Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-567/14-2/JK
z 19 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z 13 maja 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności nieodpłatnego przekazania wytworzonych dóbr – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności nieodpłatnego przekazania wytworzonych dóbr.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Fundacja) jest jednostką wpisaną do Rejestru Stowarzyszeń i Fundacji KRS. Fundacja nie jest wpisana do Rejestru Przedsiębiorców. Podstawowym przedmiotem działalności Fundacji jest:

  • ochrona zasobów przyrodniczych i kulturowych regionu;
  • rozwój działalności na rzecz ochrony środowiska;
  • wspieranie lokalnych inicjatyw społecznych;
  • rozwijanie współpracy partnerskiej na rzecz zrównoważonego rozwoju szczególnie obszarów wiejskich.

Ww. działania Fundacja realizuje m.in. poprzez realizację projektu pn. „X”, finansowanego w ramach umowy ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach V Osi Priorytetowej, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Celem projektu jest ukierunkowanie ruchu turystycznego na terenie (…) aby turystyka na tym terenie nie zagroziła przyrodzie należącej do Obszaru Natury 2000, która jest tak bardzo cenna. Ruch na tym Obszarze Natury 2000 znacznie się zwiększył, co może spowodować bardzo wysoką degradację środowiska naturalnego (…). Jak wiemy Turystyka jest ściśle związana ze środowiskiem przyrodniczym, jednakże powoduje jego przekształcanie. Dlatego też Fundacja uważa, iż jako jedna z istotnych dziedzin gospodarki użytkujących zasoby przyrodnicze powinna uwzględniać potrzebę ochrony walorów przyrodniczych na obszarach Natura 2000, aby presja ze strony ruchu turystycznego nie prowadziła do degradacji tych walorów.

Aby zapobiec nadmiernej ingerencji i wpływie turystów na obszar Natury 2000 „X” główne działania jakie zostaną podjęte w projekcie to przede wszystkim:

  • stworzenie 3 Miejsc Postojowych Turystów (MPT), które skupią turystów w miejscach nie zagrażających przyrodzie, a pozwolą w pełni cieszyć się przyrodą i walorami turystycznymi;
  • przygotowanie miejsc dostępu do rzeki rozpoczynających spływy, ponieważ brak takich miejsc powoduje, że turyści niszczą rzekę aby się do niej dostać;
  • stworzenie 2 ścieżek przyrodniczych oraz modernizacja 1, które zwrócą uwagę turystów na wartościowe siedliska i gatunki zawiązane z tym terenem, pokażą funkcjonowanie doliny rzecznej, podniosą wiedzę o przyjaznych zasadach przebywania na obszarach naturowych;
  • opracowanie i wydanie materiałów informacyjno-edukacyjnych do ścieżki przyrodniczo-krajobrazowej w parku;
  • wypracowanie Koncepcji przyjaznego przyrodzie użytkowania Szlaku (…).

Gminy będą przez okres 5 lat od zakończenia projektu, tj. do 2020 roku opiekować się tymi działkami, dopiero po okresie 5 lat działki i powstała infrastruktura przechodzi na własność właścicieli działek, w 2 przypadkach osoby prywatne, w pozostałych nadleśnictwo i gminy. Przez okres 5 lat od zakończenia projektu nie mogą prowadzić na tym terenie działań zarobkowych. Przekazanie powstałej infrastruktury zostanie dokonane na podstawie zawartej umowy wraz z dokumentem (protokołem) przekazania wszystkich składników infrastruktury.

Wspomnieć należy, iż ww. działania realizowane będą na terenach niebędących własnością Fundacji, lecz własnością innych podmiotów. Po zakończeniu inwestycji, wytworzone dobra zostaną przekazane właścicielom nieruchomości, przy czym zgodnie z zawarta umową właściciele zobowiązują się do utrzymania efektów projektu (wytworzonych dóbr) przez okres co najmniej 5 lat, udostępniania tych terenów i obiektów dla ruchu turystycznego, a także ponoszenia kosztów bieżącej konserwacji i utrzymania.

Fundacja nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług – korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 uptu. Zwolnienie wynika z faktu, iż Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, wykonuje sporadycznie odpłatną działalność statutową (w rozumieniu przepisów o organizacjach pożytku publicznego).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przekazując wytworzone dobra (m.in. tablice informacyjne, ścieżki i drogi piesze, miejsca parkingowe) na rzecz właścicieli gruntów, na których będą one posadowione, Fundacja korzystać będzie nadal ze zwolnienia w podatku od towarów i usług (brak obowiązku wykazania podatku należnego w związku z dokonaniem przeniesienia prawa własności wytworzonych dóbr)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 uptu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zważywszy na fakt, iż realizowane przez Fundację zadanie polega na bezpłatnym przekazaniu wytworzonych dóbr w związku z realizacją celów statutowych fundacji, w tym w szczególności:

  • ochrony zasobów przyrodniczych i kulturowych regionu;
  • rozwoju działalności na rzecz ochrony środowiska;
  • wspierania lokalnych inicjatyw społecznych;
  • rozwijania współpracy partnerskiej na rzecz zrównoważonego rozwoju szczególnie obszarów wiejskich

oraz że działalność taka nie ma charakteru zarobkowego, nie można uznać jej za prowadzenie działalności gospodarczej/zarobkowej, a w szczególności za działania określone cytowanym przepisem, stwierdzić należy, że działalność taka nie wykazuje znamion działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przekazanie wytworzonych dóbr opisanych szczegółowo we wniosku nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny
  • jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Analizując ww. przepisy prawa stwierdzić należy, że co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel), a także wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, a w szczególności darowizny, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem przesłanką opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów jest, aby podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, w całości lub w części. Nieodpłatne przekazanie towarów podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy w związku z nabyciem bądź wytworzeniem towarów będących przedmiotem przekazania podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

A zatem aby uznać za opodatkowaną dostawę towarów w postaci przekazania nieodpłatnego przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione dwa warunki łącznie:

  • dostawa ta musi stanowić przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, lub stanowić wszelką inną darowiznę,
  • podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołane wyżej unormowanie wskazuje, że przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT są czynności odpłatne, natomiast nieodpłatne świadczenie usług, co do zasady, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 8 ust. 2 ustawy.

Za odpłatne świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z ww. powołanego przepisu wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione określone warunki:

  • w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa – użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia – w całości lub w części – podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych (warunki te muszą być spełnione łącznie);
  • w przypadku świadczenia usług – świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że przy przeniesieniu nakładów przez Fundację, poniesionych w obcym środku trwałym (gruncie) należącym do podmiotów trzecich, nie dochodzi do przeniesienia prawa do dysponowania towarem jak właściciel, ponieważ grunt pozostaje własnością tych podmiotów. Ponadto, czynność przeniesienia poniesionych nakładów nie jest dostawą towarów, bowiem nie mieści się w definicji towaru, zawartej w cyt. art. 2 pkt 6 ustawy. Zatem, przeniesienie nakładów nie wiąże się z transferem praw własności. W tej sytuacji – przeniesienie poniesionych nakładów należy traktować jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Fundacja nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług – korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy. Zwolnienie wynika z faktu, że Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, wykonuje sporadycznie odpłatną działalność statutową (w rozumieniu przepisów o organizacjach pożytku publicznego).

Podstawowym przedmiotem działalności Fundacji jest: ochrona zasobów przyrodniczych i kulturowych regionu; rozwój działalności na rzecz ochrony środowiska; wspieranie lokalnych inicjatyw społecznych; rozwijanie współpracy partnerskiej na rzecz zrównoważonego rozwoju szczególnie obszarów wiejskich.

Ww. działania Fundacja realizuje m.in. poprzez realizację projektu pn. „X”, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach V Osi Priorytetowej, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Celem projektu jest ukierunkowanie ruchu turystycznego na terenie (…) aby turystyka na tym terenie nie zagroziła przyrodzie należącej do Obszaru Natury 2000, która jest bardzo cenna. Aby zapobiec nadmiernej ingerencji i wpływie turystów na obszar Natury 2000 główne działania jakie zostaną podjęte w projekcie to przede wszystkim: stworzenie 3 Miejsc Postojowych Turystów; przygotowanie miejsc dostępu do rzeki rozpoczynających spływy; stworzenie 2 ścieżek przyrodniczych oraz modernizacja 1; opracowanie i wydanie materiałów informacyjno-edukacyjnych do ścieżki przyrodniczo-krajobrazowej w parku; wypracowanie Koncepcji przyjaznego przyrodzie użytkowania Szlaku (…).

Działania te realizowane będą na terenach niebędących własnością Fundacji, lecz własnością innych podmiotów. Po zakończeniu inwestycji, wytworzone dobra zostaną przekazane właścicielom nieruchomości, przy czym zgodnie z zawarta umową właściciele zobowiązują się do utrzymania efektów projektu (wytworzonych dóbr) przez okres co najmniej 5 lat, udostępniania tych terenów i obiektów dla ruchu turystycznego, a także ponoszenia kosztów bieżącej konserwacji i utrzymania.

Realizowane przez Fundację zadanie polega na bezpłatnym przekazaniu wytworzonych dóbr w związku z realizacją celów statutowych Fundacji. Przekazanie powstałej infrastruktury zostanie dokonane na podstawie zawartej umowy wraz z dokumentem (protokołem) przekazania wszystkich składników infrastruktury.

Z przedstawionych informacji wynika zatem, że przedmiotowe czynności dokonywane są wyłącznie w ramach realizacji celów statutowych, a po wytworzeniu i przekazaniu wskazanym podmiotom infrastruktury nie będzie ona w żaden sposób wykorzystywana przez Fundację na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

W tak przedstawionych okolicznościach sprawy kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia kwestii będących przedmiotem niniejszego wniosku ma ustalenie, czy Wnioskodawca występuje w charakterze podatnika podatku VAT.

Podkreślić należy, że Wnioskodawca prowadzi działalność niepodlegającą opodatkowaniu, tj. statutową, do realizacji której Fundacja została powołana.

Zatem w takim przypadku – co do zasady – podatek naliczony od wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę nie może uprawniać do odliczenia w zakresie, w jakim dotyczy działalności, która ze względu na brak jej gospodarczego charakteru nie należy do zakresu stosowania ustawy o podatku od towarów i usług, a odliczenie podatku naliczonego jest dopuszczalne tylko w takim zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

W niniejszej sprawie uznać należy, że Wnioskodawca nie dokonywał zakupu towarów i usług do prowadzonej działalności gospodarczej, a nabywając towary i usługi nie występuje w charakterze podatnika. Poniesione wydatki, nie są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem brak podstaw, aby uznać, że wydatki te w momencie nabycia były związane z wykorzystaniem ich do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie wskazać należy, że czynność nieodpłatnego przekazania nakładów na rzecz właścicieli gruntów nie należy traktować jako odpłatnego świadczenia usług, w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, bowiem – jak wskazano wyżej – Wnioskodawca nie działa w charakterze podatnika. Zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie należy podkreślić również, że na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy – zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Analiza przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego na gruncie powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę towarów należących do Fundacji, przy nabyciu których Fundacji nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z faktem, iż nie działa ona w charakterze podatnika, a ponadto nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług – nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W rezultacie, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że przekazując wytworzone dobra (m.in. tablice informacyjne, ścieżki i drogi piesze, miejsca parkingowe) na rzecz właścicieli gruntów, na których będą one posadowione, Fundacja korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i nie będzie obowiązana do wykazania podatku należnego z tego tytułu.

Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj