Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-213/14/DK
z 21 lipca 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2014 r. (data wpływu 13 maja 2014 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie skorygowania kosztów uzyskania przychodów w związku z uzyskanym dofinansowaniem – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie skorygowania kosztów uzyskania przychodów w związku z uzyskanym dofinansowaniem.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka z o.o. rozpoczęła działalność w kwietniu 2013 roku jako podmiot, którego głównym zadaniem są prace nad wynalazkiem X – innowacyjnym systemem sortowania materiałów.
Dnia 24 lipca 2013 roku Spółka złożyła wniosek o dofinansowanie tytułem międzynarodowej ochrony wynalazku X w ramach programu operacyjnego „Innowacyjna Gospodarka 2007-2013” poddziałanie 5.4.1 – ochrona własności przemysłowej.
Od dnia złożenia wniosku, Spółka ponosiła koszty związane z projektem, które stanowiły wydatki kwalifikowane.
W dniu 28 lutego 2014 roku została podpisana umowa o dofinansowanie pomiędzy Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a Spółką. Umowa przewiduje dofinansowanie na realizację projektu w maksymalnej wysokości XXXX PLN, w tym 85% kwoty dofinansowania w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, co stanowi XXXXX PLN oraz 15% w formie dotacji celowej, co stanowi XXXXX PLN.
Spółka nie otrzymała jeszcze dofinansowania, złożyła pierwszy wniosek o płatność.
Czy Spółka powinna dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów, zrefundowanych dofinansowaniem w momencie jego otrzymania, czy też powinna dokonać stosownej korekty kosztów we wcześniejszych okresach, jeśli poniosła wydatki kwalifikowane w ramach projektu i zostały one zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie poniesienia?
We własnym stanowisku w sprawie Wnioskodawca wskazał, że w sytuacji gdy Spółka poniosła wydatki kwalifikowane, związane z realizacją projektu, które zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, a następnie zostaną zrefundowane otrzymanym dofinansowaniem, powinna dokonać stosownej korekty kosztów, która odpowiada udziałowi wartości dofinansowania, w momencie jego uzyskania.
Również w przypadku, gdy wydatki objęte dofinansowaniem zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia w roku ubiegłym, korekta – zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów nastąpi w roku podatkowym, w którym otrzymano dofinansowanie.
Zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Koszty poniesione na uzyskanie międzynarodowej ochrony wynalazku X nie stanowią kosztów bezpośrednio związanych z przychodami, jednak są niezbędne w celu zabezpieczenia źródła przychodów i jako koszty pośrednie, zgodnie z art. 15 ust. 4d są potrącalne w dacie poniesienia.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 52.
Wydatki poniesione przed otrzymaniem dofinansowania nie są bezpośrednio sfinansowane z ww. dochodów, ponieważ zostały sfinansowane ze środków własnych Spółki, przed podpisaniem umowy i spełnieniem określonych warunków, które umożliwiają uzyskanie takiego dofinansowania. Dlatego korygowanie ich w okresach poprzedzających otrzymanie dofinansowania nie znajduje uzasadnienia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
W analizowanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie w ramach programu operacyjnego „Innowacyjna Gospodarka 2007-2013”. Przychody z tego tytułu są zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Należy przy tym wyjaśnić, że ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851) – dalej: Ustawa, przewiduje szereg zwolnień dla tego rodzaju środków. Kwalifikacja uzależniona jest m.in. od sposobu rozdzielania omawianych środków, a także daty ich otrzymania. I tak np. wolne od podatku są:
- dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 47);
- kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 48);
- płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku ..., z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (art. 17 ust. 1 pkt 52);
- środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (art. 17 ust. 1 pkt 53).
Podstawa prawna zwolnienia od podatku dochodowego otrzymanych przez Wnioskodawcę środków pozostaje jednakże poza zakresem sprawy, bowiem niezależnie od niej, wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów) wskazanych w tych przepisach nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów.
Stosownie bowiem do art. 16 ust. 1 pkt 58 Ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Zatem, wydatki Spółki poniesione w ramach realizowanego projektu pokryte środkami zwolnionymi od opodatkowania nie stanowią kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 Ustawy.
Co istotne, użyte w przywołanym unormowaniu sformułowanie „bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów)” nie oznacza, że chodzi wyłącznie o wydatki i koszty wcześniej, uprzednio sfinansowane z określonych dochodów (przychodów) podatnika, tj. sfinansowane przed ich poniesieniem, lecz również o wydatki i koszty, które zostały poniesione, a następnie zwrócone. Tak więc wyłączenie, o którym mowa w niniejszym przepisie dotyczy także wydatków, które zostały najpierw przez podatnika poniesione, a dopiero później zrefundowane.
Zatem – odnosząc powyższe do analizowanej sytuacji – po otrzymaniu dotacji podatnik jest zobowiązany do skorygowania – zmniejszenia – kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania – zwiększenia – podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie określają szczególnych zasad dokonywania korekt kosztów uzyskania przychodów. Należy również zauważyć, że otrzymanie refundacji nie zmienia momentu poniesienia i potrącenia kosztu a jedynie wpływa na wysokość kosztu bądź też całkowite wykluczenie wydatku z kosztów podatkowych. Tym samym korekty kosztów powinny odnosić się do tych okresów rozliczeniowych, w których koszty te były ujęte w rachunku podatkowym.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.