Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-565/14-4/AD
z 18 sierpnia 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z 6 maja 2014 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 16 maja 2014 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 20 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla organizowanych przez Wnioskodawcę półkolonii – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla organizowanych przez Wnioskodawcę półkolonii.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Podatek odprowadza od:
- wykonanych usług budowlanych (stawka uzależniona od rodzaju robót),
- pobieranych opłat wstępu do parku rozrywki uzależnionych od czasu przebywania w parku (stawka podstawowa),
- opłat dodatkowych pobieranych za dodatkowe atrakcje (stawka podstawowa),
- świadczonych usług gastronomicznych dla przebywających na terenie parku (stawka właściwa dla gastronomii).
Spółka, obok prowadzonej od początku istnienia usługowej działalności budowlanej, uruchomiła nowy zakres działalności – park rozrywki dla dzieci w związku z czym poszerzyła działalność o PKD 93.21 i 29, tj. działalność parku rozrywki i pozostałą działalność rozrywkową i rekreacyjną oraz o PKD 56.10, tj. działalność restauracyjną i gastronomiczną.
Spółka zamierza organizować odpłatnie letni i zimowy wypoczynek dla dzieci i młodzieży (w wieku 5-17 lat) w czasie wolnym od zajęć tzw. półkolonie polegające na prowadzeniu zajęć dydaktycznych oświatowo-kulturalnych, rekreacyjnych wraz z zapewnieniem opieki wychowawców i częściowego wyżywienia, bez zakwaterowania. W ramach półkolonii zapewniona będzie możliwość korzystania z atrakcji parku rozrywki, zabawy i zajęcia dydaktyczne pod okiem opiekuna oraz wyżywienie.
W zakresie półkolonii:
- Spółka nie jest wpisana do rejestru placówek oświatowo-wychowawczych,
- półkolonie organizowane będą w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 218, poz. 1696), półkolonie będą zgłaszane i ich realizacja będzie podlegać kontroli przez kuratorium,
- stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:
- w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
- przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.
- Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla uczniów mogą być organizowane kolonie, obozy i inne formy wypoczynku. Na podstawie dyspozycji zawartej w ust. 2 tego artykułu minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określił zasady organizowania form wypoczynku dla dzieci i młodzieży, o czym stanowi rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12. poz. 67 ze zm.). Przy czym w tym miejscu należy nadmienić, iż rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 218, poz. 1696), na które powołuje się Wnioskodawca, jest jednym z rozporządzeń zmieniających ww. rozporządzenie z dnia 21 stycznia 1997 r.
- Stosownie do zapisów ww. rozporządzenia z dnia 21 stycznia 1997 r., organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. W świetle § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, wypoczynek może być organizowany w formach wypoczynku wyjazdowego (np. kolonie, obozy, zimowiska) i formach wypoczynku w miejscu zamieszkania (np. półkolonie, wczasy w mieście), zwanych dalej „placówkami wypoczynku”. Rozporządzenie nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.
- W myśl § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, organizator wypoczynku może zorganizować wypoczynek po przedstawieniu kuratorowi oświaty, właściwemu ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania organizatora, zgłoszenia wypoczynku, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że sprzedaż w zakresie półkolonii podlegać będzie zwolnieniu z VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy, półkolonie organizowane będą w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej oraz będą zgłaszane i ich realizacja podlegać będzie kontroli kuratorium. Wobec powyższego półkolonie organizowane dla dzieci w wieku 5-17 lat są zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Podkreślić także należy, że w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:
- w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
- przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.
Jednocześnie w myśl art. 43 ust. 17 ustawy – zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
- nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
- ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W rozpatrywanej sprawie zwrócić należy uwagę na postanowienia zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy. Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie tego przepisu, ustawodawca odwołał się do przepisów o systemie oświaty.
Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) – w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla uczniów mogą być organizowane kolonie, obozy i inne formy wypoczynku.
Na podstawie dyspozycji zawartej w ust. 2 tego artykułu minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określił zasady organizowania form wypoczynku dla dzieci i młodzieży, o czym stanowi rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”.
Stosownie do § 2 rozporządzenia, organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Rozporządzenie nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.
W myśl § 6 ust. 1 powołanego rozporządzenia, organizator wypoczynku może zorganizować wypoczynek po przedstawieniu kuratorowi oświaty, właściwemu ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania organizatora, zgłoszenia wypoczynku, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, zawierającego:
- dane dotyczące organizatora wypoczynku,
- informację na temat formy wypoczynku, czasu trwania wypoczynku i liczby uczestników wypoczynku,
- dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych lub wolontariuszy i kierownika wypoczynku,
- informację na temat programu pracy z dziećmi i młodzieżą,
- informację na temat rodzaju zakwaterowania, miejsca wypoczynku i opieki medycznej podczas wypoczynku,
- w przypadku obozów wędrownych – informację na temat przebiegu trasy obozu wędrownego.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Podatek odprowadza od:
- wykonanych usług budowlanych (stawka uzależniona od rodzaju robót),
- pobieranych opłat wstępu do parku rozrywki uzależnionych od czasu przebywania w parku (stawka podstawowa),
- opłat dodatkowych pobieranych za dodatkowe atrakcje (stawka podstawowa),
- świadczonych usług gastronomicznych dla przebywających na terenie parku (stawka właściwa dla gastronomii).
Spółka, obok prowadzonej od początku istnienia usługowej działalności budowlanej, uruchomiła nowy zakres działalności – park rozrywki dla dzieci w związku z czym poszerzyła działalność o PKD 93.21 i 29, tj. działalność parku rozrywki i pozostałą działalność rozrywkową i rekreacyjną oraz o PKD 56.10, tj. działalność restauracyjną i gastronomiczną.
Spółka zamierza organizować odpłatnie letni i zimowy wypoczynek dla dzieci i młodzieży (w wieku 5-17 lat) w czasie wolnym od zajęć tzw. półkolonie polegające na prowadzeniu zajęć dydaktycznych oświatowo-kulturalnych, rekreacyjnych wraz z zapewnieniem opieki wychowawców i częściowego wyżywienia, bez zakwaterowania. W ramach półkolonii zapewniona będzie możliwość korzystania z atrakcji parku rozrywki, zabawy i zajęcia dydaktyczne pod okiem opiekuna oraz wyżywienie.
W zakresie półkolonii:
- Spółka nie jest wpisana do rejestru placówek oświatowo-wychowawczych,
- półkolonie organizowane będą w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 218, poz. 1696), półkolonie będą zgłaszane i ich realizacja będzie podlegać kontroli przez kuratorium.
Biorąc zatem pod uwagę opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że jeśli Wnioskodawca organizując półkolonie dla dzieci i młodzieży będzie spełniał wymagania przewidziane w ww. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w zakresie form i zasad tego wypoczynku, to organizowane przez Wnioskodawcę, w oparciu o ww. rozporządzenie, półkolonie dla dzieci i młodzieży, które będą przez niego zgłaszane i ich realizacja będzie podlegała kontroli przez kuratorium, będą zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, że w pozostałym zakresie wniosku zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.