Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-342/14-2/KC
z 9 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz.U. z 2012 r., poz. 740, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie posiadania właściwych dokumentów, dających prawo do zastosowania stawki 0% dla usług transportu międzynarodowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie posiadania właściwych dokumentów, dających prawo do zastosowania stawki 0% dla usług transportu międzynarodowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowym przedmiotem działalności P. S.A. jest wykonywanie kolejowych przewozów towarowych w komunikacji krajowej i międzynarodowej.

Spółka świadczy m.in. usługi transportu towarów na terenie kraju, stanowiące część usługi transportu międzynarodowego. W przypadku transportu towarów importowanych Wnioskodawca stosuje stawkę podatku VAT 0%, gdy posiada uwierzytelniony (potwierdzony) przez Urząd celny dokument SAD bądź potwierdzony (uwierzytelniony) przez urząd celny dokument PZC (Poświadczone Zgłoszenie Celne), z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportu do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Do Spółki zwracają się kontrahenci, którzy stosują uproszczone procedury celne importowe zgodnie z art. 76 ust. 1 lit. c WKC, będący podatnikami VAT w rozumieniu odpowiednich przepisów [dalej: Klient], z wnioskiem o przyjmowanie wydruku wpisu do „Rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu” jako dokumentu stanowiącego podstawę do zastosowania stawki VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego, o którym mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.

Klient posiada pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej w miejscu, w procedurze przywozowej-dopuszczenie do swobodnego obrotu. W takich przypadkach powiadomienie Urzędu Celnego o zamiarze odprawy celnej nie odbywa się na dokumencie SAD, tylko na Powiadomieniu (PWD) oraz wpisaniu towarów do rejestru.

Zwolnienie towaru (dopuszczenie do obrotu) następuje w momencie otrzymania odpowiednich dokumentów z organu celnego w formie elektronicznej poprzez Wrota Celne (tzw. Rozstrzygnięcie organów celnych).

W związku z tym, iż Klient stosuje uproszczone procedury celne importowe, nie posiada dokumentów SAD ani Poświadczenia Zgłoszenia Celnego (PZC), a wyłącznie wydruk z „Rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu”. Z tego też względu, aby uzyskać fakturę od Spółki za usługi transportu towarów importowanych ze stawką 0% VAT, Klient przedstawia Spółce wydruk wpisu do „Rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu”, którego treść jest zbieżna z otrzymaną wiadomością elektroniczną i jednocześnie potwierdza go poprzez złożenie podpisu przez upoważnionego pracownika Klienta. Alternatywnie Klient może przekazać Spółce wydruk z „Rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu” wraz z Rozstrzygnięciem organów celnych (tj. potwierdzeniem zwolnienia towarów do procedury).

Zdaniem Klienta i Spółki, Wpis do rejestru zawiera wszystkie elementy kalkulacyjne zgłoszenia celnego (w tym koszty transportu, które zostały doliczone do podstawy opodatkowania) oraz numery listu przewozowego SMGS. Tym samym uznając, iż posiada dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, Klient wystąpił do Spółki o zastosowanie na wystawianych przez Spółkę fakturach VAT stawki preferencyjnej w wysokości 0%.

W związku z powyższym, Wnioskodawca ma wątpliwości, czy Spółka posiadając wydruk wpisu do „Rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu”, ma podstawy do zastosowania stawki podatku od towarów i usług 0%? Czy w takiej sytuacji przedmiotowy wydruk wpisu do „Rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu” musi zostać potwierdzony przez Klienta? Jednocześnie Spółka informuje, iż zgodnie z informacjami przekazywanymi przez klientów organy celne nie potwierdzają już dokumentów papierowych (np. za pomocą pieczątki na wydruku dokumentu), gdy zgłoszenia przesyłane są jedynie w formie elektronicznej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Spółka posiadając wydruk wpisu do „Rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu” potwierdzony przez Klienta powinna opodatkować wykonaną usługę międzynarodowego transportu towarów importowanych stawką VAT 0%, uznając, iż ma wystarczające dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT?
  2. Czy Spółka posiadając wydruk wpisu do „Rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu” wraz z Rozstrzygnięciem powinna opodatkować wykonaną usługę międzynarodowego transportu towarów importowanych stawką VAT 0%, uznając, iż ma wystarczające dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT? Czy w przedstawionej sytuacji dokument Rozstrzygnięcia powinien być uzyskiwany przez Spółkę w takim samym formacie, w jakim został wygenerowany przez system służby celnej?

Zdaniem Wnioskodawcy;


Stanowisko Spółki w zakresie Pytania 1


Zdaniem Spółki, wydruk wpisu do „Rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu” potwierdzony przez Klienta jest wystarczającym dokumentem, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, tym samym Spółka mogła opodatkować wykonaną usługę międzynarodowego transportu towarów importowanych stawką VAT 0%, nawet jeśli nie jest on potwierdzony przez urząd celny.

Stanowisko Spółki w zakresie Pytania 2


Zdaniem Spółki, wydruk wpisu do „Rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu” wraz z Rozstrzygnięciem jest wystarczającym dokumentem, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, tym samym Spółka mogła opodatkować wykonaną usługę międzynarodowego transportu towarów importowanych stawką VAT 0%, nawet jeśli dokument Rozstrzygnięcia nie jest uzyskiwany przez Spółkę w takim samym formacie, w jakim został wygenerowany przez system służby celnej.


Uzasadnienie stanowiska Spółki w zakresie Pytania 1-2.


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. To co należy rozumieć przez usługi transportu międzynarodowego, zostało określone w art. 83 ust. 3 ww. ustawy.


Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, łub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora);
  2. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

W związku zpowyższym usługa międzynarodowego transportu towarów importowanych podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 0% pod warunkiem posiadania przez podmiot świadczący ww. usługę dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, to jestlistu przewozowego, faktury wystawionej przez przewoźnika (spedytora), oraz potwierdzonego przez urząd celny dokumentu, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Zgodnie z obowiązującą linią orzecznictwa organów podatkowych zastosowanie 0% stawki podatku VAT dla ww. usług jest możliwe dopiero w momencie posiadania wszystkich niezbędnych dokumentów.

W przypadku standardowych procedur celnych, dokumentami uprawniającymi do stosowania 0% stawki VAT są dokumenty SAD lub PZC. Dokumenty te potwierdzają, iż towary zostały zwolnione do obrotu.

W omówionym w stanie faktycznym przypadku, gdy Klient Spółki korzysta z uproszczonej procedury celnej na podstawie art. 76 ust. 1 lit. c WKC to zgłoszenie towarów do procedury odbywa się poprzez wpis towarów do rejestru. Urząd celny potwierdza przyjęcie powiadomienia na dokumencie PWD poprzez wydanie Rozstrzygnięcia. Wtedy następuje zwolnienie towarów do obrotu.

Klient przedstawia Spółce „Rejestr towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu” i na tej podstawie żąda od P. wystawienia faktury za usługi transportu importowanych towarów z 0% stawką VAT.

Zdaniem Spółki, w przypadku uproszczonych procedur celnych, kluczowe jest posiadanie dokumentów celnych mających analogiczną „moc” dowodową, jak potwierdzony SAD czy PZC. Spółka stoi na stanowisku, iż takim dokumentem może być m.in. Rozstrzygnięcie do dokumentu PWD, który to potwierdza, iż towary zostały zwolnione do obrotu przez organy celne.

W związku z powyższym Spółka uważa, iż stosowanie 0% stawki VAT dla transportu importowanych towarów, w przypadku opisanym w stanie faktycznym będzie możliwe jeśli Klient przedłoży Spółce:

  • wydruk wpisu do „Rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu” potwierdzony przez Klienta (nawet jeśli nie jest on potwierdzony przez urząd celny);
  • wydruk wpisu do „Rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu” wraz z Rozstrzygnięciem (nawet jeśli dokument Rozstrzygnięcia nie jest uzyskiwany przez Spółkę w takim samym formacie, w jakim został wygenerowany przez system służby celnej),

- o ile będzie z ww. dokumentów wynikać, że koszty transportu zostały uwzględnione w wartości celnej importowanych towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.


Na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.


Z kolei art. 83 ust. 5 ustawy stanowi, że dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów;
  4. osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca jako zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, świadczy kolejowe przewozy towarowe w komunikacji krajowej i międzynarodowej. Dla swoich klientów świadczy m.in. usługi transportu towarów na terenie kraju, stanowiące część usługi transportu międzynarodowego i dla tych usług, kiedy transportuje towary importowane Wnioskodawca stosuje stawkę VAT w wysokości 0%, gdy posiada uwierzytelniony przez Urząd celny dokument SAD bądź potwierdzony przez urząd celny dokument PZC (Poświadczone Zgłoszenie Celne), z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportu do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Ponadto, do Wnioskodawcy zwracają się kontrahenci, którzy stosują uproszczone procedury celne importowe zgodnie z art. 76 ust. 1 lit. c WKC, będący podatnikami VAT, z wnioskiem o przyjmowanie wydruku wpisu do „Rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu” jako dokumentu stanowiącego podstawę do zastosowania stawki VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego, o którym mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.

Klient posiada pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej w miejscu, w procedurze przywozowej-dopuszczenie do swobodnego obrotu. W takich przypadkach powiadomienie Urzędu Celnego o zamiarze odprawy celnej nie odbywa się na dokumencie SAD, tylko na Powiadomieniu (PWD) oraz wpisaniu towarów do rejestru. Dopuszczenie towarów do obrotu następuje w momencie otrzymania odpowiednich dokumentów z organu celnego w formie elektronicznej poprzez Wrota Celne, tzw. Rozstrzygnięcie organów celnych.

W związku z tym, Klient stosując uproszczone procedury celne importowe, nie posiada dokumentów SAD ani Poświadczenia Zgłoszenia Celnego (PZC), a wyłącznie wydruk z „Rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu” lub wydruk z Rejestru wraz z Rozstrzygnięciem organów celnych.

W związku z powyższym opisem, wątpliwości Wnioskodawca dotyczą ustalenia, czy posiadając wydruk wpisu do „Rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu” potwierdzony przez Klienta lub ten sam wydruk wpisu do Rejestru wraz z Rozstrzygnięciem organów celnych, może uznać, że posiada wystarczające dokumenty dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, zgodnie z art. 83 ust. 5 ustawy.

Zgodnie z art. 33a ust. 1 ustawy w przypadku gdy towary zostaną objęte na terytorium kraju procedurą uproszczoną, o której mowa w art. 76 ust. 1 lit. b lub c rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 302 z 19.10.1992, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 4, str. 307), zwany dalej WKC, w której okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy, podatnik może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.


W rozumieniu art. 76 ust. 1 WKC celu usprawnienia przebiegu formalności i procedur, zapewniając prawidłowe wykonanie czynności, organy celne mogą zezwolić na warunkach określonych zgodnie z procedurą Komitetu, aby:

  1. zgłoszenie określone w art. 62 nie zawierało niektórych elementów określonych w ust. 1 tego artykułu lub aby nie dołączano do niego niektórych dokumentów określonych w ust. 2 wymienionego artykułu;
  2. zamiast zgłoszenia określonego w art. 62 złożono dokument handlowy lub urzędowy wraz z wnioskiem o objęcie towarów daną procedurą;
  3. zgłoszenie towarów do danej procedury zostało dokonane przez wpisanie towarów do ewidencji; w tym przypadku organy celne mogą zwolnić zgłaszającego z obowiązku przedstawienia towarów organom celnym.

Podstawowym wymogiem odnoszącym się do wszystkich trzech wskazanych powyżej sytuacji jest zapewnienie, aby możliwa była identyfikacja zgłaszanych towarów. Dlatego też zgłoszenie uproszczone, dokument handlowy lub urzędowy, bądź wpis do rejestrów muszą zawierać elementy niezbędne do identyfikacji towarów. Stosowanie procedury uproszczonej, o której mowa w art. 76 ust. 1 pkt c, wiąże się z art. 41 lit. b) WKC, który pozwala na umieszczenie towarów pod procedurą celną bez przedstawiania ich organom celnym.

Wnioskodawca w opisie sprawy wskazuje, że niektórzy klienci, dla których świadczone są usługi transportu międzynarodowego, stosują uproszczone procedury celne importowe zgodnie z art. 76 ust. 1 lit. c WKC. W takich przypadkach powiadomienie urzędu celnego o zamiarze odprawy celnej nie odbywa się na dokumencie SAD, tylko na Powiadomieniu (PWD) oraz wpisaniu towarów do rejestru. Z kolei dopuszczenie towaru do obrotu następuje w momencie otrzymania odpowiednich dokumentów z organu celnego w formie elektronicznej poprzez Wrota Celne, tzw. Rozstrzygnięcie organów celnych.

W przypadkach określonych w art. 76 ust. 1 lit. c WKC, wpisanie do ewidencji ma tę samą moc prawną co przyjęcie zgłoszenia, określonego w art. 62, który stanowi, że zgłoszenia w formie pisemnej dokonuje się na formularzu zgodnym z oficjalnym, przewidzianym w tym celu wzorem. Powinny być one podpisane i zawierać wszystkie elementy niezbędne dla zastosowania przepisów regulujących procedurę celną, do której zgłaszane są towary.

Z kolei na podstawie cytowanego wyżej art. 83 ust. 5 ustawy, Wnioskodawca jako świadczący usługę transportu międzynarodowego, powinien posiadać oprócz dokumentu przewozowego, inny dokument potwierdzony przez organy celne, z którego będzie wynikać fakt wliczenia wartości tej usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Należy w tym miejscu wskazać, że co do zasady, na zastosowanie procedur upraszczających formalności celne wymagane jest zezwolenie organów celnych i to przepisy celne regulują w sposób szczegółowy formę i treść stosowanych dokumentów celnych.

Szczegółowe regulacje odnośnie do stosowania każdego z rodzajów procedur uproszczonych dla umieszczania towarów pod poszczególnymi procedurami celnymi zostały uregulowane m.in. w Rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2454/93 z 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE L z dnia 11 października 1993 r.). I tak, na podstawie tych przepisów, dane składające się na wpis do rejestru to przede wszystkim numer i data wpisu, numer pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej, czy numer dokumentu przewozowego. Ponadto, wpis do rejestru powinien określać wartość celną towarów lub wartość towarów, elementy podstawy opodatkowania, czy stawkę celną i kwotę cła oraz innych należności celnych.

Odnosząc zatem powyższe ustalenia do przedstawionego opisu sprawy, Wnioskodawca jako świadczący usługi transportu międzynarodowego towarów importowanych, dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0% powinien dysponować dokumentami, które pozwalają precyzyjnie określić miejsce nadania towaru, identyfikacje towaru, jednostki realizującej transport oraz fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu.

W przypadku towarów importowanych prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT ma bowiem wyłącznie podmiot, który posiada oprócz dokumentów o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Tym samym, ponieważ z wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie otrzymywał od swoich klientów albo sam wydruk wpisu do rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu albo wydruk wraz z rozstrzygnięciem organów celnych dopuszczenia towaru do obrotu, a dokumenty te będą zawierać informację o doliczeniu kosztów transportu do podstawy opodatkowania wartości celnej towarów, będzie miał prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla swoich usług.

Zgodnie z art. 222-224 cyt. wyżej Rozporządzenia Komisji (EWG) Nr 2454/93, możliwe jest dokonywanie zgłoszeń celnych przy wykorzystaniu techniki przetwarzania danych (w formie elektronicznej). Z kolei w ustawie o podatku od towarów i usług, brak jest wskazania, w jakiej formie, dla celów podatkowych, powinien być sporządzony dokument celny potwierdzający przywóz towarów spoza terytorium Unii Europejskiej. Przepisy celne wskazują, że stosowanie formy elektronicznej dokumentów sprzyja szybszemu i sprawniejszemu weryfikowaniu zgłoszeń i procedur celnych. Zatem zgłoszenie dokonane w formie elektronicznej, które zostało poświadczone przez organy celne, jest i powinno być, co do zasady, formą akceptowaną przez organy administracyjne czy sądy. Forma papierowa, która jest jedynie wydrukiem takiego dokumentu elektronicznego nie musi być potwierdzana przez organy celne.

Podsumowując, Wnioskodawca jeżeli będzie posiadać czy sam wydruk wpisu do „Rejestru towarów objętych procedurą dopuszczenia do obrotu” lub wydruk wraz z rozstrzygnięciem organów celnych, nawet jeżeli dokument ten nie jest uzyskiwany przez Wnioskodawcę w formie papierowej, potwierdzony przez Klienta, może opodatkować wykonaną usługę międzynarodowego transportu towarów importowanych stawką VAT 0%, uznając, że ma wystarczające dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie podkreślić należy, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, że nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.


Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia  002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj