Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-650/14/IB
z 18 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 23 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

Wezwaniem z dnia 28 lipca 2014 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego w odniesieniu bezpośrednio do pytania zadanego we wniosku.

Pismem z dnia 6 sierpnia 2014 r. (data wpływu 11 sierpnia 2014 r.) uzupełniono wniosek w ww. zakresie.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Decyzją Prezydenta Miasta zezwalającą na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie linii tramwajowej w ciągu drogi gminnej, w myśl art. 12 ust. 4 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, nastąpiło wygaśnięcie prawa użytkowania wieczystego ustanowionego na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej na nieruchomości stanowiącej własność Gminy, oznaczonej jako działki nr 99/1 i 97/1 /obręb 125/.

Na wymienionych działkach znajdują się 22 budynki mieszkalne.

Zgodnie z art. 12 ust. 4f ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, za nieruchomości, które z mocy prawa stały się własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, dotychczasowym właścicielom nieruchomości, użytkownikom wieczystym oraz osobom, które posiadały do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe, przysługuje ustalone odrębną decyzją odszkodowanie. W myśl art. 18 ust. 1 ww. ustawy wysokość odszkodowania ustala się według stanu nieruchomości w dniu wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz według jej wartości z dnia, w którym następuje ustalenie wysokości odszkodowania.

Podstawą ustalenia odszkodowania, zgodnie z art. 130 i art. 134 ustawy o gospodarce nieruchomościami, jest wartość rynkowa nieruchomości określona na podstawie opinii rzeczoznawcy majątkowego.

Na nieruchomości, o której mowa, ustanowiona jest hipoteka z tytułu kredytów mieszkaniowych udzielonych i spłacanych na warunkach określonych przez Radę Ministrów, zgodnie z ustawą z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych.

Kredytobiorcami są członkowie Spółdzielni, zajmujący lokale obciążone kredytem zaciągniętym przez Spółdzielnię, lub osoby niebędące członkami Spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, zajmujące lokal obciążony kredytem zaciągniętym przez Spółdzielnię.

Stosownie do zapisu art. 4 ust. 4 ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, Spółdzielnia prowadzi analityczną ewidencję zadłużenia z tytułu kredytu wraz z odsetkami, z podziałem na lokale zajmowane przez poszczególnych członków Spółdzielni lub osoby niebędące członkami Spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, oraz umożliwia bankowi kontrolę tej ewidencji. Analityczna ewidencja zadłużenia zgodnie z art. 4 ust. 5 przywołanej ustawy zawiera co najmniej: 1) przypadający na każdy lokal stan zadłużenia z tytułu kredytu, skapitalizowanych odsetek, przejściowego wykupienia odsetek od kredytu, z podziałem na zadłużenie z tytułu przejściowego wykupienia odsetek oraz zadłużenie z tytułu oprocentowania tych odsetek, wysokość wniesionej przez członka Spółdzielni części wkładu budowlanego lub wysokość wkładu mieszkaniowego, ustaloną według zasad określonych w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych, nominalną kwotę umorzenia kredytu dokonanego przy ostatecznym rozliczeniu kosztów budowy, wysokość dokonanych umorzeń, z podziałem na umorzenie zadłużenia z tytułu przejściowego wykupienia odsetek oraz zadłużenia z tytułu oprocentowania tych odsetek, kwotę odsetek skapitalizowanych wykupionych przez budżet państwa, wysokość należności z tytułu obciążających członka Spółdzielni lub osobę niebędącą członkiem Spółdzielni, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, miesięcznych spłat kredytu, wyliczoną zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 oraz art. 11 ust. 1, oraz wysokość spłat wnoszonych przez członka Spółdzielni lub osobę niebędącą członkiem Spółdzielni, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

Zgodnie z art. 18 ust. 1c ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych w przypadku, gdy na nieruchomościach, o których mowa w art. 12 ust. 4 przywołanej ustawy lub na prawie użytkowania wieczystego tych nieruchomości jest ustanowiona hipoteka, wysokość odszkodowania z tytułu wygaśnięcia hipoteki ustala się w wysokości świadczenia głównego wierzytelności zabezpieczonej hipoteką, wraz z odsetkami zabezpieczonymi tą hipoteką.

Odszkodowanie to podlega zaliczeniu na spłatę świadczenia głównego wierzytelności zabezpieczonej hipoteką.

W oparciu o pismo Powszechnej Kasy Oszczędności Bank Polski skierowane do Gminy, ustalono wysokość wierzytelności zabezpieczonej hipotekami ujawnionymi w dziale IV księgi wieczystej na dzień 31 grudnia 2013 r., która ponad 10-krotnie przewyższa wysokość ustalonego odszkodowania.

Z uwagi na powyższe ustalone przez Gminę odszkodowanie zostało w całości zaliczone na spłatę świadczenia głównego wierzytelności i wypłacone bezpośrednio na rzecz Banku (Spółdzielnia nie otrzymała środków na swój rachunek bankowy). Bank natomiast zwrócił się do Spółdzielni z prośbą o wskazanie kwot i rachunków, na jakie należy przeksięgować otrzymane środki.

Spółdzielnia podjęła decyzję o proporcjonalnym podziale środków na poszczególne rachunki kredytowe według wskaźnika stanowiącego iloraz kwoty odszkodowania i sald kredytów, odsetek skapitalizowanych, odsetek naliczonych oraz odsetek przejściowo wykupionych przez budżet państwa wraz z oprocentowaniem, zaewidencjonowanych na poszczególnych rachunkach według stanu na dzień 31 marca 2014 r.

W związku z powyższym kwoty zmniejszające wysokość zadłużenia poszczególnych osób zajmujących lokale mieszkalne obciążone kredytem mieszkaniowym ukształtowały się na poziomie od ok. 900 zł do ponad 16.000 zł. Ustalenie wysokości nowych, zmniejszonych kwot zadłużenia, nastąpi po zamknięciu II kwartału br. i uzgodnieniu z bankiem ewidencji analitycznej, o czym Spółdzielnia powiadomi lokatorów na piśmie.


W związku z powyższym – w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych – zadano następujące pytanie.


Czy Spółdzielnia powinna wystawić PIT-8C wszystkim osobom zajmującym lokale obciążone kredytem mieszkaniowym w związku ze zmniejszeniem ich zadłużenia / zwolnieniem z długu?


Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych – otrzymane odszkodowanie, wypłacone bezpośrednio na rzecz B i zaksięgowane na zmniejszenie zadłużenia poszczególnych osób zajmujących lokale mieszkalne obciążone kredytem mieszkaniowym, jest przychodem tychże osób z innych źródeł.

Część osób zajmujących lokale mieszkalne w budynkach znajdujących się na wymienionych działkach spłaciła we wcześniejszym okresie w całości kredyty mieszkaniowe obciążające ich lokale z własnych środków, zgodnie z ustawą o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych.

Zmniejszenie zadłużenia pozostałych osób zajmujących lokale obciążone kredytem mieszkaniowym z tytułu wypłaty odszkodowania za wygaszenie prawa użytkowania wieczystego ustanowionego na rzecz Spółdzielni, jest zdaniem Wnioskodawcy zwolnieniem tych osób z długu, który w przeciwnym wypadku musieliby spłacić zgodnie z przepisami ustawy o pomocy państwa...

Kwota odszkodowania przekazanego do banku zmniejsza saldo kredytów mieszkaniowych w ewidencji księgowej Spółdzielni /rachunek bankowy kredytów mieszkaniowych/ i drugostronnie zmniejsza zadłużenie poszczególnych osób zajmujących lokale obciążone kredytem mieszkaniowym. Tak więc zdaniem Wnioskodawcy jest zwolnieniem tych osób z długu, który w przeciwnym przypadku musieliby spłacić sami zgodnie z przepisami ustawy o pomocy państwa... W konsekwencji jest to więc przychód z innych źródeł osób fizycznych zajmujących lokale obciążone kredytem mieszkaniowym.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych są wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21 jako dochodów zwolnionych od podatku.

Katalog zwolnień przedmiotowych od podatku określony w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zamknięty i nie zawiera pozycji, która pozwalałaby na zwolnienie z podatku kwot zaksięgowanych na zmniejszenie zadłużenia tych osób.

W związku z powyższym Spółdzielnia winna wystawić PIT 8-C wszystkim osobom zajmującym lokale obciążone kredytem mieszkaniowym, w których przychodem będzie kwota przypadającego na lokal odszkodowania zmniejszającego saldo zadłużenia lokatora.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że część osób zajmujących lokale mieszkalne w budynkach znajdujących się na wymienionych działkach spłaciła w całości kredyty mieszkaniowe obciążające ich lokale z własnych środków, zgodnie z przepisami ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, we wcześniejszym okresie i tylko osoby jeszcze posiadające zadłużenie z tego tytułu osiągają korzyść w zmniejszeniu ich zadłużenia w związku z wypłatą odszkodowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne (tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 6 sierpnia 2013 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. z 2013 r., poz. 1054) określa wzór informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C), stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia (§ 1 pkt 3 lit. a) ww. rozporządzenia).

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, decyzją Prezydenta Miasta zezwalającą na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie linii tramwajowej w ciągu drogi gminnej, w myśl art. 12 ust. 4 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, nastąpiło wygaśnięcie prawa użytkowania wieczystego ustanowionego na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej na nieruchomości stanowiącej własność Gminy. Zgodnie z art. 12 ust. 4f ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, za nieruchomości, które z mocy prawa stały się własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, dotychczasowym właścicielom nieruchomości, użytkownikom wieczystym oraz osobom, które posiadały do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe, przysługuje ustalone odrębną decyzją odszkodowanie. Na nieruchomości, o której mowa, ustanowiona jest hipoteka z tytułu kredytów mieszkaniowych udzielonych i spłacanych na warunkach określonych przez Radę Ministrów, zgodnie z ustawą z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych. Kredytobiorcami są członkowie Spółdzielni, zajmujący lokale obciążone kredytem zaciągniętym przez Spółdzielnię, lub osoby niebędące członkami Spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, zajmujące lokal obciążony kredytem zaciągniętym przez Spółdzielnię.

Ustalone przez Gminę odszkodowanie zostało w całości zaliczone na spłatę świadczenia głównego wierzytelności i wypłacone bezpośrednio na rzeczBank (Spółdzielnia nie otrzymała środków na swój rachunek bankowy).

Bank natomiast zwrócił się do Spółdzielni z prośbą o wskazanie kwot i rachunków, na jakie należy przeksięgować otrzymane środki. Spółdzielnia podjęła decyzję o proporcjonalnym podziale środków na poszczególne rachunki kredytowe według wskaźnika stanowiącego iloraz kwoty odszkodowania i sald kredytów, odsetek skapitalizowanych, odsetek naliczonych oraz odsetek przejściowo wykupionych przez budżet państwa wraz z oprocentowaniem, zaewidencjonowanych na poszczególnych rachunkach według stanu na dzień 31 marca 2014 r.

W myśl art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 1376 ze zm.) przez umowę kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwotę środków pieniężnych z przeznaczeniem na ustalony cel, a kredytobiorca zobowiązuje się do korzystania z niej na warunkach określonych w umowie, zwrotu kwoty wykorzystanego kredytu wraz z odsetkami w oznaczonych terminach spłaty oraz zapłaty prowizji od udzielonego kredytu.


Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 763) pomoc państwa w spłacie kredytów mieszkaniowych, o których mowa w art. 1 ust. 2, polega na:


  • przejściowym wykupieniu ze środków budżetu państwa odsetek od kredytów mieszkaniowych (pkt 2);
  • umorzeniu części zadłużenia kredytobiorców z tytułu przejściowego wykupienia odsetek od kredytów mieszkaniowych (pkt 3);
  • wykupieniu ze środków budżetu państwa części zadłużenia kredytobiorców z tytułu skapitalizowanych odsetek (pkt 4).


Przez kredytobiorcę - stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy - należy rozumieć również członka spółdzielni mieszkaniowej, zajmującego lokal obciążony kredytem zaciągniętym przez spółdzielnię, lub osobę niebędącą członkiem spółdzielni, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, zajmującą lokal obciążony kredytem zaciągniętym przez spółdzielnię.

W myśl art. 2 pkt 2 tej ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o spłatach lub należnościach z tytułu spłat kredytu należy przez to rozumieć spłaty lub należności z tytułu spłat tego kredytu wraz z odsetkami, w tym odsetkami przejściowo wykupionymi ze środków budżetu państwa wraz z ich oprocentowaniem.

Jeżeli kredyt, o którym mowa w art. 1 ust. 2, został zaciągnięty przez spółdzielnię mieszkaniową, umorzenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, następuje pod warunkiem prowadzenia przez tę spółdzielnię analitycznej ewidencji zadłużenia z tytułu kredytu wraz z odsetkami, z podziałem na lokale zajmowane przez poszczególnych członków spółdzielni lub osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, oraz umożliwienia bankowi kontroli tej ewidencji (art. 4 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 12b ust. 1 ww. ustawy na podstawie uchwały walnego zgromadzenia wyrażającego zgodę na spłatę zadłużenia z tytułu kredytu lub kredytów zaciągniętych przez spółdzielnię mieszkaniową, spółdzielnia może dokonać za swoich członków spłat, o których mowa w art. 11b.

Po dokonaniu spłat, o których mowa w ust. 1, spółdzielni przysługuje roszczenie do członków o zwrot środków finansowych stanowiących równowartość dokonanej spłaty. Spółdzielnia nie może żądać od członków, za których dokonała spłaty zadłużenia na warunkach określonych w art. 11b, spłat wyższych od tych jakie ciążyłyby na członku gdyby spłacał zadłużenie na podstawie art. 7 i art. 11 (art. 12b ust. 2 ww. ustawy).

Mając na uwadze okoliczności faktyczne przedstawione we wniosku oraz powołany wyżej stan prawny stwierdzić zatem należy, że po stronie użytkowników lokali, u których nastąpiło zmniejszenie zadłużenia kredytowego niewątpliwie wystąpiło przysporzenie majątkowe, a tym samym przychód w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, Spółdzielnia ma obowiązek wystawienia im informacji PIT-8C.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj