Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-177/12/ASz
z 30 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-177/12/ASz
Data
2012.05.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
faktura VAT
obowiązek
paragon fiskalny


Istota interpretacji
Obowiązek wystawienia zbiorczych faktur VAT na Gminę lub szkołę za zakup imiennych biletów szkolnych dla uczniów oraz możliwość dołączenia do kopii wystawionej faktury VAT kopii paragonu fiskalnego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2012r. (data wpływu 21 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2012r. (data wpływu 11 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe – w zakresie obowiązku wystawienia zbiorczych faktur VAT na Gminę lub szkołę za zakup imiennych biletów szkolnych dla uczniów,
  • nieprawidłowe – w zakresie możliwości dołączenia do kopii wystawionej faktury VAT kopii paragonu fiskalnego.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawienia zbiorczych faktur VAT na Gminę lub szkołę za zakup imiennych biletów szkolnych dla uczniów oraz możliwości dołączenia do kopii wystawionej faktury VAT kopii paragonu fiskalnego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 maja (data wpływu 11 maja 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 kwietnia 2012r. znak: IBPP3/443-177/12/ASz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

PKS C jest podatnikiem podatku od towarów i usług, świadczącym usługi w zakresie regularnego przewozu osób w transporcie drogowym na liniach krajowych. Sprzedaż biletów uprawniających do przejazdu na poszczególnych liniach rejestrowana jest za pomocą kas rejestrujących tzw. bileterek fiskalnych firmy E. Spółka prowadzi również sprzedaż biletów miesięcznych imiennych przy użyciu licencjonowanego oprogramowania. Przy sprzedaży biletów Spółka honoruje ulgi ustawowe zgodnie z przepisami. Spółka posiada zawarte umowy z urzędami gmin lub ze szkołami na dowóz dzieci do szkół lub na zakup i dystrybucję biletów miesięcznych szkolnych. Zamawiający (szkoła lub Gmina) co miesiąc przedstawia zbiorcze listy dojeżdżających uczniów. Zamówienie zawiera imiona i nazwiska uczniów, ich adresy oraz trasy przejazdu. Pracownik PKS (kasjer biletowy) drukuje bilety imienne, które to bilety są wydrukami z kasy rejestrującej (wartość sprzedaży i kwota podatku należnego zostały zarejestrowane w raporcie dobowym kasy). Bilety odbierane są przez pracownika szkoły lub przez pracownika Gminy, a następnie za pośrednictwem dyrektorów szkół przekazywane uczniom. Koszt zakupu biletów ponosi Gmina. Zapłata następuje przelewem na konto Przewoźnika na podstawie zbiorczego zestawienia sprzedanych biletów miesięcznych. Uczeń obowiązany jest do posiadania biletu miesięcznego przez cały okres jego ważności celem okazania go kierowcy autobusu oraz służbom kontroli biletowej. Jedna z Gmin poinformowała Spółkę, że będzie żądać faktur VAT za zakup biletów miesięcznych szkolnych. W związku z powyższym, Spółka postanowiła zwrócić się o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego w zakresie dokumentowania sprzedaży na rzecz Gminy imiennych biletów miesięcznych szkolnych na podstawie umowy na dowóz dzieci do szkół.

Spółka rozpocznie dokumentowanie sprzedaży na rzecz Gminy fakturą VAT, ale w związku z tym istnieją wątpliwości czy do kopii faktury wystawionej na Gminę z tytułu sprzedaży biletów miesięcznych dla uczniów muszą być dołączone paragony fiskalne dokumentujące tę sprzedaż, którym są bilety miesięczne szkolne.

W piśmie z dnia 7 maja 2012r. Wnioskodawca wskazał, że:

Podstawa prawna zakupu biletów szkolnych dla uczniów przez gminę:

  • art. 5a ustawy z 20 czerwca 1992r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U z 2002, Nr 175, poz. 1440-tekst jedn. ze zm).
    Oznacza to, że gmina dokonuje zakupu biletów miesięcznych szkolnych z ulgą 49% na podstawie art. 5 ust. 1,
  • art. 17 ust. 3 ustawy z 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U z 2004r., Nr 256, poz. 2572-tekst jedn. ze zm.).

Oznacza to, że obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu lub zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej, w przypadku gdy droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka, przekracza odległości wymienione w ust. 2 ww. art.

Spółka posiada zawarte umowy (lub porozumienia) z gminami, a także szkołami na zakup i dystrybucję biletów miesięcznych szkolnych. Do chwili obecnej podstawą do rozliczenia między stronami za sprzedaż biletów szkolnych jest zbiorcze zestawienie (wydruk wyemitowany z licencjonowanego oprogramowania „Bilet Miesięczny firmy I) zawierające następujące informacje:

  • nazwę gminy lub szkoły w nagłówku,
  • imię i nazwisko ucznia,
  • trasę przejazdu (relację),
  • numer biletu i jego cenę,
  • podsumowanie jednostkowych cen biletów.

Taki sposób rozliczenia został zapisany w obowiązujących strony umowach (porozumieniach) dotyczących zakupu biletów miesięcznych.

Na podstawie art. 5a ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów, nabywcą biletów miesięcznych dla dzieci jest gmina, chociaż ostatecznymi beneficjentami usługi przewozu są uczniowie.

Zgodnie z żądaniem zgłoszonym przez gminę, na zbiorczej fakturze VAT z tytułu sprzedaży biletów miesięcznych dla uczniów, jako kupujący powinna figurować gmina. Ponadto zbiorcza faktura powinna zawierać numery sprzedanych biletów ( od nr. ...do nr...) oraz łączną wartość sprzedaży wynikającą z sumy cen poszczególnych biletów. Załącznikiem do faktury będzie zbiorcze zestawienie ilości sprzedanych biletów.

Paragony fiskalne, będące jednocześnie biletami miesięcznymi szkolnymi, uprawniającymi do przejazdów w komunikacji regularnej, uczniowie są obowiązani posiadać przy sobie przez cały okres ważności biletu, celem okazania kierowcy lub służbom rewizorskim.

Bilety te zawierają następujące dane:

  • nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy,
  • numer biletu i data wystawienia,
  • okres ważności biletu miesięcznego,
  • imię i nazwisko oraz adres pasażera (ucznia),
  • numer ewidencyjny pasażera w systemie „Bilet Miesięczny",
  • trasę przejazdu (relację) w raz z odległością taryfową w km,
  • cenę pełnego biletu,
  • % ulgi ustawowej,
  • cenę biletu ulgowego wraz z wyszczególnioną kwotą podatku.

Natomiast kopia biletu miesięcznego (paragonu fiskalnego) zawiera następujące dane:

  • informację o rodzaju biletu (np. bilet ulgowy miesięczny),
  • % ulgi ustawowej,
  • numer biletu i datę sprzedaży biletu,
  • okres ważności biletu,
  • imię i nazwisko oraz adres pasażera,
  • numer ewidencyjny pasażera w systemie „Bilet Miesięczny",
  • trasę przejazdu (relację) w raz z odległością taryfową w km,
  • cenę biletu ulgowego wraz z wyszczególnioną kwotą podatku.
  • datę i godzinę wydruku kopii paragonu fiskalnego,
  • imię i nazwisko kasjera, który dokonał sprzedaży biletu miesięcznego.

Kopia biletu miesięcznego jest wydrukiem z licencjonowanego oprogramowania do sprzedaży biletów „Bilet miesięczny".

Zdaniem spółki, ze względu fakt, iż kopia biletu miesięcznego (paragonu fiskalnego) zawiera identyczne informacje jakie widnieją na paragonie fiskalnym (w tym przede wszystkim kwotę należności wraz z podatkiem oraz nr biletu), istnieje możliwość jej podłączenia do kopii faktury VAT (nie ujmowanej w rejestrze sprzedaży i w deklaracji VAT-7), jako dowód, że sprzedaż została już raz zaewidencjonowana przy użyciu kasy rejestrującej, a tym samym wykazana w deklaracji VAT -7.

Takie rozwiązanie podyktowane jest również tym, iż nie ma technicznych możliwości dołączenia paragonu fiskalnego (biletu miesięcznego) do kopii faktury, ponieważ jest to dokument uprawniający uczniów do przejazdu komunikacją autobusową przez cały okres ważności biletu tj. cały miesiąc kalendarzowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka ma obowiązek wystawienia zbiorczych faktur VAT na Gminę lub szkołę za zakup imiennych biletów szkolnych dla uczniów, którzy są ostatecznymi beneficjentami usługi przewozu...
  2. Czy do kopii wystawionej faktury VAT może być dołączona kopia paragonu fiskalnego, wyemitowana przy użyciu licencjonowanego oprogramowania do sprzedaży biletów miesięcznych, zawierająca identyczne informacje jakie zawiera paragon fiskalny - bilet miesięczny szkolny...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Spółka na żądanie Gminy lub szkoły powinna wystawić fakturę VAT za zakup biletów miesięcznych. Zgodnie z art. 106 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług – podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. la, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Na podstawie art. 87 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005, Nr 8, poz. 60 -tekst jednolity ze zm.) podatnik prowadzący działalność gospodarczą ma obowiązek wystawienia rachunku (faktury VAT) potwierdzającego dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi, na żądanie kupującego. W związku z tym, że beneficjentami usługi przewozu są uczniowie (osoby fizyczne), Spółka musi ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, a ponadto bilet miesięczny jest jedynym dokumentem uprawniającym uczniów do przejazdu w komunikacji regularnej.

Ad. 2.

§ 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011r.w sprawie zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 68, poz. 360) stanowi, że w przypadku gdy faktura VAT dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy użyciu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż. Zdaniem Spółki, ze względu na specyficzną sytuację, gdzie uczeń obowiązany jest do posiadania biletu miesięcznego szkolnego przy sobie przez cały okres jego ważności, nie ma możliwości dołączenia do faktury VAT paragonu fiskalnego (biletu miesięcznego). Istnieje jedynie możliwość dołączenia do faktury kopii paragonu fiskalnego (biletu miesięcznego) zawierającej identyczne dane jakie zawiera paragon fiskalny, wyemitowanej z licencjonowanego oprogramowania do sprzedaży biletów miesięcznych (wzór kopii w załączeniu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe – w zakresie obowiązku wystawienia zbiorczych faktur VAT na Gminę lub szkołę za zakup imiennych biletów szkolnych dla uczniów,
  • nieprawidłowe – w zakresie możliwości dołączenia do kopii wystawionej faktury VAT kopii paragonu fiskalnego.

Na gruncie podatku od towarów i usług, obowiązek wystawienia faktury wynika z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady dotyczące wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Stosownie do zapisu § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

Z treści § 7 ust. 3 powołanego rozporządzenia wynika, iż w przypadku, gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowani kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (PKS) jest podatnikiem podatku od towarów i usług, świadczącym usługi w zakresie regularnego przewozu osób w transporcie drogowym na liniach krajowych. Sprzedaż biletów uprawniających do przejazdu na poszczególnych liniach rejestrowana jest za pomocą kas rejestrujących tzw. bileterek fiskalnych. Wnioskodawca prowadzi również sprzedaż biletów miesięcznych imiennych przy użyciu licencjonowanego oprogramowania. Przy sprzedaży biletów Wnioskodawca honoruje ulgi ustawowe zgodnie z przepisami. Wnioskodawca posiada zawarte umowy z urzędami gmin lub ze szkołami na dowóz dzieci do szkół lub na zakup i dystrybucję biletów miesięcznych szkolnych. Zamawiający (szkoła lub Gmina) co miesiąc przedstawia zbiorcze listy dojeżdżających uczniów. Zamówienie zawiera imiona i nazwiska uczniów, ich adresy oraz trasy przejazdu. Pracownik PKS (kasjer biletowy) drukuje bilety imienne, które to bilety są wydrukami z kasy rejestrującej (wartość sprzedaży i kwota podatku należnego zostały zarejestrowane w raporcie dobowym kasy). Bilety odbierane są przez pracownika szkoły lub przez pracownika Gminy, a następnie za pośrednictwem dyrektorów szkół przekazywane uczniom. Koszt zakupu biletów ponosi Gmina. Zapłata następuje przelewem na konto Wnioskodawcy na podstawie zbiorczego zestawienia sprzedanych biletów miesięcznych. Uczeń obowiązany jest do posiadania biletu miesięcznego przez cały okres jego ważności celem okazania go kierowcy autobusu oraz służbom kontroli biletowej. Jedna z Gmin poinformowała Wnioskodawcę, że będzie żądać faktur VAT za zakup biletów miesięcznych szkolnych. W związku z powyższym, Wnioskodawca postanowił zwrócić się o udzielenie pisemnej interpretacji prawa podatkowego w zakresie dokumentowania sprzedaży na rzecz Gminy imiennych biletów miesięcznych szkolnych na podstawie umowy na dowóz dzieci do szkół. Wnioskodawca posiada zawarte umowy (lub porozumienia) z gminami, a także szkołami na zakup i dystrybucję biletów miesięcznych szkolnych. Do chwili obecnej podstawą do rozliczenia między stronami za sprzedaż biletów szkolnych jest zbiorcze zestawienie zawierające następujące informacje:

  • nazwę gminy lub szkoły w nagłówku,
  • imię i nazwisko ucznia,
  • trasę przejazdu (relację),
  • numer biletu i jego cenę,
  • podsumowanie jednostkowych cen biletów.

Na podstawie art. 5a ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów, nabywcą biletów miesięcznych dla dzieci jest gmina, chociaż ostatecznymi beneficjentami usługi przewozu są uczniowie. Zgodnie z żądaniem zgłoszonym przez gminę, na zbiorczej fakturze VAT z tytułu sprzedaży biletów miesięcznych dla uczniów, jako kupujący powinna figurować gmina. Ponadto zbiorcza faktura powinna zawierać numery sprzedanych biletów oraz łączną wartość sprzedaży wynikającą z sumy cen poszczególnych biletów. Załącznikiem do faktury będzie zbiorcze zestawienie ilości sprzedanych biletów. Paragony fiskalne, będące jednocześnie biletami miesięcznymi szkolnymi, uprawniającymi do przejazdów w komunikacji regularnej, uczniowie są obowiązani posiadać przy sobie przez cały okres ważności biletu, celem okazania kierowcy lub służbom rewizorskim. Kopia biletu miesięcznego jest wydrukiem z licencjonowanego oprogramowania do sprzedaży biletów „Bilet miesięczny”.

Wątpliwości Wnioskodawcy powstały na gruncie dokumentowania sprzedaży na rzecz Gminy imiennych biletów miesięcznych szkolnych na podstawie umowy na dowóz dzieci do szkół.

Odnosząc powołane przepisy do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że Wnioskodawca na podstawie zawartych umów ze szkołami i gminami świadczy usługę przewozu dzieci na rzecz Gmin i szkół, tym samym Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, jest obowiązany do wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż na rzecz tych podmiotów.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, iż na żądanie gminy lub szkoły powinien wystawić fakturę VAT dowozu dzieci do szkoły, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do kwestii obowiązku dołączenia do kopii faktury VAT paragonów fiskalnych, należy stwierdzić, że w niniejszym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, gdy Wnioskodawca dokonuje sprzedaży na rzecz gminy, a więc podmiotu niebędącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej ani też rolnikiem ryczałtowym. Zatem Wnioskodawca nie jest obowiązany do ewidencjonowania tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Z drugiej jednak strony, kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika.

W konsekwencji, nie jest błędem, jeśli podatnik ewidencjonuje w kasie rejestrującej np. całą sprzedaż jaka występuje w jego przedsiębiorstwie. Nie można bowiem czynić podatnikowi zarzutu z tego, że wykonał swój obowiązek aż nadto, ewidencjonując w kasie inne dodatkowe czynności. Jednakże podatnik musi zadbać o to, aby deklaracja podatkowa sporządzana na podstawie prowadzonych w firmie ewidencji, które dwukrotnie obejmują tę samą sprzedaż, (np. gdy w kasie zarejestrowana została również sprzedaż na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą udokumentowana fakturą VAT), była rzetelna.

Należy zwrócić uwagę, że Wnioskodawca znajduje się w specyficznej sytuacji, gdyż dokonuje sprzedaży dla gminy, a przy zastosowaniu kasy fiskalnej drukuje bilety dla poszczególnych uczniów. Fakt stosowania rozwiązania technicznego polegającego na generowaniu wydruków z kasy fiskalnej, będących równocześnie imiennymi biletami miesięcznymi, które następnie są podstawą do wystawienia zbiorczej faktury VAT dla gminy, nie stoi jednak w sprzeczności z przepisami o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży ww. usług przewozu świadczonych na rzecz gminy, zatem nie ma też obowiązku dołączania do kopii faktury paragonu dokumentującego tę sprzedaż.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, iż obowiązany jest dołączyć do kopii faktury VAT kopie biletów miesięcznych wyemitowanych z licencjonowanego oprogramowania, należało uznać za nieprawidłowe.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • prawidłowe – w zakresie obowiązku wystawienia zbiorczych faktur VAT na Gminę lub szkołę za zakup imiennych biletów szkolnych dla uczniów,
  • nieprawidłowe – w zakresie możliwości dołączenia do kopii wystawionej faktury VAT kopii paragonu fiskalnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj