IPPB4/415-333/12-6/SP, Dyrektor - IPPB4/415-333/12-5/SP">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-333/12-5/SP
z 3 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-333/12-5/SP
Data
2012.08.03


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
dochód
miejsce zamieszkania
obowiązek podatkowy
ograniczony obowiązek podatkowy
opodatkowanie
projekt
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
USA
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Zwolnienie z opodatkowania dochodów uzyskanych na terytorium Polski z tytułu udziału w projektach naukowych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 17.04.2012 r. (data wpływu 19.04.2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 16.07.2012 r. (data nadania 16.07.2012 r., data wpływu 19.07.2012 r.) na wezwanie z dnia 28.06.2012 r. (data nadania 28.06.2012 r., data doręczenia 09.07.2012 r.) Nr IPPB4/415-333/12-2/SP o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych na terytorium Polski z tytułu udziału w projektach naukowych – jest:

  • prawidłowe – odnośnie wyłączenia spod opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 umowy polsko-amerykańskiej dochodu z tytułu udziału w projektach naukowych uzyskanego przez okres nie przekraczający 2 lat od dnia przyjazdu do Polski,
  • nieprawidłowe – odnośnie wyłączenia spod opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 umowy polsko-amerykańskiej dochodu z tytułu udziału w projektach naukowych po upływie 2 lat od dnia przyjazdu do Polski oraz zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

UZASADNIENIE

W dniu 19.04.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w Polsce i zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych na terytorium Polski z tytułu udziału w projektach naukowych oraz z tytułu stypendium naukowego.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 28.06.2012 r. (data nadania 28.06.2012 r., data doręczenia 09.07.2012 r.) Nr IPPB4/415-333/12-2/SP tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), przeformułowanie pytań Nr 3, 4 i 5, które winny być związane z przepisami prawa podatkowego, będącymi przedmiotem interpretacji w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy oraz przyporządkowane do przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) w odniesieniu do zadanych we wniosku pytań Nr 1 i 2 oraz do przeformułowanych pytań Nr 3, 4 i 5 dotyczących indywidualnej sprawy Wnioskodawcy, uiszczenie dodatkowej opłaty oraz przedłożenie dowodu wpłaty.

Pismem z dnia 16.07.2012 r. (data nadania 16.07.2012 r., data wpływu 19.07.2012 r.) Wnioskodawca za pośrednictwem pełnomocnika uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca i Jego żona są pracownikami naukowymi i rezydentami Stanów Zjednoczonych. W grudniu 2010 r. przybyli do Polski na zaproszenie Polskiej Akademii Nauki i uzyskali zgodę na tymczasowy pobyt na terytorium Polski. Żona Wnioskodawcy posiada obywatelstwo polskie i amerykańskie, natomiast Wnioskodawca posiada obywatelstwo amerykańskie.

W 2011 r. Wnioskodawca posiadał następujące źródła przychodów:

  1. Emerytury wypłacane miesięcznie (tj. Socjal Security i TIAA/CREF) i emeryturę wypłaconą jednorazowo (tj. LA PPD) na terytorium Stanów Zjednoczonych;
  2. Stosunek pracy wynikający z umowy o pracę zawartą w dniu 05.01.2011 r. z Instytutem Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności Polskiej Akademii Nauk w Olsztynie na czas określony, tj. od 05.01.2011 r. do 31.08.2013 r. Ww. umowy o pracę zawarto, jako realizacja bezpośredniego celu projektu p.t. „Odblokowywanie potencjału Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań żywności dla wzmocnienia integracji z Europejską Przestrzenią Badawczą i rozwoju regionu – REFRESH”. Wnioskodawca został zatrudniony, jako samodzielny pracownik naukowy w obszarze badań nad termogenezą i zjawiskiem otyłości. Projekt „REFRESH” został złożony przez ww. Instytut w konkursie UE REGPOT-2010 ogłoszonym bezpośrednio przez Komisję UE i został skierowany przez Komisję UE do finansowania, Umowę z ww. Instytutem pod koniec sierpnia 2010 r. podpisała Komisja UE, Projekt REFRESH jest jednym z działań głównych w 7 Programie Ramowym (7PR) Wspólnotowego Centrum Europejskiego (2007-2013). Beneficjentem środków wypłacanych bezpośrednio z funduszy unijnych jest ww. Instytut. Strona otrzymuje wynagrodzenie miesięczne określone w EURO, przy czy wynagrodzenie to pochodzi bezpośrednio ze środków funduszy unijnych i jest wypłacane Stronie na terytorium Polski.

Bezpośrednim źródłem finansowania jest Komisja Europejska. Wypłata wynagrodzenia Stronie z tytułu prowadzonych badań i nauczanie następuje ze środków Unii Europejskiej, które to środki bezpośrednio wpływają na rachunek bankowy pracodawcy i przekazywane są Stronie, a nie ze środków własnych pracodawcy.

Z informacji zawartych na stronie Internetowej Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych wynika, że Rada Europejska wyznaczyła nowy cel strategiczny zmierzający do przekształcenia Unii Europejskiej w najbardziej konkurencyjną i dynamiczną, opartą na wiedzy gospodarkę na świecie, zdolną do zapewnienia trwałego wzrostu gospodarczego, stworzenia liczniejszych i lepszych miejsc pracy oraz zagwarantowania większej spójności społecznej. Trójkąt wiedzy, który tworzą edukacja, badania oraz innowacje, jest niezbędny do osiągnięcia tego celu, a 7PR jest jego podstawowym instrumentem. 7 Program Ramowy (opracowany na lata: 2007-2013) jest największym programem finansowania badań naukowych i rozwoju technologicznego w Europie. Jego najważniejsze cele to:

  • wspieranie współpracy ponadnarodowej na wszystkich płaszczyznach w całej UE,
  • zwiększenie dynamizmu, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych w pionierskich dziedzinach wiedzy (naukowcy w sposób niezależny i odpowiedzialny określają główne badania w tym obszarze),
  • wzmacnianie potencjału ludzkiego w zakresie badań i technologii poprzez zapewnienie lepszej edukacji i szkoleń, łatwiejszego dostępu do potencjału badawczego oraz uznania dla zawodu naukowca, także poprzez znaczne zwiększenie udziału kobiet w badaniach naukowych oraz zachęcanie naukowców do mobilności i rozwijania kariery,
  • zintensyfikowanie dialogu między światem nauki i społeczeństwem w Europie celem zwiększenia społecznego zaufania do nauki,
  • wspieranie naukowców rozpoczynających karierę,
  • wspieranie szerokiego stosowania rezultatów i rozpowszechniania wiedzy uzyskanej w wyniku działalności badawczej, finansowanej ze środków publicznych.

Cele 7PR są realizowane poprzez programy szczegółowe, do których to programów szczegółowych zalicza się projekt REFRESH.

  1. Stypendium naukowe przyznane i wypłacane Wnioskodawcy na podstawie „Umowy o dofinansowanie projektu oraz stypendium naukowe Laureata w Programie WELCOME” w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG) Priorytet 1. Badania i Rozwój Nowoczesnych Technologii, Działanie 1.2. Wzmocnienie potencjału kadrowego nauki, Program Welcom. Umowa została zawarta w dniu 14.06.2011 r. pomiędzy Fundacją na rzecz Nauki Polskiej z siedzibą w Warszawie, a Wnioskodawcą zwanym Laureatem oraz z Instytutem Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności Polskiej Akademii Nauk w Olsztynie, zwanej Jednostką. Z postanowień ww. Umowy wynika, m.in., że:
    • realizacja Projektu nastąpi w okresie od 01.05.2011 r. do 30.06.2015 r.,
    • Jednostka, tj. Instytut, zobowiązuje się do poszanowania autonomii badawczej Laureata, tj. Strony, zgodnie z zatwierdzonym projektem badań będącym przedmiotem Wniosku i zapewnia odpowiednie warunki do prowadzenia prac badawczych zgodnie z zakresem zaprezentowanym we Wniosku oraz dostęp do aparatury badawczej,
    • w trakcie realizacji Projektu, Jednostka, tj. Instytut, zobowiązuje się do zatrudnienia Laureata, tj. Stronę, w pełnym wymiarze czasu pracy i finansowania jego wynagrodzenia wynikającego ze stosunku pracy,
    • środki stanowiące imienne stypendium Laureata, tj. Strony, przekazywane są na rachunek bankowy Laureata, tj. Strony,
    • Laureat, tj. Strona jest kierownikiem Projektu i dysponentem przyznanych środków, wydatkowanie przez Jednostkę, tj. Instytut, środków przekazanych przez Fundację na część Projektową wymaga akceptacji Laureata, tj. Strony,
    • Laureat, tj. Strona i Jednostka, tj. Instytut, zobowiązują się do informowania opinii publicznej o tym, że realizacja Projektu została sfinansowana z udziałem środków finansowych pochodzących z Unii Europejskiej, zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1828/2006 z dnia 08.12.2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) Nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
    • Fundacja oświadczyła, że w dniu zawarcia Umowy zgodnie z decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego stypendia Fundacji przyznane w programie WELCOME są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.). Przy czym w ww. Umowie nie podano sygnatury przedmiotowej decyzji Ministra Finansów.


Celem programu WELCOME jest zaangażowanie wybitnych uczonych z zagranicy w tworzenie zespołów naukowych w Polsce i zintensyfikowanie współpracy międzynarodowej polskich jednostek naukowych. Program adresowany jest do polskich jednostek naukowych zatrudniających naukowców innych narodowości lub polskich naukowców powracających do kraju z zagranicy, którzy prowadzić będą w Polsce projekty m.in. we współpracy z młodymi naukowcami.

Od przychodów uzyskanych ze środków projektu REFRESH i WELCOME płatnik w 2011 r. nie pobierał zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, uznając, że przychody te korzystają ze zwolnienia od opodatkowania.

Okres przebywania na terytorium Polski, odpowiada okresowi prowadzenia prac badawczo – naukowych tzn. od 05.01.2011 r. do 30.06.2015 r. (tj. 05.01.2011 r.–31.12.2011 r.; 01.01.2012 r.–31.12.2012 r.; 01.01.2013 r. do 31.08.2013 r., 01.01.2014 r.–31.12.2014 r. i 01.01.2015 r. do 30.06.2015 r.), przy czym Strona 2 razy w roku każdorazowo przebywa przez miesiąc na terytorium Stanów Zjednoczonych.

Miejsce zamieszkania dla celów podatkowych, tj. ośrodek życiowy Wnioskodawcy, na czas pobytu na terytorium Polski, znajduje się w Stanach Zjednoczonych. Strona wraz z żoną złoży zeznanie roczne za 2011 r. do właściwego organu skarbowego w Stanach Zjednoczonych do dnia 15.06.2012 r. oraz wystąpi do właściwego organu skarbowego na terytorium Stanów Zjednoczonych o certyfikat rezydencji podatkowej.

Strona w okresie od 05.01.2011 r. do 31.12.2011 r. nie uzyskiwała na terytorium Polski innych dochodów z wyjątkiem dochodów wynikających z umowy o pracę zawartej w dniu 05.01.2011 r. oraz z tytułu stypendium naukowego otrzymanego w okresie: 01.05.2011 r. do 31.12.2011 r. Ponadto, w łatach następnych tj.:

  1. od 01.01.2012 r. do 31.12.2012 r. i od 01.01.2013 r. do 31.08.2013 r. źródłem dochodu będzie nadal wynagrodzenie otrzymywane z tytułu udziału w projekcie REFRESH zgodnie z ww. umową o pracę,
  2. od 01.01.2012 r. do 31.12.2012 r. i od 01.01.2013 r. do 31.08.2013 r., od 01.01.2012 r. do 31.12.2014 r. i od 01.01.2015 r. do 30.06.2015 r. źródłem dochodu będzie stypendium naukowe otrzymywane w ramach projektu WELCOME.

Strona została zaproszona przez Polską Akademię Nauk do uczestnictwa w pracach badawczych. Umowa o pracę zawarta z Instytutem Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w dniu 05.01.2011 r. obejmuje tylko i wyłącznie prowadzenie przez Stronę badań naukowych i zajęć dydaktycznych w ramach projektu REFRESH trwających w czasie określonym, tj. od 05.01.2011 r. do 31.08.2013 r. oraz do uczestnictwa w projekcie WELCOME na czas określony: od 01.05.2011 r. do 30.06.2015 r.

Badania prowadzone są w interesie publicznym, co wprost wynika z założeń projektu REFRESH oraz z załącznika Nr II do Umowy w sprawie przyznania grantu 7PR – Warunki ogólne, zawartej pomiędzy Instytutem, a Komisją Europejską oraz z treści Umowy zawarte) z Fundacją na rzecz Nauki Polskie).

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż z informacji uzyskanych w rozmowie telefonicznej w dniu 16.07.2012 r. z pracownicą Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej w Warszawie wynika, że stypendium otrzymane przez Stronę w ramach projektu WELCOM zostało przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w drodze decyzji po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w okresie: od 05.01.2011 r. do 31.12.2011 r. Strona podlegała ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy w latach: od 01.01.2012 r. do 31.12,2012 r., od 01.01.2013 r. do 31.08.2013 r., od 01.01,2014 r. do 31.12.2014 r. i 01.01.2015 r. do 30.06.2015 r. Strona będzie podlegać ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  3. Czy dochody uzyskane przez Stronę na terytorium Polski w okresie: od 05.01.2011 r. do 04.01.2013 r. z tytułu uczestnictwa w projekcie naukowym REFRFSH i stypendium naukowego z programu WELCOME będą wyłączone spod opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 i ust. 2 Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu...
  4. Czy dochody, które Strona uzyska na terytorium Polski w okresie 01.01 – 31.12.2012 r. i 01.01 – 31.08.2013 r. z tytułu uczestnictwa w projekcie naukowym REFRESH będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 łit. a) i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  5. Czy dochody, które Strona uzyska na terytorium Polski w okresie 01.01 – 31.12.2012 r., 01.01 – 31.08.2013 r., 01.01 – 3 1.12.2014 r. i 01.01 – 30.06.2015 r. z tytułu uczestnictwa w programie WELCOME będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Przedmiotem niniejszej interpretacji dotyczy zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu udziału w projektach naukowych.

Natomiast wniosek dotyczący ustalenia obowiązku podatkowego w Polsce (pytanie Nr 1 i 2) oraz zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu udziału stypendium naukowego, zostanie rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Zdaniem Wnioskodawcy.

W opisanym stanie faktycznym, z uwagi na ograniczony obowiązek podatkowy, przychody uzyskane przez Stronę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie: od 05.01.2011 r. do 04,01.2013 r, w ramach projektu REFRESH – będą wyłączone spod opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 ww. Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w związku z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 4a ww. ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, la, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, W związku z tym, w tym przypadku zastosowanie będą mieć postanowienia ww. Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki. Taki stan prawny oznacza, że regulacje zawarte w ww. Umowie stanowią lex specjalis i mają pierwszeństwo w stosowaniu przed polską ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 3 ust.1 pkt 8 lit b) powołanej Umowy określenie osoba mającą miejsce zamieszkania na terytorium Stanów Zjednoczonych” oznacza, jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych jako spółka) mającą miejsce zamieszkania na terytorium Stanów Zjednoczonych dla celów jej opodatkowania.

W myśl art. 5 ust. 1 ww. Umowy osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł z tego drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w tej Umowie. Oznacza to, iż z uwagi na ograniczony obowiązek podatkowy, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podlegać będą dochody osiągnięte wyłącznie w Polsce, tj. wynagrodzenie uzyskane przez Stronę w ramach projektu REFRESH oraz stypendium naukowe uzyskane w ramach programu WELCOME.

Z art. 17 ust. 1 i ust. 2 ww. Umowy wynika, że osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa jest zaproszona przez Rząd drugiego Umawiającego się Państwa, jego jednostkę administracyjną lub jej władzę terenową, przez uniwersytet lub inną uznaną instytucję dydaktyczną tego drugiego Umawiającego się Państwa na przewidywany okres nie przekraczający 2 lat celem nauczania lub uczestniczenia w pracach badawczych lub w obu celach na uniwersytecie lub innej uznanej instytucji dydaktycznej i jeżeli taka osoba przybywa do tego drugiego Umawiającego się Państwa przede wszystkim w tym celu, to jej dochód z pracy dydaktycznej lub badawczej na takim uniwersytecie lub instytucji dydaktycznej będzie wyłączony spod opodatkowania przez to drugie Umawiające się Państwo przez okres nie przekraczający 2 lat od dnia przyjazdu do tego drugiego Umawiającego się Państwa, przy czym powyższa norma prawna nie będzie miała zastosowania do dochodu z badań, jeżeli takie badania nie są prowadzone w interesie publicznym, lecz przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści materialnych prywatnie przez określoną osobę lub osoby.

W opisanym stanie faktycznym należy stwierdzić, że Strona spełnia przesłanki wymienione w art. 17 ust. 1 i ust. 2 ww. Umowy, gdyż:

  • miejscem zamieszkania Strony dla celów podatkowych jest terytorium Stanów Zjednoczonych,
  • Strona została zaproszona przez Polską Akademię Nauk (PAN), która jest państwową instytucją naukową skupiającą najwybitniejszych polskich uczonych jednocześnie będącą siecią wspólnie zarządzanych państwowych instytutów naukowych, których celem jest prowadzenie badań naukowych o możliwie najwyższym poziomie naukowym,
  • badania są prowadzone w szeroko pojętym interesie publicznym.

Zauważyć należy, że przepisy zawarte w art. 17 ust. 1 i ust. 2 ww. Umowy są jasne i precyzyjne, w związku z czym, nie wymagają dodatkowych interpretacji. Stwierdzić zatem należy, że dochody Strony uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu wynagrodzenia z tytułu uczestnictwa w projekcie naukowym REFRESH – będą wyłączone spod opodatkowania przez okres 2 lat, tj. w okresie: od 05.01.2011 r. do 04.01,2013 r.

Po upływie 2 – letniego okresu uzyskiwania przychodów na terytorium Polski z tytułu udziału w projekcie REFRESH wyłączonych spod opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 i ust. 2 ww. Umowy, do dochodów uzyskanych przez Stronę znajdzie zastosowanie w okresie: od 05.01.2013 r. do 31.08,2013 r. do dochodu uzyskanego w ramach projektu REFRESH – zwolnienie od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  • pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub Instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku zrealizowanym przez niego programem.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż dochody uzyskane przez Stronę w ramach projektu REFRESH pochodzą bezpośrednio ze środków Komisji UE i zostały przyznane na realizację działania głównego w 7 Programie Ramowym (7PR) Wspólnotowego Centrum Europejskiego (2007-2013).

W niniejszej sprawie na uwzględnienie zasługuje stanowisko Ministra Finansów wyrażone w pismach z dnia 27.06.2003 r. znak: PB5/IMD-033-21-1128/03 i z dnia 30.04.2009 r. znak: PK3/033/132/LKA/BMI901731/2009 skierowanych do Dyrektorów Izby Skarbowych w Bydgoszczy, Katowicach, Poznaniu i Warszawie. W powołanych pismach Minister Finansów stwierdził iż z przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że omawiane zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy. Z uwagi na analogiczne zwolnienie przedmiotowe zawarte w podatku dochodowym od osób prawnych bywa, że zakres zwolnienia w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest niesłusznie zawężany. Uważa się bowiem, że w sytuacji, gdy dochody osoby fizycznej pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy otrzymanej przez osobę prawną, korzystającą ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych (na podstawie art. 17 ust. 1 pkt . 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), to dochody te nie podlegają zwolnieniu, z uwagi na postanowienia lit. b) w art. 21 w ust. 1 w pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże zarówno dochody pracowników. uzyskiwane na podstawie umowy o pracę (...) zawarte z osobą prawną, która „pierwsza” otrzymała bezzwrotna pomoc zwolnioną na podstawie ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu.”

W dalszej części cytowanych pism, Minister Finansów wyjaśnił że ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mogą skorzystać te osoby, które są zleceniobiorcami bądź pracownikami, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu zlecił wykonanie określonych czynności. Natomiast wyjaśnienie pojęcia wykonanie określonych czynności” zawiera interpretacja indywidualna Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu znak: ILPB1/415-722/09-2/AMN z dnia 18 września 2009 r., w której stwierdzono, że nie podlega zwolnieniu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenie osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i praco charakterze technicznym, organizacyjnymi pomocniczym, które nie stanowią zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Z umowy o pracę zawartej pomiędzy Stroną, a Instytutem w ramach projektu REFRESH wynika, iż to Strona bezpośrednio realizuje cel projektu p.t. Odblokowywanie potencjału Instytutu Rozrodu Zwierząt I Badań Żywności dla wzmocnienia integracji z Europejską Przestrzenią Badawczą i rozwoju regionu – REFRESH”.

W tym przypadku zostały zatem spełnione przesłanki pozwalające na zastosowanie zwolnienia od podatku tj.:

  • Strona bezpośrednio realizuje cel projektu naukowego i tylko i wyłącznie z tego tytułu otrzymuje wynagrodzenie z funduszy unijnych,
  • wynagrodzenie otrzymywane w związku z realizacją tego projektu pochodzi bezpośrednio ze środków funduszy unijnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a. ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy przepisy te stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, iż miejsce zamieszkania dla celów podatkowych, tj. ośrodek życiowy Wnioskodawcy, na czas pobytu na terytorium Polski, znajduje się w Stanach Zjednoczonych. Posiada obywatelstwo amerykańskie. Wnioskodawca wystąpi do właściwego organu skarbowego na terytorium Stanów Zjednoczonych o certyfikat rezydencji podatkowej. Wnioskodawca jest pracownikiem naukowym i rezydentem Stanów Zjednoczonych. W grudniu 2010 r. przybył do Polski na zaproszenie Polskiej Akademii Nauki i uzyskał zgodę na tymczasowy pobyt na terytorium Polski.

W dniu 05.01.2011 r. Wnioskodawca zawarł z Instytutem Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności Polskiej Akademii Nauk w Olsztynie umowę o pracę na czas określony, tj. od 05.01.2011 r. do 31.08.2013 r. Ww. umowa o pracę zawarto, jako realizacja bezpośredniego celu projektu p.t. „Odblokowywanie potencjału Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań żywności dla wzmocnienia integracji z Europejską Przestrzenią Badawczą i rozwoju regionu – REFRESH”. Wnioskodawca został zatrudniony, jako samodzielny pracownik naukowy w obszarze badań nad termogenezą i zjawiskiem otyłości. Projekt „REFRESH” został złożony przez ww. Instytut w konkursie UE REGPOT-2010 ogłoszonym bezpośrednio przez Komisję UE i został skierowany przez Komisję UE do finansowania, Umowę z ww. Instytutem pod koniec sierpnia 2010 r. podpisała Komisja UE, Projekt REFRESH jest jednym z działań głównych w 7 Programie Ramowym (7PR) Wspólnotowego Centrum Europejskiego (2007-2013). Beneficjentem środków wypłacanych bezpośrednio z funduszy unijnych jest ww. Instytut. Strona otrzymuje wynagrodzenie miesięczne określone w EURO, przy czy wynagrodzenie to pochodzi bezpośrednio ze środków funduszy unijnych i jest wypłacane Stronie na terytorium Polski.

Bezpośrednim źródłem finansowania jest Komisja Europejska. Wypłata wynagrodzenia Stronie z tytułu prowadzonych badań i nauczanie następuje ze środków Unii Europejskiej, które to środki bezpośrednio wpływają na rachunek bankowy pracodawcy i przekazywane są Stronie, a nie ze środków własnych pracodawcy.

Cele 7PR są realizowane poprzez programy szczegółowe, do których to programów szczegółowych zalicza się projekt REFRESH.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie umowa zawarta między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Waszyngtonie dnia 08.10.1974 r. (Dz. U z 1976 r. Nr 31, poz. 178).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. umowy, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych” oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi Stanów Zjednoczonych jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Stanach Zjednoczonych.

Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Stosownie do art. 17 ust. 1 umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa jest zaproszona przez Rząd drugiego Umawiającego się Państwa, jego jednostkę administracyjną lub jej władzę terenową, przez uniwersytet lub inną uznaną instytucję dydaktyczną tego drugiego Umawiającego się Państwa na przewidywany okres nie przekraczający 2 lat celem nauczania lub uczestniczenia w pracach badawczych lub w obu celach na uniwersytecie lub innej uznanej instytucji dydaktycznej i jeżeli taka osoba przybywa do tego drugiego Umawiającego się Państwa przede wszystkim w tym celu, to jej dochód z pracy dydaktycznej lub badawczej na takim uniwersytecie lub instytucji dydaktycznej będzie wyłączony spod opodatkowania przez to drugie Umawiające się Państwo przez okres nie przekraczający 2 lat od dnia przyjazdu do tego drugiego Umawiającego się Państwa.

Niniejszy artykuł nie będzie miał zastosowania do dochodu z badań, jeżeli takie badania nie są prowadzone w interesie publicznym, lecz przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści materialnych prywatnie przez określoną osobę lub osoby (art. 17 ust. 2 umowy).

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż dochód z tytułu pracy badawczej będzie wyłączone spod opodatkowania przez Polskę na podstawie wyżej powołanego art. 17 ust. 1 umowy polsko-amerykańskiej przez okres nie przekraczający 2 lat od dnia przyjazdu przez Wnioskodawcę do Polski. Natomiast po upływie tego okresu nie ma zastosowanie to wyłączenie.

Zatem nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż wynagrodzenie z tytułu uczestnictwa w projekcie naukowym REFRESH będzie wyłączone spod opodatkowania przez okres 2 lat, tj. w okresie: od 05.01.2011 r. do 04.01,2013 r., gdyż termin dwóch lat należy liczyć od dnia przyjazdu Wnioskodawcy do Polski, tj. od grudnia 2010 roku.

Po upływie dwóch lat od dnia przyjazdu Wnioskodawcy do Polski w stosunku do stypendium otrzymywanego w ramach programu WELCOME mają zastosowanie przepisy wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Należy wskazać, iż od 01.01.2010 r. ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) zostało zmienione brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  1. środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (…), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  2. prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy.

Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną, i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków dokonywane jest za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

W przedmiotowej sprawie beneficjentem pomocy zagranicznej jest Instytut, z którym Wnioskodawca zawarł umowę o pracę. Wynagrodzenia pochodzi bezpośrednio ze środków funduszy unijnych. Bezpośrednim źródłem finansowania jest Komisja Europejska. Wypłata wynagrodzenia Stronie z tytułu prowadzonych badań i nauczanie następuje ze środków Unii Europejskiej, które to środki bezpośrednio wpływają na rachunek bankowy pracodawcy i przekazywane są Stronie, a nie ze środków własnych pracodawcy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż spełnione zostało kryterium podmiotu, zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.” Tak więc, z owego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie tylko określonych czynności (np. w oparciu o umowę o dzieło, zlecenia).

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami podatnika bezpośrednio realizującego cel programu.

Z wniosku wynika, iż Beneficjentem projektu, jest Instytut, który zatrudnia Wnioskodawcę do realizacji bezpośredniego celu projektu. Zatem Wnioskodawca, wprawdzie wykonuje czynności związane z projektem, jednakże robi to na zlecenie i dla podmiotu bezpośrednio realizującego cel tego programu (na mocy zawartej z nimi umowy o pracę) i przy wykorzystaniu środków od niego otrzymanych (a nie przekazanych przez podmiot upoważniony).

Skoro w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierającym negatywną przesłankę zwolnienia, mowa jest o zleceniu przez beneficjenta pomocy wykonania określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem bez względu na rodzaj umowy, to należy zapis ten rozumieć szeroko, a więc chodzi tu o każdy rodzaj umowy, m.in. umowę o pracę, czy umowę zlecenie lub o dzieło. Analiza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, iż podatnikiem realizującym bezpośrednio cel programu może być jedynie podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego programu i który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie, a tym podmiotem w niniejszej sprawie jest wyłącznie Instytut zatrudniający Wnioskodawcę.

Wobec powyższej analizy w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie została spełniona przesłanka wynikająca z lit. b) ww. artykułu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwrócić należy uwagę, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 cytowanej ustawy podatkowej jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody pracowników tychże podmiotów. Pracownik otrzymujący wynagrodzenie za pracę, która z natury swej jest uzależniona od rodzaju wykonywanej przez pracodawcę działalności oraz źródeł jej finansowania (np. środki własne, kredyt lub inne środki obce, w tym pomocowe).

W przedmiotowej sprawie, w ramach wykonywania swych obowiązków, Wnioskodawca zatrudniony na podstawie umowy o pracę wykonuje określone czynności w związku z realizacją ww. programu, na podstawie ww. umowy. Zapłatę za wykonanie zadań otrzymuje od Instytutu jako pracodawcy, który za tę wypłatę odpowiada na podstawie zawartej umowy o pracę i którą jest zobowiązany zrealizować ze środków finansowych, jakimi dysponuje, niezależnie skąd one pochodzą (np. ze środków własnych, zaciągniętego kredytu, otrzymanych dotacji).

Skoro w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca ściśle wskazał krąg podmiotów mogących udzielić bezzwrotnej pomocy, niedopuszczalne jest obejmowanie zwolnieniem dochodów podatników, do których środki pomocowe trafiają w inny sposób, np. jako wynagrodzenia za pracę czy umowę zlecenie lub o dzieło. Ważne jest, aby dochody te zostały uzyskane w sposób określony w tym przepisie, nie tylko pochodziły od podmiotu, który otrzymuje bezzwrotną pomoc. Stanowisko odmienne skutkowałoby nieuprawnionym poszerzeniem kręgu osób, których dochody podlegają zwolnieniu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż dochód Wnioskodawcy z tytułu uczestnictwa w projekcie naukowym REFRESH nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione uwarunkowania określone w lit. b) powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy. To jednoznacznie przesądza o braku podstaw do zwolnienia, bowiem w świetle unormowania omawianego przepisu niespełnienie jednej z przesłanek skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, należy stwierdzić, iż dochód Wnioskodawcy z tytułu uczestnictwa w projekcie naukowym REFRESH będzie wyłączone spod opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 i ust. 2 Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, przez okres nie przekraczający 2 lat od dnia przyjazdu przez Wnioskodawcę do Polski (począwszy od grudnia 2010 r.). Natomiast po upływie dwóch lat od dnia przyjazdu Wnioskodawcy do Polski przedmiotowy dochód nie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem dochód ten będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków i interpretacji należy stwierdzić, że orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe różni się od stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj