Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-77/14-5/TK
z 4 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2014 r. (data wpływu 21 maja 2014 r.) uzupełnionym pismami z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.) i z dnia 25 sierpnia 2014 r. (data wpływu 27 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier hazardowych w zakresie podstawy opodatkowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od gier hazardowych w zakresie podstawy opodatkowania. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 20 czerwca 2014 r.) o dowód opłaty od wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, kopie pełnomocnictw udzielonych doradcy podatkowemu, dowody opłat skarbowych od pełnomocnictw i Informację odpowiadającą odpisowi aktualnemu z rejestru przedsiębiorców z Krajowego Rejestru Sądowego oraz pismem z dnia 25 sierpnia 2014 r. (data wpływu 27 sierpnia 2014 r.) w szczególności o: zakres wniosku; oryginał pełnomocnictwa, z którego wynika prawo do reprezentowania Spółki i udzielenia pełnomocnictwa do wystąpienia w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej doradcy podatkowemu; oświadczenie osoby upoważnionej podpisanej na wniosku, że została pouczona o odpowiedzialności karnej – wynikającej z art. 233 § 1 w zw. z § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny – za składanie fałszywych oświadczeń stosownie do art. 14 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięte co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca dalej (Spółka) organizuje turnieje gry pokera, działając na podstawie uzyskanej koncesji na prowadzenie kasyna gry oraz zgodnie z przepisami Ustawy.

Uczestnicy turnieju gry pokera, chcąc wziąć w nim udział, ponoszą dwojakiego rodzaju wydatki związane z uczestnictwem w tymże turnieju, tj. wpisowe za udział w turnieju i opłaty dodatkowe, w tym opłatę za wstęp.

  1. Wpisowe za udział w turnieju.
    Aby przystąpić do turnieju gry pokera wszyscy uczestnicy wpłacają wpisowe za udział w turnieju, których suma tworzy pulę nagród. Przykładowo, w turnieju bierze udział 6 osób, każdy z nich wpłaca po 1000 zł wpisowego. Łączna suma wpisowych w wysokości 6000 zł tworzy pulę nagród. Jest to kwota, o którą grają uczestnicy.
  2. Opłaty dodatkowe.
    Dodatkowo, Spółka pobiera opłatę za wstęp (ang. entry fee). Opłata za wstęp obejmuje udostępnienie stołów, kart i żetonów. Szczegółowe kwestie związane z wysokością opłaty za wstęp reguluje regulamin turnieju gry pokera. Standardowa wysokość opłaty za wstęp wynosi obecnie równowartość 10% wysokości wpisowego za udział w turnieju gry pokera. Tym samym, opłata za wstęp w odniesieniu do powyższego przykładu (wpisowe za udział w turnieju 1000 zł) wynosi 100 zł. Ponadto, uczestnik płaci dodatkowo za drinki, posiłki, napoje. Opisane opłaty są niezależne od wpisowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Co stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od gier w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera w przedstawionym w stanie faktycznym przykładzie?
  2. Czy opłata za wstęp na turniej gry pokera opisana w przykładzie przedstawionym w stanie faktycznym jest opodatkowana podatkiem od gier?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Podstawą opodatkowania podatkiem od gier w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera jest kwota wygranej pomniejszona o kwotę wpisowego za udział w turnieju (w omawianym przykładzie kwota 5.000 zł).
  2. Opłata za wstęp na turniej gry pokera, jak również opłaty za drinki, posiłki i napoje nie jest opodatkowana podatkiem od gier.

Ad. Pyt. 1

Zgodnie z art. 73 pkt 8 ustawy o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r. (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, z późn. zm.) zwanej dalej Ustawą, podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera – kwota wygranej pomniejszona o kwotę wpisowego za udział w turnieju.

Ustawa nie zawiera definicji legalnej wpisowego za udział w turnieju. Tym niemniej za wpisowe należy uznać kwotę, którą musi wpłacić gracz, aby uczestniczyć w określonej grze pokerowej. Opierając się na przykładzie przywołanym w stanie faktycznym, w przypadku gdy regulamin pokera przewiduje tylko jednego wygranego, wówczas podstawa opodatkowania wynosi 5000 zł (6000 zł - 1000 zł), tj. . Natomiast, w przypadku gdy regulamin przewiduje przykładowo trzy miejsca odpowiednio o wygranych w wysokości 3000 zł, 2000 zł i 1000zł, to wówczas podstawa opodatkowania dla osoby z pierwszego miejsca będzie wynosić 2000 zł (3000 zł - 1000 zł), tj. , dla drugiego miejsca 1000 zł (2000 zł - 1000 zł), tj. , a dla trzeciego 0 zł (1000 zł - 1000 zł), tj. .

Podstawą opodatkowania jest zatem kwota wygranej pomniejszona o kwotę wpisowego za udział w turnieju.

Ad. Pyt. 2

Zgodnie z art. 217 Konstytucji RP Nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy. Przytoczony przepis przedstawia zasadę ustawowego nakładania obciążeń finansowych. Zgodnie z tą regułą wszystkie elementy obowiązku podatkowego powinny być precyzyjnie określone i zapisane w ustawie. Tylko regulacje zawarte w ustawie mogą stanowić podstawę praw i obowiązków obywateli.

Ustawa określa podmiot, przedmiot podstawę opodatkowania w przypadku turnieju gry pokera. Zgodnie z art. 71 ust. 1 Ustawy podatnikiem podatku od gier są uczestnicy turnieju gry pokera. Z kolei przedmiot opodatkowania podatkiem od gier reguluje art. 71 ust. 2 Ustawy. Na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 2 Ustawy, jest nim udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera.

Art. 73 pkt 8 Ustawy normuje podstawę opodatkowania podatkiem od gier w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera. Przepis ten stanowi, że podstawą opodatkowania podatkiem od gier w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry w pokera jest kwota wygranej pomniejszona o kwotę wpisowego za udział w turnieju.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że Ustawa nie reguluje innych, dodatkowych opłat związanych z udziałem w turnieju gry pokera. Dlatego też opłata za wstęp obejmująca udostępnienie stołów, kart i żetonów nie jest objęta podatkiem od gier. W art. 73 ust. 2 Ustawy regulującym przedmiot opodatkowania podatkiem od gier brak jest opłaty za wstęp. Opłata ta jest należnością dodatkową, związaną z miejscem, w którym organizowana jest gra. Opłata ta jest niezależna od wpisowego podobnie jak sprzedaż drinków, napojów, posiłków.

Podsumowując, zdaniem Spółki z istoty wskazanych w treści wniosku regulacji Ustawy wynika, że przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest kwota wygranej pomniejszona o kwotę wpisowego za udział w turnieju. Natomiast opłata za wstęp na turniej gry pokera nie jest opodatkowana podatkiem od gier.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, wskazać należy, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załącznika dołączonego przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj