Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/4231-17/14-2/GG
z 16 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie powstania nadpłaty podatku akcyzowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zakłady S.A. z siedzibą …. w myśl ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym są finalnym nabywcą węgla o kodzie CN 2701 do celów opałowych i produkcji pary do celów technologicznych oraz prowadzą ewidencję nabycia wyrobów węglowych zgodnie z fakturami zakupu.

Od dnia 2 stycznia 2012 r. do końca 2013 r. Spółka płaciła podatek akcyzowy od spalonego/zakupionego węgla. W 2012 r., zgodnie z comiesięcznymi deklaracjami dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych w miesiącach od stycznia do października Spółka płaciła podatek akcyzowy od spalonego węgla we własnej ciepłowni w poszczególnych miesiącach na konto Izby Celnej … . Spalany węgiel w miesiącach styczeń –październik 2012 r. pochodził z zapasów magazynowych Spółki na dzień 1 stycznia 2012 r. Dokonane wpłaty za: styczeń kwota 27 418 zł, luty kwota 27 722 zł, marzec 23 457 zł, kwiecień 17 974 zł, maj 15 841 zł, czerwiec 15 124 zł, lipiec 14 318 zł, sierpień 14 735 zł, wrzesień 14 767 zł, październik l 374 zł. Razem za spalony węgiel pochodzący z zapasów na dzień 1 stycznia 2012 r. zapłacono łącznie 172 730 zł podatku akcyzowego.

Ponadto w 2012 r. Spółka kupowała węgiel z naliczoną akcyzą na podstawie zawartej umowy nr 1/05/38/2012 z dnia 5 czerwca 2012 r. z podmiotem sprzedającym wyroby węglowe – Firmą …. Sp. z o.o.. Zakupy węgla udokumentowane są fakturami VAT, w których określona jest ilość zakupionego węgla w kilogramach, informacja o naliczonej akcyzie – sposób wyliczenia kwoty akcyzy, nazwa i wartość opałowa wyrobu węglowego, data sprzedaży, numer umowy oraz podpis pracownika Spółki potwierdzający nabycie węgla.

Numery faktur z datami dostaw węgla//ilość zakupionego węgla w kilogramach//kwota akcyzy:

  • 164/12 z dnia 18 czerwca 2012 r.// kg// zł;
  • 202/12 z dnia 8 sierpnia 2012 r.// kg// zł;
  • 203/12 z dnia 14 sierpnia 2012 r.// kg// zł;
  • 205/12 z dnia 22 sierpnia 2012 r.// kg// zł;
  • 216/12 z dnia 5 września 2012 r.// kg// zł;
  • 219/12 z dnia 11 września 2012 r.// kg// zł;
  • 233/12 z dnia 26 września 2012 r.// kg// zł;
  • 237/12 z dnia 10 października 2012 r.// kg// zł;
  • 240/12 z dnia 10 października 2012 r.// kg// zł.

Razem w 2012 r. zakupiono kg węgla i zapłacono zł podatku akcyzowego.

W roku 2013 Spółka kupowała węgiel z naliczoną akcyzą na podstawie zawartej umowy nr 1/07/38/2013 z dnia 30 lipca 2013 r. z podmiotem sprzedającym wyroby węglowe – Firma ….Spółka z o.o. Zakupy węgla udokumentowane są fakturami VAT, w których określona jest ilość zakupionego węgla w kilogramach, kwota naliczonej akcyzy, nazwa i symbol SWW wyrobu węglowego, data sprzedaży, numer umowy oraz podpis pracownika Spółki potwierdzający nabycie węgla.

Numery faktur z datami dostawy węgla//ilość zakupionego węgla w kilogramach//kwota akcyzy:

  • 86/11/2013 z dnia 22 sierpnia 2013 r.// kg// zł;
  • 90/11/2013 z dnia 31 sierpnia 2013 r.// kg// zł;
  • 103/11/2013 z dnia 20 września 2013 r.// kg// zł;

  • 112/11/2013 z dnia 11 października 2013 r.// kg// zł;

    • 117/11/2013 z dnia 23 października 2013 r.// kg// zł;
    • 122/11//2013 z dnia 6 listopada 2013 r.// kg// zł.

    Razem w 2013 r. zakupiono kg węgla i zapłacono zł podatku akcyzowego.

    Spółka została objęta i jest uczestnikiem Europejskiego Systemu Handlu Emisjami (EU ETS), zgodnie z ustawą z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122, poz. 695) oraz wcześniejszą ustawą z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami…(Dz. U. Nr 281, poz. 2784 z późn. zm.).

    Zgodnie z Decyzją Starostwa Powiatowego z dnia 8 marca 2006 r. Spółce udzielono zezwolenia na uczestnictwo we wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla w latach od 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2014 r.

    Wnioskodawca na gruncie opisanego stanu faktycznego zamierza wystąpić do Izby Celnej z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym rozumianej jako podatek nienależnie zapłacony za okres od stycznia 2012 r. do grudnia 2013 r.

    W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

    1. Czy w związku z faktem, że wyroby węglowe zużywane przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów opałowych mogą korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego (co wynika z interpretacji indywidualnej Ministra Finansów w sprawie IPTPP3/443A-12/14-2/KK), zapłacony przez Spółkę podatek akcyzowy na podstawie comiesięcznych deklaracji dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych na konto Izby Celnej z tytułu spalania węgla w miesiącach styczeń-październik 2012 r., pochodzącego z zapasów magazynowych Spółki na dzień 1 stycznia 2012 r., stanowi nadpłatę, czyli nienależnie zapłacony przez Spółkę podatek akcyzowy w rozumieniu art. 72 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, powstałą z chwilą złożenia ww. deklaracji podatkowych w myśl art. 73 § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej?
    2. Czy w związku z faktem, że wyroby węglowe zużywane przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów opałowych mogą korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego (co wynika z interpretacji indywidualnej Ministra Finansów w sprawie IPTPP3/443A-12/14-2/KK), zapłacony przez Spółkę podatek akcyzowy na konta ww. podmiotów sprzedających wyroby węglowe z tytułu zakupu węgla w latach 2012-2013 stanowi nadpłatę, czyli nienależnie zapłacony przez Spółkę podatek akcyzowy w rozumieniu art. 72 § 2 pkt 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, powstałą z chwilą zapłacenia podatku w myśl art. 73 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej?

    Niniejsza interpretacja stanowi udzielenie odpowiedzi w zakresie pytania nr 1 wniosku, natomiast w zakresie pytania nr 2 zostanie wydana odrębna interpretacja.

    Zdaniem Wnioskodawcy, zapłacony przez Spółkę podatek akcyzowy na konto Izby Celnej z tytułu spalania węgla w miesiącach styczeń-październik 2012 r., pochodzącego z zapasów magazynowych na dzień 1 stycznia 2012 r. stanowi nadpłatę rozumieniu art. 72 § l pkt 1 Ordynacji podatkowej podlega, gdyż wyroby węglowe (o kodzie CN 2701) – węgiel – wg Załącznika nr 1 do ustawy) zużywane przez Wnioskodawcę ramach prowadzonej działalności gospodarczej dla celów opałowych mogą korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym. W związku z powyższym wpłacone kwoty akcyzy na konto Izby Celnej są podatkiem nienależnie zapłaconym, a nadpłata powstała z dniem złożenia ww. deklaracji podatkowych w myśl art. 73 § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

    Stosownie do art. 13 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.), organem podatkowym, stosownie do swojej właściwości, jest dyrektor izby skarbowej, dyrektor izby celnej – jako:

    • organ odwoławczy odpowiednio od decyzji naczelnika urzędu skarbowego lub naczelnika urzędu celnego,
    • organ pierwszej instancji, na podstawie odrębnych przepisów,
    • organ odwoławczy od decyzji wydanej przez ten Organ w pierwszej instancji;

    Zgodnie z art. 5 ustawy Ordynacja podatkowa zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego.

    Stosownie natomiast do art. 6 ustawy Ordynacja podatkowa, podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej.

    Natomiast pojęcie nadpłaty zostało wyjaśnione w art. 72 § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa. Zwrot podatku został zdefiniowany w art. 3 pkt 7 ustawy Ordynacja podatkowa, jako zwrot różnicy podatku lub zwrot podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, a także inne formy zwrotu podatku przewidziane w przepisach prawa podatkowego.

    Stosownie do art. 72 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

    Zgodnie z art. 73 § 1 pkt 1 powołanej ustawy, nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.

    W myśl art. 73 § 2 pkt 2 ww. ustawy, nadpłata powstaje z dniem złożenia deklaracji podatku akcyzowego - dla podatników podatku akcyzowego.

    Na podstawie art. 75 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. Ponadto z § 2 pkt 1 lit. a) powyższego przepisu wynika, że uprawnienie to przysługuje również podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zaistnienia zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie takiego zobowiązania, jeżeli w zeznaniach (deklaracjach) rocznych, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej.

    Stosownie do art. 75 § 3 tej ustawy, w przypadkach, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a i b oraz w pkt 2 lit. a i b, podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty są obowiązani złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

    W myśl art. 75 § 4 ww. ustawy, jeżeli prawidłowość skorygowanego zeznania (deklaracji) nie budzi wątpliwości, organ podatkowy zwraca nadpłatę bez wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę.

    Przepis art. 76 § 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę, odsetek za zwłokę określonych w decyzji, o której mowa w art. 53a, oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku podlegają zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych, z zastrzeżeniem § 2.

    Z cytowanego w zdaniu poprzednim przepisu wynika zatem następująca kolejność postępowania w związku z nadpłatami:

    1. zaliczenie nadpłaty z urzędu na zaległe zobowiązania podatkowe, odsetki za zwłokę oraz bieżące zobowiązania podatkowe,
    2. zwrot nadpłaty (z urzędu), lub alternatywnie
    3. na wniosek podatnika – zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

    Stosownie do art. 77 § 1 pkt 6 lit. a) Ordynacji podatkowej, nadpłata podlega zwrotowi w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz ze skorygowanym zeznaniem (deklaracją) w przypadkach, o których mowa w art. 75 § 3, lecz nie wcześniej niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania lub deklaracji, o których mowa w art. 73 § 2. Natomiast w sytuacji, gdy organ podatkowy zakwestionuje istnienie i wysokość nadpłaty, wówczas jego stanowisko znajduje wyraz w decyzji stwierdzającej wysokość nadpłaty w kwocie innej, niż prezentował podatnik (bądź też w decyzji odmawiającej stwierdzenia nadpłaty). Wówczas nadpłata podlega zwrotowi w terminie 30 dni od dnia wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę lub określającej wysokość nadpłaty (art. 77 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej).

    Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że nadpłatą jest kwota nadpłaconego i nienależnie zapłaconego podatku. Podatek zapłacony nienależnie to kwota uiszczona przez podatnika w sytuacji, gdy nie było ustawowego obowiązku jej zapłacenia albo obowiązek ten istniał, ale wygasł.

    Jak podkreśla się w piśmiennictwie – w każdym przypadku nadpłaty podatkowej wierzyciel podatkowy otrzymuje świadczenie podatkowe bezpodstawnie. Dla trybu zwrotu nienależnie zapłaconego podatku, jako nadpłaty w ujęciu Ordynacji podatkowej istotnym jest, aby uiszczone świadczenie zrealizowane było na tle szeroko pojętego stosunku podatkowoprawnego, tzn. aby świadczenie to pochodziło od podmiotu stosunku zobowiązaniowego w prawie podatkowym (podatnika, płatnika, inkasenta, osoby trzeciej lub spadkobiercy), na którym generalnie ciążą zobowiązania wobec wierzyciela podatkowego, lecz w konkretnym przypadku podstawę nienależnego świadczenia stanowiło błędne przeświadczenie tego podmiotu o ciążącym na nim zobowiązaniu podatkowym. W każdym takim przypadku podmiot zobowiązań podatkowych, uznając się bezpodstawnie za dłużnika danego stosunku prawnopodatkowego, realizuje nienależne świadczenie na rzecz wierzyciela takiego stosunku. (J. Zubrzycki (w:) Ordynacja podatkowa. Komentarz 2009, B. Adamiak, J. Borkowski, R. Mastalski, J. Zubrzycki, str. 379, UNIMEX Oficyna Wydawnicza).

    Zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego Wnioskodawca będący podatnikiem podatku akcyzowego jest finalnym nabywcą węgla o kodzie CN 2701 do celów opałowych i produkcji pary do celów technologicznych oraz prowadzi ewidencję nabycia wyrobów węglowych zgodnie z fakturami zakupu. Od 2 stycznia 2012 r. do końca 2013 r. Wnioskodawca płacił podatek akcyzowy od spalonego/zakupionego węgla. W 2012 r., zgodnie z comiesięcznymi deklaracjami dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych w miesiącach od stycznia do października Wnioskodawca płacił podatek akcyzowy od spalonego węgla we własnej ciepłowni w poszczególnych miesiącach na konto Izby Celnej. Spalany węgiel w miesiącach styczeń-październik 2012 r., pochodził z zapasów magazynowych Spółki na dzień 1 stycznia 2012 r.

    Wnioskodawca został objęty i jest uczestnikiem Europejskiego Systemu Handlu Emisjami (EU ETS) zgodnie z ustawą z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz ustawą z 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami (Dz. U. Nr 281, poz. 2784 z późn. zm.). Zgodnie z Decyzją Starostwa Powiatowego z dnia 8 marca 2006 r. Wnioskodawcy udzielono zezwolenia na uczestnictwo we wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla w latach od 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2014 r.

    Wnioskodawca na gruncie opisanego stanu faktycznego zamierza wystąpić do Izby Celnej z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym rozumianej jako podatek nienależnie zapłacony za okres od stycznia 2012 r. do grudnia 2013 r.

    Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że skoro wyroby węglowe zużywane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów opałowych mogą korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego, w sytuacji spełnienia przesłanek przepisu art. 31a ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym, to zapłacony podatek akcyzowy na podstawie comiesięcznych deklaracji dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych na konto Izby Celnej z tytułu spalania węgla w miesiącach styczeń-październik 2012 r., pochodzącego z zapasów magazynowych Wnioskodawcy na dzień 1 stycznia 2012 r. stanowi nadpłatę, czyli nienależnie zapłacony podatek akcyzowy w rozumieniu art. 72 § 2 pkt 2 pkt 2) Ordynacji podatkowej.

    Wskazać jednak należy, że tutejszy Organ nie przesądza o tym, czy Wnioskodawca przedmiotową nadpłatę otrzyma. Rozstrzygnięcie to leży bowiem w kompetencji właściwego naczelnika urzędu celnego.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

  • Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj