Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-206/14/BP
z 15 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 7 maja 2014 r. (data wpływu 14 maja 2014 r.) uzupełnionym pismem z 11 sierpnia 2014 r. (data wpływu 22 sierpnia 2014 r.) oraz pismem z 8 września 2014 r. (data wpływu 11 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie kwalifikowania napoju winnego powstałego z połączenia wina z sokami owocowymi jako niemusującego napoju fermentowanego oraz określenia stawki podatku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie kwalifikowania napoju winnego powstałego z połączenia wina z sokami owocowymi jako niemusującego napoju fermentowanego oraz określenia stawki podatku.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 4 sierpnia 2014 r. oraz wezwania z 27 sierpnia 2014 r. znak: IBPP4/443-206/14/BP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z artykułem 96 ustęp l punkt 2 ustawy o podatku akcyzowym: napój winny powstały w wyniku połączenia wina z sokami owocowymi, dosłodzenia i aromatyzowania, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% lecz nieprzekraczającej 15%objętości, gdy cały alkohol pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji - jest w rozumieniu wyżej wymienionej ustawy napojem fermentowanym i podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym 158,00 zł od hektolitra gotowego wyrobu.

Schemat produkcji przedstawia się następująco:

załącznik PDF. Str. 5.

Kod CN właściwy dla produkowanego wyrobu: 2206 00 59 - Miód pitny i pozostałe napoje fermentowane oraz mieszanki napojów fermentowanych i mieszanki napojów fermentowanych z napojami bezalkoholowymi, niemusujące, w pojemnikach o objętości <= 2 litry, gdzie indziej niesklasyfikowane (z wył. wina ze świeżych winogron, moszczu gronowego, wermutu i pozostałych win ze świeżych winogron, aromatyzowanych roślinami lub substancjami aromatycznymi, wzbudzonych, cedru i perry)

Planowany produkt to zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym art. 96 ust. l pkt 2 niemusujące napoje fermentowane - niebędące musującymi napojami fermentowanymi określonymi w pkt 1 - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 95 ust. 1, oraz wyroby objęte pozycją CN 2206 00, z wyjątkiem wszelkich wyrobów określonych w art. 94 ust. 1.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że wino użyte do produkcji pochodzi spoza obszaru Polski dostarczone będzie w procedurze zawieszonej akcyzy, magazynowane w zbiornikach na terenie składu. Do wina dodawany będzie sok owocowy lub koncentrat do uzyskania odpowiedniego poziomu cukrów i alkoholu. Po okresie leżakowania prowadzona będzie filtracja na filtrze na ziemie okrzemkową. Rozlew planowany jest na ciepło na zautomatyzowanej linii rozlewniczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy klasyfikacja napoju winnego powstałego z połączenia wina z sokami owocowymi dosłodzonego i aromatyzowanego do wyrobów winiarskich o stawce podatku akcyzowego 158 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu jest prawidłowa?

Zdaniem Wnioskodawcy, napój winny powstały z połączenia wina z sokami owocowymi, dosłodzony i aromatyzowany można zaklasyfikować do napojów fermentowanych i objąć stawka podatku akcyzowego 158 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl z art. 92 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2014 r. Nr 752), dalej zwanej ustawą, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Zgodnie z art. 95 ust. 1 ustawy winem w rozumieniu ustawy jest:

  1. wino niemusujące - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wina musującego określonego w pkt 2:
    1. o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości, pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji, albo
    2. o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 15% objętości, lecz nieprzekraczającej 18% objętości, pod warunkiem że nie zawierają żadnych dodatków wzbogacających oraz że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;
  2. wino musujące - wszelkie wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 oraz objęte pozycją 2205, które łącznie spełniają następujące warunki:
    1. znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze,
    2. mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości,
    3. cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.

Stosownie zaś do art. 96 ust. 1 napojami fermentowanymi w rozumieniu ustawy są:

  1. musujące napoje fermentowane - wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2206 00 oraz wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 i objęte pozycją 2205, niewymienione w art. 95, które znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze, oraz:
    1. mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 13% objętości, albo
    2. mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 13% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości
    - pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.
  2. niemusujące napoje fermentowane - niebędące musującymi napojami fermentowanymi określonymi w pkt 1 - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 95 ust. 1, oraz wyroby objęte pozycją CN 2206 00, z wyjątkiem wszelkich wyrobów określonych w art. 94 ust. 1:
    1. rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 10% objętości, albo
    2. rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 10% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości
    - pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 i 4 ustawy podstawą opodatkowania napojów fermentowanych jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu, a stawki akcyzy na napoje fermentowane wynoszą:

  1. na cydr i perry o kodach CN 2206 00 31, 2206 00 51 oraz 2206 00 81, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 5,0% objętości - 97,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu;
  2. na pozostałe napoje fermentowane - 158,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Wyrobami pośrednimi w rozumieniu art. 97 ust. 1 ww. ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 22% objętości, objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 94-96.

W myśl art. 97 ust. 3 i 4 ustawy podstawą opodatkowania wyrobów pośrednich jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu, a stawka akcyzy na wyroby pośrednie wynosi 318,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Uwzględniając powyższe oraz mając na względzie przedstawione wyżej przepisy zauważyć należy, że w myśl art. 96 ust. 1 pkt 2 ustawy za niemusujące napoje fermentowane uznaje się (z wyłączeniem musujących napojów fermentowanych, o których mowa w art. 96 ust. 1 pkt 1 ustawy):

  • wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205, z wyłączeniem wyrobów określonych w art. 95 ust. 1 ustawy, oraz wyroby objęte pozycją CN 2206, z wyłączeniem wszelkich wyrobów określonych w pozycji 94 ust. 1 ustawy.
  • o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 10% objętości, albo orzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 10% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości
  • w których cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.

Wnioskodawca wskazał, że będzie produkował napój alkoholowy, który powstawał będzie z mieszania wina (czyli w rozumieniu ustawy napoju alkoholowego, w którym cały alkohol pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji) oraz soku owocowego lub koncentratu. Kod CN produkowanego wyrobu to 2206 00 59. Wnioskodawca wskazał również, że produkowany produkt to niemusujący napój fermentowany, o którym mowa w art. 96 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

W ocenie Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym napój winny powstały w wyniku połączenia wina z sokami owocowymi, dosłodzony i aromatyzowany, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% lecz nie przekraczającej 15% objętości, gdy cały alkohol pochodzi wyłącznie z fermentacji – można zaklasyfikować do napojów fermentowanych podlegających opodatkowaniu akcyzą w wysokości 158,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Stosownie do powyższego, w sytuacji gdy w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zamierza produkować niemusujący napój winny, o którym mowa w art. 96 ust. 1 pkt 2 ustawy, który spełniał będzie następujące warunki tj.:

  • będzie powstawał z połączenia wina z sokami owocowymi, dosłodzonego i aromatyzowanego, oraz
  • będzie klasyfikowany do kodu CN 2206 00 59,oraz
  • jego rzeczywista objętościowa moc alkoholu będzie przekraczać 1,2% objętości lecz nie będzie nieprzekraczać 15% objętości, oraz
  • cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji,

to produkt ten może zostać zaklasyfikowany do napojów fermentowanych opodatkowanych, zgodnie z art. 96 ust. 4 pkt 2 ustawy stawką podatku akcyzowego w wysokości 158,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Tym samym, uwzględniając powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Informuje się jednocześnie, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów lub usług. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź. Wskazać także należy, że w oparciu o art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Organ udzielający interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji, gdyż klasyfikacja towarów do odpowiedniego kodu CN nie mieści się w zakresie przepisów prawa podatkowego. Oznacza to zarazem, że interpretację wydano w oparciu o wskazaną przez Wnioskodawcę klasyfikację CN

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj