Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-372/12/EJ
z 28 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-372/12/EJ
Data
2012.05.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
drogi
gmina
odliczenia
parking
prawo do odliczenia
promocja
przebudowa
reklama
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego przy realizacji projektu polegającego na budowie parkingów



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2012r. (data wpływu 16 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 maja 2012r. (data wpływu 10 maja 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów

i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 maja 2012r. (data wpływu 10 maja 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od 1 września 2012r. posiada nr NIP, jest czynnym podatnikiem VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7. Do dnia 31 sierpnia 2011r. czynnym podatnikiem, który składał deklaracje VAT-7 był Urząd Miejski w S.

W dniu 4 listopada 2010r. Wnioskodawca zawarł z Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa umowę o dofinansowanie projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet III „Turystyka” działanie 3.2. „Infrastruktura okołoturystyczna”.

Gmina jest wnioskodawcą i realizatorem projektu. Gmina pozostanie także właścicielem obiektów powstałych w wyniku zrealizowania inwestycji. Prace dotyczące realizacji rzeczowej projektu będą prowadzone w 2012r. Okres finansowej realizacji projektu obejmuje przedział czasowy między listopadem 2007r. a końcem 2012r.

Inwestycja realizowana w ramach projektu przewiduje wykonanie 2 nowych obiektów infrastruktury okołoturystycznej w postaci 2 parkingów. Parkingi te będą zlokalizowane w dwóch rejonach, wzdłuż drogi wojewódzkiej biegnącej z A. do B. Parking Y. znajdować się będzie w pobliżu granicy z gminą A. Parking X. znajdować się będzie w połowie podjazdu na Z, w bezpośrednim sąsiedztwie wyciągów orczykowych i tras narciarskich.

Parking X.

W ramach inwestycji powstanie parking na 51 samochodów osobowych, w tym dwa stoiska dla osób niepełnosprawnych. Parking posiadać będzie dwie drogi manewrowe o szerokości 5,5 m w dolnej części jednokierunkowe, a części górnej dwukierunkowe, prostopadłe do drogi wojewódzkiej. Wjazd i wyjazd z parkingu będzie realizowany osobnymi zjazdami. Powstaną dwa ciągi miejsc parkingowych, oddzielone od siebie wysepkami kanalizacyjnymi przejezdnymi, ze względu na konieczność odśnieżania w okresie zimowym. Stanowiska będą obsługiwane przed drogi manewrowe i obramowane będą krawężnikiem betonowym. Odwodnienie parkingu będzie powierzchniowe i wgłębne – realizowane przy udziale projektowanych spadków poprzecznych i podłużnych, a odbiornikiem będzie system drenażowy i projektowana kanalizacja deszczowa. Nawierzchnia stanowisk i dróg manewrowych zostanie wykonana z kostki kamiennej. Na całej płaszczyźnie parkingu zaprojektowano kostkę szarą granitową. Konieczne będzie przebudowanie fragmentu drogi. Do podparcia skarp parkingu zaprojektowano kosze siatkowo-kamienne. Dodatkowo w półce gruntowej wzdłuż skarpy zaprojektowano barierę stalową energochłonną, natomiast wzdłuż obu boków skarpy zaprojektowano poręcz kształtowników stalowych. Na parkingu zaprojektowano oświetlenie przy użyciu sześciu słupów oświetleniowych umiejscowionych na obrysie parkingu.

Parking Y.

W ramach inwestycji przewidziano powstanie parkingu na 5 samochodów osobowych. Parking oddzielony będzie od drogi głównej pasem zieleni i będzie składać się z jednokierunkowej drogi manewrowej o szerokości 4 m i nawierzchni bitumicznej, powiązanej z drogą wojewódzką oraz miejsc parkingowych o nawierzchni przepuszczalnej z płyt ażurowych. Wjazd zlokalizowany będzie od strony A., miejsca parkingowe usytuowane będą w jednym ciągu wzdłuż krawędzi drogi manewrowej. Parking obramowany będzie krawężnikiem kamiennym. Na końcu miejsc parkingowych obustronnie zaprojektowano wysepki jako miejsce na tablice informacyjne. Odwodnienie parkingu będzie powierzchniowe. Nadmiar wód deszczowych zostanie odprowadzony do studni ściekowej. Na parkingu zaprojektowano oświetlenie przy użyciu istniejących słupów energetycznych. Ze względu na kolizję zachodzi konieczność przebudowy kablowej sieci teletechnicznej.

Całkowita wartość projektu określona została na kwotę 1.228.632,20 PLN (łącznie z podatkiem VAT), z czego wartość części projektu realizowanego przez Wnioskodawcę określona została na kwotę 184.294,83 PLN (łącznie z podatkiem VAT). Dofinansowanie przyznane przez instytucję zarządzającą RPO W wynosi 1.044.337,37 PLN (85% wartości projektu), są to środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, natomiast wkład własny gminy wynosi 15% wartości projektu. Wysokość przyznanej pomocy uzależniona jest od kwalifikowalności podatku od towarów i usług kosztów objętych dofinansowaniem.

W związku z realizacją projektu wykonywane są następujące kategoria prac/działań:

  1. Projekty budowlano-wykonawcze
  2. Studium Wykonalności
  3. Wstępne Studium Wykonalności
  4. Prace geodezyjne
  5. Budowa parkingów – część drogowa
  6. Budowa oświetlenia
  7. Przebudowa kablowej sieci teletechnicznej
  8. Nadzór Inwestorski
  9. Promocja projektu.

Wnioskodawca uczestniczy finansowo w projekcie. W tym celu Wnioskodawca zabezpieczył w budżecie środki finansowe dla wykonawców, którzy zostali zakontraktowani zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych. Miasto zapłaciło już za prace przygotowawcze, a następnie uzyskało 85% refundacji. Nakłady na realizację rzeczową projektu będą ponoszone od 2012r. Wydatki w ramach projektu do końca 2010r. opodatkowane były 22 stawką VAT, a od 2011r. 23% stawką VAT. Wydatki ponoszone na realizację ww. projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Urząd Miejski, a od 1 września 2011r. na Gminę, w związku z zarejestrowaniem gminy jako podatnika VAT.

W piśmie z dnia 8 maja 2012r. uzupełniającym opis zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał dodatkowo, iż parkingi, które powstaną w wyniku realizacji inwestycji pozostaną własnością Gminy. Parking Y zarówno w okresie trwałości projektu (5 lat od oddania do użytkowania), jak i po jego upływie będzie nieodpłatnie udostępniony wszystkim zainteresowanym użytkownikom, tak więc w żaden sposób nie będzie generował dochodu. Parking X w okresie trwałości projektu również będzie darmowo udostępniany wszystkim zainteresowanym i nie będzie przynosił dochodu. W przyszłości, po upływie okresu trwałości projektu wstępnie planowane jest oddanie parkingu w dzierżawę, co zapewniłoby Gminie w małej części pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem powstałego obiektu. W obu tych przypadkach efekty projektu w okresie trwałości projektu nie będą generowały sprzedaży opodatkowanej VAT. Zatem towary i usługi zakupione w celu zrealizowania inwestycji nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że materiały dotyczące promocji projektu, jakie Gmina planuje zakupić w ramach przedmiotowego projektu to: drukowane materiały promocyjne (ulotki, broszury), jeden spot reklamowy (wraz z emisją) i jeden artykuł prasowy. Materiały te w żadnym wypadku nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT czy też innymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Materiały te będą służyły działaniom czysto informacyjnym i związane będą z promowaniem nowopowstałej inwestycji – materiały drukowane będą nieodpłatnie rozprowadzane wśród wszystkich zainteresowanych. Zatem zakup powyższych usług będzie miał związek wyłącznie ze świadczeniem usług niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz możliwość uzyskania zwrotu podatku VAT zawartego w cenach towarów i usług jakie Gmina nabyła w związku z realizacją projektu pn. „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub uzyskania zwrotu w drodze rozliczenia z Urzędem Skarbowym.

Zadania zrealizowane w ramach ww. projektu nie mają żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż Gmina nie wykonuje czynności (sprzedaży) opodatkowanych związanych ze świadczeniem usług turystycznych. W związku z tym nie istnieje przesłanka do korzystania z prawa określonego w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Zakupione materiały/środki trwałe (np. ulotki, broszury dotyczące promocji) nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Materiały te będą nieodpłatnie rozprowadzane.

Efekty powstałe w wyniku inwestycji wykorzystywane są do realizacji wszystkich zadań własnych gminy, gdyż zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm). Burmistrz wykonuje zadania własne przy pomocy urzędu miasta.

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy – na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, także z zakresu organizacji ruchu drogowego czy turystyki itp.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług (Dz. U. NT 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 3 i pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. „…”. Parking Y zarówno w okresie trwałości projektu (5 lat od oddania do użytkowania), jak i po jego upływie będzie nieodpłatnie udostępniony wszystkim zainteresowanym użytkownikom, tak więc w żaden sposób nie będzie generował dochodu. Parking X w okresie trwałości projektu również będzie darmowo udostępniany wszystkim zainteresowanym i nie będzie przynosił dochodu. W przyszłości, po upływie okresu trwałości projektu wstępnie planowane jest oddanie parkingu w dzierżawę, co zapewniłoby Gminie w małej części pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem powstałego obiektu. W obu tych przypadkach efekty projektu w okresie trwałości projektu nie będą generowały sprzedaży opodatkowanej VAT. Zatem towary i usługi zakupione w celu zrealizowania inwestycji nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Również materiały dotyczące promocji projektu, jakie Gmina planuje zakupić w ramach przedmiotowego projektu tj. drukowane materiały promocyjne (ulotki, broszury), jeden spot reklamowy (wraz z emisją) i jeden artykuł prasowy w żadnym wypadku nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT czy też innymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Materiały te będą służyły działaniom czysto informacyjnym i związane będą z promowaniem nowopowstałej inwestycji – materiały drukowane będą nieodpłatnie rozprowadzane wśród wszystkich zainteresowanych. Zatem zakup powyższych usług będzie miał związek wyłącznie ze świadczeniem usług niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w okresie, w jakim parkingi będą udostępniane nieodpłatnie i nie będą oddane w dzierżawę, nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług służących realizacji projektu.

Podkreślenia jednak wymaga, iż z chwilą ewentualnego wydzierżawienia parkingu X innemu podmiotowi, nastąpi zmiana wykorzystania wytworzonego mienia z pierwotnego wykorzystania do czynności niepodlegajacych opodatkowaniu na ostateczne wykorzystanie ich do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Przeznaczenie wytworzonego mienia do wykonywania czynności opodatkowanych stwarza możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług zakupionych do wytworzenia tego mienia, który nie został odliczony przy ich nabyciu. W przypadku zmiany przeznaczenia zakupionych przez podatnika towarów i usług należy mieć na względzie możliwość korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ustawy o VAT.

Jednakże w okresie w jakim parkingi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałych w wyniku prowadzonych inwestycji parkingów do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj