Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-421/14-2/RR
z 31 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 14 kwietnia 2014 r. (data wpływu do BKIP w Płocku 12 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez placówkę oświatowo-wychowawczą dotyczących:


  • organizowania warsztatów tanecznych, wokalnych, instrumentalnych, teatralnych audycji muzycznych i pokazów kina szkolnego oraz imprez rekreacyjnych dzieci i młodzieży - jest prawidłowe;
  • organizowania imprez rekreacyjnych dla dorosłych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 maja 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez placówkę oświatowo-wychowawczą.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca zamierza utworzyć placówkę oświatowo-wychowawczą należącą do grupy placówek wychowania pozaszkolnego, objętą systemem oświaty na mocy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. W tym celu stworzył statut placówki oświatowej. Wnioskodawca lub wspólnicy Wnioskodawcy będą organem prowadzącym dla ww. placówki oświatowej. Nadzór merytoryczny sprawuje Kurator Oświaty.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Cele i zadania Wnioskodawcy określa statut. Celem działalności placówki oświatowej będzie kształtowanie i rozwijanie uzdolnień uczestników, pogłębianie wiedzy i pomoc w zdobywaniu przez nich nowych umiejętności oraz organizowanie czasu wolnego (edukacja i animacja kulturalna) i oddziaływanie wychowawcze.

Zadania ogólne placówki: pogłębianie i rozszerzanie wiedzy i umiejętności wykraczających poza programy szkolne, wspomaganie funkcji opiekuńczo-wychowawczych, stwarzanie warunków do rozwoju dzieci, młodzieży i osób dorosłych w sferze artystycznej, kształtowanie świadomych i aktywnych odbiorców kultury, promowanie edukacji humanistycznej, rozwój twórczych uzdolnień i talentów, animowanie i koordynowanie działań kulturalnych w środowisku dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych, promowanie działalności dydaktyczno-wychowawczej i organizacyjnej Placówki, kształtowanie szacunku dla środowiska kulturowego, podnoszenie sprawności fizycznej, rozwijanie i kształtowanie nawyków czynnego wypoczynku i aktywnej rekreacji oraz systematycznego uprawiania aktywnego wypoczynku, integrowanie dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych z różnych środowisk, w tym zagrożonych patologiami, prowadzenie zajęć terapeutycznych w różnych formach, np. muzykoterapia, gimnastyka korekcyjna i inne.


Wnioskodawca realizuje swe zadania w szczególności przez:

  1. prowadzenie zajęć wspierających rozwój dzieci, młodzieży i dorosłych, z uwzględnieniem dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionej, mających na celu: rozwijanie zainteresowań, uzdolnień, doskonalenie umiejętności oraz pogłębianie wiedzy, kształtowanie umiejętności spędzania czasu wolnego, kształtowanie poczucia własnej tożsamości i poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i innych kultur, przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym;
  2. przywracanie zdolności ruchowych osób dorosłych,
  3. uczenie aktywnych form spędzania wolnego czasu przez wszystkie grupy dzieci, młodzież i dorosłych,
  4. organizowanie: imprez, w szczególności przeglądów, wystaw, konkursów, festiwali, zawodów, turniejów, pokazów, dzieci i młodzieży,
  5. realizowanie programów edukacyjnych, wychowawczych i profilaktyki;
  6. organizowanie poradnictwa, konferencji, szkoleń, kursów, seminariów, warsztatów, sesji i innych;
  7. tworzenie płaszczyzn wymiany i współpracy międzyregionalnej, ogólnopolskiej oraz międzynarodowej dzieci, młodzieży i kadry;
  8. współpracę z nauczycielami, animatorami i osobami działającymi w szkołach, pokrewnych placówkach i instytucjach oraz wzajemną pomoc w realizacji celów dydaktycznych;
  9. podejmowanie współpracy z rodzicami, mającej na celu wspieranie działań i realizacji celów Placówki;
  10. prowadzenie wielopłaszczyznowej współpracy ze szkołami, uczelniami, placówkami oświatowymi, kulturalnymi, naukowymi, sportowymi, stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi, m. in. poprzez organizowanie wspólnych przedsięwzięć, wymianę doświadczeń, dzieci i młodzieży oraz dorosłych.

Zadania powyższe realizowane będą zgodnie z wytyczonymi priorytetami i kierunkami pracy Placówki, ujętymi w: programie pracy Placówki, programie wychowawczym i profilaktyki i wynikających z nich programach pracy działów.


W ramach realizacji zadań Wnioskodawca zamierza zorganizować:

  • warsztaty taneczne, wokalne, instrumentalne, teatralne, audycje muzyczne, imprezy rekreacyjne dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych. Będą to formy częściowo lub w całości odpłatne (odpłatność pokrywa część kosztów realizacji przedsięwzięcia, w tym głównie honoraria dla zapraszanych artystów, choreografów, muzyków, aktorów, teatrologów), dostępne zarówno dla uczestników zajęć stałych (ujętych w ewidencji uczestników), jak również dla innych osób okazjonalnie korzystających.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę, placówkę oświatowo-wychowawczą, w zakresie organizowania warsztatów tanecznych, wokalnych, instrumentalnych, teatralnych audycji muzycznych i pokazów kina szkolnego (zakres kształcenia i wychowania, kształtowanie i rozwijanie uzdolnień w zakresie edukacyjnym, ruchowo tanecznym i muzycznym i zasad dobrego wychowania) będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę - placówkę oświatwo-wychowawczą w zakresie organizowania imprez rekreacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych (zakres kształcenia i wychowania, kształtowanie i pogłębianie wiedzy w zakresie intelektualnym w tematyce ekologii, bezpieczeństwa, zwyczajów i tradycji i zdobywaniu umiejętności praktycznych oraz zasad dobrego wychowania) będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami zwolnione od podatku VAT są m.in. usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania (art. 43 ust. 1 „pkt 26a” ustawy o podatku od towarowi usług) czyli Wnioskodawca podlega zwolnieniu od podatku. Wnioskodawca będzie jednostką objętą systemem oświaty. Placówka prowadzi / będzie prowadzić zajęcia w zakresie kształcenia i wychowania. Zatem w myśl cytowanego przepisu usługi świadczone przez tę placówkę oświatowo-wychowawczą, to jest kształcenie i rozwijanie uzdolnień w zakresie edukacyjnym, ruchowo tanecznym i muzycznym oraz kształtowanie i pogłębianie wiedzy w zakresie intelektualnym i zdobywanie umiejętności praktycznych i zasad dobrego wychowania, powinny być objęte zwolnieniem od podatku VAT.


W zakresie analogicznego stanu faktycznego została wydana interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 8 lipca 2013 r. ITPP1/443-335/13/DM.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez placówkę oświatowo-wychowawczą dotyczących organizowania warsztatów tanecznych, wokalnych, instrumentalnych, teatralnych audycji muzycznych i pokazów kina szkolnego oraz imprez rekreacyjnych dzieci i młodzież - jest prawidłowe oraz dotyczących organizowania imprez rekreacyjnych dla dorosłych - jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


W tym miejscu należy podkreślić, że nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, zamierza utworzyć placówkę oświatowo-wychowawczą, objętą systemem oświaty na mocy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. W tym celu stworzył statut placówki oświatowej. Nadzór merytoryczny sprawuje Kurator Oświaty. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Cele i zadania Wnioskodawcy określa statut. Celem działalności placówki oświatowej będzie kształtowanie i rozwijanie uzdolnień uczestników, pogłębianie wiedzy i pomoc w zdobywaniu przez nich nowych umiejętności oraz organizowanie czasu wolnego (edukacja i animacja kulturalna) i oddziaływanie wychowawcze. Zadania ogólne placówki: pogłębianie i rozszerzanie wiedzy i umiejętności wykraczających poza programy szkolne, wspomaganie funkcji opiekuńczo-wychowawczych, stwarzanie warunków do rozwoju dzieci, młodzieży i osób dorosłych w sferze artystycznej, kształtowanie świadomych i aktywnych odbiorców kultury, promowanie edukacji humanistycznej, rozwój twórczych uzdolnień i talentów, animowanie i koordynowanie działań kulturalnych w środowisku dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych, promowanie działalności dydaktyczno-wychowawczej i organizacyjnej Placówki, kształtowanie szacunku dla środowiska kulturowego, podnoszenie sprawności fizycznej, rozwijanie i kształtowanie nawyków czynnego wypoczynku i aktywnej rekreacji oraz systematycznego uprawiania aktywnego wypoczynku, integrowanie dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych z różnych środowisk, w tym zagrożonych patologiami, prowadzenie zajęć terapeutycznych w różnych formach, np. muzykoterapia, gimnastyka korekcyjna i inne. Zadania realizowane przez Placówkę będą zgodnie z wytyczonymi priorytetami i kierunkami pracy Placówki, ujętymi w: programie pracy Placówki, programie wychowawczym i profilaktyki i wynikających z nich programach pracy działów.

Należy zwrócić należy uwagę że ustawodawca określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług odwołał się do przepisów o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.

Natomiast w myśl art. 82 ust. 1 cyt. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z powyższych przepisów wynika, że ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia określonego art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie ww. przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Zasady działania placówek oświatowo-wychowawczych określonych w art. 2 pkt 3 ustawy o systemie oświaty regulowane są rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz zasad odpłatności wnoszonych przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. z 2011 r., Nr 109, poz. 631 z późn. zm.).


Według § 2 ww. rozporządzenia placówkami oświatowo-wychowawczymi są:

  1. placówki wychowania pozaszkolnego: pałace młodzieży, młodzieżowe domy kultury, międzyszkolne ośrodki sportowe, ogniska pracy pozaszkolnej, ogrody jordanowskie i pozaszkolne placówki specjalistyczne;
  2. szkolne schroniska młodzieżowe:
    1. całoroczne,
    2. sezonowe.

Istotnym wyróżnikiem placówek oświatowo-wychowawczych, wynikającym wprost z ustawy o systemie oświaty i potwierdzonym w ww. rozporządzeniu jest to, że ich podstawową funkcją jest umożliwianie rozwijania zainteresowań i uzdolnień, korzystania z różnych form wypoczynku i organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży. Natomiast w odniesieniu do osób, które ukończyły osiemnasty rok życia funkcjonują placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, które według art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty umożliwiają uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Działalność ww. placówek określa rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2014 poz. 622).

W omawianej sprawie Wnioskodawca zamierza utworzyć placówkę oświatowo-wychowawczą, która na podstawie ustawy o systemie oświaty będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia, co wyraża się w realizowanych zajęciach, warsztatach wspierających rozwój mających na celu kształtowanie i rozwijanie uzdolnień uczestników. Wnioskodawca poprzez organizowane zadania będzie również pełnił funkcję wychowawczą gdyż jak wskazano: prowadzenie zajęć ma na celu m.in. kształtowanie umiejętności i nawyków oraz organizowanie czasu wolnego (edukacja i animacja kulturalna).

W związku z wyżej powołanymi przepisami prawa podatkowego uwzględniając przedstawione okoliczności sprawy, z których wynika, że Wnioskodawca, który będzie posiadał status placówki oświatowo-wychowawczej w zakresie usług świadczonych na rzecz dzieci i młodzieży, będzie jednostką objętą systemem oświaty na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty organizującą warsztaty taneczne, wokalne, instrumentalne, teatralne audycje muzyczne i pokazy kina szkolnego (zakres kształcenia i wychowania, kształtowanie i rozwijanie uzdolnień w zakresie edukacyjnym, ruchowo tanecznym i muzycznym i zasad dobrego wychowania) oraz imprezy rekreacyjnych dla dzieci, młodzieży (zakres kształcenia i wychowania, kształtowanie i pogłębianie wiedzy w zakresie intelektualnym w tematyce ekologii, bezpieczeństwa, zwyczajów i tradycji i zdobywaniu umiejętności praktycznych oraz zasad dobrego wychowania). Wskazane wyżej usługi wypełniają podmiotowo-przedmiotową dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem w odniesieniu do ww. usług kierowanych do określonego w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. kręgu odbiorców, tj. dzieci i młodzieży, Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Natomiast wyżej wskazanego zwolnienia z podatku od towarów i usług nie można stosować w odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę - placówkę oświatowo-wychowawczą w zakresie organizowania imprez rekreacyjnych dla dorosłych, gdyż jak wcześniej wskazano zakres świadczonych usług przez placówki oświatowo-wychowawcze obejmuje usługi przeznaczone wyłącznie dla dzieci i młodzieży i w tym zakresie Wnioskodawca mieści się w kręgu podmiotów wymienionych w ustawie o systemie oświaty. Zatem stwierdzić należy, że w odniesieniu do wyżej wskazanych usług świadczonych na rzecz osób dorosłych Wnioskodawca nie spełnia przesłanki podmiotowej, umożliwiającej korzystanie ze zwolnienia z podatku od towarów i usług określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26, ponieważ usługi świadczone przez Wnioskodawcę w tym zakresie nie są objęte zakresem podmiotowym wynikającym z przepisów szczególnych rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r., stanowiących doprecyzowanie przepisów ustawy o systemie oświaty.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że usługi świadczone przez placówkę oświatowo-wychowawczą, to jest kształcenie i rozwijanie uzdolnień w zakresie edukacyjnym, ruchowo tanecznym i muzycznym oraz kształtowanie i pogłębianie wiedzy w zakresie intelektualnym i zdobywanie umiejętności praktycznych i zasad dobrego wychowania, powinny być objęte zwolnieniem od podatku VAT należało uznać za prawidłowe w stosunku do świadczonych usług na rzecz dzieci i młodzieży. Natomiast za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Strony w odniesieniu do usług będących przedmiotem zapytania świadczonych na rzecz dorosłych.

Końcowo wskazać należy, że powołana przez Stronę interpretacja indywidualna nie rozstrzyga kwestii możliwości zastosowania zwolnienia w odniesieniu do świadczonych usług na rzecz osób dorosłych, a zatem nie może mieć zastosowania do zagadnień omawianych w niniejszej sprawie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj