Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-357/14-2/KC
z 16 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz.U. z 2012 r., poz. 740, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 18 kwietnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca świadczenia dla usług polegających na obsłudze funkcjonowania portalu internetowego na rzecz brytyjskiego przedsiębiorcy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca świadczenia dla usług polegających na obsłudze funkcjonowania portalu internetowego na rzecz brytyjskiego przedsiębiorcy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca (dalej zwany Wnioskodawcą lub Zleceniobiorcą) prowadzi zarejestrowaną działalność, gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

W lutym 2012 r. Wnioskodawca zawarł umowę cywilnoprawną z przedsiębiorcą brytyjskim (dalej także Zleceniodawca) na świadczenie usług polegających na obsłudze funkcjonowania portalu internetowego, który zajmuje się sprzedażą suplementów diety będących własnością Zleceniodawcy (świadczenie główne). W związku z tym, Wnioskodawca świadczy na rzecz Zleceniobiorcy następujące szczegółowe usługi:

  • nadzór nad technicznymi aspektami działania sklepu internetowego,
  • zapewnienie ruchu na stronie przez różne działania marketingowe,
  • wystawianie aukcji na portalu aukcyjnym „Allegro” w imieniu Zleceniodawcy,
  • przyjmowanie płatności od Klientów w imieniu Zleceniodawcy,
  • monitorowanie płatności za zamówienia złożone na produkty sprzedawane przez Zleceniodawcę,
  • regulowanie należności u dostawców za towary i usługi zamówione przez Zleceniodawcę,
  • inne związane z prawidłowym działaniem sklepu internetowego.

Zleceniodawca nie posiada siedziby ani żadnego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (brak zakład, oddział, przedstawicielstwo) w Polsce. Zleceniobiorca nie jest podatnikiem VAT czynnym w Wielkiej Brytanii.


Z tytułu wykonania powyższej umowy, Wnioskodawca wystawiał faktury z 23% podatkiem VAT, tj. do podstawy opodatkowania doliczał 23% VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca prawidłowo stosuje do powyższych usług stawkę podstawową (23%). Czy zamiast tej stawki faktury powinny zawierać adnotację „odwrotne obciążenie”?


Zdaniem Wnioskodawcy;


Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 i ust. 2 ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i la, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n. W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.


W art. 28a ustawy wskazano, że na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, Imv względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. I 5 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit, a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Tę zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika a przepisy art. 28e, 28f ust. 1, 28g ust. 1, 28i, 28j i 28n ustawy nie będą przewidywać innych zasad ustalenia miejsca świadczenia.

Wnioskodawca świadczy usługi dla Zleceniodawcy z siedzibą na terenie Wielkiej Brytanii, który prowadzi działalność gospodarczą na jej terenie, a zatem Zleceniobiorca jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy, a zatem zasada ogólna znajdzie również zastosowanie w niniejszym przypadku albowiem dla usług wymienionych w stanie faktycznym, świadczonych przez podatnika z Polski na rzecz innego podatnika nie przewidziano szczególnego miejsca świadczenia tych usług.

Mając na uwadze fakt, że miejscem opodatkowania świadczonych usług będzie terytorium inne niż Polska, Wnioskodawca będzie zobowiązanym do wystawienia faktury, która winna zawierać adnotację „odwrotne obciążenie” zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Stanowisko wnioskodawcy potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 stycznia 2014 r., Nr IBPP4/443-524/13/BP, „Podsumowując - miejsce świadczenia usług elektronicznych dla kontrahenta będącego podatnikiem - świadczonych dla jego siedziby poza terytorium kraju - znajduje się poza terytorium kraju, a zatem czynności świadczone przez Wnioskodawcę nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski - faktura dokumentująca tę transakcję nie będzie zawierać danych tyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem jak i też może nie zawierać numeru identyfikacyjnego nabywcy.”

Podobnie orzekł Dyrektor izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 31 maja 2012 r., nr ITPP2/443-382/12/AK, „skoro firma holenderska spełnia definicję podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy i ma siedzibę w kraju innym niż Polska, miejscem świadczenia i opodatkowania wykonywanych przez Pana usług, o których mowa we wniosku (usługi agencyjne, tj. reprezentowanie i zawieranie umów w imieniu podmiotu zagranicznego)- zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy - jest terytorium kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę (tj. Holandia). W konsekwencji, usługi te nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski. W tej sytuacji, zgodnie z wcześniej cytowanym przepisem § 26 ust. 1 i 2 rozporządzenia, świadczenie przedmiotowych usług powinien Pan dokumentować fakturą VAT, bez wykazania stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, zawierającą adnotację, że podatek rozlicza nabywca lub pokazującą właściwy przepis ustawy lub dyrektywy wskazujący, że podatek rozlicza nabywca, lub zawierającą oznaczenie „odwrotne obciążenie”.

Reasumując powyższe rozważania, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że świadczone przez niego usługi na rzecz Zleceniodawcy z Wielkiej Brytanii nie są opodatkowane w Polsce podatkiem VAT. W związku z tym należny VAT z tytułu tej transakcji powinien rozliczyć przedsiębiorca brytyjski zgodnie z obowiązującymi w jego państwie siedziby przepisami.

W związku z tym, że Wnioskodawca płacił VAT w Polsce, powstała u niego nadpłata podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca jako polski podatnik VAT zawarł w lutym 2012 r. umowę cywilnoprawną z przedsiębiorcą brytyjskim na świadczenie usług polegających na obsłudze funkcjonowania portalu internetowego, który zajmuje się sprzedażą suplementów diety będących własnością Zleceniodawcy. Wnioskodawca świadczy następujące usługi: nadzór nad technicznymi aspektami działania sklepu internetowego, zapewnienie ruchu na stronie przez różne działania marketingowe, wystawianie aukcji na portalu aukcyjnym „Allegro” w imieniu Zleceniodawcy, przyjmowanie płatności od Klientów w imieniu Zleceniodawcy, monitorowanie płatności za zamówienia złożone na produkty sprzedawane przez Zleceniodawcę, regulowanie należności u dostawców za towary i usługi zamówione przez Zleceniodawcę oraz inne związane z prawidłowym działaniem sklepu internetowego.

Brytyjski kontrahent nie posiada siedziby ani żadnego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i nie jest podatnikiem VAT czynnym w Wielkiej Brytanii. Z tytułu wykonania powyższej umowy, Wnioskodawca wystawiał faktury z 23% podatkiem VAT, tj. do podstawy opodatkowania doliczał 23% VAT.

W związku z powyższym opisem sprawy, wątpliwości Wnioskodawca dotyczą ustalenia miejsca świadczenia dla swoich usług i w związku z tym czy prawidłowo stosuje dla nich stawkę 23% oraz czy zamiast stawki podatku na fakturze powinien zamieszczać adnotację „odwrotne obciążenie”.


W przypadku usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie zostały zwarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”, działu V. Jak wynika z art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej wynikającej z art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną regułą wyrażoną w przepisie art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej – art. 28b ust. 2 ustawy.

Od ogólnej zasady ustalania miejsca świadczenia usług wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy ustawodawca przewidział jednak szereg odstępstw, na podstawie których miejsce świadczenia pewnych usług, ściśle określonych w przepisach ustawy, ustala się w sposób szczególny. Do wyjątków odnoszących się do zasady określającej miejsce świadczenia usług należą m.in. usługi związane z nieruchomością, usługi transportu pasażerów, usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne czy sportowe.

Wnioskodawca wskazuje, że Zleceniodawca – brytyjski przedsiębiorca, nie posiada siedziby ani żadnego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i nie jest podatnikiem VAT czynnym w Wielkiej Brytanii. Zakres i charakter usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie wskazuje, aby zawierały się one w jakimkolwiek wyjątku dotyczącym miejsca świadczenia usług. Zatem, skoro brytyjski kontrahent spełnia definicję podatnika zgodnie z art. 28a ustawy i dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie przewidziano szczególnego miejsca świadczenia tych usług, tym samym, znajdzie zastosowanie zasada ogólna z art. 28b ust. 1 ustawy. Zatem ww. usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski – miejscem ich świadczenia będzie terytorium kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Wielka Brytania.

Zasady wystawiania faktur, mieszczące się w Dziale XI „Dokumentacja” Rozdział 1 „Faktury” ustawy o podatku od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2014 r. regulowane są w następujący sposób:

Jak stanowi art. 106a tej ustawy, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:

  1. sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
    1. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
    2. państwa trzeciego.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Na podstawie art. 106e ust. 1 ustawy, faktura powinna zawierać:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem;
  16. w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1 - wyrazy „metoda kasowa”;
  17. w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz „samofakturowanie”;
  18. w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy „odwrotne obciążenie”;(...)

W odniesieniu do powyższych ustaleń dotyczących miejsca świadczenia usług, w rezultacie czego świadczone na rzecz podmiotu brytyjskiego usługi polegające na obsłudze funkcjonowaniu portalu internetowego nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, faktura wystawiana przez Wnioskodawcę może nie zawierać danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 10 i 12-14, tj. kwoty upustów, stawki podatku, sumy sprzedaży netto oraz kwoty podatku, natomiast powinna zawierać wyrazy „odwrotne obciążenie”.

Podsumowując, miejscem świadczenia dla usług Wnioskodawcy polegających na obsłudze funkcjonowania portalu internetowego świadczonych na rzecz brytyjskiego przedsiębiorcy jest miejsce siedziby usługobiorcy a faktura dokumentująca te usługi powinna zawierać adnotację „odwrotne obciążenie”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj