Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-315/12-6/SP
z 23 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-315/12-6/SP
Data
2012.07.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki


Słowa kluczowe
konkursy
nagrody
opodatkowanie
płatnik
podatek ryczałtowy
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Obowiązki płatnika w związku z wydaniem nagród osobom fizycznym i spółkom cywilnym w ramach konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę.



Wniosek ORD-IN 342 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04.04.2012 r. (data wpływu 16.04.2012 r.) oraz w piśmie z dnia 04.07.2012 r. (data nadania 06.07.2012 r., data wpływu 09.07.2012 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB4/415-315/12-2/SP z dnia 28.06.2012 r. (data nadania 28.06.2012 r., data doręczenia 02.07.2012 r.) oraz uzupełnione pismem z dnia 12.07.2012 r. (fax – data nadania 17.07.2012 r., data wpływu 17.07.2012 r. za pośrednictwem poczty – data nadania 17.07.2012 r., data wpływu 20.07.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród osobom fizycznym i spółkom cywilnym w ramach konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.04.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród w ramach konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę.

Z uwagi na braki formalne pismem z dnia z dnia 28.06.2012 r. Nr IPPB4/415-315/12-2/SP tut. organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez sprecyzowanie pytania podatkowego w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w swojej indywidualnej sprawie oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które winno być powiązane z przedstawionym zdarzeniem przyszłym i zadanym pytaniem.

Pismem z dnia 04.07.2012 r. (data nadania 06.07.2012 r., data wpływu 09.07.2012 r.) wniosek został uzupełniony w terminie.

Pismem z dnia 12.07.2012 r. (fax – data nadania 17.07.2012 r., data wpływu 17.07.2012 r. za pośrednictwem poczty – data nadania 17.07.2012 r., data wpływu 20.07.2012 r.) Wnioskodawca doprecyzował pytanie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat ogłosił konkurs „Opracowanie koncepcji architektonicznej dla zadania pn.: Budowa siedziby Zespołu szkół Ogólnokształcących”. Organizator konkursu przewiduje przyznanie trzech nagród pieniężnych w wysokości brutto 15.000,00 zł, 10.000,00 zł i 5.000,00 zł za zajęcie miejsc od pierwszego do trzeciego. Zasady konkursu określa regulamin konkursu. Celem konkursu jest wybór do realizacji najlepiej odpowiadającej priorytetom Zamawiającego koncepcji architektonicznej dla zadania pn. Budowa siedziby Zespołu Szkół Ogólnokształcących. Uczestnikami konkursu mogą być osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Prace konkursowe będą oceniane przez Sąd Konkursowy. Konkurs został ogłoszony poprzez umieszczenie ogłoszenia na stronie BIP Powiatu. Wnioski o dopuszczenie do udziału w konkursie przyjmowane są w Starostwie Powiatowym.

Zgodnie z regulaminem konkursu, Powiat nabywa majątkowe prawa autorskie na polach eksploatacji niezbędnych do korzystania z projektu, który uzyskał w konkursie pierwszą nagrodę. Wszyscy uczestnicy konkursu zachowują osobiste prawa autorskie do wykonanych prac konkursowych zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994r. o Prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006, Nr 90, poz. 631 ze zm.).

Po zakończeniu przewodu konkursowego oraz wypłacie nagród, Powiat staje się właścicielem egzemplarzy nagrodzonych prac konkursowych, które może wykorzystać (z zachowaniem osobistych praw autorskich) do: wystawiania i rozpowszechniania w formie publicznej prezentacji, w tym w mediach elektronicznych, całości lub fragmentów nagrodzonych prac konkursowych bez odrębnego wynagrodzenia z tego tytułu dla ich Autorów.

Uczestnik konkursu, któremu przyznano nagrodę w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej, przenosi nieodpłatnie na Zamawiającego, z chwilą ogłoszenia rozstrzygnięcia konkursu autorskie prawa majątkowe na poniższych polach eksploatacji: publikacji pracy w całości lub we fragmentach w wydawnictwach promujących inwestycję lub Zamawiającego oraz w prasie lub mediach elektronicznych oraz prawo do opracowywania pracy konkursowej, w szczególności wykonywanie praw zależnych, a także prawo do wykorzystania pracy do sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz wykonywania robót budowlanych w oparciu o projekty.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 04.07.2012 r. Wnioskodawca przytoczył treść zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku z dnia 04.04.2012 r. oraz doprecyzował je wskazując, iż uczestnikiem przedmiotowego konkursu oprócz jednostek już wymienionych mogą być także spółki cywilne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od wypłacanych osobom fizycznym, osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej, spółkom cywilnym nagród pieniężnych uzyskanych w drodze konkursu organizowanego przez Powiat P. należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy i w jakiej wysokości dla poszczególnych podmiotów...

Przedmiotem interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród osobom fizycznym i spółkom cywilnym w ramach konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę. Przedmiotowy wniosek w zakresie pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy, od nagród pieniężnych wypłacanych po rozstrzygnięciu konkursu „Opracowanie koncepcji architektonicznej dla zadania pn. Budowa siedziby Zespołu Szkół Ogólnokształcących” należy naliczyć zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody. Podniesiono, iż w konkursie zostaną spełnione warunki w postaci elementu rywalizacji i współzawodnictwa w celu wyłonienia najlepszych uczestników, zaś od strony formalnej stworzono regulamin konkursu, określający organizatora, uczestników, sposób wyłonienia zwycięzców oraz nagrody. Zryczałtowany sposób poboru podatku oznacza zdaniem Wnioskodawcy, że nagród tego rodzaju nie łączy się z dochodami z innych źródeł i podmiot je wręczający nie ma obowiązku sporządzać po zakończeniu roku żadnych informacji dla podatnika. Na płatniku ciąży obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku i odprowadzeniu go do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobrano na rachunek właściwego urzędu skarbowego, zaś do 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnik składa deklarację PIT-8AR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) stanowi, iż ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m. in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5. Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 – nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ogłosił konkurs. Organizator konkursu przewiduje przyznanie trzech nagród pieniężnych w wysokości brutto 15.000,00 zł, 10.000,00 zł i 5.000,00 zł za zajęcie miejsc od pierwszego do trzeciego. Zasady konkursu określa regulamin konkursu. Celem konkursu jest wybór do realizacji najlepiej odpowiadającej priorytetom Zamawiającego koncepcji architektonicznej. Uczestnikami konkursu mogą być osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, spółki cywilne. Prace konkursowe będą oceniane przez Sąd Konkursowy. Konkurs został ogłoszony poprzez umieszczenie ogłoszenia na stronie BIP Powiatu. Wnioski o dopuszczenie do udziału w konkursie przyjmowane są w Starostwie Powiatowym.

Zgodnie z regulaminem konkursu, Wnioskodawca nabywa majątkowe prawa autorskie na polach eksploatacji niezbędnych do korzystania z projektu, który uzyskał w konkursie pierwszą nagrodę. Wszyscy uczestnicy konkursu zachowują osobiste prawa autorskie do wykonanych prac konkursowych zgodnie z ustawą z dnia 04 lutego 1994 r. o Prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006, Nr 90, poz. 631 ze zm.).

Po zakończeniu przewodu konkursowego oraz wypłacie nagród, Wnioskodawca staje się właścicielem egzemplarzy nagrodzonych prac konkursowych, które może wykorzystać (z zachowaniem osobistych praw autorskich) do: wystawiania i rozpowszechniania w formie publicznej prezentacji, w tym w mediach elektronicznych, całości lub fragmentów nagrodzonych prac konkursowych bez odrębnego wynagrodzenia z tego tytułu dla ich Autorów.

Uczestnik konkursu, któremu przyznano nagrodę w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej, przenosi nieodpłatnie na Zamawiającego, z chwilą ogłoszenia rozstrzygnięcia konkursu autorskie prawa majątkowe na poniższych polach eksploatacji: publikacji pracy w całości lub we fragmentach w wydawnictwach promujących inwestycję lub Zamawiającego oraz w prasie lub mediach elektronicznych oraz prawo do opracowywania pracy konkursowej, w szczególności wykonywanie praw zależnych, a także prawo do wykorzystania pracy do sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz wykonywania robót budowlanych w oparciu o projekty.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „konkurs”, również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako „przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to „impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś”. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to „zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród”.

Z treści wniosku wynika, że konkurs jaki został ogłoszony przez Wnioskodawcę posiada regulamin, który określa zasady tego konkursu, celem konkursu jest wybór do realizacji najlepiej odpowiadającej koncepcji architektonicznej, prace będzie oceniał Sąd Konkursowy, a zatem spełnione zostaną warunki dla zastosowania opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji przychód z tytułu nagród uzyskanych przez zwycięzców konkursów (osoby fizyczne) będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Opodatkowanie nagród, musi odbyć się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tegoż artykułu.

Zasady ustalania wartości świadczeń w naturze zostały określone w art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

W przypadku nagród pieniężnych, laureaci konkursu (osoby fizyczne) otrzymają nagrodę po potrąceniu kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10%, który Wnioskodawca jako płatnik podatku winien pobrać od wartości nagrody i odprowadzić w określonym ustawą terminie na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

W tym miejscu należy zauważyć, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym uczestnikami konkursu oprócz osób fizycznych są także spółki cywilne. Spółkę cywilną tworzy więcej niż jedna osoba fizyczna.

Organ podatkowy zauważa, że zgodnie z ww. art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jej przepisy obejmują wyłącznie dochody osób fizycznych. Zobowiązanie podatkowe powstaje u konkretnego podatnika. Podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych nie są łącznie np. wspólnicy spółki cywilnej, ale zawsze każdy z nich odrębnie.

Jak wskazano powyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się do dochodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie stosuje się ich w stosunku do podmiotów zbiorowych, jakim w przedstawionym stanie faktycznym jest spółka cywilna.

Reasumując, należy stwierdzić, iż od wypłacanych osobom fizycznym i wspólnikom spółek cywilnych nagród pieniężnych uzyskanych w drodze konkursu, których jednorazowa wartość przekroczy 760 zł, Wnioskodawca będzie zobowiązany do pobrania 10 % zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj