Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-685/14/UH
z 9 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 12 czerwca 2014 r., (data złożenia 13 czerwca 2014 r.) uzupełnionym pismem z 29 sierpnia 2014 r. (data złożenia 1 września 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 sierpnia 2014 r. (data wpływu 1 września 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z 22 sierpnia 2014 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe uzupełnione pismem z 29 sierpnia 2014 r. :

… (Wnioskodawca) jest urzędem administracji rządowej, który powstał 15 listopada 2008 r. Na mocy ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2013. poz. 1235 ze zm.) i działa na podstawie nadania statutu …… . …. Do ustawowych działań Wnioskodawcy należy między innymi ochrona i zarządzanie obszarami natura 2000 i innymi formami ochrony przyrody, w tym rezerwatami przyrody na podstawie art. 13 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. 2013 poz. 627 ze zm.). W celu realizacji ustawowych zadań Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o przyznanie dofinansowania ze środków instrumentu finansowego ... oraz narodowego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej w ramach perspektywy finansowej na 2007–2013, na realizację projektu „…” nr …… (wykonanie zabiegów ochrony przyrody na terenie specjalnego obszaru ochrony siedlisk …). Przedmiotem projektu jest wykonanie zabiegów z zakresu czynnej ochrony przyrody, polegających na wzmocnieniu stropów i ociosów Jaskini .... Podstawowym celem projektu jest zachowanie istotnego miejsca występowania nietoperzy oraz zapewnienie odpowiednich dla nich warunków siedliskowych. Warunkiem utrzymania właściwego stanu ochrony dla populacji tych zwierząt na terenie przedmiotowego obszaru jest zatrzymanie dezintegracji stropu tego obiektu. Realizacje zadań przewidzianych w projekcie zaplanowano na lata 2014–2017 r.

Realizacja zadań związanych z projektem przewiduje koszty dotyczące z następujących kategorii:

  • Personel (koszty zatrudnienia personelu),
  • Podróże (koszty podróży członków zespołu projektowego oraz utrzymania),
  • Zlecenia (koszty pomocy zewnętrznej związane z kosztami podwykonawstwa oraz koszty audytu zewnętrznego),
  • Infrastruktura (koszty wytworzenia infrastruktury),
  • Wyposażenie (koszty zakupu dóbr trwałych),
  • Inne (koszty zakupu, wytworzenia, naprawy lub wykorzystania materiałów, towarów lub sprzętu),
  • Overheads (koszty funkcjonowania biura, opłaty urzędowe oraz wszelkie wydatki niezbędne dla projektu, niewchodzące w zakresie wyżej wymienionych kategorii).

Wszystkie wydatki rzeczowe planowane do poniesienia w ramach projektu są opodatkowane podatkiem VAT. W ramach przedmiotowego projektu istnieje możliwość uznania podatku VAT za koszt kwalifikowalny tylko wówczas, gdy został on ostatecznie poniesiony i w myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U. 2011 Nr 177 poz. 1054 ze zm.) o podatku od towarów i usług zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu nie może zostać odzyskany przez beneficjenta.

Wnioskodawca jest państwową jednostką budżetową, w związku z czym nie jest podatnikiem VAT. Ponadto w projekcie nie występują żadne przychody.

Indywidualna interpretacja Izby Skarbowej w przedmiotowej kwestii jest niezbędnym załącznikiem do raportowania postępów projektu oraz przeprowadzenia rozliczenia finansowego projektu.

Pismem z 29 sierpnia 2014 4. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

Wnioskodawca jest jednostką budżetową - organem administracji publicznej i w ramach swojej działalności nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji vat-7. Rezultatami projektu będzie: zabezpieczenie w sposób stały stropów sal Jaskini …. Spowoduje to utrzymanie obecnie istniejącego miejsca występowania nietoperzy. Efekt projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wytworzona w ramach zadania infrastruktura (umocnienie stropów i ścian) będzie wykonywana tylko i wyłącznie w celu zapewnienia miejsca bytowania dla gatunków. Na omawianym terenie nie przewiduje się prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jaskinia znajduje się na terenie rezerwatu przyrody ... oraz obszaru …. Podziemia nie są i nie będą dostępne do zwiedzania. Przez obszar rezerwatu nie przebiegają wyznaczone szlaki umożliwiające ruch pieszy, rowerowy, narciarski i jazdę konną wierzchem. Zgodnie z art. 15 pkt 1 ust. 1 5 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2013 r. poz. 627 ze zm.) – prowadzenie eksploracji terenu rezerwatu w miejscach niewyznaczonych przez Wnioskodawcę jest zabronione. Wewnątrz podziemi znajduje się siedlisko przyrodnicze: jaskinie nieudostępnione do zwiedzania, będące przedmiotem ochrony ww. obszaru. Ruch turystyczny doprowadza do zanieczyszczenia podziemi, zmiany niektórych elementów konfiguracji korytarzy, niepokojenia zwierząt (nietoperzy) oraz może wpłynąć znacznie na ekoklimat jaskini. Eksploracja obiektów chroniących siedlisko jest działaniem niepożądanym i może doprowadzić do naruszenia ich pozytywnego stanu ochrony. Na terenie ww. obszaru … działania takie są zabronione. W związku z powyższym udostępnienie Jaskini ... do ruchu turystycznego jest z prawnego punktu widzenia niemożliwe.

Wnioskodawca jako beneficjent koordynujący i jedyny zleceniodawca wszystkich działań w ramach projektu będzie wskazany jako nabywca w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu. Jako jednostka budżetowa Wnioskodawca nie prowadzi jednak żadnej działalności gospodarczej (również obecnie i przyszłościowo w ramach realizowanego projektu), stąd nie ma miejsca i nie występuje podatek należny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (doprecyzowane pismem z 29 sierpnia 2014 r.):

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu przez Wnioskodawcę pn. „…” … (wykonanie zabiegów ochrony przyrody na terenie specjalnego obszaru ochrony siedlisk …) istnieje możliwość odzyskania podatku VAT”?

We wniosku użyto sformułowania „Odzyskanie podatku VAT”, ponieważ takie określenie ujęte zostało w cytowanym niżej art. 30 przepisów wspólnych 2012, uzgodnionych przez komisję europejską, które są obowiązujące dla projektu ... realizowanego przez jednostkę Wnioskodawcy:

„ artykuł 30 - podatek od wartości dodanej

30.1 Gdy beneficjent koordynujący lub dowolny z jego współbeneficjentów nie jest w stanie odzyskać podatku VAT zapłaconego w ramach projektu, kwota ta zostaje uznana za wydatek kwalifikowalny.

Aby opłaty z tytułu podatku VAT mogły być uznane za kwalifikowane, beneficjent koordynujący musi wykazać przy pomocy dokumentów wydanych przez odpowiednie organy lub zawartych w aktach prawnych, że on i/lub jego współbeneficjenci muszą zapłacić i nie mogą odzyskać zapłaconego podatku VAT od towarów i usług wymaganych do realizacji projektu.”

Pytanie sformułowane w punkcie 69 wniosku jest zgodne z oczekiwaniami komisji europejskiej, a odzyskanie podatku VAT rozumiane jest jako efekt rozliczenia przez pomniejszenie podatku należnego o podatek naliczony. W sytuacji gdy w jednostce nie występuje i przyszłościowo również w ramach realizowanego projektu nie będzie występował podatek należny pytanie przedstawione w punkcie 69 wniosku wydaje się zasadne. Nomenklatura stosowana w przepisach o podatku VAT dotyczy podatników podatku VAT, natomiast Wnioskodawca w ramach swojej działalności statutowej i działalności w związku z realizowanym projektem ... takim podatnikiem nie jest.

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane pismem z 29 sierpnia 2014 r.):

Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, co wynika z faktu, że nie jest płatnikiem podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2011. Nr 177 poz. 1054 ze zm.).

W związku z faktem, że Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT–7, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów ze swojej działalności statutowej i działalności w ramach realizowanego projektu..., nie występuje i nie ma miejsca podatek należny od jednostki, nie ma więc możliwości odzyskania podatku VAT przez obniżenie kwoty podatku należnego/nie występuje/ o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu „…” (wykonanie zabiegów ochrony przyrody na terenie specjalnego obszaru ochrony siedlisk … …)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT na gruncie przepisu o podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Stosowanie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r. – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej. Art. 15 ust. 6 ustawy stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale działania te podejmuje na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Art. 96 ust. 4 ustawy stanowi, że naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje – co do zasady – wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r poz. 247 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Uregulowanie to zostało powtórzone w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz.U., poz. 1656).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będący państwową jednostką budżetową w celu realizacji ustawowych zadań realizuje projektu pn. „… nr … (wykonanie zabiegów ochrony przyrody na terenie specjalnego obszaru ochrony siedlisk … …). Realizację zadań przewidzianych w projekcie zaplanowano na lata 2014–2017 r. W ramach projektu zostaną wykonane zabiegi polegające na wzmocnieniu stropów i ociosów Jaskini …. Podstawowym celem projektu jest zachowanie istotnego miejsca występowania nietoperzy oraz zapewnienie odpowiednich dla nich warunków siedliskowych.

Wnioskodawca w związku z realizacja projektu poniesie koszty na: personel (koszty zatrudnienia personelu), podróże (koszty podróży członków zespołu projektowego oraz utrzymania), zlecenia (koszty pomocy zewnętrznej związane z kosztami podwykonawstwa oraz koszty audytu zewnętrznego), infrastrukturę (koszty wytworzenia infrastruktury), wyposażenie (koszty zakupu dóbr trwałych), inne (koszty zakupu, wytworzenia, naprawy lub wykorzystania materiałów, towarów lub sprzętu), Overheads (koszty funkcjonowania biura, opłaty urzędowe oraz wszelkie wydatki niezbędne dla projektu, niewchodzące w zakresie wyżej wymienionych kategorii). Efekt projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wytworzona w ramach zadania infrastruktura będzie wykonywana tylko i wyłącznie w celu zapewnienia miejsca bytowania dla gatunków. Na omawianym terenie nie przewiduje się prowadzenia czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podziemia Jaskini … nie są i nie będą dostępne do zwiedzania. Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu jako nabywca będzie wskazany Wnioskodawca. Wnioskodawca nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT–7.

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego w opisanej sytuacji, należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Analiza przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wskazuje, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest fakt, że zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych a Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo otrzymania zwrotu na podstawie wskazanego wyżej rozporządzenia z 16 grudnia 2013 r. gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w zawartych tam regulacjach.

Wobec powyższego Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego zawartego w cenie towarów nabywanych w związku z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla celów rozliczeń podatkowych w ewidencjach dla potrzeb podatku od towarów i usług w ramach zakreślonego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego zawartego w niniejszym wniosku. Interpretacja ta dotyczy wyłącznie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1, prawa do zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87, prawa do zwrotu podatku podatnikom dokonującym nabycia za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej na podstawie umów zawartych przed 1 maja 2004 r. przy założeniu, jak wskazał Wnioskodawca, że nie jest zarejestrowany jako „podatnik VAT czynny”, a efekt projektu nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Niniejsza interpretacja nie dotyczy natomiast możliwości „odzyskania podatku VAT” w rozumieniu wskazanego przez Wnioskodawcę art. 30 Przepisów Wspólnych 2012, uzgodnionych przez Komisję Europejską, które są obowiązujące dla realizowanego przez Wnioskodawcę projektu ..., ponieważ regulacje te nie są przepisami prawa podatkowego w rozumieniu unormowań art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, lecz stanowią integralną część umowy o udzielenie dotacji. Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Zasady i przepisy podatkowe zawarte w niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu przez Wnioskodawcę kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych w związku z realizacją projektu, będącego przedmiotem ww. wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj