Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-433/14-7/MK
z 30 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2014 r. (data wpływu 11 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 2 września 2014 r. (data wpływu 3 września 2014 r.) oraz z dnia 22 września 2014 r. (data wpływu 24 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur nabycia paliwa oraz nabycia innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem pojazdu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur nabycia paliwa oraz nabycia innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem pojazdu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 2 września 2014 r. (data wpływu 3 września 2014 r.) oraz z dnia 22 września 2014 r. (data wpływu 24 września 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Firma prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu samochodów, jest czynnym podatnikiem podatku VAT i wykonuje działalność opodatkowaną wyłącznie wg. stawki 23 %.

Firma posiada samochód RENAULT MASTER o ładowności do 3,5 tony zakwalifikowany zgodnie z przepisami o ruchu drogowym jako specjalny kempingowy, który jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej z przeznaczeniem oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu. Sposób wykorzystania tego pojazdu jest określony w ustalonym regulaminie używania, dodatkowo jest prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu, co wyklucza użycie dc celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Samochód ten został zgłoszony Naczelnikowi Urzędu Skarbowego na druku VAT-25. Miejscem parkowania jest siedziba Firmy.

Przedmiotowy pojazd samochodowy nie jest pojazdem o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-3.

Przedmiotowy pojazd wykorzystywany jest i będzie wyłącznie do działalności gospodarczej oraz z przeznaczeniem oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu.

Z posiadanych przez Firmę dokumentów obiektywnie wynika ,że pojazd kempingowy jest i będzie wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone jest wykorzystanie tego pojazdu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Wynika to z opracowanego regulaminu korzystania z samochodów służbowych.

Firma ma ustalony regulamin korzystania z samochodów służbowych w którym wyklucza użycie ich do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą np. do celów prywatnych. W regulaminie określono sposób udostępniania, osobę odpowiedzialną za udostępnianie samochodu, zaprowadzono ewidencję przebiegu pojazdu zawierającą elementy zgodnie z art. 86a ust 7 i 8. Dostęp do samochodu, dokumenty i kluczyki są i będą przechowywane w odpowiednim miejscu w siedzibie Firmy, gdzie jest całodobowy dozór i nie ma możliwości użycia przez osoby nieupoważnione.

Firma ma ustalony regulamin korzystania z samochodów służbowych w którym wyklucza użycie ich do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą np. do celów prywatnych. W regulaminie określono sposób udostępniania, osobę odpowiedzialną za udostępnianie samochodu , zaprowadzono ewidencję przebiegu pojazdu zawierającą elementy zgodnie z art. 86a pkt 7 i 8. Z regulaminu jasno wynika , że osoby upoważnione do korzystania z przedmiotowego pojazdu jak również właściciele Firmy są i będą zobowiązani do dokonywania wpisu w ewidencji przebiegu po każdym użyciu lub wynajmie pojazdu, co wyklucza użycie do celów prywatnych, ponieważ każdy ruch pojazdu musi być ujęty w ewidencji.

Regulamin zawiera zapis z którego wynika kto jest i będzie odpowiedzialny za prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu a właściciele kontrolują/będą kontrolować prawidłowość prowadzenia na koniec każdego miesiąca

Poza okresem najmu samochód jest/będzie wykorzystywany dla celów związanych z działalnością gospodarczą Firmy tj. wyjazdy na szkolenia, konferencje, w celu zakupu samochodów, części zamiennych w kraju i za granicą wymagających noclegów itp.

Samochód kempingowy jest/będzie wynajmowany potencjalnym klientom Firmy na okres na jaki jest/będzie podpisana umowa najmu.

Na pytanie zawarte w wezwaniu Organu „Czy pojazd jest/będzie wynajmowany przez pracowników, wspólników Wnioskodawcy”? Wnioskodawca wskazał, iż wynajęcie samochodu przez pracownika bądź właściciela Firmy traktowane jest/będzie jako najem obowiązujący potencjalnego klienta.

Pojazd w okresach pomiędzy kolejnymi umowami najmu jest/będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pojazd jest/będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług.

Ewidencja pojazdu w okresie wynajmu pojazdu jest/będzie prowadzona zgodnie z regulaminem przez osobę upoważnioną i dokonującą czynności najmu wg. art. 86a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Poza okresami najmu jest/będzie prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu i zawiera wszystkie elementy o których mowa w art. 86a ust. 7 podatku od towarów i usług.

Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od momentu zakupu pojazdu i zawiera/będzie zawierać wszystkie elementy o których mowa w art. 86a ust. 7 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług .

W okresie najmu ewidencja przebiegu pojazdu zawiera/będzie zawierać elementy zgodnie z art. 86a ust 8 ustawy o podatku od towarów i usług

obejmuje:

  1. kolejny numer wpisu
  2. datę i cel udostępnienia pojazdu
  3. stan licznika na dzień udostępnienia pojazdu
  4. liczbę przejechanych kilometrów
  5. stan licznika na dzień zwrotu pojazdu
  6. imię i nazwisko osoby której jest udostępniany pojazd.

Poza okresami najmu ewidencja przebiegu pojazdu zawiera/będzie zawierać elementy zgodnie z art. 86a ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług tj.:

  1. Numer rejestracyjny pojazdu samochodowego.
  2. Dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji.
  3. Stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.
  4. Wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący;
    • kolejny numer wpisu
    • datę i cel wyjazdu
    • opis trasy /skąd-dokąd/
    • liczbę przejechanych kilometrów
    • imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem jeżeli nie jest ona podatnikiem;

  1. Liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Opłaty za najem stanowią/będą stanowić dla Firmy realne wynagrodzenie tzn. są i będą odpowiadać realnym cenom rynkowym

Poza okresami najmu faktury dokumentujące wydatki na nabycie lub import paliw silnikowych, oleju napędowego, naprawy i konserwacji, ubezpieczenia oraz innych towarów związanych z eksploatacją zużytych na potrzeby Firmy są/będą wystawiane na Firmę. W okresie najmu wydatki związane z eksploatacją pojazdu w tym paliwo płyny eksploatacyjne ponosi/będzie ponosić Najemca.

Decyzję o zakupie paliwa do pojazdu w okresie najmu podejmuje Najemca natomiast poza okresem najmu Firma.

Pojazd kempingowy jest/będzie wynajmowany z tzw. pełnym bakiem - zbiornikiem paliwa.

Koszt uzupełnienia zbiornika do pełna nie jest i nie będzie wkalkulowany do wartości usługi najmu pojazdu i ponosi/ponosić będzie Najemca.

Nie ma i nie będzie różnicy w cenie najmu samochodu zwracanego do pełna. Jeśli będzie różnica w przypadku niezatankowanego paliwa najem będzie powiększony o różnicę w wartości
paliwa.

Stan napełnienia baku jest/będzie sprawdzany przy odbiorze pojazdu.

Koszt zużycia paliwa nie jest i nie będzie wkalkulowany w cenę wynajmu samochodu.

W okresie najmu Firma nie monitoruje i nie będzie monitorować ilości zużytego paliwa natomiast w okresach poza najmem Firma monitoruje i będzie monitorować na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu i zakupionego paliwa.

Przedmiotowy pojazd poza okresami najmu garażowany jest codziennie na terenie Firmy, a w przyszłości będzie garażowany, w zależności od warunków atmosferycznych, na terenie firmy lub wynajętym stanowisku w garażu od właścicieli Firmy

Garażowania pojazdu będą dokonywali właściciele Firmy lub osoby wymienione w regulaminie używania pojazdów do celów służbowych.

Z wynajętego stanowiska w prywatnym garażu będzie korzystała wyłącznie Firma.

W piśmie z dnia 22 września 2014 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. dopuszczalna ładowność pojazdu będącego przedmiotem wniosku wynosi :
    1. w karcie pojazdu - nie określono,
    2. w dowodzie rejestracyjnym - nie określono.
  1. liczba miejsc łącznie z miejscem dla kierowcy w pojeździe samochodowym będącym przedmiotem wniosku wynosi:
    1. w karcie pojazdu - 6,
    2. w dowodzie rejestracyjnym -6.
  1. cena najmu pojazdu będącego przedmiotem wniosku pracownikom oraz osobom niebędącym i pracownikami i będzie odpowiadać cenom obowiązującym na rynku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu Wniosku).

Czy ze względu na wysoką wartość pojazdu, brak odpowiedniego miejsca zadaszonego na terenie Firmy i wysoki koszt wybudowania nowego pomieszczenia - miejscem garażowania tego pojazdu może być prywatna posesja właścicieli Firmy /stanowisko z odrębnym wjazdem w wynajmowanym garażu na podstawie umowy najmu./ Czy sytuacja ta nie wykluczy prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego wynikającego z faktur nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego wykorzystywanych do napędu , usług naprawy lub konserwacji, ubezpieczenia oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tego pojazdu poza okresami najmu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Firma będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego wykorzystywanych do napędu, usług naprawy lub konserwacji oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tego pojazdu.

Pojazd jest/będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej i spełniony jest/będzie warunek określony w art. 86a. ust. 3 pkt 1 a i ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy nie określają jednoznacznie sposobu i miejsca garażowania pojazdów firmowych. W regulaminie korzystania z samochodów służbowych będzie dodatkowo dla tego samochodu określone miejsce garażowania w garażu na prywatnej posesji właścicieli Firmy zgodnie z umową najmu, którzy odpowiedzialni będą za użycie tego pojazdu tylko do celów firnowych.

Kontrola użycia do celów innych niż służbowe sprawowana będzie na podstawie zapisów w ewidencji przebiegu pojazdów prowadzonej zgodnie z art. 86a ust. 7 i art. 86a ust. 8. /jedna ewidencja/.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W myśl art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Zgodnie z art. 86a ust. 2 ustawy o VAT do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

  1. nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
  2. używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
  3. nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Stosownie do art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o VAT przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku gdy pojazdy samochodowe są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Na podstawie art. 86a ust. 4 ustawy pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

  1. sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
  2. konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Na podstawie art. 86a ust. 5, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

  1. przeznaczonych wyłącznie do:
    1. odprzedaży,
    2. sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
    3. oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

−jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

  1. w odniesieniu do których:
    1. kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub
    2. podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.


Przez pojazdy samochodowe, stosownie do art. 2 pkt 34 ustawy, rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

W powołanych wyżej przepisach art. 86a ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zawarł szczególne uregulowania dotyczące określenia wysokości przysługującej do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Taka konstrukcja oznacza, że w sytuacji, gdy znajdzie zastosowanie szczególne uregulowanie zawarte w art. 86a ust. 1, wówczas podatnik może skorzystać jedynie z ograniczonego prawa do odliczenia podatku naliczonego (w 50%). Jeżeli jednak przepis art. 86a ust. 1 ustawy nie znajdzie zastosowania (vide: art. 86a ust. 3 ustawy), wówczas znajdą zastosowanie ogólne uregulowania zawarte w art. 86 ww. ustawy.

Ww. przepisy wprowadzają ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków, m.in. zakupu paliw do napędu, czy też innych wydatków eksploatacyjnych dotyczących pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, przeznaczonych do użytku „mieszanego”, tj. wykorzystywanych zarówno do celów związanych z opodatkowaną działalnością gospodarczą, jak i do celów użytku prywatnego.

W myśl art. 86a ust. 6 ustawy o VAT ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami (art. 86a ust. 12 ustawy o VAT).

Jednocześnie należy zauważyć, że stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy nowelizującej, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika do dnia 30 czerwca 2015 r. paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu:

  1. samochodów osobowych;
  2. innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:
    1. 1 – jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,
    2. 2 – dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,
    3. 3 lub więcej – jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.


Przepis ust. 1 nie dotyczy pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej (art. 12 ust. 2 ww. ustawy).

Dopuszczalna ładowność pojazdu oraz liczba miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 1 pkt 2, są określane na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Pojazdy, które w dokumentach, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1 (art. 12 ust. 3 ww. ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada samochód RENAULT MASTER o ładowności do 3,5 tony zakwalifikowany zgodnie z przepisami o ruchu drogowym jako specjalny kempingowy, który jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej z przeznaczeniem oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu. Samochód ten został zgłoszony Naczelnikowi Urzędu Skarbowego na druku VAT-25. Miejscem parkowania jest siedziba Firmy.

Przedmiotowy pojazd samochodowy nie jest pojazdem, o którym mowa w art. 86a. ust. 9 pkt 1-3.

Jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotowy pojazd wykorzystywany będzie wyłącznie do działalności gospodarczej oraz z przeznaczeniem oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu.

Z posiadanych przez Firmę dokumentów obiektywnie wynika, że pojazd kempingowy będzie wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej i wykluczone będzie wykorzystanie tego pojazdu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Wynika to z opracowanego regulaminu korzystania z samochodów służbowych.

Firma ma ustalony regulamin korzystania z samochodów służbowych, w którym wyklucza użycie ich do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą np. do celów prywatnych. W regulaminie określono sposób udostępniania, osobę odpowiedzialną za udostępnianie samochodu, zaprowadzono ewidencję przebiegu pojazdu zawierającą elementy zgodnie z art. 86a ust. 7 i 8. Dostęp do samochodu, dokumenty i kluczyki są i będą przechowywane w odpowiednim miejscu w siedzibie Firmy, gdzie jest całodobowy dozór i nie ma możliwości użycia przez osoby nieupoważnione.

Firma ma ustalony regulamin korzystania z samochodów służbowych w którym wyklucza użycie ich do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą np. do celów prywatnych. W regulaminie określono sposób udostępniania, osobę odpowiedzialną za udostępnianie samochodu, zaprowadzono ewidencję przebiegu pojazdu zawierającą elementy zgodnie z art. 86a pkt 7 i 8. Z regulaminu jasno wynika , że osoby upoważnione do korzystania z przedmiotowego pojazdu jak również właściciele Firmy są i będą zobowiązani do dokonywania wpisu w ewidencji przebiegu po każdym użyciu lub wynajmie pojazdu, co wyklucza użycie do celów prywatnych, ponieważ każdy ruch pojazdu musi być ujęty w ewidencji.

Regulamin zawiera zapis z którego wynika kto jest i będzie odpowiedzialny za prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu a właściciele kontrolują/będą kontrolować prawidłowość prowadzenia na koniec każdego miesiąca

Poza okresem najmu samochód jest/będzie wykorzystywany dla celów związanych z działalnością gospodarczą Firmy tj. wyjazdy na szkolenia, konferencje, w celu zakupu samochodów, części zamiennych w kraju i za granicą wymagających noclegów itp.

Samochód kempingowy będzie wynajmowany potencjalnym klientom Firmy na okres na jaki będzie podpisana umowa najmu.

Wynajęcie samochodu przez pracownika bądź właściciela Firmy traktowane będzie jako najem obowiązujący potencjalnego klienta.

Pojazd w okresach pomiędzy kolejnymi umowami najmu będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pojazd będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług.

Ewidencja pojazdu w okresie wynajmu pojazdu będzie prowadzona zgodnie z regulaminem przez osobę upoważnioną i dokonującą czynności najmu wg. art. 86a ust 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Poza okresami najmu będzie prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu, która zawierać będzie wszystkie elementy o których mowa w art. 86a ust. 7 podatku od towarów i usług.

Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od momentu zakupu pojazdu i będzie zawierać wszystkie elementy o których mowa w art. 86a ust. 7 i 8 ustawy o podatku od towarów i usług .

W okresie najmu ewidencja przebiegu pojazdu zawiera/będzie zawierać elementy zgodnie z art. 86a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług

obejmuje:

  1. kolejny numer wpisu
  2. datę i cel udostępnienia pojazdu
  3. stan licznika na dzień udostępnienia pojazdu
  4. liczbę przejechanych kilometrów
  5. stan licznika na dzień zwrotu pojazdu
  6. imię i nazwisko osoby której jest udostępniany pojazd.

Poza okresami najmu ewidencja przebiegu pojazdu zawiera/będzie zawierać elementy zgodnie z art. 86a ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług tj.:

  1. Numer rejestracyjny pojazdu samochodowego.
  2. Dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji.
  3. Stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.
  4. Wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący;
    • kolejny numer wpisu
    • datę i cel wyjazdu
    • opis trasy /skąd-dokąd/
    • liczbę przejechanych kilometrów
    • imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

-potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem jeżeli nie jest ona podatnikiem;

  1. Liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Opłaty za najem będą stanowić dla Firmy realne wynagrodzenie tzn. są i będą odpowiadać realnym cenom rynkowym

Poza okresami najmu faktury dokumentujące wydatki na nabycie lub import paliw silnikowych, oleju napędowego, naprawy i konserwacji, ubezpieczenia oraz innych towarów związanych z eksploatacją zużytych na potrzeby Firmy będą wystawiane na Firmę. W okresie najmu wydatki związane z eksploatacją pojazdu w tym paliwo płyny eksploatacyjne będzie ponosić Najemca.

Decyzję o zakupie paliwa do pojazdu w okresie najmu podejmuje Najemca natomiast poza okresem najmu Firma.

Pojazd kempingowy będzie wynajmowany z tzw. pełnym bakiem - zbiornikiem paliwa.

Koszt uzupełnienia zbiornika do pełna nie będzie wkalkulowany do wartości usługi najmu pojazdu i ponosi/ponosić będzie Najemca.

Nie będzie różnicy w cenie najmu samochodu zwracanego do pełna. Jeśli będzie różnica w przypadku nie zatankowanego paliwa najem będzie powiększony o różnicę w wartości paliwa.

Stan napełnienia baku będzie sprawdzany przy odbiorze pojazdu.

Koszt zużycia paliwa nie będzie wkalkulowany w cenę wynajmu samochodu.

W okresie najmu Firma nie będzie monitorować ilości zużytego paliwa natomiast w okresach poza najmem Firma będzie monitorować na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu i zakupionego paliwa. Dopuszczalna ładowność pojazdu będącego przedmiotem wniosku wynosi: w karcie pojazdu - nie określono; w dowodzie rejestracyjnym - nie określono. Liczba miejsc łącznie z miejscem dla kierowcy w pojeździe samochodowym będącym przedmiotem wniosku wynosi: w karcie pojazdu - 6, w dowodzie rejestracyjnym -6. Cena najmu pojazdu będącego przedmiotem wniosku pracownikom oraz osobom niebędącym i pracownikami i będzie odpowiadać cenom obowiązującym na rynku.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy w sytuacji, gdy miejscem garażowania będzie prywatna posesja właścicieli Firmy, będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur nabycia paliw silnikowych, usług naprawy lub konserwacji, ubezpieczenia oraz innych towarów i usług zawiązanych z eksploatacją lub używaniem tego pojazdu.

W odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego wskazać należy, że kluczową rolę w rozwiązaniu przedstawionego problemu odgrywa przepis art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy. Z treści tych przepisów wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem pojazdów samochodowych oraz wydatków związanych z ich eksploatacją (napraw) w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej.

Wskazać należy, że przepisy ustawy nie określają w jaki sposób podatnik ma zapewnić w przedsiębiorstwie wyeliminowanie użytku prywatnego używanego w nim pojazdu samochodowego dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Przykładowo może tego dokonać za pomocą wprowadzonych regulaminów, umów, zarządzeń wraz z podjęciem dodatkowych działań zabezpieczających ich wykonanie. Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności przedsiębiorstwa i sposobu używania dla jego celów pojazdów. Określone przez podatnika zasady używania pojazdów muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku tych pojazdów. Przy czym użytek prywatny należy postrzegać w kategoriach potencjalnej, a nie faktycznej możliwości użytku pojazdu do celów prywatnych.

Wnioskodawca, zamierza garażować przedmiotowy pojazd poza okresami najmu w prywatnym garażu wynajętym od właścicieli Firmy. Garażowania pojazdu będą dokonywali m.in. właściciele firmy. Zatem powyższe okoliczności nie wykluczają użycia przedmiotowego pojazdu do celów prywatnych, ponieważ właściciele Firmy mogą wykorzystywać przedmiotowy pojazd do dojazdów z Firmy do miejsca zamieszkania lub z miejsca zamieszkania do Firmy. Ponadto garażowanie pojazdu w prywatnym garażu właścicieli Firmy nie wyklucza użycia tego pojazdu przez właścicieli do celów prywatnych jak np. wyjazd weekendowy.

Zatem, wskazany przez Wnioskodawcę sposób użytkowania pojazdu kempingowego nie jest równoznaczny ze stworzeniem stosownych procedur użytkowania tego pojazdu, które wykluczają jego potencjalne wykorzystanie do celów prywatnych.

Należy stwierdzić, że w opisanych warunkach Wnioskodawca nie stworzył procedur/zasad wykorzystania pojazdu kempingowego w pełni wykluczających potencjalny jego użytek prywatny, co powoduje, że przedmiotowy pojazd nie będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że ww. pojazd będzie wykorzystywać do czynności opodatkowanych. Tym samym Wnioskodawca nabędzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług naprawy lub konserwacji, ubezpieczenia oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tego pojazdu. Prawo to jednakże jest ograniczone do wysokości 50% kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur.

Zatem, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego z tytułu nabycia usług naprawy lub konserwacji, ubezpieczenia oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem samochodu, o którym mowa we wniosku, zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2014 r.

Natomiast w przypadku nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego przeznaczonych do napędu pojazdu kempingowego, Wnioskodawcy nie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ prawo to przysługuje w przypadku pojazdów samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 86a ustawy o VAT. Jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca nie wykluczył potencjalnej możliwości użycia przedmiotowego samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Ponadto z opisu sprawy wynika, iż w karcie pojazdu oraz w dowodzie rejestracyjnym, dla pojazdu będącego przedmiotem wniosku, nie ma określonej ładowności pojazdu. Tym samym, na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy nowelizującej, przedmiotowy pojazd jest uznany za samochód osobowy.

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące tym zakresie przepisy, Wnioskodawcy z uwagi na to, iż przedmiotowy pojazd nie jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej oraz zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy nowelizującej jest samochodem osobowym, to Wnioskodawcy, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy nowelizującej, nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup paliwa, oleju napędowego dla przedmiotowego pojazdu do dnia 30 czerwca 2015 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj