Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-441/14/MMa
z 29 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 25 kwietnia 2014 r. (data otrzymania 29 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym 15 lipca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży akcji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2014 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży akcji.

W związku ze stwierdzonymi brakami formalnymi, pismem z 3 lipca 2014 r. Znak: IBPBII/2/415-441/14/MMa, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano 15 lipca 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (tj. Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 ze zm.) oraz inne przepisy Wnioskodawca był uprawniony do nieodpłatnego nabycia praw do akcji oraz akcji zwykłych imiennych w ilości wynikającej z przepisów ww. ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do niej, serii A o wartości nominalnej 5 zł. Wnioskodawca otrzymał 382 akcje. W dniu 18 lipca 2011 r. Wnioskodawca zawarł „umowę opcji nabycia akcji” z osobą prowadzącą działalność gospodarczą jako biuro prawno-finansowe. Na podstawie ustanowienia opcji nabycia akcji Wnioskodawca otrzymał od osoby, z która zawarł ww. umowę 11.000 zł za zawarcie umowy opcji nabycia akcji. Zgodnie z art. 38 ust. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych – nie można było zbyć nabytych akcji wcześniej niż po upływie dwóch lat od dnia zbycia przez Skarb Państwa. Zgodnie z ustawą akcje można było zbyć dopiero po 8 lipca 2013 r. Na początku 2014 r. Wnioskodawca otrzymał dwa formularze PIT-8C – jeden wystawiony przez następcę prawnego biura prawno-finansowego dotyczący zbycia ww. akcji, drugi pod koniec lutego wystawiony przez bank, który prowadził rachunek maklerski Wnioskodawcy. Bank wystawił więc PIT-8C dla tych samych akcji, które wcześniej Wnioskodawca zbył zgodnie z umową opcji nabycia akcji. Wnioskodawca wystosował pisma do obu ww. podmiotów z zapytaniem, który PIT-8C jest właściwy do rozliczenia z urzędem skarbowym. Obydwa podmioty twierdzą, że wystawienie przez nich PIT-8C było zasadne. Dom maklerski banku poinformował Wnioskodawcę, że transakcję sprzedaży akcji 30 lipca 2013 r. w imieniu Wnioskodawcy zawarła firma będąca następcą prawnym biura prawno finansowego, któremu 18 lipca 2011 r. Wnioskodawca udzielił pełnomocnictwa do dysponowania jego akcjami. Dom maklerski w ramach pełnienia sponsora emisji akcji, prowadzenia depozytu oraz księgi akcyjnej dla akcji zarejestrował umowę sprzedaży akcji i był zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C. Również w treści „oświadczenia o realizacji opcji nabycia akcji” zawarta była klauzula, że to dom maklerski będzie sporządzał informację PIT-8C. Pismo wyjaśniające Wnioskodawca otrzymał również od następcy prawnego biura prawno-finansowego, w którym wyjaśniono, że spółka również była zobligowana do wystawienia informacji PIT-8C w wyniku realizacji umowy opcji nabycia akcji, do czego obligowały ją obowiązujące przepisy podatkowe. Spółka potwierdziła, że dla tego samego przychodu wystawiono dwie informacje PIT-8C.

Wnioskodawca 25 kwietnia 2014 r. rozliczył się z urzędem skarbowym i zapłacił w kasie urzędu jeden podatek od sprzedanych akcji. Ponieważ jeden PIT-8C opiewał na kwotę 10.997,78 zł a drugi PIT-8C na kwotę 11.000 zł w obu przypadkach podatek wyniósł 2.090 zł.

W związku z powyższym stanem faktycznym zadano następujące pytania:

Czy w związku ze sprzedażą akcji Wnioskodawca powinien rozliczyć jeden PIT-8C? Który organ był właściwy alby wystawić PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien rozliczyć jeden PIT-8C i uregulować podatek dotyczący zbycia tych samych akcji jednorazowo– nie opodatkowuje się tej samej „rzeczy” dwa razy. Wnioskodawca uznał za właściwy PIT-8C otrzymany z banku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2013 r. – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – źródłami przychodów są kapitały pieniężne. Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) wyżej wymienionej ustawy – za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

W świetle art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2010 r., Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 131, poz. 763 i Nr 234, poz. 1391). Papierami wartościowymi są w rozumieniu tej ustawy m.in. akcje.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca był właścicielem akcji, które nabył na podstawie ustawy o prywatyzacji i komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych. Wnioskodawca udzielił pełnomocnictwa do dysponowania akcjami osobie prowadzącej działalność gospodarczą. Jej następca prawny dokonał w lipcu 2013 r. sprzedaży opisanych akcji. W związku z ww. sprzedażą Wnioskodawca otrzymał dwie informacje PIT-8C: jedną od pełnomocnika, który dokonał sprzedaży akcji, drugą od banku, który prowadził rachunek maklerski Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zasady ustalenia dochodu z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, określone zostały w art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem – dochodem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych (w tym akcji) jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 – osiągnięta w roku podatkowym.

Przepis art. 30b ust. 5 ww. ustawy stanowi, że dochodów ze zbycia papierów wartościowych (akcji) nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (na zasadach ogólnych wg skali podatkowej) oraz w art. 30c (tzw. podatek liniowy z działalności gospodarczej).

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przepisu art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy wynika, że podatnik, który uzyskał w roku podatkowym dochód z kapitałów opodatkowany na zasadach określonych w art. 30b, obowiązany jest w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, złożyć urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika w ostatnim dniu roku podatkowego, a gdy zamieszkanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustało przed tym dniem – według ostatniego miejsca zamieszkania na jej terytorium, z zastrzeżeniem ust. 7, odrębne zeznanie, według ustalonego wzoru o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b. Dochody uzyskane z ww. źródła przychodów należy wykazać na formularzu zeznania PIT-38.

Mając na uwadze przywołane powyżej przepisy prawa podatkowego w kontekście przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, że w związku ze sprzedażą akcji przez pełnomocnika, Wnioskodawca do 30 kwietnia 2014 r. winien był złożyć zeznanie podatkowe PIT-38 w oparciu o informację PIT-8C. Właściwą instytucją do wystawienia ww. informacji w przypadku zbycia akcji przez pełnomocnika był bank, w którym Wnioskodawca posiadał rachunek maklerski, tj. jednostka faktycznie dokonująca wypłaty należności za sprzedane akcje a nie podmiot, który jedynie pośredniczył w wypłacie dokonując czynności w imieniu Wnioskodawcy i na jego rzecz.

Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w związku ze sprzedażą akcji winien on otrzymać jedną informację PIT-8C od banku należało uznać za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj