Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-686/14/AJ
z 17 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokonania korekty sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku zwrotu biletów – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 czerwca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokonania korekty sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku zwrotu biletów.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca – Centrum … jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej podatnik sprzedaje bilety, które uprawniają nabywcę do zwiedzania Centrum. Bilety są opodatkowane stawką 8%. Sprzedaż biletów na rzecz osób fizycznych jest ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej. Cała sprzedaż biletów jest prowadzona w specjalnie do tego celu wdrożonym systemie. Klient dokonując rezerwacji i opłacając ją zgodnie z regulaminem ma możliwość zwrotu maksymalnie 3 biletów na każde 20 zakupionych. Zwrot należności klientom za zakupione bilety następuje na podstawie biletu oraz dokumentu potwierdzającego zakup czyli paragonu fiskalnego lub faktury.

Dokonane zwroty ujmowane są w odrębnej ewidencji pozwalającej na skorygowanie obrotu zarejestrowanego na kasie fiskalnej. Na paragonie, fakturze oraz biletach znajduje się kod kreskowy, po którym transakcja jest identyfikowana w systemie, np. skanując bilet Wnioskodawca może zidentyfikować dokument, który został do niego wystawiony i odwrotnie, skanując paragon jest w stanie ustalić, które bilety zostały sprzedane.


Do dokonania zwrotu biletów niezbędne są bilety oraz dokument potwierdzający dokonanie zakupu. Po ustaleniu liczby zwracanych biletów klient wypełnia formularz zwrotu biletów. Na formularzu zwrotu biletów znajdują się następujące dane:


  • dane adresowe oraz data,
  • numery biletów,
  • ilość,
  • kwota do zwrotu,
  • dzień planowanej wizyty,
  • numer zamówienia,
  • numer paragonu, faktury,
  • uzasadnienie zwrotu,
  • dane do przelewu (gdy klient wybierze formę zwrotu przelew),
  • podpis sprzedawcy oraz klienta.


W przypadku zwrotu na podstawie paragonu, w momencie dokonania zwrotu, zostaje wystawiony nowy paragon dla klienta – na odpowiednią liczbę biletów (liczba biletów zostaje pomniejszona o liczbę zwróconych biletów). Pierwotny paragon zostaje dołączony do wypisanego formularza zwrotu biletów.

Wartość zwrotu dokonanego na podstawie paragonu znajduje się w ewidencji zwrotów prowadzonej w systemie sprzedażowym. Widoczny jest tam numer oryginalnego paragonu (pierwszego), numer paragonu wystawionego po zwrocie, data i godzina pierwotnej sprzedaży, data i godzina zwrotu, forma płatności, kwota zwrotu oraz wartość zwracanego paragonu w wysokości pierwotnie zafiskalizowanej sprzedaży.

W sytuacji zwrotu biletów formularz zwrotu wraz z biletami i paragonem pierwotnym zostaje dołączony do raportu dobowego z danej kasy. Nowy paragon jest wydawany nabywcy.

Przykładowo: klient zakupił 42 bilety grupowe. W dniu wizyty okazało się, że dwie osoby nie przyszły. Zgodnie z regulaminem został sporządzony formularz zwrotu na dwa bilety, łączna kwota zwrotu – 18 zł. Do formularza dołączono paragon fiskalny na 40 biletów oraz wpisano w ewidencji korekt 42 bilety grupowe. Podatek VAT został rozliczony od faktycznie wykonanej usługi tj. wstępu 40 osób.

W raporcie dobowym generowanym z systemu sprzedażowego w dolnej jego części widnieje specyfikacja zwrotu z paragonu. Poza tym, zwrot widnieje w prowadzonej w systemie ewidencji zwrotów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, postępowanie podatnika jest właściwe tj. zgodnie z obowiązującymi przepisami w przypadku zwrotu części biletów może wpisać do ewidencji korekt całość pierwotnego paragonu oraz wystawić nowy paragon fiskalny na faktycznie wykonaną usługę jaką jest finalnie sprzedaż usługi wstępu dla mniejszej liczby osób?


Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do „ § 3 pkt 4” rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363), zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:


  1. datę sprzedaży;
  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz od powiadającą jej wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;
  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.


W ocenie Wnioskodawcy, prowadzona ewidencja zwrotów obejmująca:


  • numer, godzinę i datę wystawienia pierwotnego paragonu,
  • numer, godzinę i datę wystawienia kolejnego paragonu na sprzedaż nowej puli biletów (po zwrocie),
  • wartość brutto, netto i VAT w wysokości pierwotnej wartości sprzedawanej puli biletów-jako kwota zwrotu
  • protokół zwrotu podpisany przez nabywcę i sprzedawcę
  • paragon fiskalny i bilet dot. zakupu pierwotnej puli biletów


spełnia wymogi określone w rozporządzeniu.


W przypadku, gdy przykładowo podatnik sprzedaje pulę biletów (42 sztuk), umożliwiającą wstęp dla 42 osób przed wyświadczeniem usługi oraz w dniu wykonania usługi podatnik posiada wiedzę, że faktycznie usługa ma zostać wykonana dla mniejszej liczby – (40 osób) oraz zgodnie z regulaminem, istnieje możliwość zwrotu dwóch biletów (tj. limit nie został przekroczony), wówczas uznać należy, że wstępnie zamawiana usługa nie została wykonana w planowanym zakresie. Wobec powyższego należy anulować sprzedaż pakietu biletów umożliwiających wejście do Centrum dla pierwotnie określonej ilości osób i jednocześnie rozliczyć VAT od paragonu obejmującego faktyczną sprzedaż. Wobec powyższego, Centrum winno zaewidencjonować na kasie fiskalnej oraz w rejestrze sprzedaży:


  • pakiet biletów dla 42 osób z VAT należnym „na plus”,
  • korektę pakietu biletów dla 42 osób z VAT należnym „na minus”
  • pakiet biletów dla 40 osób z VAT należnym „na plus”.


Zdaniem Wnioskodawcy, żaden przepis nie wyklucza przyjętego sposobu ewidencjonowania zwrotów, nadto wartość VAT należnego jest rozliczona zgodnie z faktycznie wyświadczoną usługą. Wobec powyższego stanowisko podatnika jest w pełni zasadne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do zapisu art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, art. 134 oraz art. 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Należy zauważyć, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju formą ewidencji sprzedaży, zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika. Ewidencja sprzedaży prowadzona przy zastosowaniu kasy rejestrującej spełnia wymogi zawarte w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy zawiera dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, tj. dane odzwierciedlające rzeczywisty przebieg transakcji.

Kwestie dotyczące sposobu prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363).

Jak wynika z zapisu § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnicy prowadzą ewidencję każdej sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej, wyłącznie przy użyciu kas, które mają potwierdzenie, że kasa spełnia funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy.

Na podstawie § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia, nie ewidencjonuje się zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług.


Stosownie do zapisu § 3 ust. 4 powołanego rozporządzenia, zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:


  1. datę sprzedaży;
  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;
  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.


Jak wynika z zapisu § 3 ust. 5 ww. rozporządzenia, w przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki w ewidencji podatnik dokonuje niezwłocznie jej korekty przez ujęcie w odrębnej ewidencji:


  1. błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego);
  2. krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki oraz dołączenie oryginału paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka.


Natomiast stosownie do treści § 6 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, w przypadku, o którym mowa w ust. 5, podatnik ewidencjonuje przy zastosowaniu kasy sprzedaż w prawidłowej wysokości.

Należy zauważyć, że – jak stanowi art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosownie do treści art. 29a ust. 10 pkt 3 ww. ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, w odniesieniu do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, że – zdaniem tutejszego organu – prawidłowe jest dokumentowanie przez Wnioskodawcę zwrotów biletów, polegające na ujmowaniu w odrębnej ewidencji. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, do dokonania zwrotu biletów niezbędne są bilety oraz dokument potwierdzający dokonanie zakupu. Wnioskodawca wskazał, że – po ustaleniu liczby zwracanych biletów – klient wypełnia formularz zwrotu biletów, na którym znajdują się następujące dane: dane adresowe oraz data, numery biletów, ilość, kwota do zwrotu, dzień planowanej wizyty, numer zamówienia, numer paragonu, faktury, uzasadnienie zwrotu, dane do przelewu (gdy klient wybierze formę zwrotu przelew), podpis sprzedawcy oraz klienta. W ocenie tutejszego organu, ewidencjonowanie zwrotów biletów w odrębnej ewidencji oraz opisany formularz zwrotu spełniają warunki określone w powołanym § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.

Niemniej jednak – w ocenie tutejszego organu – nie można uznać za prawidłowe postępowanie Wnioskodawcy, polegające na ewidencjonowaniu zwrotów biletów za pośrednictwem kasy rejestrującej poprzez wprowadzenie pierwotnej transakcji „in minus” i powtórne zaewidencjonowanie jej po uwzględnieniu wartości zwrotu.

Należy bowiem zauważyć, że skoro – jak wskazano we wniosku – zwroty biletów są ujmowane w odrębnej ewidencji, pozwalającej na skorygowanie obrotu zarejestrowanego na kasie fiskalnej, to ewidencja ta powinna być podstawą do dokonania prawidłowego rozliczenia dokonanej transakcji – pomniejszenia podstawy opodatkowania i wykazania jej w deklaracji miesięcznej. Jak bowiem wynika z powołanych przepisów, obowiązek zaewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej dokonanej sprzedaży w prawidłowej wysokości – po ujęciu jej w odrębnej ewidencji – normodawca odniósł wyłącznie do sytuacji określonych w § 3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, czyli w przypadku wystąpienia oczywistej omyłki.

W świetle powyższego, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, przyjmujące za prawidłowe – w przypadku zwrotu biletów – wprowadzanie do pamięci kasy rejestrującej „in minus” pierwotnej transakcji i wystawianie nowego paragonu, uznano je za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj