zakazują Wnioskodawcy umieszczenia elementów, o których mowa powyżej, na jednym dokumencie, jakim jest faktura.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie wymogów stawianych fakturze, zgodnie z art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.
Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.