IPPB4/415-333/12-5/SP, Dyrektor - IPPB4/415-333/12-6/SP">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-333/12-6/SP
z 3 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-333/12-6/SP
Data
2012.08.03


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
dochód
miejsce zamieszkania
obowiązek podatkowy
ograniczony obowiązek podatkowy
opodatkowanie
stypendia
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
USA
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Zwolnienie z opodatkowania dochodów z tytułu stypendium naukowego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 17.04.2012 r. (data wpływu 19.04.2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 16.07.2012 r. (data nadania 16.07.2012 r., data wpływu 19.07.2012 r.) na wezwanie z dnia 28.06.2012 r. (data nadania 28.06.2012 r., data doręczenia 09.07.2012 r.) Nr IPPB4/415-333/12-2/SP o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów z tytułu stypendium naukowego – jest:

  • prawidłowe – odnośnie wyłączenia spod opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 umowy polsko-amerykańskiej dochodu z tytułu stypendium uzyskiwanego przez okres nie przekraczający 2 lat od dnia przyjazdu do Polski oraz odnośnie zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • nieprawidłowe – odnośnie wyłączenia spod opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 umowy polsko-amerykańskiej dochodu z tytułu stypendium uzyskanego po upływie 2 lat od dnia przyjazdu do Polski.

UZASADNIENIE

W dniu 19.04.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w Polsce i zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych na terytorium Polski z tytułu udziału w projektach naukowych oraz z tytułu stypendium naukowego.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 28.06.2012 r. (data nadania 28.06.2012 r., data doręczenia 09.07.2012 r.) Nr IPPB4/415-333/12-2/SP tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), przeformułowanie pytań Nr 3, 4 i 5, które winny być związane z przepisami prawa podatkowego, będącymi przedmiotem interpretacji w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy oraz przyporządkowane do przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) w odniesieniu do zadanych we wniosku pytań Nr 1 i 2 oraz do przeformułowanych pytań Nr 3, 4 i 5 dotyczących indywidualnej sprawy Wnioskodawcy, uiszczenie dodatkowej opłaty oraz przedłożenie dowodu wpłaty.

Pismem z dnia 16.07.2012 r. (data nadania 16.07.2012 r., data wpływu 19.07.2012 r.) Wnioskodawca za pośrednictwem pełnomocnika uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca i Jego żona są pracownikami naukowymi i rezydentami Stanów Zjednoczonych. W grudniu 2010 r. przybyli do Polski na zaproszenie Polskiej Akademii Nauki i uzyskali zgodę na tymczasowy pobyt na terytorium Polski. Żona Wnioskodawcy posiada obywatelstwo polskie i amerykańskie, natomiast Wnioskodawca posiada obywatelstwo amerykańskie.

W 2011 r. Wnioskodawca posiadał następujące źródła przychodów:

  1. Emerytury wypłacane miesięcznie (tj. Socjal Security i TIAA/CREF) i emeryturę wypłaconą jednorazowo (tj. LA PPD) na terytorium Stanów Zjednoczonych;
  2. Stosunek pracy wynikający z umowy o pracę zawartą w dniu 05.01.2011 r. z Instytutem Rozrodu........ na czas określony, tj. od 05.01.2011 r. do 31.08.2013 r. Ww. umowy o pracę zawarto, jako realizacja bezpośredniego celu projektu p.t. „Odblokowywanie potencjału Instytutu ...................”. Wnioskodawca został zatrudniony, jako samodzielny pracownik naukowy w obszarze badań nad termogenezą i zjawiskiem otyłości. Projekt „R” został złożony przez ww. Instytut w konkursie UE R-2010 ogłoszonym bezpośrednio przez Komisję UE i został skierowany przez Komisję UE do finansowania, Umowę z ww. Instytutem pod koniec sierpnia 2010 r. podpisała Komisja UE, Projekt R jest jednym z działań głównych w 7 Programie Ramowym (7PR) Wspólnotowego Centrum Europejskiego (2007-2013). Beneficjentem środków wypłacanych bezpośrednio z funduszy unijnych jest ww. Instytut. Strona otrzymuje wynagrodzenie miesięczne określone w EURO, przy czy wynagrodzenie to pochodzi bezpośrednio ze środków funduszy unijnych i jest wypłacane Stronie na terytorium Polski.

Bezpośrednim źródłem finansowania jest Komisja Europejska. Wypłata wynagrodzenia Stronie z tytułu prowadzonych badań i nauczanie następuje ze środków Unii Europejskiej, które to środki bezpośrednio wpływają na rachunek bankowy pracodawcy i przekazywane są Stronie, a nie ze środków własnych pracodawcy.

Z informacji zawartych na stronie Internetowej Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych wynika, że Rada Europejska wyznaczyła nowy cel strategiczny zmierzający do przekształcenia Unii Europejskiej w najbardziej konkurencyjną i dynamiczną, opartą na wiedzy gospodarkę na świecie, zdolną do zapewnienia trwałego wzrostu gospodarczego, stworzenia liczniejszych i lepszych miejsc pracy oraz zagwarantowania większej spójności społecznej. Trójkąt wiedzy, który tworzą edukacja, badania oraz innowacje, jest niezbędny do osiągnięcia tego celu, a 7PR jest jego podstawowym instrumentem. 7 Program Ramowy (opracowany na lata: 2007-2013) jest największym programem finansowania badań naukowych i rozwoju technologicznego w Europie. Jego najważniejsze cele to:

  • wspieranie współpracy ponadnarodowej na wszystkich płaszczyznach w całej UE,
  • zwiększenie dynamizmu, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych w pionierskich dziedzinach wiedzy (naukowcy w sposób niezależny i odpowiedzialny określają główne badania w tym obszarze),
  • wzmacnianie potencjału ludzkiego w zakresie badań i technologii poprzez zapewnienie lepszej edukacji i szkoleń, łatwiejszego dostępu do potencjału badawczego oraz uznania dla zawodu naukowca, także poprzez znaczne zwiększenie udziału kobiet w badaniach naukowych oraz zachęcanie naukowców do mobilności i rozwijania kariery,
  • zintensyfikowanie dialogu między światem nauki i społeczeństwem w Europie celem zwiększenia społecznego zaufania do nauki,
  • wspieranie naukowców rozpoczynających karierę,
  • wspieranie szerokiego stosowania rezultatów i rozpowszechniania wiedzy uzyskanej w wyniku działalności badawczej, finansowanej ze środków publicznych.

Cele 7PR są realizowane poprzez programy szczegółowe, do których to programów szczegółowych zalicza się projekt R.

  1. Stypendium naukowe przyznane i wypłacane Wnioskodawcy na podstawie „Umowy o dofinansowanie projektu oraz stypendium naukowe Laureata w Programie W” w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG) Priorytet 1. Badania i Rozwój Nowoczesnych Technologii, Działanie 1.2. Wzmocnienie potencjału kadrowego nauki, Program W. Umowa została zawarta w dniu 14.06.2011 r. pomiędzy Fundacją na rzecz N, a Wnioskodawcą zwanym Laureatem oraz z Instytutem ....., zwanej Jednostką. Z postanowień ww. Umowy wynika, m.in., że:
    • realizacja Projektu nastąpi w okresie od 01.05.2011 r. do 30.06.2015 r.,
    • Jednostka, tj. Instytut, zobowiązuje się do poszanowania autonomii badawczej Laureata, tj. Strony, zgodnie z zatwierdzonym projektem badań będącym przedmiotem Wniosku i zapewnia odpowiednie warunki do prowadzenia prac badawczych zgodnie z zakresem zaprezentowanym we Wniosku oraz dostęp do aparatury badawczej,
    • w trakcie realizacji Projektu, Jednostka, tj. Instytut, zobowiązuje się do zatrudnienia Laureata, tj. Stronę, w pełnym wymiarze czasu pracy i finansowania jego wynagrodzenia wynikającego ze stosunku pracy,
    • środki stanowiące imienne stypendium Laureata, tj. Strony, przekazywane są na rachunek bankowy Laureata, tj. Strony,
    • Laureat, tj. Strona jest kierownikiem Projektu i dysponentem przyznanych środków, wydatkowanie przez Jednostkę, tj. Instytut, środków przekazanych przez Fundację na część Projektową wymaga akceptacji Laureata, tj. Strony,
    • Laureat, tj. Strona i Jednostka, tj. Instytut, zobowiązują się do informowania opinii publicznej o tym, że realizacja Projektu została sfinansowana z udziałem środków finansowych pochodzących z Unii Europejskiej, zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1828/2006 z dnia 08.12.2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) Nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
    • Fundacja oświadczyła, że w dniu zawarcia Umowy zgodnie z decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego stypendia Fundacji przyznane w programie W są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.). Przy czym w ww. Umowie nie podano sygnatury przedmiotowej decyzji Ministra Finansów.

Celem programu W jest zaangażowanie wybitnych uczonych z zagranicy w tworzenie zespołów naukowych w Polsce i zintensyfikowanie współpracy międzynarodowej polskich jednostek naukowych. Program adresowany jest do polskich jednostek naukowych zatrudniających naukowców innych narodowości lub polskich naukowców powracających do kraju z zagranicy, którzy prowadzić będą w Polsce projekty m.in. we współpracy z młodymi naukowcami.

Od przychodów uzyskanych ze środków projektu R i W płatnik w 2011 r. nie pobierał zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, uznając, że przychody te korzystają ze zwolnienia od opodatkowania.

Okres przebywania na terytorium Polski, odpowiada okresowi prowadzenia prac badawczo – naukowych tzn. od 05.01.2011 r. do 30.06.2015 r. (tj. 05.01.2011 r.–31.12.2011 r.; 01.01.2012 r.–31.12.2012 r.; 01.01.2013 r. do 31.08.2013 r., 01.01.2014 r.–31.12.2014 r. i 01.01.2015 r. do 30.06.2015 r.), przy czym Strona 2 razy w roku każdorazowo przebywa przez miesiąc na terytorium Stanów Zjednoczonych.

Miejsce zamieszkania dla celów podatkowych, tj. ośrodek życiowy Wnioskodawcy, na czas pobytu na terytorium Polski, znajduje się w Stanach Zjednoczonych. Strona wraz z żoną złoży zeznanie roczne za 2011 r. do właściwego organu skarbowego w Stanach Zjednoczonych do dnia 15.06.2012 r. oraz wystąpi do właściwego organu skarbowego na terytorium Stanów Zjednoczonych o certyfikat rezydencji podatkowej.

Strona w okresie od 05.01.2011 r. do 31.12.2011 r. nie uzyskiwała na terytorium Polski innych dochodów z wyjątkiem dochodów wynikających z umowy o pracę zawartej w dniu 05.01.2011 r. oraz z tytułu stypendium naukowego otrzymanego w okresie: 01.05.2011 r. do 31.12.2011 r. Ponadto, w łatach następnych tj.:

  1. od 01.01.2012 r. do 31.12.2012 r. i od 01.01.2013 r. do 31.08.2013 r. źródłem dochodu będzie nadal wynagrodzenie otrzymywane z tytułu udziału w projekcie R zgodnie z ww. umową o pracę,
  2. od 01.01.2012 r. do 31.12.2012 r. i od 01.01.2013 r. do 31.08.2013 r., od 01.01.2012 r. do 31.12.2014 r. i od 01.01.2015 r. do 30.06.2015 r. źródłem dochodu będzie stypendium naukowe otrzymywane w ramach projektu W.

Strona została zaproszona przez Polską Akademię Nauk do uczestnictwa w pracach badawczych. Umowa o pracę zawarta z Instytutem....... w dniu 05.01.2011 r. obejmuje tylko i wyłącznie prowadzenie przez Stronę badań naukowych i zajęć dydaktycznych w ramach projektu R trwających w czasie określonym, tj. od 05.01.2011 r. do 31.08.2013 r. oraz do uczestnictwa w projekcie W na czas określony: od 01.05.2011 r. do 30.06.2015 r.

Badania prowadzone są w interesie publicznym, co wprost wynika z założeń projektu R oraz z załącznika Nr II do Umowy w sprawie przyznania grantu 7PR – Warunki ogólne, zawartej pomiędzy Instytutem, a Komisją Europejską oraz z treści Umowy zawarte) z Fundacją na rzecz Nauki Polskie).

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż z informacji uzyskanych w rozmowie telefonicznej w dniu 16.07.2012 r. z pracownicą Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej w Warszawie wynika, że stypendium otrzymane przez Stronę w ramach projektu W zostało przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w drodze decyzji po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w okresie: od 05.01.2011 r. do 31.12.2011 r. Strona podlegała ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy w latach: od 01.01.2012 r. do 31.12,2012 r., od 01.01.2013 r. do 31.08.2013 r., od 01.01.2014 r. do 31.12,2014 r. i 01.01.2015 r. do 30.06.2015 r. Strona będzie podlegać ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  3. Czy dochody uzyskane przez Stronę na terytorium Polski w okresie: od 05.01.2011 r. do 04.01.2013 r. z tytułu uczestnictwa w projekcie naukowym R i stypendium naukowego z programu W będą wyłączone spod opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 i ust. 2 Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu...
  4. Czy dochody, które Strona uzyska na terytorium Polski w okresie 01.01 – 31.12.2012 r. i 01.01 – 31.08.2013 r. z tytułu uczestnictwa w projekcie naukowym R będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 łit. a) i b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  5. Czy dochody, które Strona uzyska na terytorium Polski w okresie 01.01 – 31.12.2012 r., 01.01 – 31.08.2013 r., 01.01 – 3 1.12.2014 r. i 01.01 – 30.06.2015 r. z tytułu uczestnictwa w programie W będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Przedmiotem niniejszej interpretacji dotyczy zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu uzyskania stypendium naukowego.

Natomiast wniosek dotyczący ustalenia obowiązku podatkowego w Polsce (pytanie Nr 1 i 2) oraz zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu udziału w projektach naukowych, zostanie rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Zdaniem Wnioskodawcy.

W opisanym stanie faktycznym, z uwagi na ograniczony obowiązek podatkowy, przychody uzyskane przez Stronę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w okresie: 01.05.2011 r. do 30.04.2013 r. uzyskane w ramach programu W – będą wyłączone spod opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 ww. Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w związku z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 4a ww. ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, la, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, W związku z tym, w tym przypadku zastosowanie będą mieć postanowienia ww. Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki. Taki stan prawny oznacza, że regulacje zawarte w ww. Umowie stanowią lex specjalis i mają pierwszeństwo w stosowaniu przed polską ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 8 lit. b) powołanej Umowy określenie osoba mającą miejsce zamieszkania na terytorium Stanów Zjednoczonych” oznacza, jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych jako spółka) mającą miejsce zamieszkania na terytorium Stanów Zjednoczonych dla celów jej opodatkowania.

W myśl art. 5 ust. 1 ww. Umowy osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł z tego drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w tej Umowie. Oznacza to, iż z uwagi na ograniczony obowiązek podatkowy, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podlegać będą dochody osiągnięte wyłącznie w Polsce, tj. wynagrodzenie uzyskane przez Stronę w ramach projektu R oraz stypendium naukowe uzyskane w ramach programu W.

Z art. 17 ust. 1 i ust. 2 ww. Umowy wynika, że osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa jest zaproszona przez Rząd drugiego Umawiającego się Państwa, jego jednostkę administracyjną lub jej władzę terenową, przez uniwersytet lub inną uznaną instytucję dydaktyczną tego drugiego Umawiającego się Państwa na przewidywany okres nie przekraczający 2 lat celem nauczania lub uczestniczenia w pracach badawczych lub w obu celach na uniwersytecie lub innej uznanej instytucji dydaktycznej i jeżeli taka osoba przybywa do tego drugiego Umawiającego się Państwa przede wszystkim w tym celu, to jej dochód z pracy dydaktycznej lub badawczej na takim uniwersytecie lub instytucji dydaktycznej będzie wyłączony spod opodatkowania przez to drugie Umawiające się Państwo przez okres nie przekraczający 2 lat od dnia przyjazdu do tego drugiego Umawiającego się Państwa, przy czym powyższa norma prawna nie będzie miała zastosowania do dochodu z badań, jeżeli takie badania nie są prowadzone w interesie publicznym, lecz przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści materialnych prywatnie przez określoną osobę lub osoby.

W opisanym stanie faktycznym należy stwierdzić, że Strona spełnia przesłanki wymienione w art. 17 ust. 1 i ust. 2 ww. Umowy, gdyż:

  • miejscem zamieszkania Strony dla celów podatkowych jest terytorium Stanów Zjednoczonych,
  • Strona została zaproszona przez Polską Akademię Nauk (PAN), która jest państwową instytucją naukową skupiającą najwybitniejszych polskich uczonych jednocześnie będącą siecią wspólnie zarządzanych państwowych instytutów naukowych, których celem jest prowadzenie badań naukowych o możliwie najwyższym poziomie naukowym,
  • badania są prowadzone w szeroko pojętym interesie publicznym.

Zauważyć należy, że przepisy zawarte w art. 17 ust. 1 i ust. 2 ww. Umowy są jasne i precyzyjne, w związku z czym, nie wymagają dodatkowych interpretacji. Stwierdzić zatem należy, że dochody Strony uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu stypendium naukowe otrzymane w ramach programu W – będzie wyłączone spod opodatkowania przez okres 2 lat, tj. w okresie: od 01.05.2011 r. do 30.04.2013 r.

Po upływie 2 – letniego okresu uzyskiwania przychodów na terytorium Polski z tytułu udziału w programie W wyłączonych spod opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 i ust. 2 ww. Umowy, do dochodów uzyskanych przez Stronę znajdzie zastosowanie w okresie: od 01.05.2013 r. do 30.06.2015 r. zwolnienie od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z powołaną normą prawną wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Jak wynika z umowy zawartej pomiędzy Stroną, Instytutem i Fundacją na rzecz Nauki Polskiej, stypendia Fundacji wypłacane w ramach programu W są stypendiami naukowymi, co zostało potwierdzone decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Stypendia naukowe zwalniane są od podatku dochodowego od osób fizycznych z mocy prawa, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy. Na podstawie tego przepisu minister, na wniosek zainteresowanych podmiotów bada, czy przyjęte przez ten podmiot zasady przyznawania tych stypendiów wskazują, że istotnie mają one charakter stypendiów naukowych. Zobowiązanie ministra do zatwierdzania zasad przyznawania stypendiów naukowych ma na celu ograniczenia zjawiska kwalifikowania jako stypendiów naukowych różnego rodzaju dochodów osób fizycznych nie służących prowadzeniu działalności twórczej i badawczej w dziedzinie nauki, w celu korzystania z ulgi podatkowej.

Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 18.01.2007 r., sygn. akt II FSK 125/06, cyt.: „Z prawnego punktu widzenia stypendium to świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz określonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź wykonywania działalności naukowej i twórczości artystycznej.” (podobnie wyrok NSA sygn. akt FSK 1950/04 z dnia 30.06.2005 r.). W wyroku z dnia 30 listopada 2000 r., sygn. akt III SA 1939/99 Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wyjaśnił, że: „Przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...) stanowi, że wolne od podatku dochodowego są stypendia naukowe. W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego od dawna panuje utrwalony pogląd, że w przepisie tym ustawodawca użył określenia „stypendia naukowe” w sensie stypendium związanego z działalnością twórczą i badawczą w dziedzinie nauki, a nie stypendium związanego z pobieraniem nauki w sensie zdobywania wiedzy. Oznacza to, że o naukowym charakterze stypendium winien każdorazowo decydować cel i rodzaj działalności stypendysty, nie zaś formalna nazwa stypendium.”

W oparciu o powyższe, należy uznać, że stypendium naukowe otrzymywane przez Wnioskodawcę przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej w ramach projektu W spełnia kryteria wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy.

Z uwagi na to, że zarówno dochód Strony uzyskany za 2011 r., jak i dochody, które Strona uzyska w okresach późniejszych, tj. od 01.01.2012 r. do 30.06.2015 r. są wyłączone spod opodatkowania oraz zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym – Wnioskodawca nie ma obowiązku składać zeznania rocznego, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy)

W myśl art. 3 ust. 1a. ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy przepisy te stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, iż miejsce zamieszkania dla celów podatkowych, tj. ośrodek życiowy Wnioskodawcy, na czas pobytu na terytorium Polski, znajduje się w Stanach Zjednoczonych. Posiada obywatelstwo amerykańskie. Wnioskodawca wystąpi do właściwego organu skarbowego na terytorium Stanów Zjednoczonych o certyfikat rezydencji podatkowej. Wnioskodawca jest pracownikiem naukowym i rezydentem Stanów Zjednoczonych. W grudniu 2010 r. przybył do Polski na zaproszenie Polskiej Akademii Nauki i uzyskał zgodę na tymczasowy pobyt na terytorium Polski.

Na podstawie „Umowy o dofinansowanie projektu oraz stypendium naukowe Laureata w Programie W” Wnioskodawcy zostało przyznane i wypłacane stypendium naukowe w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG) Priorytet 1. Badania i Rozwój Nowoczesnych Technologii, Działanie 1.2. Wzmocnienie potencjału kadrowego nauki, Program Welcom. Umowa została zawarta w dniu 14.06.2011 r. pomiędzy Fundacją na rzecz Nauki Polskiej z siedzibą w Warszawie, a Wnioskodawcą zwanym Laureatem oraz z Instytutem....., zwanej Jednostką. Realizacja Projektu nastąpi w okresie od 01.05.2011 r. do 30.06.2015 r..

Celem programu W jest zaangażowanie wybitnych uczonych z zagranicy w tworzenie zespołów naukowych w Polsce i zintensyfikowanie współpracy międzynarodowej polskich jednostek naukowych. Program adresowany jest do polskich jednostek naukowych zatrudniających naukowców innych narodowości lub polskich naukowców powracających do kraju z zagranicy, którzy prowadzić będą w Polsce projekty m.in. we współpracy z młodymi naukowcami.

Strona została zaproszona przez Polską Akademię Nauk do uczestnictwa w pracach badawczych. Umowa o pracę zawarta z Instytutem ....PAN w dniu 05.01.2011 r. obejmuje tylko i wyłącznie prowadzenie przez Stronę badań naukowych i zajęć dydaktycznych w ramach projektu R trwających w czasie określonym, tj. od 05.01.2011 r. do 31.08.2013 r. oraz do uczestnictwa w projekcie W na czas określony: od 01.05.2011 r. do 30.06.2015 r.

Badania prowadzone są w interesie publicznym, co wprost wynika z założeń projektu R oraz z załącznika Nr II do Umowy w sprawie przyznania grantu 7PR – Warunki ogólne, zawartej pomiędzy Instytutem, a Komisją Europejską oraz z treści Umowy zawarte) z Fundacją na rzecz Nauki Polskiej.

Stypendium otrzymane przez Wnioskodawcę w ramach projektu W zostało przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w drodze decyzji po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie umowa zawarta między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Waszyngtonie dnia 08.10.1974 r. (Dz. U z 1976 r. Nr 31, poz. 178).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 8 lit. b) ww. umowy, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych” oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi Stanów Zjednoczonych jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Stanach Zjednoczonych.

Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Stosownie do art. 17 ust. 1 umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa jest zaproszona przez Rząd drugiego Umawiającego się Państwa, jego jednostkę administracyjną lub jej władzę terenową, przez uniwersytet lub inną uznaną instytucję dydaktyczną tego drugiego Umawiającego się Państwa na przewidywany okres nie przekraczający 2 lat celem nauczania lub uczestniczenia w pracach badawczych lub w obu celach na uniwersytecie lub innej uznanej instytucji dydaktycznej i jeżeli taka osoba przybywa do tego drugiego Umawiającego się Państwa przede wszystkim w tym celu, to jej dochód z pracy dydaktycznej lub badawczej na takim uniwersytecie lub instytucji dydaktycznej będzie wyłączony spod opodatkowania przez to drugie Umawiające się Państwo przez okres nie przekraczający 2 lat od dnia przyjazdu do tego drugiego Umawiającego się Państwa.

Niniejszy artykuł nie będzie miał zastosowania do dochodu z badań, jeżeli takie badania nie są prowadzone w interesie publicznym, lecz przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści materialnych prywatnie przez określoną osobę lub osoby (art. 17 ust. 2 umowy).

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż przedmiotowe stypendium będzie wyłączone spod opodatkowania przez Polskę na podstawie wyżej powołanego art. 17 ust. 1 umowy polsko-amerykańskiej przez okres nie przekraczający 2 lat od dnia przyjazdu przez Wnioskodawcę do Polski. Natomiast po upływie tego okresu nie ma zastosowanie to wyłączenie.

Zatem nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż stypendium naukowe będzie wyłączone spod opodatkowania przez okres 2 lat, tj. w okresie: od 01.05.2011 r. do 30.04.2013 r., gdyż termin dwóch lat należy liczyć od dnia przyjazdu Wnioskodawcy do Polski, tj. od grudnia 2010 roku.

Po upływie dwóch lat od dnia przyjazdu Wnioskodawcy do Polski w stosunku do stypendium otrzymywanego w ramach programu W mają zastosowanie przepisy wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art 20 ust. 1 powołanej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przychód z tytułu stypendium jest zakwalifikowany do przychodów z innych źródeł.

Wobec tego, że ogólnej definicji pojęcia stypendium nie można znaleźć ani w przepisach prawa podatkowego, ani w przepisach innych gałęzi prawa, dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. „Stypendium" oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Internetowy Słownik Języka Polskiego określa stypendium jako „pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych; też: nauka, studia lub badania naukowe poza miejscem zamieszkania finansowane z tych pieniędzy”. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów wydanych przez właściwego ministra w sprawie studiów doktoranckich i stypendiów naukowych oraz inne stypendia naukowe, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Pierwsza grupa, obejmuje stypendia otrzymywane na podstawie przepisów konkretnej ustawy, czyli aktu powszechnie obowiązującego.

Omawiane zwolnienie przywołuje bowiem stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595, ze zm.) oraz stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164 poz. 1365 ze zm.). Brak jest natomiast odwołania do stypendiów otrzymywanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 ze zm.).

Druga grupa, dotyczy innych (niż określonych w ustawach) stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, które mogą być przyznawane przez różnego rodzaju instytucje (szkoły), organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego, czy organizacje, w sposób autonomiczny w ramach prowadzonej przez nie działalności.

Jednakże, aby zapewnić stosowanie przedmiotowego zwolnienia od podatku wyłącznie do stypendiów, które w rzeczywistości mają charakter stypendiów naukowych lub za wyniki w nauce, a nie są stypendiami tylko i wyłącznie z nazwy, wprowadzono dodatkowy warunek: konieczność zatwierdzenia zasad ich przyznawania przez właściwego ministra do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Wnioskodawca wskazał, iż stypendium zostało przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w drodze decyzji po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zatem w przedmiotowej sprawie został spełniony warunek do zastosowania zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, należy stwierdzić, iż stypendium naukowe z programu W będzie wyłączone spod opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 i ust. 2 Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, przez okres nie przekraczający 2 lat od dnia przyjazdu przez Wnioskodawcę do Polski, (począwszy od grudnia 2010 r.). Natomiast po upływie dwóch lat od dnia przyjazdu Wnioskodawcy do Polski przedmiotowego stypendium będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków należy stwierdzić, że orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe różni się od stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj