Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1397/11-2/KG
z 30 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1397/11-2/KG
Data
2012.01.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
leasing
paliwo
prawo do odliczenia
wynajem samochodów


Istota interpretacji
Czy zgodnie z przytoczonym powyżej stanem faktycznym Wnioskodawczyni postępuje prawidłowo dokonując pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach dotyczących umów leasingu operacyjnego pojazdu quad, tj. w fakturach dokumentujących opłaty wstępne, miesięczne czynsze leasingowe oraz w fakturach dokumentujących zakup paliwa do quadów?



Wniosek ORD-IN 590 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych związanych z zakupem quadów i paliwa do quadów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych związanych z zakupem quadów i paliwa do quadów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma (jednoosobowa działalność gospodarcza - czynny podatnik VAT) w czerwcu 2009 r. rozszerzyła dotychczasową działalność między innymi o wynajem pojazdów rekreacyjnych (quadów) co zostało potwierdzone zmianą we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Na ww. cel nabyto 3 quady na podstawie umów leasingu operacyjnego zawartych z leasingodawcą na okres 37 miesięcy celem dalszego oddania w najem co najmniej przez taki okres. Po tym okresie quady zostaną wykupione i wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Leasing operacyjny Wnioskodawczyni traktuje jako źródło finansowania działalności z uwagi na ograniczone środki własne. Quady wynajmowane są osobom fizycznym oraz firmom na godziny lub dni wraz z paliwem tankowanym przez Wnioskodawczynię na jej koszt. Za wynajem quadów pobierana jest stosowna opłata zgodnie z cennikiem lub zawartą umową. Opłaty te stanowią przychód z działalności gospodarczej, od którego odprowadzany jest podatek VAT i dokumentowane są fakturami VAT lub paragonami fiskalnymi. Okres wykorzystania quadów wyłącznie na cele, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług jest dłuższy niż 6 miesięcy, choć specyfika działalności w przeważającej części polega na krótkoterminowym wynajmie quadów (na czas kilku godzin lub dni). Ustawa o VAT nie wymaga wprost, aby wynajem pojazdu dotyczył jednego odbiorcy przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy.

W świetle powyższego od rat leasingowych quadów i innych opłat, a także od paliwa nabywanego do wynajmowanych pojazdów Zainteresowana odlicza 100% podatku naliczonego wykazanego w fakturach.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w zbliżonych zagadnieniach podobne stanowisko zajęły organy skarbowe w interpretacjach indywidualnych: ITPP2/443-899/08/EŁ (Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy), IPPP3/443-789/09-4/SM (Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie), IPPP1-443-1 445/08-2/AK (Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie), a także Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z 13 marca 2009 r., sygn. I FSK 35/08 i I FSK 36/08.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z przytoczonym powyżej stanem faktycznym Wnioskodawczyni postępuje prawidłowo dokonując pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach dotyczących umów leasingu operacyjnego pojazdu quad, tj. w fakturach dokumentujących opłaty wstępne, miesięczne czynsze leasingowe oraz w fakturach dokumentujących zakup paliwa do quadów...

Zdaniem Wnioskodawczyni, z art. 86 ust 1 i art. 86 ust 4 pkt 7 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) wynika, iż w przypadku gdy przedmiotem działalności jest oddawanie w użytkowanie pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy i posiadane przez firmę pojazdy (quady) na podstawie zawartych umów leasingowych zostają oddane w najem na okres nie krótszy niż 6 miesięcy, to przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących raty leasingowe i inne płatności związane z zawartymi umowami leasingowymi, oraz z faktur dokumentujących zakup paliwa do tychże pojazdów. Analiza przepisu art. 86 ust. 4 ustawy o VAT jednoznacznie wskazuje, że ograniczenia wynikające z art. 86 ust. 3 nie dotyczą sytuacji, gdy przedmiotem działalności jest przeznaczenie pojazdów na wynajem na okres nie krótszy niż 6 miesięcy. Zakaz odliczania podatku od paliwa, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT nie odnosi się też do paliwa wykorzystywanego do pojazdów, których przepisy art. 86 ust. 3 ww. ustawy nie dotyczą. Intencją ustawodawcy wyrażoną w treści art. 86 ust. 4 pkt 7 zgodnie z ideą podatku od wartości dodanej - jest umożliwienie pełnego odliczenia VAT wszystkim nabywcom towarówi usług (tu pojazdów samochodowych innych), którzy nie są ich finalnymi użytkownikami, a nabywają je w celu dalszej odsprzedaży lub świadczenia usług leasingu, najmu lub usług o podobnym charakterze (polegających na przekazaniu przedmiotowych pojazdów do używania osobom trzecim). Również w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. w odniesieniu do pojazdów oddawanych w najem i wyłącznie do tego celu przeznaczonych przez okres co najmniej 6 miesięcy na podstawie art. 86 ust 1 ustawy o VAT - w ocenie Zainteresowanej - przysługuje jej prawo do odliczania podatku w pełnej wysokości zarówno od rat leasingu jak i przy nabyciu paliw silnikowych wykorzystanych do napędu przedmiotowych pojazdów. W tym przypadku również nie ma zastosowania art. 3 ust 1 i art. 4 ustawy nowelizującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy zauważyć, iż w art. 88 tej ustawy wskazane zostały sytuacje, w przypadku wystąpienia których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu samochodów oraz paliwa wykorzystywanego do ich napędu zostały uregulowane w przepisach ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), zwanej dalej ustawą nowelizującą.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

W ust. 2. ww. art. 3 wskazano, iż przepis ust. 1 nie dotyczy:

  1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
  2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
  3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
  4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;
  6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
    1. odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
    2. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Analiza przepisu art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej jednoznacznie wskazuje, że ograniczenie wynikające z art. 3 ust. 1 ww. ustawy odnoszące się do samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych nie dotyczy sytuacji, gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów na podstawie umowy m. in. najmu a ponadto samochody (pojazdy) te przeznaczone są przez niego wyłącznie do wykorzystywania na cele wskazane w tym przepisie na okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Natomiast, zgodnie z treścią przepisu art. 4 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. od dnia 1 stycznia 2011 r.) do dnia 31 grudnia 2012 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, iż przewidziany przepisem ww. art. 4 ustawy nowelizującej, zakaz odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, dotyczy tylko tych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, które wykorzystywane są do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1 (tj. pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony). Nie dotyczy on zatem pojazdów samochodowych, wymienionych enumeratywnie w ust. 2 art. 3 powyższej ustawy, które mocą tego ustępu zostały wyłączone z regulacji ust. 1 tego artykułu.

A zatem w sytuacji gdy czynny podatnik podatku od towarów i usług użytkuje dla celów opodatkowanej działalności gospodarczej, w tym również na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, które są wymienione w ww. art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej, wówczas zachowuje on prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie ww. paliw do tych pojazdów samochodowych.

Należy w tym miejscu zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęć: samochód osobowy, czy pojazd samochodowy.

Zgodnie z art. 2 pkt 31, pkt 33 i pkt 40 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.), pojazd to środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszyna lub urządzenie do tego przystosowane. Pojazdem samochodowym jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, natomiast samochodem osobowym jest pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu.

W oparciu o załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdów do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (t. j. Dz. U. z 2007r. Nr 137, poz. 968 ze zm.) stwierdza się, że pojazd typu quad kwalifikowany jest jako „pojazd samochodowy inny”, podrodzaj „czterokołowiec"

Zakwalifikowanie quada do pojazdów samochodowych, wynika także z Konwencji o ruchu drogowym, podpisanej w Genewie w dniu 19 września 1949 r., która została ratyfikowana przez Polskę i opublikowana w roku 1959 (Dz. U. Nr 54, poz. 321 ze zm.).

Zgodnie z art. 4 Konwencji, pojazd samochodowy oznacza każdy pojazd poruszający się po drogach o własnym napędzie przy pomocy urządzenia mechanicznego, przeznaczony zazwyczaj do transportu osób lub towarów, a nie będący pojazdem poruszającym się po szynach lub połączonym z przewodami elektrycznymi.

Mając powyższe na uwadze należy uznać quady za pojazdy samochodowe, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W czerwcu 2009 r. Zainteresowana rozszerzyła dotychczasową działalność między innymi o wynajem pojazdów rekreacyjnych (quadów) co zostało potwierdzone zmianą we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Na ww. cel nabyto 3 quady na podstawie umów leasingu operacyjnego zawartych z leasingodawcą na okres 37 miesięcy celem dalszego oddania w najem co najmniej przez taki okres. Po tym okresie quady zostaną wykupione i wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Leasing operacyjny Wnioskodawczyni traktuję jako źródło finansowania działalności z uwagi na ograniczone środki własne. Quady wynajmowane są osobom fizycznym oraz firmom na godziny lub dni wraz z paliwem tankowanym przez Wnioskodawczynię na jej koszt. Za wynajem quadów pobierana jest stosowna opłata zgodnie z cennikiem lub zawartą umową. Opłaty te stanowią przychód z działalności gospodarczej, od którego odprowadzany jest podatek VAT i dokumentowane są fakturami VAT lub paragonami fiskalnymi. Okres wykorzystania quadów wyłącznie na cele, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług jest dłuższy niż 6 miesięcy, choć specyfika działalności w przeważającej części polega na krótkoterminowym wynajmie quadów (na czas kilku godzin lub dni). W świetle powyższego od rat leasingowych quadów i innych opłat, a także od paliwa nabywanego do wynajmowanych pojazdów Zainteresowana odlicza 100% podatku naliczonego wykazanego w fakturach.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz uwzględniając opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż nabyte przez Wnioskodawczynię (czynnego podatnika podatku od towarów i usług) quady zostały przeznaczone wyłącznie do wynajmu przez okres co najmniej 6 miesięcy, zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej, Zainteresowanej przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego określonego w fakturach VAT dokumentujących opłaty wstępne i miesięczne czynsze leasingowe dotyczące zakupu przedmiotowych quadaów. Na podstawie art. 4 ustawy nowelizującej, Wnioskodawczyni przysługuje również prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem paliwa wykorzystywanego do napędu ww. pojazdów, oczywiście z uwzględnieniem okoliczności wyłączających to prawo, przewidzianych przepisem art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj