Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-510/12/AW
z 17 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-510/12/AW
Data
2012.07.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
geodezja
kartografia
opłata
organ władzy publicznej
powiat
zadania publiczne


Istota interpretacji
Wyłączenie z opodatkowania czynności, za które pobierane są opłaty z tytułu udostępniania informacji z zasobu geodezyjnego i kartograficznego na odpowiednich nośnikach danych (papier, CD).



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2012 r. (data wpływu 27 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności, za które pobierane są opłaty z tytułu udostępniania informacji z zasobu geodezyjnego i kartograficznego na odpowiednich nośnikach danych (papier, CD) - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności, za które pobierane są opłaty z tytułu udostępniania informacji z zasobu geodezyjnego i kartograficznego na odpowiednich nośnikach danych (papier, CD).


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Powiat dokonuje odpłatnych czynności geodezyjnych i kartograficznych na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne. Wysokość opłaty za ww. czynności ustalona jest w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielenie informacji, a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego. Opłaty za czynności wymienione w powyższym rozporządzeniu nie obejmują kosztów sporządzenia kopii (np. kosztów obejmujących wydany papier A4 do sporządzenia kopii). Wysokość tych opłat reguluje zarządzenie Starosty z dnia 28 października 1999 r. w sprawie określenia wysokości opłat za sporządzanie kopii materiałów udostępnianych z zasobu geodezyjnego i kartograficznego. W § 2 zarządzenia ustalono opłaty netto za czynności:


  • za sporządzenie kserokopii formatu A4 - 0,20 zł za arkusz,
  • za sporządzenie kserokopii formatu A3 - 0,40 zł za arkusz,
  • za sporządzenie kopii ozalidowych formatu A1 - 2,53 zł za arkusz.


Wpływy z tych opłat stanowią dochody budżetu Powiatu. Za czynności te, a także sporządzenie kopii dokumentów, wystawiane są odbiorcom faktury. Powiat w zakresie czynności regulowanych ww. ustawą nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Natomiast czynności regulowane zarządzeniem Starosty podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wykonywanie czynności geodezyjno-kartograficznych, za które pobierane są opłaty z tytułu udostępniania informacji z zasobu geodezyjnego i kartograficznego na podstawie art. 40 ust. 3c ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, na odpowiednich nośnikach danych (papier, CD), podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości wykraczającej poza wysokość określoną rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielenie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego...


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego przepis treść art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przypadku udostępniania informacji zawartych w powiatowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym na odpowiednim nośniku danych, nie dochodzi do zawarcia i wykonywania jakiejkolwiek umowy cywilnoprawnej. Powiat stwierdził, iż przedmiotowa czynność stanowi spójną całość czynności geodezyjno-kartograficznej, polegającej na „udostępnianiu” i jako taka powinna być wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dodał, że odmienna interpretacja doprowadziłaby do swoistego dualizmu w zakresie opodatkowania jednej i tej samej czynności - zdarzenia związanego z udostępnieniem informacji z powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. W ramach bowiem jednej czynności organu administracji publicznej (jednostki samorządu terytorialnego) pobierana byłaby opłata, której jedna część - określona rozporządzeniem Ministra Infrastruktury nie podlegałaby podatkowi od towarów i usług, druga zaś byłaby opodatkowana na podstawie zarządzenia Starosty.

Powiat wskazał, że zgodnie z art. 40 ust. 3 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, zasób geodezyjny jest państwowym zasobem geodezyjnym. Obowiązek gromadzenia i prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontroli opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do starostów - w zakresie zasobów powiatowych. Nadmienił, że jako jednostka samorządu terytorialnego, posiada osobowość prawną. Podniósł, iż czynności wykonywane przez Starostę są czynnościami Powiatu. Stwierdził, że w świetle powyższego, do zadań Powiatu należy w szczególności prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i sieci uzbrojenia terenu oraz opracowań kartograficznych, którymi są mapy ewidencyjne i mapy zasadnicze. Wskazał, że na podstawie przepisów ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, z dniem 1 stycznia 2011 r. wpływy ze sprzedaży map, danych z ewidencji gruntów i budynków oraz licznych materiałów i informacji z powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego są dochodami budżetu Powiatu. Dochody te jednak miały i w dalszym ciągu mają charakter celowy i nie mogą być swobodnie przeznaczane przez Powiat na inne zadania własne, np. na opiekę społeczną, czy oświatę. Dodał, że udostępnienie materiałów stanowiących powiatowy zasób geodezyjny i kartograficzny polega na umożliwieniu uzyskania informacji z zasobu poprzez wydanie kopii dokumentów lub wypisów sporządzonych na właściwych nośnikach informacji (np. w formie kserokopii z dokumentów analogowych lub wydruków z dokumentów cyfrowych), dysku CD (w formie plików komputerowych) lub innych nośnikach danych. Udostępnienie informacji z powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego może nastąpić także poprzez udostępnienie „wglądu” do zasobu zainteresowanemu podmiotowi. Jednakże wolą petenta jest zazwyczaj uzyskanie informacji na żądanym nośniku danych. Stwierdził, iż samo wydanie kopii mapy na papierze, informacji na nośniku CD, stanowi jedynie czynność techniczną, nie powodując tym samym zawarcia jakiejkolwiek umowy cywilnoprawnej. Ta tzw. czynność techniczna jest czynnością „udostępniania”, o której mowa w art. 40 ust. 3c ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne i z tego powodu jest czynnością administracyjną, a nie cywilnoprawną. Powiat zaznaczył, że do zawarcia umowy cywilnoprawnej dochodzi w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, zaś w przypadku udostępniania danych z powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wykonuje nałożone na niego zadania w zakresie administracji publicznej.

Powiat wskazał, że w przypadku wniosku o udostępnienie informacji z zasobu geodezyjnego i kartograficznego, map lub informacji zawartych w materiałach z zasobu użytkowego, realizacja danego wniosku wymaga sporządzenia kopii tej mapy lub kopii dokumentu w postaci operatu technicznego, rejestru, wykazu, szkicu itp. Za udzielenie informacji dokonywanej w wyżej wymienionej formie (np. udostępnienie kopii mapy), pobierane są opłaty. Wysokość przedmiotowej opłaty stanowi połączenie części opłaty w wysokości określonej ww. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. oraz części opłaty w wysokości określonej zarządzeniem Starosty z dnia 28 października 1999 r. Różne podstawy naliczenia opłat, nie czynią tej czynności inną niż faktycznie jest. Jest to nadal ta sama czynność geodezyjno-kartograficzna o charakterze administracyjnym.

Nadmienił, że zrealizowanie wniosku strony o wydanie kopii mapy zasadniczej lub ewidencyjnej nie jest możliwe bez sporządzenia jej kopii na papierze, czyli wykonania kserokopii mapy bądź wydruku na drukarce. Nierozłączną bowiem cechą czynności „udostępnienia” informacji z powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego jest jej przekazanie na odpowiednim nośniku danych. Wobec powyższego czynność techniczną kopiowania mapy należy uznać za integralną całość udostępniania informacji z zasobu danych posiadanego przez jednostkę samorządu terytorialnego. Przekazywane kopie i wydruki stanowią bowiem jedynie nośnik informacji zawartych w odpowiednich zbiorach Powiatu.

Podkreślił, iż przedmiotowa czynność nie może być utożsamiana z czynnością sporządzenia kopii w ramach świadczenia jakichkolwiek usług kopiowania lub jako prac kartograficznych wykonywanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą w tym zakresie. Powiat występuje tu bowiem jako podmiot administracji publicznej (jednostka samorządu terytorialnego). Pobierana opłata nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usługi. Nie dochodzi bowiem między wnioskodawcą (zainteresowanym), żądającym udostępnienia jakichkolwiek informacji z powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a Powiatem do zawarcia jakiejkolwiek umowy. Podkreślić także należy, iż udostępnianie wyżej wskazanych kopii map i innych nośników zawierających dane z powiatowego zbioru ma charakter czynności technicznej, dotyczącej uprawnień i obowiązków wynikających z przepisów prawa. Pobierana przez Powiat opłata za udostępnienie danych na odpowiednich nośnikach na podstawie ww. zarządzenia Starosty jest jedynie uzupełnieniem opłaty za udostępnienie danych w zakresie uregulowanym w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. Powiat ponownie stwierdził, że jest to ciągle ta sama czynność „udostępniania”, o której mowa w art. 40 ust. 3a ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne. Nie można się zatem zgodzić, że ta sama czynność, mająca różne podstawy prawne (z jednej strony rozporządzenie Ministra Infrastruktury, a z drugiej strony zarządzenie Starosty) czyni przywileje finansowe dla Skarbu Państwa, kosztem finansów Powiatu.

Powiat wskazał, że art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stanowi, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami - w świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Art. 7 ust. 1 ustawy określa, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (ust. 2 powołanego artykułu).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług – w zakresie czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane.


Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe i ma zastosowanie przy spełnieniu przez ten organ dwóch warunków:


  • jego podmiotem jest organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ,
  • odnosi się jedynie do czynności nałożonych przepisami prawa, dla których powołano te organy, z wyłączeniem czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z powołanych przepisów wynika, iż organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia organu władzy publicznej, jak i urzędów obsługujących te organy, odwołując się jedynie do odrębnych przepisów nakładających obowiązek realizacji zadań o charakterze publicznym na te organy.

W myśl zapisów art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Ustęp 2 tego artykułu wskazuje, że powiat ma osobowość prawną.

Z regulacji art. 4 ust. 1 pkt 9 tej ustawy wynika, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru.

W ust. 4 ww. artykułu podano, iż ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ww. ustawy)

Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu, o czym stanowi art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

Przepis art. 33 cyt. ustawy stanowi, że zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz - art. 34 ust. 1 ustawy.

W oparciu o art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 ze zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.

Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (ust. 3 ww. artykułu).

W myśl zapisów art. 18 pkt 3 ww. ustawy, rozpowszechnianie, rozprowadzanie oraz reprodukowanie w celu rozpowszechniania i rozprowadzania map, materiałów fotogrametrycznych i teledetekcyjnych, stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, wymaga zezwolenia starosty – w zakresie zasobu powiatowego.


Zgodnie z brzmieniem art. 40 ust. 3 cyt. ustawy, gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do:


  1. Głównego Geodety Kraju – w zakresie zasobu centralnego,
  2. Marszałków Województw – w zakresie zasobów wojewódzkich,
  3. Starostów – w zakresie zasobów powiatowych.


Stosownie do ust. 3c powołanego artykułu, udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e, oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne (…).

W ust. 5 pkt 1 lit. b ww. artykułu zawarta została delegacja ustawowa, zgodnie z którą, minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzeń, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi, wysokość opłat za czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz związane z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, za udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego, uwzględniając potrzeby różnych podmiotów oraz konieczność zapewnienia środków na aktualizację i utrzymywanie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

Wysokość tych opłat została określona w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiat dokonuje odpłatnych czynności geodezyjnych i kartograficznych na podstawie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne. Wysokość opłaty za ww. czynności ustalona jest w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. Opłaty za czynności wymienione w powyższym rozporządzeniu nie obejmują kosztów sporządzenia kopii (np. kosztów obejmujących wydany papier A4 do sporządzenia kopii). Wysokość tych opłat reguluje zarządzenie Starosty z dnia 28 października 1999 r. w sprawie określenia wysokości opłat za sporządzanie kopii materiałów udostępnianych z zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Wpływy z tych opłat stanowią dochody budżetu Powiatu. Za czynności te, a także sporządzenie kopii dokumentów, wystawiane są odbiorcom faktury. Powiat w zakresie czynności regulowanych ww. ustawą nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Natomiast czynności regulowane zarządzeniem Starosty podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że czynności wykonywane przez Powiat, polegające na udostępnianiu danych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz czynności związane z udostępnianiem tych informacji (sporządzanie kopii, wydruków, nagrywanie na nośniki CD) mieszczą się w zadaniach z zakresu administracji rządowej. Powiat, jako organ władzy publicznej, w zakresie, w jakim realizuje zadania z zakresu administracji publicznej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, jest objęty regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem ww. czynności nie podlegają przepisom tej ustawy, niezależnie od tego, czy wniesiona za nie opłata wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury, czy zarządzenia Starosty.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.)


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj